Een volledig onverwacht podium in Wervik ; nl. Viaene , Tanghe en Janssens ! Wie zou daar zijn geld durven op zetten voor de start ? Paul Lietaer die Wervik al meerdere keren op zijn palmares heeft staan stond lang aan de leiding maar moest op het einde van de wedstrijd nog opgeven .

Nadat bekend werd gemaakt dat Freddy Loix alleen maar zou testen in Wervik werd Polle de favoriet voor de eindzege . Deze rol nam de vliegende snor dan ook graag aan , maar door talrijke remproblemen werd hij in de laatste ronde tot een opgave gedwongen .

Freddy die zoals afgesproken de nodige extra service inlaste kon zijn testsessie optimaal doen . Loix , die in het begin van de wedstrijd de afstelling te hard had gezet , kon halverwege de wedstrijd toch de goede configuratie vinden en was tevreden met het resulaat op het einde van de dag .

Geert Beauprez ( Impreza WRC ) kon in de beginfase wel goed volgen maar mechanische pech besliste daar anders over . Mathias Viaene die heel dicht volgde op Beauprez nam op dat moment de tweede plaats over en kon dan zelfs in extremis nog de overwinning binnenhalen door de reeds vermelde opgave van Lietaer . Mathias treed nu in de voetsporen van zijn vader wat betreft behaalde overwinningen in Wervik .

Bij de andere WRC wagens en nieuwkomers in de Geko rally Wervik ; nl Bouvart ( Corolla WRC ) en Chieusse ( Peugeot 307 WRC ) was er in het begin zeker en vast spektakel te zien , maar ook deze smaakmakers haalden het einde niet in de tabaksstad .

Doordat al de WRC wagens uitvielen werd Claudie Tanghe onverwacht runner-up . Claudie die zijn achtertrekker glijdend over de Wervikse wegen stuurde kon meerdere 4X4 wagens achter zich houden . De derde plaats algemeen werd zelfs ingenomen door historic piloot Glenn Janssens die met de Porsche uit de ateliers van Tuthill klaar is om in Ieper te schitteren . De Porsche zal nu in Belgie blijven en onderworpen worden aan een kleine check-up voor de historic wedstrijd in Boezinge .

In het historic gedeelte werden we verwend qua spektakel waar Stefaan Stouf in het begin van de wedstrijd nam . Op KP Kruiseke was Stefaan iets te snel in een rappe rechtse en ging onzacht de gracht in . Ook Cracco , die de nieuwe peugeot S2000 bestuurde , werd verrast in dezelfde bocht en verdween uit de wedstrijd .

Van Parijs die deze keer koos voor de historic Porsche werd verdienstelijk derde na een ontketende Yves Bruneel die nog eens plaats nam in de Opel Transeurope . Decock en Deveux , ook in een Porsche , vervolledigden de top 5. Dirk Deveux reed een solide wedstrijd in zijn nieuwe opgebouwde Porsche en kwam testen voor Ieper . Hij wil het resultaat van vorig jaar graag nog eens overdoen want hij stond er immers op het podium in Boezinge .

Wervikaan Kurt Declerck was deze keer co-piloot van Berleur ( Lancer Evo VI GrA ) . De Waal kon dus optimaal profiteren van de parkoerkennis van Kurt en reed een zeer sterke wedstrijd en kon op deze manier dan ook nipt Bert Coene ( Lancer Evo X ) achter zich houden met het kleinste verschil , namelijk 1 luttele seconde .

Bij de 2-wiel aangedreven voortrekkers was er een strijd van je welste . Steven Dolfen ( Clio Kitcar ) , Vanneste ( Citroen C2 R2 Max ) en Lauwaert ( Clio R3 ) maakten het erg spannend . Na 2/3 van de wedstrijd was er maar 15 seconden verschil tussen hen . Thuisrijder Dolfen , die na de crash in Monteberg nog wat vertrouwen mankeerde in het begin van de wedstrijd , was heel snel onder weg en kon zelfs uitlopen op zijn concurrenten . Vanneste , die ritme kwam opdoen met het oog op Ieper , was op het einde slechts 15 seconden verwijderd van Lauwaert die ruime tijd geen wedstrijd meer reed . Bij de Divisie 1 en 2 was Vincent Vermeeren opnieuw de sterkste en werd 8ste algemeen voor de Subaru van T'Joens .