Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Op zaterdag 12 maart heeft Autoclub Dadizele met de Rallysprint van Moorslede opnieuw de eer om het regionale rallykampioenschap te openen. Het is het openingsweekend van een lang kampioenschap dat pas eind november de deuren zal sluiten. Traditioneel is deze rallysprint een testgrond voor de diverse deelnemers en dus verzamelen niet zelden nationale en regionale toppers zich rond de basiliek in Dadizele.
Met 137 inschrijvingen (92 moderne en 45 historics) stevent deze editie af op een vol huis met het nodige spektakel. De organisatie koos voor het behoud van de gekende waarden met een identiek parcours en timing aan de voorgaande jaren. Het rallycentrum bevindt zich zoals steeds op de Markt van Dadizele, net onder de gekende basiliek. Rondom het parcours heeft de organisatie twee parkeerterreinen voorzien.
Bernd Casier zou starten met de Fiesta R5 maar had een afspraak over het hoofd gezien. Hij kan dus niet aanwezig zijn in Moorslede maar heeft een deal gesloten met Timothy Van Parijs, die het stuur van de Fiesta R5 zou overnemen, nog steeds met Nick Degryse in de co-stoel. Van Parijs wordt dus de nieuwe topfavoriet voor de eindzege...
Maar als Van Parijs steken laat vallen of in de fout gaat, dan staat er een hele vloot aan Mitsubishi Evo’s klaar om zijn plaats over te nemen: de specialisten Piet en Sander Van Hoof, lokale held Bert Coene en regerend divisie 3 kampioen Steve Bécaert. Daarnaast staan eveneens enkele outsiders op het programma zoals de Fransman Mathieu Lantoine (Subaru WRC), Bert Cornelis (Polo Super 2000) en Jochen Claerhout (Porsche 997). “En als Andy Lefevere beslist om zich in te schrijven, dan zijn we absoluut niet zeker van de winst”, aldus Nick Degryse…
Bij de historics is Paul Lietaer dan toch van de partij, op zijn vertrouwde Escort RS1800, en iedereen weet dan dat hij bij de absolute toppers moet worden gerekend. Maar er zijn kapers op de kust zoals vader en zoon Calcoen, Geert Vandoorne en Edwin Degeytere, allen op Ford Escort BDA’s. Maar herinner u de vorige editie en dan weten we dat ook Porscherijder Frederique Delplace niet mag worden vergeten, evenmin als Chris Debyser (Opel Transeurope) en de BMW’s van Geert Glorieux en regerend Historics kampioen Danny Kerkhof. De onbekende factor in het geheel wordt Dirk Vermeirsch, die zijn nieuwe Subaru Legacy komt testen.
Autoclub Dadizele kan weer volop rekenen op de steun van de gemeente Moorslede en burgemeester Ward Vergote is opnieuw van de partij als deelnemer met zijn Ford Escort. Voor pers en publiek is er ook de spektakelprijs: een trofee en bijhorende prijs voor wie als “meest spectaculaire rijder” wordt betiteld.
Vanaf zaterdag 12 maart leeft Dadizele op het ritme van de rally, met de technische controle, de inschrijvingen aan het gekende bastion, café de Pompeschitter, en op zondag de wedstrijd met vier passages over het parcours om 8u30, 11u, 13u30 en 16 uur. Tickets kosten 10€.

Na het succes van het opleidingsprogramma Future Stars de voorbije 4 jaren hebben Evelien Deschuytter en Fred Miclotte logischerwijze beslist deze Rally Academy dit jaar opnieuw te organiseren. Future Stars biedt een professionele en complete opleiding voor piloten en copiloten in de rallysport via verschillende workshops.
In de loop van de drie voorbije seizoenen profiteerden tal van jonge piloten en copiloten van de raad van professionele coaches, waaronder Freddy Loix, Alain Penasse, Berd Casier, Vincent Verschueren, Kevin Demaerschalk, Yannick Willocx en Vincent Struye, om hun kennis en competenties uit te breiden, niet alleen op het vlak van het rijden, maar ook inzake de techniek en de afstelling van de wagen.
"De voorbije jaren van Future Stars was een succes. Het merendeel van onze vroegere Future Stars rijden zich nog steeds in de kijker. Ze waren uitstekende ambassadeurs van het programma, want ze hebben wat ze geleerd hadden omgezet in de praktijk," verheugt Evelien Deschuytter zich. “Als je ziet welke progressie de Future Stars reeds gemaakt hebben dan mogen we wel terecht trots zijn.
De workshops
Het programma Future Stars bestaat uit 10 workshops : notasysteem, de technische kennis van een rallywagen, creatief zoeken naar sponsors, de ideale lijn, het technische en sportreglement van rally's, het trainen van de rijvaardigheid op een simulator, communicatie met de media, het beheersen van een rallywagen, en er komt een nieuwe opleiding bij!
Getalenteerde coaches

Om de Future Stars van de rallysport te vormen, moet je natuurlijk kunnen rekenen op talentvolle coaches die een referentie zijn in hun vakgebied. De opleiding blijft heel toegankelijk op financieel vlak. "Hoewel we het programma opnieuw uitbreiden, zal de prijs min of meer hetzelfde zijn als in 2015," preciseert Evelien. "We hebben bovendien een aanzienlijke korting voorzien voor teams die zich samen inschrijven. En als kers op de taart, krijgt niet enkel de meest verdienstelijke piloot op het einde van het jaar een bijzonder interessante prijs, ook de anderen zullen opnieuw beloond worden!

Op woensdag 23 maart 2016 organiseren we een info avond waarbij we het programma uitleggen en je kennis kan maken met de teams van de voorbije 2 jaren. Deze info avond vindt plaats in Eat@Doorn - Doorn 12 – 9700 Oudenaarde. Iedereen is welkom om 19h30. De voorstelling begint om 20h00 stipt. Nadien krijgt elke aanwezige nog een hapje en een drankje aangeboden door Aarova Oudenaarde!

Inschrijven kan voor zaterdag 19 maart via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. met vermelding van uw naam, gsm en aantal aanwezigen. Indien u er niet bij kan zijn, maar toch interesse hebt in Future Stars 2016, gelieve dan uw gegevens door te sturen via e-mail.

Voor Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker stond de Rally van Haspengouw als test op ware grootte gepland. De jonge piloot uit Kapellen bewees klaar te zijn voor zijn tweede seizoen in de Franse Peugeot 208 Rally Cup, want hij domineerde van start tot finish de strijd in het Junior BRC met de pas aangekochte Peugeot 208 R2.
Het eerste weekend van april staat in het rood aangeduid in de agenda van Joachim en Andy. Dat weekend start de Terre des Causses, de eerste manche van de Franse Peugeot 208 Rally Cup. In hun tweede seizoen willen Joachim en Andy zich tonen tussen de Fransen. Het belooft alvast een spannende strijd te worden, want er zijn al 18 inschrijvingen.
Om beter te doen dan vorig jaar, moet vooral gezorgd worden voor een grotere betrouwbaarheid, want die liet het vorig jaar wel eens afweten. Daarom werd een eigen team opgericht.
"Het was in Haspengouw niet alleen een test voor onze nieuwe wagen, maar ook voor het team. De papa van Andy, Marc, is al 30 jaar de vaste mecanicien van Paul Lietaer. Hij weet wat er moet gebeuren om een auto perfect aan de start te brengen. We hebben een eigen team gecreëerd dat gerund zal worden door Marc. In Landen werkte het prima, want de wagen presteerde de ganse dag feilloos," vertelde Joachim.

Vooraan in RC4 domineerde Steven Dolfen de strijd, maar in het Junior BRC was Joachim veruit de snelste. Wagemans won met ruime voorsprong de strijd bij de Juniors en stuurde zijn wagen naar een knappe 2de plaats in RC4.
"Met 12 juniors aan de start, was er dit jaar voldoende concurrentie. Ik had al snel een mooie voorsprong opgebouwd en ik heb daarna geen zotte risico's meer genomen. Voor mij telde enkel de overwinning in het Junior BRC. Het team heeft vertrouwen opgedaan, de auto is perfect en we kunnen met vertrouwen toewerken naar de Terre des Causses. De motor gaat nu naar Frankrijk, waar hij verzegeld zal worden voor de Cup."
Afspraak begin april voor de eerste manche van de Franse 208 Rally Cup met Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker.

Kalender 2016:
1/ Rallye Terre des Causses (1/3 April – Gravel)
2/ Rallye d’Antibes Côte d’Azur (19/22 May – Asphalt)
3/ Rallye Terre de Langres (24/26 June – Gravel)
4/ Rallye Terre de Lozère (26/28 August – Gravel)
5/ Rallye du Vosgien (15/17 September – Asphalt)
6/ Rallye Terre des Cardabelles (7/9 October – Gravel)
7/ Rallye du Var (24/27 November – Asphalt)

Vincent Verschueren en Gert Broekaert hebben hun debuut met de gifgroene GoDrive Skoda Fabia R5 niet gemist. Door een forse griepaanval moest Vincent heel diep in zijn reserves tasten, maar uiteindelijk heeft hij de schade prima kunnen beperken met een vierde plaats.
Toen Vincent Verschueren, Veronique Hostens en Gert Broekaert, samen met het voltallige GoDrive-team van Gaby Goudezeune, afgelopen woensdag de nieuwe Skoda Fabia R5 voorstelden, had Vincent al last van een griepaanval. En de griepaanval was zaterdag nog niet voorbij. Helaas.
"Op de eerste klassementsproef ging ik even rond en op de tweede proef miste ik een rempunt. Ik heb gewoon geen energie om te vechten en het is heel moeilijk om geconcentreerd te blijven, want ik ben nog goed ziek," vertelde Vincent, die bij de hergroeperingen warm in de wagen bleef zitten. "Ik probeer mijn energie te sparen. Ik had echt niet gedacht dat we nog zo dicht in de buurt van Freddy en Kris zouden blijven. Het bevestigt mijn indruk dat deze Fabia R5 een geweldige wagen is. Hij voelt supergoed aan. Het koppel is machtig!"

Vincent Verschueren was mee met de kopgroep, maar de tweede doortocht in Walshoutem maakte een einde aan de hoop op een podiumplaats. De Skoda bereikte de finish met een wapperend linker achterwiel en 56" tijdverlies.
"En we hebben ongelofelijk veel geluk dat we hier nog staan, want het wiel brak af op een heel snelle strook. Ik denk dat we toen aan 190 km/h reden...," vertelde Vincent, die met een onderdeel geleend van 2C Compétition, het team van Freddy Loix, de schade beperkte met een vierde plaats. Op de allerlaatste proef passeerde Vincent nog Bob de Jong. Wat een vechtlust!

"Ik ben vooral heel blij met het gevoel na deze wedstrijd," lachte Vincent. "Ik ben helemaal leeg, maar de Skoda heeft me nu helemaal overtuigd. We gaan dit jaar nog plezier beleven, want ik heb al een paar ideeën om de afstellingen nog te verbeteren. Daar ga ik met Rudy Leblon werk van maken tegen de Spa Rally."

Het Belgian Rally Championship is dit weekend van start gegaan in het Vlaams-Brabantse Landen. Op de 12 klassementsproeven van de Rally van Haspengouw was de strijd razend spannend en deze keer speelde de Mitsubishi Lancer WRC05 van Chris Van Woensel en Rik Snaet een hoofdrol. Chris en Rik waren de beste performers in de wedstrijd. Ze hadden kunnen winnen, maar de derde podiumplaats deed ook erg veel deugd.
Na een moeilijk seizoen in 2015, werd deze winter niets aan het toeval overgelaten om de Mitsubishi Lancer WRC05 in topvorm aan de start te krijgen.
"De wagen is heel lang bij MML in Engeland geweest, waar een andere kabelboom werd ingebouwd. Maar, uiteindelijk vond men bij MML geen aanwijsbaar probleem voor de kortsluitingen die motorstoringen veroorzaakten. In Zolder heb ik een duurzaamheidstest gedaan. Ik reed 25 ronden, goed voor een 100-tal kilometer op snelheid, zodat de mechaniek goed warm zou worden. Precies op die momenten begon de motor te haperen vorig jaar. En, in de loop van de test roken we weer een brandlucht en... ging mijn zijruit niet meer elektrisch dicht... Een van mijn monteurs heeft toen alles nog eens nagekeken en vond achter het dashboard een draadje van de voorruitverwarming dat gesmolten was. Dit kan wel eens de oorzaak geweest zijn van alle ellende vorig jaar, want bij MML had men daar niet gezocht."

Na een eerste proef om even zijn draai te vinden, trapte Chris in de openingsronde drie snelste tijden op de tabellen. De Yokohama-piloot kwam als leider terug binnen, voor de R5's van Kris Princen en Freddy Loix.
"Het gaat heel goed, maar ik blijf voorzichtig," lachte Chris.

Nadat de vijfde proef niet gereden werd, klokte Chris een 2de tijd in Heers, maar bij de finish ging het koppelingspedaal zonder weerstand tegen de bodem. "We hebben even gezocht en zagen dat de koppelingsolie weg was," doet Chris zijn verhaal. "We waren 2 minuten te laat aan de start van KP 7 en gingen van start op de startmotor. Op de verbinding naar Walshoutem, heel lastig zonder koppeling, hebben we de kapotte leiding hersteld."

Enkel door de 20" straftijd verloren Chris en Rik de koppositie. Met 5 snelste tijden waren ze de beste performers in de wedstrijd, maar ze eindigden op de derde plaats. "Natuurlijk hadden we kunnen winnen, maar het is al een enorme opluchting dat we verlost zijn van de elektrische storingen. We hebben getoond dat er dit jaar nog rekening met ons gehouden moet worden!"

Zeker op de snelle proeven van de Rally van Wallonië eind april, het decor van de volgende afspraak van Chris Van Woensel en Rik Snaet.

De Rally Van Haspengouw mocht zaterdag het Belgisch rallykampioenschap openen onder een fris lentezonnetje. Het kampioenschap kondigt zich voor 2016 veelbelovend aan en die verwachtingen werden in Landen meteen ingelost met een spannende strijd tot in de slotmeters op alle niveaus. Zowel voor de algemene overwinning als in de M-Cup konden de massaal aanwezige toeschouwers genieten van een intense strijd en mooie spectaculaire passages.

Voor ons begon de wedstrijd nochtans niet goed met meteen reeds een 30-tal seconden tijdverlies op de KP2 (Heers) waar we bijna onmiddellijk de wagen voor ons inhaalde (wagen 34- DS3) die door problemen veel tijd had verloren. Helaas heeft deze zijn achteruitkijkspiegel niet in het oog gehouden zodat we we bijna de ganse proef achter deze deelnemer hebben vastgezeten en 30 seconden verliezen op deze proef. Ondanks het feit dat de baancommissarissen dit onsportief voorval konden bevestigen werd onze tijd niet gecorrigeerd. We waren onmiddellijk op achtervolgen aangewezen in de M-Cup. Aanvallen was de boodschap. Op bijna alle proeven hebben we nadien top 10 tijden gedraaid en zodoende konden we van de 29ste plaats na KP2 terugklimmen naar de 11de plaats algemeen na KP8. Ondertussen had Toby Vandenberghe de strijd reeds moeten staken wegens motorproblemen. Vooral Patrick Diels was nu de voornaamste concurrent voor de overwinning in de M-Cup. De strijd met Diels was er éénte op seconden. Bij het ingaan van de laatste ronde stond Diels één plaats voor ons met 34 seconde voorsprong (herinner de 30 seconde verlies door oponthoud). Voor de laatste lus van 4 proeven moesten we alle registers opentrekken en de eindsprint inzeten in de nachtelijke proeven. Deze opzet was aan het lukken en bij het ingaan van de laatste proef was het verschil nog slechts 13 seconden. Helaas kregen we op deze laatste proef rode vlag (betekent onmiddellijk stoppen) en werd deze proef geneutraliseerd voor ons omdat Han Hoendervangers de weg volledig blokkeerde door een technisch probleem. We kregen opnieuw een normtijd toegewezen die wederom niet in ons voordeel is en die finaal een einde maakte aan onze inhaalrace … .

We zijn uiteidelijk geëïndigd op een schitterende 8ste plaats algemeen net na de moderne R5-wagens en 2de in de M-Cup. De M-Cup werd dus gewonnen door Diels die net voor ons staat op een 7de plaats algemeen met een uiteindelijke voorsprong van 17.6 seconden op ons. Proficiat aan Diels met de sterke wedstrijd en spannende strijd.

De Champion Lubes M3 heeft super gedraaid afgelopen weekend, de nota’s waren perfect voorgelezen door Peggy en de Service schitterend gedaan door het team (Filip, Gunther, Jerre, Jordy, Joren & Poko).  Bedankt allen !

Laat ons hopen dat dit voor het M-Cup kampioenschap het begin is van een spannende strijd het ganse jaar.

De volgende wedstrijd is de 43ste TAC Rally op zaterdag 9 april. Hier zullen de Westvlamingen zeker de voornaamste concurrenten zijn en zal de titelstrijd volledig open getrokken worden.

Tuur Vanden Abeele keert met een positieve balans terug van Landen, het epicentrum van de Rally van Haspengouw, de opener van het Belgisch Rallykampioenschap (BRC). In het slot moest de Kortrijkzaan zijn Mitsubishi Lancer Evo VII weliswaar op kant zetten, maar de problemen die vorig jaar de kop opstaken blijken verleden tijd.

Na maanden verlangen was het afgelopen weekend eindelijk zover, de start van het rallyseizoen. “Het was spannend tot op het laatste moment omdat we alles in eigen beheer doen vanaf dit jaar. Het team was wel heel enthousiast en gemotiveerd en alles viel goed in zijn plooi. Het was enorm leerrijk voor iedereen”, aldus Vanden Abeele.

Met zijn vaste co-rijder Frederick Bekaert begonnen ze de rally zaterdagochtend met een sterke vijftiende tijd, en op die plaats zouden de ze ook de eerste van drie lussen beëindigen. “Het gaat vrij goed. We moeten nog wat ritme opdoen, maar het lukt. In de laatste proef hebben we ons een eerste keer goed rechtgezet. De problemen van de afgelopen maanden spelen wel in het achterhoofd. Bij het minste dat we voelen of horen, vrezen we voor het ergste. Maar het gaat goed”, zei Vanden Abeele tijdens de eerste servicebeurt. “We hadden wel een warm momentje op KP2, die van Heers. Op de plaats waar Jourdan Serderidis zwaar van de baan ging, begonnen we ook te glijden. Tuur toonde daar een knap staaltje stuurmanskunst”, aldus Bekaert.

Tijdens de tweede lus, kende het duo toch enkele problemen. “Een darm is losgekomen, waardoor we vermogen verliezen. We rijden nochtans stukken beter dan in de eerste lus, maar de tijden volgen niet”, gaf Vanden Abeele mee terwijl hij het euvel zelf oploste in de regroup na de tweede boucle. “Eigenlijk hadden we toen ook de bougies moeten vervangen, maar dat deden we niet.”

Daardoor sputterde de Mitsubishi ook in het begin van de derde lus tegen. “En even verderop kwam de uitlaat los bij het aansnijden van een bocht. Die begon tegen de cardan te slaan. We beslisten om de wagen op kant te zetten om erger te voorkomen”, aldus Vanden Abeele.

Geen zorgeloze wedstrijd voor Vanden Abeele, maar de balans is toch positief. “De eerste ronde konden we zonder problemen afwerken. De tweede ronde kenden we een klein probleempje maar eigenlijk zonder erg, en de opgave in het slot is het gevolg van een wedstrijdfeit. De problemen van de jongste maanden, zelfs jaren, zijn volledig van de baan. Dat stemt ons gerust. Het doel is uiteindelijk bereikt. We hebben ons geamuseerd en toch ruim 100 kilometer ritme opgedaan in wedstrijdomstandigheden. Uiteraard hadden we liever over het eindpodium gereden, maar we komen heel dicht in de buurt“, besluit Vanden Abeele.

Het team gaat de wagen nu volledig klaarstomen voor de volgende rally. Dat wordt de BRC-manche in Tielt op 8 en 9 april. “We kunnen nu al verklappen dat we daar niet zonder ambitie vertrekken. We mikken resoluut op een goed resultaat”, blikt Vanden Abeele nu al vooruit.

Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux waren erop gebrand om zoals vanouds een mooie prestatie neer te zetten in hun thuisrally. Wekenlang werd er naar uitgekeken om de mooie Lancer Evo IX over de snelle Limburgse/Brabantse verkavelingspaden te jagen. Hoewel er zoals in tegenstelling met de meeste collega’s geen ruime testsessie aan de rally voorafging, bewees Jonas al weer vrij snel het goede ritme te hebben gevonden. Op de eerste doortocht van Halle-Booienhoven werd meteen een zevende tijd geklokt. Hiermee lieten de Landenaars al enkele R5’s en ook alle andere Lancers achter zich.

Toevalstreffer of waren deze piloten nog niet goed uitgeslapen? Verdict op de nieuwe proeven in Heers en Horpmaal. Telkenmale opnieuw de zevende tijd achter Bob De Jong die het peloton snelste R5’s afsloot. Tijdens de eerste servicebeurt in het Landense Domein ’t Park licht Jonas zijn eerste kilometers op snelheid van dit jaar toe: “Ik denk dat we meteen zitten waar we zouden moeten zitten. Veel sneller dan dit kunnen we niet meer met onze groep N. Ons ritme zit goed. We gaan trachten om de zevende plaats te consolideren.” Dat lukte dan ook vrij aardig in de tweede ronde maar tijdens de passage aan het bekende kapelletje in Walshoutem ging het toch even mis. “Ik heb me daar een beetje mispakt en we raakten een borduurtje. Niet hard, maar de wielophanging linksachter werd toch geraakt waardoor we wat tijd verloren. Gelukkig was het de laatste proef voor de service. Het euvel werd door onze servicecrew snel en binnen tijd verholpen. Maar na de start van de laatste doortocht op Halle-Booienhoven merkte ik dat het middendifferentieel niet meer functioneerde zoals het hoorde. We konden de proef nog wel afwerken maar in de wetenschap dat er nog drie proeven moesten gereden worden, beslisten we na onderling overleg al vrij snel dat we de strijd beter konden staken om verdere schade te vermijden. Jammer, maar het is niet anders…,” aldus een ontgoochelde Langenakens.

Het team zal in de komende dagen de schade opmeten en de nodige herstellingen uitvoeren. Mocht blijken dat de schade meevalt, zal er ook worden gestart in de Rally van Hannuit op 12 maart. Een rally die al lang op het verlanglijstje van Jonas staat, maar waar hij nog nooit eerder aan de start stond… Wie Jonas kent, weet dat hij dan ook niet komt enkel en alleen maar ‘om den hoop te vergroten’…

Dit weekeinde begon de Nederlandse rallyrijder Bob de Jong met de fraaie DS3 in R5 trim zijn Belgische campagne in de Haspengouw Rally. En hoe! Met zijn nieuwe Belgische navigator Bjorn Degandt ging hij resoluut van start en eindigde de onder fraaie weersomstandigheden verreden openingsmanche van het Belgisch Kampioenschap op de vierde plaats (R5). Het Nederlandse-Belgische duo straalde dan ook over deze goede openingszet!

Het Belgisch Rallykampioenschap is sterk bezet en de titelstrijd gaat tussen de snelste coureurs met de nieuwe generatie R5 rallywagens. Weliswaar doen er nog steeds een paar WRC’s mee, maar die kunnen geen punten scoren voor het kampioenschap. Dat levert spannende gevechten op en een strijd tussen vier constructeurs (Citroën, Peugeot, Ford en Skoda). Bob de Jong rijdt graag in België, maar heeft nog niet de ervaring van toppiloten zoals Freddy Loix, de regerend kampioen en al winnaar in de Haspengouw Rally in 2005 (!), 2013 en 2014. Toch mengde de jonge Nederlander zich zaterdag direct vanaf de start van de Haspengouw Rally in de strijd om de ereplaatsen. Met zijn fraaie DS3 snelde hij naar de 6e tijd op de openingsproef in een rally waar hij nog nooit eerder had gereden. “Ik moest wel even wennen, want behalve een goede testdag eerder deze week, had ik al vier maanden niet meer gereden. De auto voelde echter goed aan en dat vertaalde zich in de vijfde tijd op proef 2,” aldus De Jong tijdens de eerste service in Landen.

Ook de hernieuwde samenwerking met Bjorn Degandt verliep goed: “Natuurlijk moet je even aan elkaar wennen en moeten we allebei nog ervaren hoe de ander op bepaalde situaties reageert, maar Bob is een uitstekende rallyrijder, die goed luistert,” wist Bjorn Degandt al snel. De DS3 R5, die gerund wordt door het team DDG Motorsports, kende geen enkel probleem. Mede daardoor kreeg Bob de Jong al snel meer vertrouwen en kon hij in de tweede ronde van vier proeven nog snellere tijden realiseren. Na 8 van de 12 klassementsproeven leek het er even op dat Vincent Verschueren (Skoda) door een afgebroken wielophanging zoveel tijd zou verliezen dat Bob de Jong een bedreiging kon vormen voor de derde plaats (R5). Maar Verschueren redde het om op tijd zijn auto weer in orde te krijgen en veel van zijn verloren tijd goed te maken op de laatste vier proeven. “Dat is zo mooi in het Belgische Kampioenschap: er is altijd strijd,” stelde Bob de Jong. “Uiteraard zijn we zeer tevreden met dit resultaat en gaan we vol vertrouwen naar de volgende (voor mij eveneens onbekende) Spa Rally.”

De strijd aan de kop van het veld was de gehele dag ongemeen spannend, waarbij Freddy Loix de zege niet cadeau kreeg. Kris Princen (Peugeot) was tot op het eind een gevaarlijke concurrent voor Loix, maar toch won de sympathieke Skoda-rijder opnieuw en bevestigde daarmee zijn favorietenrol voor de titel.

De volgende rally voor Bob de Jong en Bjorn Degandt is de Spa Rally op 18 en 19 maart.

Freddy Loix en  corijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia R5) hebben de rally van Haspengouw gewonnen, dat is de eerste wedstrijd van het BK rally. Kris Princen (Peugeot 208 T16) bikkelde met Loix om elke seconde maar moest uiteindelijk na een schitterende strijd de duimen leggen voor Loix. Voor de Limburger is het zijn vierde zege in zijn thuiswedstrijd. Eerder won Loix deze wedstrijd al in 2005, 2013 en 2014. Loix en Gitsels zijn uiteraard ook de eerste leiders in de tussenstand van het kampioenschap.

De rally van Haspengouw kende een bijzonder spannend wedstrijdverloop. Kris Princen was de eerste leider maar Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC) nam snel het commando over door 3 ritten op rij te winnen. Na de eerste ronde van 4 ritten stond Freddy Loix op de derde plaats.

Bij het begin van de tweede ronde ontbonden Freddy Loix en Johan Gitsels hun duivels. Het was het begin van een waanzinnige namiddag waarbij Loix en Princen beurtelings de koppositie opeisten. Na afloop van de 8e rit kwam Loix op kop, bouwde zijn voorsprong seconde per seconde verder uit om uiteindelijk in de eindafrekening met 10.1 sec voorsprong te eindigen op Kris Princen die tevreden moest zijn met de tweede plaats.

“Dit is een geweldige zege. Ik heb het nog maar zelden meegemaakt dat mijn rechtstreekse concurrenten en ikzelf vanaf de eerste meters tegen zo’n hoog tempo zijn beginnen rijden” zegt Freddy Loix. “Meteen de pees erop. Meteen rijden op het scherpst van de snee. In de tweede ronde werd de strijd herleid tot een duel waarin zowel Kris als ik voluit gingen. Ik had écht niets meer over. Ik kon gewoon niet sneller. Als je na zo’n intense strijd een rally kan winnen geeft dat een geweldig gevoel. Ik denk dat de toeschouwers vandaag echt genoten hebben. We bikkelden om tienden van een seconde. Het is van Ieper vorig jaar geleden dat ik nog zo diep ben moeten gaan. Het doel was om het kampioenschap met een goed resultaat te beginnen en daar zijn we in geslaagd. En mijn ŠKODA Fabia R5 was wederom fantastisch. Even betrouwbaar als vorig seizoen! Dat is fantastisch. Een pluim voor mijn team 2C Competition.”

“Dit was een fantastische wedstrijd en een al even fantastische zege” zegt Johan Gitsels, corijder van Freddy Loix. “Het weer was zalig, er waren heel wat toeschouwers aanwezig voor deze openingswedstrijd van het BK en het werd een wedstrijd om vingers en duimen van af te likken. We wisten na de openingsronde dat we het tempo moesten opvoeren om aanspraak te kunnen maken op de zege. We hebben dat ook gedaan. We hebben alles gegeven, zijn stelselmatig opgeklommen in de stand en hebben na de 8e rit de leiding niet meer uit handen gegeven. Maar makkelijk was het absoluut niet. Princen volgde ons als onze schaduw. Het was een heerlijke strijd, het tempo lag verschroeiend hoog. We zijn heel diep moeten gaan. De nota’s waren goed maar het ging steeds sneller waardoor ik de nota’s vandaag constant heb moeten aanpassen. Dat zorgde ervoor dat het wel een heel intensieve rally werd maar ook wel een heel leuke rally werd.”

De volgende wedstrijd van het BK is de rally van Spa op 18 en 19 maart.

In de eerste manche van het Historic Belgisch rallykampioenschap hebben de Youngtimers de macht gegrepen. Vorig jaar werd al veel verwacht van de "nieuwe generatie", maar toen bleken de nieuwkomers nog te fragiel om de Porsches en Escorts te onttronen. In Haspengouw domineerde Robin Maes de wedstrijd met zijn schitterende BMW M3, een ex-Prodrive Gr.A met een mooie historie.
Na het forfait van Paul Lietaer en de opgave van Glenn Janssens, die de motor van zijn Porsche brak nadat hij eerder op de dag al even in de fout ging op het onverhard in Heers, controleerde Robin Maes zijn voorsprong met de bloedmooie BMW M3. De zaakvoerder van MR Solar uit Kortrijk greep zijn eerste nationale overwinning, ondanks het aandringen van lokale specialist Dirk Deveux.
"Dit is een schitterend debuut met onze nieuwe M3 in de originele Camel-kleuren, zoals hij destijds bestuurd werd door José Maria Ponce in het Spaans kampioenschap. Ik ben onder de indruk van de BMW. Het is een beest! De versnellingsbak is precies zoals Vincent Verschueren had voorspeld: je moet er heel agressief en brutaal mee omspringen. Ik heb nog wel wat aanpassing nodig, maar deze zege smaakt naar meer," lachte Maes.

Dirk Deveux strandde met zijn Escort op de tweede plaats: "Ik kan zeggen dat ik echt niets meer uit de Escort kon halen. Ik ken de proeven in Haspengouw en ik heb niets laten liggen. We zijn hier verslagen door een betere wagen. Ik ben zelf ook op zoek naar een geschikte Youngtimer, bij voorkeur een Sierra Cosworth, want met onze huidige Ecort gaan we het niet meer redden," vertelde Dirk.

De derde plaats ging naar Wim Soenens en Geert Beauprez, de twee kameraden die rallyfun hoog in het vaandel dragen. Ze stuurden hun knappe BMW M3 naar de derde plaats, voor de Opel Ascona van Jens Maes, opnieuw snel en regelmatig, en de Porsche van Patrick Mylleville, die in het begin wat tijd nodig had om op dreef te komen.

De Top 10 werd vervolledig door Graham Samuel, Nick Hoens, Chris Debyser en Dirk Van Rompuy.

Michaël Amercia (sortie) en Danny Kerckhof (versnellingsbak) moesten op de allerlaatste proef de strijd nog staken. Vroeg in de wedstrijd verdween Stefaan Prinzie (wielbouten afgebroken) met mechanische problemen van de tabellen, terwijl Frank Jorissen zijn Opel Manta 400 op de 2de proef al aan de kant moest zetten met een kapotte krukassensor. Ook Koen Verlinde zette zijn Mazda 323 op die proef aan de kant.

Met twaalf jongeren aan de start van de Rally van Haspengouw, bewees het Junior Belgian Rally Championship dat nog heel wat jonge talenten dromen van een carrière als rallypiloot. Vooraf werd gedacht dat het bikkelen zou worden voor elk bonuspunt, maar uiteindelijk bleek Joachim Wagemans te sterk voor de concurrentie.
Met een brede glimlach bereikte Joachim Wagemans, vorig jaar al laureaat van de Junior Award in de East Belgian Rally, de finish in Landen. Met zijn nieuwe Peugeot 208 R2 moest hij in de klasse wel plooien voor een nog sterkere Steven Dolfen, maar met 2'27" voorsprong op de tweede was Wagemans oppermachtig bij de jongeren.
"We hebben een foutloze en feilloze wedstrijd gereden," lachte Joachim, die logischerwijze opnieuw de Junior Award won. "Deze wedstrijd was voor ons een testsessie voor de eerste manche van de Franse Peugeot 208 R2 Rally Cup.

Deze winter hebben we een andere 208 R2 gekocht in Duitsland en een eigen team opgericht. Alles functioneerde feilloos. Deze week vertrekt de motor naar Frankrijk, waar hij verzegeld zal worden voor de Cup."

Sébastien Bedoret verzekerde zich van de tweede plaats met zijn Renault Twingo R2: "Daar kan ik goed mee leven. Het is mijn eerste deelname hier. Dit zijn belangrijke punten, want pas in de tweede helft van het seizoen zal ik voluit aanvallen," beloofde Bedoret, die 32"9 voorsprong had op Jelle Vermeire, de trotse papa geworden van een dochtertje, Elena. "We reden met een atmosferische Fiesta R2 en ik denk dat we toch wat vermogen tekort kwamen om vooraan mee te strijden, maar dit is een mooi begin van het seizoen," lachte Jelle.

Stijn Pacolet, terug na een jaar afwezigheid en aan de start met een nieuwe copiloot die debuteerde in de rallysport, kon niet het vertrouwen van begin vorig jaar vinden, terwijl kampioen Andy Dewallef bij het couperen in een koord zijn voortrein beschadigde. Hetzelfde overkwam Romain Delhez, die bovendien de volledige tweede ronde zonder stuurbekrachtiging op zijn Opel Adam R2 reed. Romain Delhez werd wel vierde, voor Stijn Pacolet en Andy Dewallef. Amaury Molle en Tobias Brüls moesten vroegtijdig de strijd staken.

In RC5 scoorde Lucas Walbrecq de eerste overwinning van het seizoen. Bovendien pakte hij nog 9 bonuspunten voor de snelste tijden in RC5, zodat Walbrecq met 21 punten op een voorlopige 2de plaats komt in het Junior BRC. Een snelste tijd moest hij aan Anthony Dovifat laten op KP 2, maar een proef later ging de DS-rijder van de baan. Kjelle Vandenberghe sloot zijn debuut in het Junior BRC af met een mooie tweede plaats in RC5 met zijn Renault Twingo R1.

(foto vrij van rechten : Johan Hendrickx)

Stand Junior BRC: 1. J. Wagemans 22 punten; 2. L. Walbrecq 21 p.; 3. S. Bedoret 16 p.; 4. J. Vermeire 12; 5. R. Delhez 10 p.; 6. K. Vandenberghe 9 p.; 7. S. Pacolet 8 p.; 8. A. Dewallef 6 p.; 9. A. Dovifat 1

De Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Belgian Rally Championship, heeft alle verwachtingen ingelost. De strijd voor de zege bleef spannend tot de laatste proef. En toch was het weer Freddy Loix, de titelverdediger, die het laken naar zich toe trok in Landen.
Na een eerste besttijd van Kris Princen op de openingsproef van de wedstrijd met zijn Peugeot 208 T16, nam Chris Van Woensel, de enige met een tweeliter World Rally Car, de fakkel over.

De Yokohama-piloot zette zich aan de leiding en had na de eerste lus van vier proeven 5"7 voorsprong op Kris Princen en 7"5 op Freddy Loix. Het groepje R5-piloten werd in de beginfase al fors uitgedund. Philippe Stéveny ging van de baan op de eerste proef, even later in Heers gevolgd door Jourdan Serderidis, die aan 170 km/h een aantal koprollen maakte met zijn DS 3 R5.

In de tweede ronde, bij de finish van de proef in Heers, weigerde de koppeling van de Mitsubishi verdere dienst, waardoor Van Woensel 2 minuten te laat was bij de start van de volgende chronorit. Het gevolg: 20 seconden straftijd, waardoor Freddy Loix de leiding kon nemen met 2"6 voorsprong op Peugeot-piloot Princen en 15"6 op Van Woensel.

Kris Princen probeerde al het mogelijke in de slotronde, maar Freddy Loix had het juiste ritme gevonden en gaf de leidersplaats niet meer uit handen. De regerende kampioen won de wedstrijd met 10"1 voorsprong op Kris Princen, terwijl Van Woensel een knappe wedstrijd bekroonde met de derde plaats.

"Ik voelde na de eerste ronde dat ik een tandje bij moest steken en dat is me goed gelukt," lachte Freddy Loix, die het onderste uit de kan moest halen om Princen af te houden. "We gaan ons nog amuseren dit jaar."
"Ik heb echt het maximale gegeven. Meer zat er niet in. Wanneer je op je waarde geklopt bent, dan moet je daarmee kunnen leven. Maar, ik ben er zeker van dat we ons nog gaan amuseren dit jaar !"
Bij Chris Van Woensel overheerste een gevoel van opluchting, want deze derde plaats was het eerste resultaat in het BRC met de Mitsubishi Lancer WRC05.

Vincent Verschueren was goed gestart, maar had duidelijk last van een griepaanval. De concentratie behouden was niet evident. Bij het aansnijden van een bocht in Walshoutem brak de ophanging achteraan, maar de Godrive-piloot kon de finish nog bereiken. "Ik voel dat er nog veel meer in zit, want deze Skoda Fabia R5 is een beest van een auto. Jammer van ons tijdverlies in Walshoutem, maar ik heb vandaag veel vertrouwen opgedaan," vertelde Verschueren, die nog 4de werd, 6" voor Bob de Jong, die zijn DS 3 R5 naar een prima 5de plaats stuurde. We hadden ook Cédric Cherain in de top 5 verwacht met de Ford Fiesta R5 Evo, maar de Luikenaar brak eveneens de ophanging achteraan bij het couperen. Op dat moment had hij de vierde plaats in handen.

Guino Kenis werd 6de met Mini WRC voorzien van een 30 mm restrictor, gevolgd door de verrassend snelle BMW-piloten Patrick Diels en Franky Boulat. De Top 10 werd vervolledigd door Laurent Benoit met een Fiesta R5 en Steve Vanbellingen. Op de allerlaatste proef gingen Marc Streel en Han Hoendervangers trouwens nog van de baan, terwijl Jonas Langenakens de strijd moest staken door een olielek.

In RC4 domineerde Steven Dolfen het gebeuren met zijn Peugeot 208 R2, maar Joachim Wagemans was de snelste bij de Juniors, voor Sébastien Bedoret en Jelle Vermeire, wat de piloot uit Kapellen de Junior Award opleverde.

In de openingsmanche van het Historic-kampioenschap stond er geen maat op Robin Maes met zijn nieuwe BMW M3, voor Dirk Deveux en Wim Soenens.

Op zaterdag geeft de Rally van Haspengouw het startschot voor het Belgische rallyseizoen 2016.  Nadat ze vorig jaar de wedstrijd op hun naam schreven met de 208 T16 van Peugeot België- Luxemburg, willen Kris Princen en Peter Kaspers opnieuw schitteren in hun thuismatch.

Tijdens een uitgebreide test op woensdag bleek in elk geval dat het hele team én de auto er klaar voor zijn.  Start your engines!  Met de Rally van Haspengouw beginnen we dit weekend aan een nieuw seizoen in het Belgisch rallykampioenschap. En Kris Princen is zeker één van de meest gemotiveerde deelnemers aan de start. “Zo dicht bij huis een rally rijden is altijd een speciale belevenis”, vertelt de winnaar van vorig jaar. “Dankzij de Rally van Haspengouw ben ik verliefd geworden op deze sport, en hier in Landen hebben we veruit de meest enthousiaste supporters van het hele seizoen. Tot 2015 had ik mijn thuisrally verrassend genoeg maar één keer gewonnen, en die nieuwe overwinning van vorig jaar blijft voor altijd een heerlijke herinnering.”

Dat enthousiasme brengt Kris Princen dit weekend zeker mee naar de wegen van zijn kindertijd. “Ik popel van ongeduld, zeker nadat we op woensdag een veelbelovende testsessie hebben afgewerkt”, legt Kris uit. “We gebruikten hier een testbasis die heel sterk lijkt op de wegen van de rally, en reden een stevige 123 km in echte wedstrijdsetup. Dat is bijna even lang als de hele wedstrijd van zaterdag, en het voelde echt perfect aan. De 208 T16 is nog beter geworden dan vorig jaar. De nieuwe mapping doet de motor nog krachtiger aanvoelen en over het hele bereik lijken de pk’s nog efficiënter aan de grond te komen. En door hier in de buurt te testen, konden we ook de ophanging tot in de kleine details afstellen.”

Kris en Peter kijken uit naar een spannend seizoen, en allebei weten ze dat de concurrentie pittig zal zijn. “Natuurlijk verwachten we dat Freddy Loix een ijzersterke tegenstander wordt”, zo vertelt Kris. “Maar ook Vincent Verschueren mag je niet onderschatten, en dan zijn er nog een heleboel talentvolle piloten die hier in Haspengouw een one-shot gooi naar de overwinning doen. Alles lijkt er op te wijzen dat we een spannend kampioenschap gaan zien in 2016, en we gaan er alles aan doen om daarin te schitteren en de titel binnen te halen.” “Het mag beginnen, want iedereen in het team is ongeduldig om deze eerste rally mee te maken”, besluit Wim Doms, de PR-verantwoordelijke van Peugeot België-Luxemburg. “Het doet ons heel veel plezier om opnieuw aan de start te verschijnen, en we zijn er van overtuigd dat de Peugeot 208 T16 één van de smaakmakers van het kampioenschap wordt.”

Cédric Cherain en André Leyh hebben vanavond een indrukwekkend programma aangekondigd. De recente winnaar van de Condroz Rally zal in eigen land de Rally van Haspengouw, aanstaande zaterdag, en de Condroz Rally afwerken. Verder hoopt de Luikenaar de Spa Rally en de Rally van Wallonië nog toe te voegen aan het programma. Maar, het accent van het programma ligt dit jaar op internationaal niveau, want Cherain zal 7 manches van WRC-2 afwerken met een Ford Fiesta R5 Evo van D-Max.

"Dit is een droom die in vervulling gaat op mijn 32ste," lachte Cédric. "André en ik, we wilden dit seizoen absoluut een internationaal programma afwerken. Aanvankelijk dachten we aan het Europees kampioenschap, maar tijdens een test met de Fiesta R5 voor M-Sport geraakte ik in gesprek met Malcolm Wilson. Die kon me overtuigen om toch te mikken op een programma in het Wereldkampioenschap omdat dit kampioenschap veel beter wordt gevolgd. Je rijdt immers in dezelfde wedstrijd als de absolute top. We hebben daarna onze partners trachten te overtuigen om mee te stappen in het WRC-verhaal en dat is goed gelukt. Het resultaat is dit fantastische programma van 7 manches in het Wereldkampioenschap met een Ford Fiesta R5 Evo van D-Max!"