Shortrally Monteberg 2017: Een volledig Nederlands podium. Volledig verslag.

De Short Rally Monteberg werd een volledig Nederlandse zaak wat het podium betreft. Hans Weijs Jr won na een spannend slot met amper 2”6 voorsprong op Piet Van Hoof, die op de laatste proef nog een ultieme aanval lanceerde. Voor Weijs, voormalig VW fabriekspiloot, werd het een erg succesvol weekend. Met een Ford Fiesta R5 Evo die op zaterdag nog in Duitsland een rally won, haalde de Nederlander, genavigeerd door lokale specialist Arne Bruneel, 5 snelste tijden op 7 proeven.
Een aantal toppers dienden nog voor de wedstrijd forfait te geven, zoals de Lancer Evo X’s van Filip Pyck (winnaar verleden jaar) en Andy Lefevere (vorig jaar quasi ongeslagen in de West-Vlaanse regionale rally’s). Bij de Historics gaf naast Nick Toorré (motorproblemen op de Sierra Cosworth) ook nog Dirk Vermeirsch forfait. Zijn co-piloot was ziek. Na de eerste drie klassementsproeven vestigde Piet Van Hoof zich met zijn Mitsubishi Lancer aan de leiding. Hij profiteerde van de schuiver van Hans Weijs Jr op de openingsproef. Met twee snelste tijden op KP 4 en 5 nam Hans Weijs Jr het commando over met de Ford Fiesta R5 en begon met 5″4 voorsprong aan de slotronde. “Op de allerlaatste proef moest ik nog alles uit de kast halen, want ik wist dat Piet op Busseboom altijd een beetje sneller was!” Neefje Sander Van Hoof maakte er een volledig Nederlands podium van. De 4de plaats ging naar Poperingenaar Steve Bécaert. Hein Jonkers was blij met de 5de plaats. Hij klopte de onverbeterlijke Paul Lietaer, ongenaakbaar in de Historic met zijn Escort. Steven Dolfen, die voor de eerste keer in zijn carrière mocht proeven van een topwagen met de DS 3 R5 van Bert Cornelis, werd 7de, voor Vincent Vermeeren (Mitsubishi Gr.N). De Top 10 werd vervolledigd door Jeoffrey Lerminez en Bert Coene.
Het was organisator Superstage natuurlijk te doen om een showcase te maken voor hun internationaal topevenement, de Ypres Rally. Maar we mogen natuurlijk niet uit het oog verliezen dat het in eerste instantie een wedstrijd is op de regionale kalender en dan dienen we iets dieper te gaan graven in het klassement. Vooreerst de topklasse, Divisie 3. Daarin werd de hoofdrol gespeeld door de Nederlanders maar geen van hen rijdt het VAS kampioenschap. In dat opzicht is de 4de plaats van Steve Bécaert uiteraard de belangrijkste plaats. Hij bleef ruim voor Steven Dolfen, in de andere Citroën DS3 R5.
Maar Dolfen rijdt een jaar à la carte en is waarschijnlijk geen mededinger voor de VAS kroon. Dus moeten we kijken naar Vincent Vermeeren, met de Mitsubishi altijd wel sterk op de Monteberg. Zijn 7de plaats algemeen is waarschijnlijk een 2de stek waard! Steve Bécaert toonde zich vooral tevreden over de gemaakte vooruitgang op de DS3 R5. “Het gaat steeds beter en ik voel de auto in elk geval een stuk beter aan dan in Moorslede en Tielt. Blijkbaar heb je kilometers nodig om een R5 onder de knie te krijgen. Ik heb nu meer vertrouwen in het chassis in de snelle waaiers en in de remmen. Elke passage op KP Busseboom is trouwens genieten voor mij, want ik ben enkele straten verder opgegroeid! Ik ben tevreden over mijn eigen passages. Het is waarschijnlijk al het snelste dat ik ooit in een wedstrijd het gereden. De DS 3 R5 had vandaag de nieuwste evoluties en vooral is hij zeer betrouwbaar”, aldus Bécaert, die de regerende regionale kampioen is.
In de Divisie 1 mochten Guy en Elien Dierckx met de Toyota Corolla naar de zege. Leuk voor de vertegenwoordigers van RT Titanic maar de drie finishers in de kleinste klasse werden natuurlijk samengeteld met liefst 24 wagens in de Divisie 2. Op de baan wonnen de Renault Clio’s, Tordeur voor Seret. Maar die heren rijden onder ASAF-licentie zodat de eigenlijke winnaar van de Divisie 1-2 Stefaan T’Joens is, die de Renault Mégane binnenbracht op een 3de plaats, ondanks een gebroken rotule. Veteraan Frederic Berville sloot met zijn Clio de Renault dominantie. In Divisie 5, de Youngtimers, nog meer Franse mechaniek want de Peugeot 309 GTi, in leuke retro kleuren, van Atlantiekers Frederik Benouwt en Scotty Callewaert ging daar met de zege aan de haal. Bij de “historics”, divisie 4, een dominante zege voor Paul Lietaer en de Ford Escort. De zoveelste in de rij voor de man die langzaam maar zeker een legende aan het worden is. Maar of “de Polle” zich zal richten op een VAS titel is maar de vraag. Het duo Degeyter-Houthoofd, op de Escort 1800 RS, doet hier dus de goede zaak met een tweede plaats.