Rally van Wervik 2018: Voorbeschouwing.

De Rally van Wervik heeft de wind in de zeilen. Al eind april kondigde Filiep Forrest van de organiserende AC Vervica aan dat de wedstrijd volzet was. De teller werd gestopt op 159 inschrijvingen. Het wordt zonder twijfel een gloeiendhete zaterdag op 9 juni... Al jaren schuift de Rally van Wervik zich naar voren als “de voorbereiding op Ieper”.

Het is een lokroep waaraan in toenemende mate nationale deelnemers gevolg geven en dat zorgt voor indrukwekkende deelnemerslijsten. Zo krijgen we dit jaar aan de start Sebastien Bedoret (Fabia R5), Kevin Demaerschalk (Citroen C3 R5), Pieter-Jan Michiel Cracco en vader Philip Cracco (beiden op Fiesta R5), hun nieuwe poulain Achiel Boxoen (Fiesta R5), Robin Maes (Fabia R5) en à la carte rijder Bruno Parmentier (Fiesta R5).

Nog maar afgelopen weekend kwam daar RACB National Team rijder Guillaume de Mevius (Peugeot 208 T16) bij. Maar voor de Wervikse fans zijn er natuurlijk de eigen thuisrijders als Davy Vanneste (Fabia R5), de graag geziene Melissa Debackere (Fabia R5) en uiteraard Steven Dolfen (Citroën DS3 R5). Maar de organisatie onthaalt al jaren de Flanders International Rally Cup (FIRC), een zeer geliefde competitie bij heel wat Engelse deelnemers.

Dat ontging ook de organisatoren van het Britse rallykampioenschap niet. De FIRC en Protyre MSA Asphalt Rally Championship brengen op hun beurt nog een lading topmateriaal mee en rijders die even komen voorproeven van het Vlaamse asfalt voor de hoogmis in Ieper. Onderschat ze niet deze Britten en Ieren zoals David Bogie (Fabia R5), Keith Cronin (Hyundai i20 R5), Martin McCormack (Fabia R5), Rhys Yates (Fabia R5) of Lawrence White (Fiesta R5).

En voor de liefhebbers van de gloriedagen van de WRC komen er ook nog enkele leuke wagens aan de start met de Subaru WRC’s van Chris Ford (S11), David Campling, Adrian Spencer (S11), de Mini WRC van Daniel Harper, de Ford Fiesta WRC van Damian Cole en onze eigen Jeoffrey Lerminez (Subaru S11 WRC). Zeer leuk allemaal. Maar het maakt het de VAS regionale rijders natuurlijk eens zo moeilijk om in het voetlicht te treden tegenover al dit (inter)nationale geweld. Waar zal Fredericq Delplace met zijn Porsche 997 GT3 eindigen? Of Andy Lefevere, een Philip Barbier of Bert Coene.

En wat met de Historic waar men dient af te rekenen met de Manta 400 van Paul Lietaer, de BMW E30 M3 van Christophe Merlevede, de Fiat 124 Spider GT van Vermeersch en wellicht ook nog met de Toyota Celica 4WD van Didier Vanwijnsberghe... Hoe dan ook. De fans zullen er duimen en vingers bij aflikken en voor wie de pre-Ieper sfeer wil komen opsnuiven is deze rally een schot in de roos. Nu maar hopen op een goed verloop want het tijdschema zal strak zijn... zeer strak!

Om 8u35 lanceren de eerste bolides zich voor vier lussen van drie proeven: Geluwe, Kruiseke en Wervik. Het servicepark wordt opnieuw verdeeld over verschillende plaatsen in Wervik.

Het Rallycentrum met podium blijft als vanouds in basisschool De Graankorrel Magdalenastraat 29 in Wervik.