Vrijdagavond start op de Citadel van Namen de 33e rally van Wallonië, de vierde van in totaal negen wedstrijden tellend voor het BK Rally. Freddy Loix en Johan Gitsels wonnen de voorbije drie wedstrijden en mikken op een vierde zege dit seizoen. Eén is geen. Geen twee zonder drie of vier op een rij. We kunnen zegswijzen blijven verzinnen om de perfecte seizoenstart van Freddy Loix en Johan Gitsels te omschrijven.
Aanstaande vrijdag starten ze met hun ŠKODA Fabia R5 als topfavoriet voor de eindzege. “Laat ons toch maar niet vergeten dat er 14 R5 wagens aan de start staan en nog een rist WRC’s” reageert corijder Johan Gitsels nuchter. “Maar uiteraard zijn we favoriet. Dat kunnen we na onze drie zeges dit seizoen niet ontkennen.”
“Er staan inderdaad 14 R5 wagens aan de start maar dat wil niet zeggen dat ze ook alle 14 zullen meestrijden voor de zege” zegt Freddy Loix. “Ik weet welke rijders ik in de gaten moet houden al zal er in de gegeven omstandigheden weinig tactiek aan te pas komen. Net zoals dat in de voorgaande rally’s het geval was zal er ook nu vrijdag vanaf de eerste meters ontzettend hard gereden worden. Dat is sinds dit jaar een nieuw fenomeen. Iedereen heeft de mond vol van de R5 wagens maar laat ons bij droog weer toch de WRC’s niet uit het oog verliezen. Op dit snelle parcours verwacht ik dat ze vooraan mee zullen strijden.”
“Het parcours is niet alleen snel. Het is daarenboven ook technisch” vult Johan Gitsels aan. “Als corijder moet je in deze rally zo mogelijk nog meer aan de bak in vergelijking met andere wedstrijden en kan je dus nog meer dan in andere wedstrijden het verschil maken. De focus moet er altijd zijn maar je moet ervoor waken dat je je niet laat verrassen. In deze wedstrijd leggen we meer en andere accenten in vergelijking met een andere rally van het kampioenschap. Ik heb het voorbije weekend de nota’s van vorig jaar boven gehaald en wat opvalt zijn het aantal aandachtspunten en dat heeft alles te maken met de aard van het parcours. Asfalt, beton, onverhard en kasseien. De rally van Wallonië heeft het allemaal.”
“Met zijn snel en gevarieerd parcours vind ik dit één van de mooiste rally’s van het seizoen” zegt Freddy Loix. “Jongens worden hier gescheiden van mannen. Je moet een aardig stukje kunnen rijden. Hier tellen niet alleen het aantal PK’s. Hier kan je als rijder het verschil maken en dat zorgt echt voor een geweldig gevoel. Bovendien is de ambiance in Namen altijd fantastisch. Bovenop de Citadel staan duizenden mensen ons op te wachten. De manier waarop ze reageren en ons aanmoedigen is fantastisch. En ook in de assistentiezone is het altijd plezant en aangenaam vertoeven.”
“Wij gaan opnieuw voluit voor de zege maar de grote vraag op dit moment is hoe sterk een Kris Princen voor de dag zal komen” aldus Johan Gitsels. “De wagen van Princen heeft een update gehad. We zullen vrijdagavond zien hoe sterk hij voor de dag zal komen. Maar zoals Freddy eerder reeds zei is het simpel. Het wordt aanvallen vanaf de eerste meter, zeg maar vanaf de eerste centimeter. Onze troeven zijn onze ervaring, de kracht en de betrouwbaarheid van onze ŠKODA Fabia R5.”
“De voorbije 2 weken heb ik telkens twee dagen getest voor Michelin” besluit Freddy Loix. “Zo blijf ik toch in het ritme. Ook dat is een voordeel.”
De rally van Wallonië start vrijdagavond met een dubbele showklassementsrit op de Citadel. Op zaterdag worden er 15 klassementsritten gereden goed voor 143.85 km rijden tegen de tijd. Op zondag worden er nog eens 8 klassementsritten gereden met in totaal 82.14 competitiekilometers. De winnaar van de rally van Wallonië kennen we zondagnamiddag omstreeks 16u00.
Voor het Rookie Rally Team was het seizoen begonnen met de Zuiderzeerally. Het begin van een nieuw seizoen voor een vernieuwd team. Het team rond de uit Nuenen afkomstige Antoine van Ballegooijen heeft een aantal nieuwe monteurs binnen de technische staf mogen verwelkomen. De bemanning van de Mitsubishi Lancer Evo X is echter hetzelfde gebleven.
Achter het stuur uiteraard Antoine van Ballegooijen, dit seizoen opnieuw geflankeerd door de uit Egchel afkomstige Johan Findhammer.
De resultaten in de Zuiderzeerally stemden het team niet ontevreden. In de klasse RC2 werd een derde plaats behaald, vlak achter Jasper en Jim van den Heuvel. Dat Jasper een maatje te groot is voor menig rijder moge inmiddels duidelijk zijn maar dat Jim inmiddels ook op dit niveau acteert dwingt ook bij de voorman van het Rookie Rally Team het nodige respect af.
De Mitsubishi kampte op de proeven rondom Emmeloord met een aantal probleempjes waardoor er wat tijd werd verloren. Gelukkig konden deze probleempjes tijdens de servicemomenten worden opgelost maar het inmiddels opgelopen tijdverlies kon niet meer worden goed gemaakt.
Na het positieve resultaat van de Zuiderzeerally staat het team komend weekend in het Belgische Namen aan de start van de Rallye de Wallonie. Deze wedstrijd, meetellend voor het Belgian Rally Championship, kent een indrukwekkend startveld. Zo staan er al acht deelnemers aan de start in de klasse RC1. Een drietal World Rally Cars met een 2 liter turbo motor en een vijftal Mitsubishi’s uit de klasse A8.
In de klasse RC2 zullen Antoine en Johan de strijd moeten aangaan met een flink aantal wagens uit de R5 groep. Deze veel potentere wagens dan die in de groep N4 (beide groepen zijn een sub groep van de RC2 klasse), waarin de Mitsubishi Lancer Evo X is ingedeeld. Volgens Antoine is een top 20 resultaat het maximaal haalbare, gezien de zwaarte van het startveld.
Afgelopen weekend vonden de verkenningen plaats. “In 2014 hebben we hier ook al eens gereden. Het parcours is vergeleken met toen niet zo heel veel veranderd. Wat wel opgevallen is dat er dit jaar minder ‘gecoupeerd’ kan worden, ofwel het afsnijden van bochten. Iets wat in Nederland al jaren niet meer mogelijk is. Tijdens het verkennen kwamen we veel afzettingen in de bochten tegen om het afsnijden onmogelijk te maken. Desondanks blijft het een zware wedstrijd die met 25 klassementsproeven en bijna 233 wedstrijd kilometers, verdeeld over drie dagen, een aanslag pleegt op mens en machine.”
Op de vrijdagavond begint de wedstrijd om 18:38u met de publieksproef op de Citadel in Namen. Op zondagmiddag is het finishpodium voor de eerste deelnemer gepland om 15:59u. De deelnemers hebben dan, inclusief verbinding, bijna 727 kilometer in de brandvrije overall gereden.
Antoine en Johan hebben van de organisatie startnummer 36 toebedeeld gekregen.
Met de Rally van Wallonië staat dit weekend al de 4de manche van het Belgian Rally Championship 2016 op het programma. De eerste drie wedstrijden, telkens gewonnen door regerend kampioen Freddy Loix met zijn Skoda Fabia R5, kenden een razend spannend verloop, want telkens was Loix slechts een zucht sneller dan de Peugeot 208 T16 van Kris Princen. De twee tenoren dwingen elkaar op (en over) de limiet. Maar, met 14 R5's aan de start, de topwagens van vandaag en morgen, hebben Loix en Princen zeker geen vrij spel in de buurt van Namen.
Kris Princen zat de voorbije wedstrijden constant op de limiet, maar Freddy Loix was een zucht sneller. De piloot van de Peugeot 208 T16 kan voor de Rally van Wallonië rekenen op een motorevolutie die het mogelijk moet maken om met langere verhoudingen in de T16 te rijden om een hogere topsnelheid te benutten. Op die manier zou de Skoda Fabia R5 van Freddy Loix nog meer onder druk gezet kunnen worden, zeker op de ultrasnelle klassementsproeven rondom Namen. Maar, de enige Peugeot 208 T16 moet het opnemen tegen drie Skoda's, want ook Vincent Verschueren en Xavier Bouche komen aan de start met een Fabia R5. Verschueren wil een beter gevoel hebben dan in Tielt, terwijl Bouche in de Spa Rally al bewees niet veel kilometers nodig te hebben om vooraan mee te draaien.
Ook de jongeren van het Citroën Belux Junior Team, Kevin Demaerschalk en Guillaume Dilley, willen hun sterke prestaties van Tielt en Spa bevestigen. Met François Duval, voor de eerste keer aan de start met een DS 3 R5, hebben ze in elk geval de ideale referentie. Maar, François Duval mikt natuurlijk hoger. De voormalige WK-piloot mist wellicht kilometers en ritme om zich te mengen in het duel tussen Loix en Princen, maar proberen zal hij het zeker.
Bij Ford rekent men vooral op het talent van Xavier Baugnet, die vorig jaar in de Condroz Rally met succes de Fiesta R5 van Renties bestuurde. We zijn ook benieuwd hoe Adrian Fernémont zich zal voelen met een Fiesta R5 op zijn favoriete proeven in eigen streek.
Het zal knokken worden voor een plaats in de top 10, want ook Etienne Monfort (Fiesta R5), Philippe Stéveny, Jordan Scaillet en Laurent Léonard krijgen voor de eerste keer een kans met een topwagen van de nieuwe categorie.
De R5's spelen de hoofdrol in het Belgisch kampioenschap en het zijn de topwagens van de toekomst. Maar, de oudere tweeliter WRC's zijn op papier krachtiger en beter gewapend, zeker op de proeven die een hoge topsnelheid vergen. Dat bewees Benoît Allart vorig jaar, toen de piloot van de Skoda Fabia WRC zondag op weg leek naar de overwinning, tot zijn gebrek aan ervaring in de regen hem parten speelde. Allart is gebrand op een knalprestatie.
Ook Chris Van Woensel heeft de ambitie om minstens mee te strijden voor een podiumplaats met zijn agressieve Mitsubishi Lancer WRC in de kleuren van Yokohama. In Haspengouw bewees het team dat de Lancer WRC eindelijk op punt staat en de proeven van de Wallonie zijn de favoriete klassementsproeven van Chris Van Woensel. David Bonjean heeft voor de gelegenheid opnieuw een Citroën C4 WRC gehuurd, net als Jourdan Serderidis, die bij zijn eigen J-Motorsport geen R5 meer ter beschikking had.
Kortom, het spektakel zal grandioos zijn op alle niveaus vanaf vrijdagavond in de Rally van Wallonië.
Het seizoen van Superstage, organisator van de Kenotek Ypres Rally, is afgelopen zondag definitief op gang geschoten. De dynamische club organiseerde voor de 44ste keer de Rallysprint van de Monteberg, verreden op een boogscheut van de befaamde Kemmelberg. Om officieel de voorbereiding op de Kenotek Ypres Rally op gang te trekken, verzorgden Freddy Loix en Tim Van Parijs het spektakel tijdens een sessie codrives.
Freddy Loix, die tussendoor de officiële affiche signeerde en beschikbaar was voor de rallyfans, bestuurde tijdens de demo een Opel Kadett GT/E. Niet zomaar een Historic, maar de "wereldberoemde" oranje Kadett uit de televisiereeks "Eigen Kweek", opgenomen in Heuvelland.
"Het was heel tof om eens te rijden met de Kadett die een belangrijke rol speelde in Eigen Kweek, een reeks die ik volgde op televisie, zelfs wanneer ik in Frankrijk was. De Kadett is een wagen die dateert van voor mijn tijd, want ik begon mijn carrière met voortrekkers. Het was plezant, zeker omdat 5 rallyfans een unieke ervaring beleefden door een ritje mee te rijden op de Monteberg," lachte Freddy, die zich meteen beschikbaar stelde voor deze meeting met de fans. "Dit soort acties zijn heel belangrijk en nuttig voor de rallysport in het algemeen. Het is een mooie promotie en iedereen weet dat ik een speciale band heb met de Ypres Rally. Dit jaar ga ik voluit voor een 11de overwinning. Op dit moment ligt het niveau in het Belgisch kampioenschap enorm hoog. Ik won de vorige manche van het kampioenschap met amper 6" voorsprong op Kris Princen, die ook aan de start zal staan in Ieper. We zullen dus niet enkel concurrentie mogen verwachten van de Europese titelkandidaten. Maar, laat ons duidelijk zijn: we zullen klaar zijn om te knallen in Ieper!"
Timothy Van Parijs liet een aantal journalisten kennismaken met de power van een Porsche 997 GT3 zoals die gehomologeerd is in het Belgian Rally Championship, in dit geval de Porsche in Croky-kleuren van Jochen Claerhout. Deze GT's zijn in juni opnieuw van harte welkom in de Kenotek Ypres Rally. Van Parijs, Mister Porsche, showde nog maar eens zijn stuurmanskunst door de 997 zo dwars mogelijk over het parcours te jagen.
"Natuurlijk kijk ik uit naar de Kenotek Ypres Rally. Voor de meeste piloten uit de streek is Ieper de rally waar we de liefde voor de rallysport te pakken kregen. Iedereen wil erbij zijn in Ieper. Alleen zal ik iets minder gooien en smijten met de Porsche, want anders zullen de chrono's niet te best zijn," lachte Van Parijs.
Voor Superstage is de voorbereiding definitief gestart. De inschrijvingen voor de Kenotek Ypres Rally zijn geopend, de verschillende wedstrijden kregen hun eigen logo en identiteit en de marketingverantwoordelijken broeden op verschillende projecten om de wedstrijd de komende weken extra in de verf te zetten...
Het erg wisselvallige weer, met regenbuien, opklaringen en frisse wind, zorgde voor erg verraderlijke omstandigheden tijdens de 44ste editie van de Station Le Seau Rallysprint van de Monteberg. Na een logische besttijd op de openingsproef van Patrick Snijers met de Mini WRC van First, gingen de hemelsluizen helemaal open tijdens de tweede doortocht. De tweewielaandrijvers waren eraan voor de moeite, zeker omdat Fredericq Delplace zijn draai nog niet gevonden had in de Porsche 997 GT3 in de kleuren van Degro. "Het zal niet mijn dagje zijn," vertelde Delplace. "De eerste kennismaking met de Porsche enkele weken geleden ging perfect, maar nu, in de regen en in wisselende weersomstandigheden, ging het heel wat minder. Ik voelde de auto niet aan. Misschien heeft het ook te maken met het feit dat we met oudere banden reden..."
Maar, topfavoriet Patrick Snijers kon zijn voorsprong niet verder uitbouwen. Integendeel. De Mini WRC verloor 4'56" door een afgeslagen zekering. "Ik weet niet hoe, maar op een of andere manier is de zekering van de benzinepomp uitgeschakeld. Ik kan er nochtans niet tegen stoten met mijn elleboog of arm. Even later viel de wagen stil en het duurde bijna vijf minuten voor we weer verder konden. Jammer, want ik had hier graag gewonnen, als cadeau voor mijn debuterende copiloot Kris Dethier," vertelde Patrick, 74ste na de 4de run. De Limburger werkt aan verschillende projecten voor de Kenotek Ypres Rally.Voor de zege kregen we een duel tussen de Mitsubishi's van Filip Pyck, al een 7-tal keer tweede op de Monteberg, en Steve Bécaert, in zijn tweede rallyseizoen sterk bezig op nationaal niveau. Filip Pyck begon aan de slotronde met 2"8 voorsprong op zijn Poperingse stadsgenoot Steve Bécaert.
"In de derde ronde heb ik wat tijd laten liggen. Het parcours lag er heel modderig bij op bepaalde plaatsen en ik was te braaf. Op een andere plaats moest ik langs een gestrande wagen die in een sloot lag. Weer loste ik teveel. In de vierde ronde heb ik nog eens alles uit de kast gehaald, maar wel berekend, want ik wilde mijn Lancer ook niet in de vernieling rijden," lachte de winnaar van de 44ste Station Le Seau Rallysprint van de Monteberg.
Steve Bécaert zette in de slotronde nog eens alles op alles, maar hij strandde op de tweede plaats op een halve seconde, voor de winnaar bij de Historics, Tom Calcoen met een Ford Escort RS 1600. Calcoen eindigde, mede door het spel van regen en opklaringen, op een onverhoopte derde plaats op 17"87 van de winnaar. Vincent Vermeeren werd vierde op 20"05, gevolgd door de Brit Weaver met zijn Escort op 31"00. Bert Cornelis, deze keer met zijn Opel Monza aan de start, werd zesde, voor de Porsche van Fredericq Delplace.
Met Laurent Léonard, Adrian Fernémont en Jordan Scaillet debuteren drie regionale piloten met een R5 in de Rally van Wallonië. We polsten naar hun verwachtingen.
Laurent Léonard : "Vorig jaar was een topjaar met een 6de plaats in de WRC"
Op zijn 42ste krijgt Laurent Léonard in zijn thuisrally de kans om met een DS 3 R5 van J-Motorsport te rijden. De aanpassing zal normaal geen probleem mogen vormen, want Laurent werd vorig jaar 6de met een Subaru Impreza WRC in de Wallonie, hoewel de Subaru het ganse weekend kampte met problemen. Als alles goed verloopt in Namen wil hij de RS van Haillot nog met de R5 rijden, maar voor de Condroz denkt hij eerder aan de BMW M3 ex-Boelens die hij voorzien heeft van een Gr.A-brug en een goede klauwbak. Ik ga vooral proberen om me te amuseren. Een evenaring van mijn 6de plaats van vorig jaar zou al geweldig zijn. Laurent, die in 1993 begon in heuvelklim en die daarna debuteerde als copiloot in de rallysport, kreeg in de Rallye des Ardennes het voorstel van Jourdan Serderidis om in de Wallonie te rijden met de DS 3 R5. Een voorstel dat hij niet kon weigeren, al vergde het iets meer budget dan de voorziene Mitsubishi EvoX.
Jordan Scaillet: "Lang gedroomd van deze kans"
De 29-jarige horeca-uitbater uit Durnal maakte begin jaren 2000 zijn debuut in de gemotoriseerde sporten met een quad, maar vanaf 2008 is Scaillet vooral bekend om zijn genereuze rijstijl met een BMW. 2010 was een topjaar, want dat seizoen werd hij Belgisch kampioen Gr.M met de BMW M3 en stond hij derde algemeen in de Rallye de Famenne, achter twee WRC's, toen de transmissie brak. De voorbije jaren komt hij minder vaak in actie omdat de BMW niet betrouwbaar bleek en wegens drukke professionele bezigheden. Hij droomde al langer van een debuut met een topwagen en deze keer krijgt hij die kans met een DS 3 R5. Jordan zal geen gekke dingen doen, want de franchise is niet mals, maar hij rekent toch op een plaats in de top 10. Zo lang mogelijk genieten van deze DS 3 R5 en stelselmatig zijn spectaculaire rijstijl wat meer tonen met deze topwagen, dat is de ambitie van Scaillet. Zijn BMW had meer vermogen, maar een DS 3 R5 is natuurlijk efficiënter en haalt een hogere bochtensnelheid. Aan Jordan om zich aan te passen aan deze gegevens...
Adrian Fernémont: "Een mooi geschenk voor mijn 10de deelname"
De 27-jarige medewerker van de NMBS uit Thon-Samson maakte in Hannuit 2007 zijn rallydebuut in Hannuit met een kleine Peugeot 106. In 2014 won hij de strijd bij de Fiesta's in de Condroz Rally, maar door het missen van de scratch op de allerlaatste proef, ging de eindzege in de Trophy alsnog naar Thibault Radoux. Fernémont rijdt met de Fiesta R5 van Renties, een versie 2015 zonder de nieuwe evoluties. De wagen heeft wel zijn betrouwbaarheid al voldoende bewezen en Adrian werkt graag samen met Team Floral. Adrian is een referentie in R2, maar in R5 heeft hij alles te leren. Hij hoopt gewoon de finish te halen en zondag enkele knappe tijden te draaien. Het zou een droom zijn om in de top 10 te finishen.
De Station Le Seau Rallysprint van de Monteberg kan zondag weer rekenen op een schitterend deelnemersveld. De Britten komen misschien wat minder talrijk de plas over dan vroeger, maar met 135 wagens aan de start, waaronder toch een reeks snelle buitenlanders, zal er weer heel wat spektakel te zien zijn in Dranouter, waar zondag vier passages op de proef van 8,1 km op het menu staan.
De topfavoriet van deze 44ste editie is ongetwijfeld Patrick Snijers, die voor de gelegenheid aan de start komt met een Mini JCW WRC uit de ateliers van First. De 7-voudige Belgische kampioen blijft een smaakmaker in de Belgische rallysport en we zijn blij dat we de Limburger eindelijk weer in actie zullen zien. Weerwerk mag Snijers verwachten van Frederique Delplace, die de Degro Porsche 997 GT3 zal besturen.
Kapers op de kust zijn de snelle Mitsubishi-piloten, zoals Steve Bécaert, steeds beter op dreef op nationaal niveau en tevens gesteund door Degro. Bécaert neemt het op tegen Filip Pyck, een vaste klant van de Monteberg. Vorig seizoen stond Filip nog met rugklachten aan de kant, maar deze keer is de koffiehandelaar weer zelf van de partij om zich te amuseren. Jimmy Taveirne, Vincent Vermeeren en Grégory Perrard kiezen ook voor een Mitsubishi, terwijl de Brit Allan Smith met een Subaru aan de start komt. Bij de moderne deelnemers mogen we ook heel wat spektakel verwachten van de BMW's, aangevoerd door Melissa Debackere met haar fraaie M3 E30. Ze vormt een damesteam met Megan Desmet, de dochter van voormalig rallyrijder en haar sponsor Peter Desmet. Maar, met Martin Fox, Didier Ceenaeme, Frank Baert, Thierry Cokelaere, Xavier Alliet, Diego Claeys, Erik Vleminckx en vele andere BMW-piloten zal er voldoende driftwerk te zien zijn.
In Historic tippen we op Dirk Vermeirsch als topfavoriet met zijn krachtige Ford Sierra Cosworth, waarmee hij bijna een top 5 veroverde in de TAC Rally. Christophe Merlevede ging in Tielt van de baan, dus de BMW-piloot heeft wat goed te maken, terwijl Bert Cornelis met zijn Monza nooit te onderschatten is, net als Lode Dekeyser met zijn Porsche.
Afspraak zondag vanaf 8h30 voor de eerste van vier doortochten op de Monteberg.
Voor het tweede opeenvolgende jaar, zullen de duizenden toeschouwers vrijdagavond op de Citadel kunnen genieten van het spektakel van de Falken Drift Show.
Het Falken Drift Team is internationaal beroemd. Dit jaar brengen ze hun bekende "Taxi" mee, een BMW M5 met meer dan 400 pk onder de motorkap, voorzien van vier kuipstoelen. Zo kunnen drie passagiers meegenieten van het unieke spektakel van in de wagen. In samenwerking met bandenmerk Falken en de Night & Day shops, wordt een wedstrijd georganiseerd om een van de drie zitjes te bemachtigen. Drie kopers van een toegangskaart in voorverkoop (20€ in plaats van 25€) zullen door lottrekking een unieke codrive winnen.De snelle taxi wordt bestuurd door Luxemburger Rohan Van Riel. Zijn teamgenoten op de Citadel zijn de Nederlander Remmo Niezen, de teamleider met een BMW E30 V8 XXL, en de jonge 20-jarige Rick Van Goethem, die we vorig jaar ook al in actie zagen met een Nissan Skyline R33. Dit jaar bestuurt hij een BMW M3 E30.
De Falken Drift Show staat vrijdagavond twee keer op het programma op de Esplanade van de Citadel: van 17h30 tot 18h10 (start van KP 1 om 18h30) en van 20h35 tot 20h50 (start KP 2 om 21h00).
Patrick Snijers won de Rallysprint van de Monteberg 2010 en ook dit jaar is hij de favoriet. De publiekslieveling komt immers samen met copiloot Kris Dethier in een Mini WRC uit de ateliers van First Motorsport aan de start.
"Ik kreeg het vertrouwen van verfwinkels Colora en Katastroof Outlet om dit project te kunnen realiseren. Mijn doel is ook om hen zondagavond de overwinning cadeau te doen!"
Boezinge staat van 22 tot 25 juni weer centraal in de historic rallysport in Europa. Het pittoreske dorpje in de Westhoek verwelkomt twee topwedstrijden. Enerzijds de FIA Ypres Historic Rally, een wedstrijd van het FIA European Historic Sporting Rally Championship, en anderzijds de Geko Classics Ypres Rally.
Om voortaan een duidelijker onderscheid te maken tussen de Europese Ypres Historic Rally en de nationale wedstrijd, werd beslist om het nationale luik de benaming "Classic" mee te geven. Aangezien Wim Soenens, met Geko Woonwereld jarenlang partner van de Ypres Rally, ondertussen een nieuw bedrijf Geko Classics heeft opgericht, kwamen beide partijen snel tot een akkoord. Voortaan spreken we voor de nationale wedstrijd van de "Geko Classics Ypres Rally".
"Mijn vader is een fervente verzamelaar van oldtimers en zelf ben ik daar ook al jarenlang mee bezig. Ik verzamel niet allen oldtimers, maar ook email reclameborden, jukeboxen, enz. Ondertussen hebben we NCRS, het voormalige rallyteam, omgedoopt tot een nieuwe bedrijf: Geko Classics," vertelt Wim Soenens. "Geko Classics in Zulte is een uniek concept gespecialiseerd in de verkoop van old- en youngtimer auto's en moto's, exclusieve en authentieke retro en design collectables, vintage meubilair, automobilia en andere rariteiten. We verbinden met veel plezier onze naam aan de Ypres Classic Rally."
Wim Soenens zal zelf ook aan de start staan van de Geko Classics Ypres Rally met een BMW M3 E30. "Onder de vlag van Geko Classics zullen we met drie identieke BMW M3 E30's starten. De twee andere M3's worden bestuurd door Dirk Depuydt en Geert Beauprez. En mogelijk brengen we ook onze unieke Chevrolet Corvette Stingray nog aan de start," besluit Wim Soenens.
Las Vegas naamsponsor van de Ypres Historic Rally
En, dat is nog niet al het goede nieuws vanuit Boezinge, want naast Geko Classics heeft ook Las Vegas zijn engagement versterkt door naamsponsor te worden van de FIA Ypres Historic Rally. Daarover binnenkort meer...