De ene rally volgt op de andere, en de leerschool voor Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq gaat verder. Tijdens de East Belgian Rally, voorlaatste manche van het Belgisch rallykampioenschap, wisten de rijders van Skoda België een stevige indruk te maken. Niet alleen was de Skoda Fabia R5 van het Pevatec-team goed voor drie snelste tijden, neergezet op het moment dat de titelpretendenten op het scherp van de snee aan het strijden waren, maar bovendien wisten Thomas en Sébastien de hele tijd in de kopgroep te blijven... tot ze een klein foutje maakten.
“In een relatief trage bocht raakte ik de berm, waardoor ik tegen een kleine watergoot schoof”, legt de rijder uit. “Het was geen zware klap, maar toch voelde ik wat trillingen... Twee kilometer verder begaf de ophangingsdriehoek. Meteen einde verhaal.” .....
Hoewel een opgave altijd te betreuren valt, was er toch ook heel wat om tevreden over te zijn. “We zaten echt goed in het ritme en waren de rally goed gestart. Dat was één van de punten die we hier wilden verbeteren”, stelt hij. “Op het moment van de opgave lagen we op minder dan 20 seconden van de leider – en nieuwe Belgische kampioen – Kris Princen. We konden voortdurend met de besten strijden en daardoor hebben we ons ontzettend geamuseerd. Ik voel me steeds meer één met mijn Skoda Fabia R5 en, eerlijk, voordien hadden we alles voortdurend onder controle. Een klein foutje dat we duur betaald hebben...”
Coach Freddy Loix was een aandachtig observator van zijn beschermelingen, en zaterdagavond had hij in Sankt Vith best een glimlach op het gelaat. “Sébastien en Thomas hebben gedaan wat we van hen gevraagd hebben”, bevestigt de viervoudige Belgische rallykampioen. “We hadden ze gezegd dat ze onmiddellijk moesten aanvallen en zo snel mogelijk moesten rijden om vast te stellen waar ze zich bevonden tegenover de besten. Tijdens de eerste twee proeven hebben ze wat tijd verloren omdat de ophanging niet ideaal was afgesteld. Nadien konden ze echter het ritme verhogen en al in de eerste lus lieten ze een eerste scratch optekenen, in een chronorit die voor iedereen nieuw was. Het beste bewijs dat, als hun gebrek aan ervaring ze geen parten speelt, ze het wel degelijk kunnen! Tot aan hun opgave hebben ze een fantastische rally gereden, zaten ze steeds voorin en waren ze in drie proeven de snelsten. Goed, er was dat kleine foutje, maar als je wil leren om de limieten op te zoeken hoort dat er bij. Ook vandaag hebben ze opnieuw heel wat geleerd!”
Thomas Walbrecq, stevig in het rechterzitje, kan de evolutie van zijn rijder gedurende de meest recente rally's het best meten. Zijn analyse is bijzonder interessant. “Tuurlijk zijn we ontgoocheld omdat we voortijdig de strijd moesten staken, zeker omdat we op dat moment vierde lagen en om een podiumplaats aan het vechten waren”, geeft hij toe. “Maar ik ben vooral blij opnieuw de Seb te zien die ik vorig jaar ook in R2 gezien heb: een rijder die in volledige osmose is met zijn auto. Hij rijdt snel, proper, aarzelt niet. In sommige bochten heb ik de billen dichtgeknepen... om dan vast te stellen dat hij precies weet waar hij mee bezig is. Ik heb aan zijn zijde enorm veel plezier beleefd en vandaag hebben we nog een stap voorwaarts gezet. Het is nu aan ons om volgende keer wel aan de finish te staan!”
De Condroz Rally, de laatste wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, wordt op 4 en 5 november in en rond Hoei afgewerkt. Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq zullen de wedstrijd voor de eerste keer met een topwagen met vierwielaandrijving afwerken.