Nog exact twee maanden en dan vindt de 26ste editie van de 6 uren van Kortrijk plaats, de 6de editie in de 2.0 versie. De succesformule blijft behouden met het rallycentrum in het hartje van de Guldensporenstad, glooiende proeven ten zuiden van Kortrijk en een schitterende strijd voor de overwinning. De 6 uren gaan op zoek naar een opvolger voor regerend Belgisch kampioen Vincent Verschueren. Robin Maes, Kortrijkzaan en tevens “Vlaams ondernemer van het jaar” pronkt op de nieuwe affiche waarop het gerenoveerde stadhuis een prominente rol speelt.
Vorig jaar vierde inrichtende macht Autostal Groeninghe een zilveren jubileum met de 25ste editie. Het werd een fantastische uitgave met een al even fantastische winnaar, tal van geslaagde randevenementen en veel centen voor het gekozen goed doel, Het Ventiel.
Affiche vat alles samen
Opnieuw pakt de organisatie uit met een affiche die voor zich spreekt, met een uniek stadsbeeld. “Dit jaar hebben we gekozen voor het stadhuis dat schitterend gerenoveerd werd”, opent voorzitter Jean-Claude Castelein. “Uiteraard is het ook een vette knipoog naar de verkiezingen, maar we willen vooral het stadsbestuur danken om onze 6 uren terug op de Kortrijkse evenementenkalender te plaatsen. We durven met recht en rede stellen dat we een meerwaarde zijn gebleken voor Kortrijk, Europese Sportstad 2018.”
Niemand minder dan Robin Maes en zijn opmerkelijke gele Skoda Fabia R5 staan op de affiche. “Ook deze keer hebben we niet lang moeten nadenken. Robin is Kortrijkzaan, werd Belgisch kampioen historic in 2017 en is een vaste waarde in het BK. Bovendien is hij dit jaar “Vlaams Ondernemer van het Jaar” geworden. Redenen genoeg om Robin en zijn bedrijf in de kijker te zetten”, aldus Sandro Delaere, woordvoerder.
"Als trotse Kortrijkzaan draag ik de 6 uren zeker een warm hart toe en kijk ik altijd uit naar mijn thuiswedstrijd”, aldus Robin Maes, die dus met zijn bedijf MR Group uitgeroepen werd tot Vlaams ondernemer van het jaar. “De sfeer is fantastisch, zowel langs het parcours, maar vooral in het stadscentrum. Een ideale gelegenheid om iedereen dicht bij de rally te brengen. Het is dan ook een eer om op de affiche te staan, een jaar na onze titel in historic. En waar beter dan voor het stadhuis."......
Parcours
Autostal Groeninghe pakt uit met een fel veranderd parcours, dat vooral doet terugdenken aan de eerste edities, onder meer door de terugkeer van klassementsproef Bellegem. De wedstrijd telt nu 82 wedstrijdkilometers, met één proef op zaterdag, waaronder de geliefde showproef in Moeskroen, en nog dertien klassementsritten op zondag.
“De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het parcours er iets anders uitziet dan dat we in gedachten hadden”, aldus Castelein. “We hadden oorspronkelijk een meer uitgebreid parcours voor ogen, maar die moesten we noodgedwongen terug in de koelkast opbergen. Toch zien we dit zeker niet als slecht nieuws, integendeel. Omdat de wedstrijd compacter is geworden, kunnen we een paar tientallen deelnemers meer toelaten en worden de kosten voor de deelnemers gedrukt.”
Inschrijven
Inschrijven kan vanaf 24 oktober om 21 uur. De voorbije jaren werd gemikt op 120 deelnemers, maar door het compacte parcours kan Autostal Groeninghe dat aantal opdrijven tot 140 deelnemende teams. Op tijd inschrijven blijft wel de boodschap, want de voorbije jaren kreeg de organisatie tot 200 inschrijvingsformulieren te verwerken.
Evenementen
Het volledige evenement blijft gratis, dus zowel de toegang tot het rallycentrum als tot het parcours. Autostal Groeninghe neemt daarmee alle drempels weg om zoveel mogelijk Kortrijkzanen te laten kennismaken met deze bijzondere sporttak.
Opnieuw is er een gratis optreden, op zaterdagavond. Dit jaar geven Green Onions het beste van zichzelf in de grote tent op de Markt van Kortrijk. Iedereen is welkom, rallyliefhebber of niet!
Goed doel
Autostal Groeninghe heeft ook een sterke traditie uitgebouwd met het steunen van een goed doel. Vorig jaar heeft de organisatie voor het eerst zijn karretje aan de actie “Music for Life” gehangen. Dat bracht 1.500 euro op voor Het Ventiel. Ook dit jaar zetten we een actie op poten voor “De Warmste Week”. Daarbij werd gekozen om KOCK - De Hoge Kouter een financieel duwtje in de rug te geven. Het centrum voor mensen met een beperking is volop bezig aan de bouw van een nieuw verblijf waar jongeren, van 12 tot 25 jaar, ook ’s avonds, ’s nachts en in het weekend kunnen worden opgevangen.
Dankwoord
Autostal Groeninghe wenst nu al een aantal mensen te danken. Onze dank gaat uit naar alle partners: dat zijn onze hoofdsponsors (Konvert, Zaniboo, Drukkerij Feys, Kocon en FFF Printing), de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, de betrokken politiezones en uiteraard alle andere hulpverleningsdiensten zoals het RED-Medical Team, Rode Kruis en brandweerzone Fluvia.