Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De 40ste editie van de Sezoensrally, de vijfde manche van het Belgian Rally Championship, werd zaterdagochtend al beslist in de openingsronde. Freddy Loix, als leider in het kampioenschap als eerste op de baan, opende met enkele kanontijden en de concurrentie kon de kloof niet meer gedicht krijgen. Uiteindelijk bouwde Freddy Loix zijn voorsprong uit tot 50" op Kris Princen, nog maar eens tweede met de Peugeot 208 T16.

"Normaal start ik altijd wat trager dan Kris, maar deze keer had ik me voorgenomen om er meteen voluit in te vliegen. In de eerste ronde had ik het voordeel van een propere baan, terwijl ik in de tweede lus geconfronteerd zou worden met het grind dat op de baan wordt gegooid door de Historics. Mijn plan klopte perfect, want we sloten de eerste lus af met 22" voorsprong. Uiteindelijk werd het zelfs de makkelijkste zege van het seizoen, want we werden nooit bedreigd. Het voordeel is dat ik in Ieper voluit kan aanvallen, want zelfs een blanco score in de Westhoek zal nog geen drama zijn voor mijn titelkansen," lachte Freddy Loix.

Voor de tweede plaats was er een felle strijd. Vincent Verschueren leek op weg naar een Skoda-dubbel, maar in de slotronde schoof Vincent van de baan in Goolder (KP 12), waardoor hij als 4de eindigde. "In de laatste bocht in Goolder moest ik uitwijken voor een putdeksel dat los was gekomen. Ik ging even van mijn lijn af en de wagen brak bruusk uit. We schoven achterwaarts van de baan. Aanvankelijk dacht ik dat het afgelopen was, maar na een minuutje konden we weer verder. Zonder dat foutje hadden we Princen verslagen, ondanks problemen met oververhitting van de motor in de tweede ronde," aldus Verschueren, die toonde klaar te zijn voor Ieper.

Kris Princen werd tweede, maar daar kon de belangrijkste challenger van Freddy Loix niet tevreden mee zijn: "Ik heb alles gegeven wat mogelijk was. We hebben risico's genomen en op de Steenberg gingen we drie keer bijna van de baan, maar toch geraakte ik niet aan de chrono's van Freddy. Dan moet je gewoon erkennen dat we een fractie tekort komen," vertelde Princen eerlijk.

De derde podiumplaats ging, net zoals vorig jaar, naar Stephen Wright, de jonge Ier die naar Bocholt werd gehaald door zijn copiloot Eddy Smeets, zelf lid van RT Moustache, de organiserende club. Stephen was in de wolken: "Een podium, dat had ik nooit gedacht. Zeker niet omdat we zelfs Patrick Snijers kloppen en ik reed onderweg nog een snelste tijd algemeen. Dit is echt een onverhoopt resultaat," genoot Wright, die Patrick Snijers voor kon blijven met een gelijkaardige Ford Fiesta R5. De Limburger verdedigde, voor de eerste keer samen met copilote Cindy Verbaeten, de kleuren van Car Cave. "Ik kan niet ontevreden zijn over onze wedstrijd," vertelde Snijers. "Men mag niet vergeten dat ik al bijna een jaar niet meer gereden had en dat ik vooraf amper gereden had met de Fiesta R5. Loix, Princen, Verschueren, zij hebben meer dan een jaar ervaring met een R5. Ik mis gewoon kilometers, maar dat komt wel. Ik hoop met de Fiesta R5 Evo aan de start te komen in Ieper," vertelde Snijers.

Achter de R5-tenoren, was Guino Kenis met een compleet gereviseerde Mini WRC de beste van de rest. Guino Kenis werd zesde, voor Tom Van Rompuy, Steve Bécaert en Hein Jonkers. De top 10 werd vervolledigd door Patrick Diels, winnaar van de M Cup.

Bij de jongeren was Polle Geusens de snelste, maar de Lommelse piloot werd geremd door problemen met de injectoren. Ook Jelle Vermeire had problemen (motor en remmen), waardoor Romain Delhez de zege voor het Junior BRC, en de BRC Award, won. In Historic stond er geen maat op Dirk Deveux, die met zijn Ford Escort won, zelfs ondanks een foutje op de allerlaatste proef. Robin Maes werd tweede voor Stefaan Prinzie.

Na zijn vervelende opgave in de Rallye de Wallonie, wil Kris Princen in de Sezoensrally maar één ding: aanvallen als een leeuw en zijn eeuwige rivaal het leven zo moeilijk mogelijk maken. Sportief als ze zijn, hebben Kris Princen en Peter Kaspers de episode “rallye de Wallonie” achter zich gelaten. Hun rally daar eindigde al in een fout afgelopen bocht in de tweede klassementsproef, maar de Peugeot-bemanning wil zich enkel de goede kant van de zaak herinneren.

“Ik onthoud vooral dat we beter dan ooit konden concurreren”, legt Kris uit. “Het waren natuurlijk maar een beperkt aantal kilometers, maar uit alles bleek dat de evoluties onze Peugeot 208 T16 sterker dan ooit hadden gemaakt. De ijzersterke chrono in de eerste proef op zaterdagochtend was er het perfecte bewijs van."Dat de titel sinds Wallonië nu nog moeilijker binnen te halen valt, verandert niets aan de aanpak van het team van Peugeot België-Luxemburg. “Al sinds het begin van het seizoen zijn we onvermoeibaar aan het aanvallen, en dat gaan we gewoon blijven doen”, lacht Kris. “De eerste doelstelling blijft altijd dezelfde: we willen winnen! Dat we ons nu iets minder hoeven te concentreren op de kampioenschapstitel heeft ergens ook een voordeel: we hoeven niet meer te doseren, alleen aanvallen!”

Met die instelling verschijnen Princen en Kaspers deze zaterdag aan de start van de Sezoensrally. “Dit blijft een origineel parcours zoals er in België geen enkel ander te vinden valt”, besluit Kris. “Naar goeie gewoonte biedt de Sezoensrally een aantal stevige stukken onverhard, vaak middenin een proef die verder op asfalt wordt gereden. Ik kijk er nu al naar uit om mijn Peugeot over die ondergrond te sturen.”

De Sezoensrally 2016 start deze zaterdag in het centrum van Bocholt om 8u15. Drie lussen van vijf proeven staan voor 144,78 km tegen de klok. De eerste finishers worden iets voor zeven uur ’s avonds op het podium verwacht.

Zaterdag wordt in Bocholt en omstreken de Sezoensrally georganiseerd, dat is de vijfde wedstrijd van het BK rally. Het kampioenschap verloopt dit jaar tot dusver perfect voor Freddy Loix en Johan Gitsels. Met hun ŠKODA Fabia R5 wonnen ze dit jaar alle vier de voorbije wedstrijden. Zaterdag wil het ŠKODA duo er graag een vijfde zege aan toevoegen.
“Het is absoluut onze intentie om zaterdag opnieuw voluit voor de zege te rijden” zegt Freddy Loix. “De focus is het belangrijkste in ons verhaal. Ik zal nooit ergens aan de start verschijnen en de rally te licht opnemen net als ik nooit de concurrentie zal onderschatten. We hebben dit jaar al vier keer gewonnen maar we hebben er ook echt voor moeten strijden. Geen enkele zege hebben we cadeau gekregen, ook niet die in de rally van Wallonië waar mijn naaste concurrenten zijn uitgevallen. In moeilijke weersomstandigheden zijn we erin geslaagd om foutloos te blijven en hebben we het ook afgemaakt.”

De Sezoensrally is aan zijn 40e editie toe. Vier van de vijf klassementsritten zijn identiek aan vorig jaar. KP Steenberg is een volledig nieuwe klassementsrit. “Er zit dit jaar minder onverhard in het parcours dan vorig jaar en dat is voor ons eerder een nadeel omdat Freddy heel veel ervaring heeft op onverhard” zegt Johan Gitsels. “Vorige week heeft Freddy nog op gravel getest daar waar het voor de meeste andere rijders een jaar geleden is dat ze nog op onverhard gereden hebben. We hebben dit jaar al vier wedstrijden gewonnen. Zo’n statistiek geeft vertrouwen. Uiteraard gaan we dit weekend voor een vijfde zege maar laat ons nederig zijn, hard blijven werken en vooral de focus niet verliezen.”

Vorig jaar namen Freddy Loix en Johan Gitsels in Bocholt na 5 jaar afscheid van de ŠKODA Fabia Super 2000. Ze deden dat op overtuigende manier met een knappe zege. In totaal reed Freddy 35 wedstrijden met de ŠKODA Fabia Super 2000, behaalde hij 13 zeges, stond hij 26 keer op het podium en gaf hij slechts 3 keer op waaronder één keer door mechanisch falen. Dat zijn de waanzinnig sterke statistieken van de ŠKODA Fabia Super 2000. En toch kan het nog beter want sinds de lancering van de ŠKODA Fabia R5 in Ieper vorig jaar stond het duo Loix-Gitsels 7 keer aan de start van een wedstrijd en wonnen ze 6 keer. “In de East Belgian moesten we opgeven met een transmissieprobleem maar laat ons vooral positief blijven en zeer tevreden zijn met dit uitstekend rapport” zegt marketing manager van ŠKODA België Vincent Struye. “En dit is nog maar het begin want we hebben nog maar 7 wedstrijden gereden. Het geduld en uitstekend research- en ontwikkelingswerk van ŠKODA Motorsport liggen volgens mij aan de basis van dit succes. Zowel bij de ŠKODA Fabia S2000 als bij de ŠKODA Fabia R5 waren wij niet de eerste op de markt. Zij hebben er hun tijd voor genomen waardoor het iets langer heeft geduurd maar met dat verschil dat ze vanaf de première een betrouwbare en competitieve wagen hebben afgeleverd. Het was er meteen knal op! Dat is absolute klasse!”

Het wederoptreden van Polle Geusens in de Rally van Wallonië ging niet onopgemerkt voorbij. Samen met Justine Demeestere was Polle voortdurend in strijd voor de overwinning in de categorie voor R2's. Na drie intense wedstrijddagen pakte de Limburger met zijn gloednieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost de overwinning, wat hem de Junior Award voor de Sezoensrally opleverde. Dit weekend wil Geusens minstens even goed doen op zijn favoriet parcours en voor eigen publiek.
"In de Rally van Wallonië ging het beter dan gedacht," vertelt Polle. "Ik zat meteen in het goede ritme en de auto gaf me van bij de start, zelfs in de regen, veel vertrouwen. Het is een nieuwe Fiesta EcoBoost die we zelf hebben opgebouwd en we runnen de auto ook helemaal zelf met ons team. In vergelijking met de 208 R2 waar ik vorig jaar mee reed, is alles wat sterker gemaakt op de Fiesta. Tussen de wedstrijden door controleren we alle belangrijke onderdelen en uiteindelijk is er minder werk aan de Ford dan aan de R2 van het andere merk vorig jaar."

Het parcours in Bocholt bevat heel wat stroken op maaskiezel en er is een nieuwe klassementsproef op grondgebied Bree, genaamd De Steenberg.

"Ik vind het erg knap dat de organisatie van de Sezoensrally weer een uitdagende en nieuwe proef kan aanbieden, want dat is in deze tijd niet evident. Vergunningen zijn niet makkelijk te bekomen. De proef zelf heb ik nog niet gereden, maar ik ken het stukje met blinde topjes wel van de Moustache Classic, die we ook elk jaar rijden. Het zal een toffe proef zijn. Hoe dan ook ga ik voluit in Bocholt. Ik wil in de Sezoensrally niet rekenen, want voor eigen publiek wil ik maximaal aanvallen. De voorbije jaren maakte ik hier en daar wel eens een foutje, wat me de zege in de categorie kostte. Dat ga ik dit jaar achterwege trachten te laten. We gaan niet rekenen, maar aanvallen om de categorie R2 te winnen," lacht Polle, die met vertrouwen toeleeft naar de Sezoensrally, de volgende stap in de voorbereiding richting de Rally van Duitsland, de belangrijkste afspraak van het seizoen in augustus.

J-Motorsport is momenteel veruit het meest actieve Belgische team in de rallysport. Nadat ze zes auto's aan de start brachten van de Rally van Wallonië, verdeelt het team van Jourdan Serderidis en Fred Miclotte dit weekend zijn aandacht tussen de Sezoensrally en de Rally van Portugal. In Limburg zal J-Motorsport iets minder opvallend aanwezig zijn dan gewoonlijk, want enkel Jourdan Serderidis zal het team vertegenwoordigen.  Hij start met de DS 3 R5 die hij goed begint te kennen.

"Ik dacht met de kit 2016 te rijden in de buurt van Bocholt, maar dat zal voor later zijn," vertelt Jourdan. "We hebben de kit gemonteerd op de DS 3 van Emil Bergkvist voor Portugal. Hij heeft er maandag mee getest, maar hij had problemen met de stuurbekrachtiging. Er moeten duidelijk nog zaken aangepast worden. Omdat ik persoonlijk niet de kans had om de DS 3 met de nieuwe kit te testen, wil ik niet het risico nemen dat ik mijn rijstijl moet aanpassen aan die nieuwe context. Ik ben nu goed vertrouwd met de DS 3 R5. In Tielt heb ik toch een paar bemoedigende chrono's gereden. Ik wil op dat elan verder gaan."

Met zijn parcours dat voor 22% uit onverharde wegen bestaat, bedekt met de fameuze 'maaskiezel', ronde steentjes die de grip aanzienlijk verminderen, is de Sezoensrally natuurlijk helemaal niet te vergelijken met wedstrijden in West-Vlaanderen. Maar, Jourdan kijkt uit naar de Noord-Limburgse wedstrijd...

"Ik heb altijd graag op onverhard gereden. Ik hou van de Sezoensrally, waar ik drie keer aan heb deelgenomen. Vorig jaar werd ik met de DS 3 R5 7de. Ik hoop dit jaar minstens even goed te doen. De enige belemmering kan misschien de aanpassing aan mijn nieuwe copiloot, Geoffrey Brion, zijn. Na de Rally van Wallonië zijn we tot de conclusie gekomen dat we de coördinatie in het team moeten verscherpen. Frédéric wil zich zelf ontfermen over het management van het team. Dat zal zeker nodig zijn in Ieper, waar we 5 auto's aan de start brengen. Dit weekend moeten we ook aanwezig zijn in Portugal om Emil Bergkvist te omkaderen. Frédéric zal mij occasioneel nog navigeren, onder andere in de Deutschland Rally, maar Geoffrey zal voortaan mijn vaste copiloot worden. Ik hoop dat de aanpassing vlot verloopt."

Met het oog op de ontwikkeling van J-Motorsport op internationaal niveau, is het inzetten van de jonge Zweed Emil Bergkvist in WRC2 (de competitie voorbehouden voor wagens van de categorie R5 in het Wereldkampioenschap) natuurlijk erg belangrijk. De start van de Junior Kampioen van Europa met de DS 3 R5 in de Rally van Zweden werd gehinderd door een voedselvergiftiging en oververhitting van de mechaniek, maar Emil scoorde wel zijn eerste punten in WRC2. Hij koestert natuurlijk serieuze ambitie aan de vooravond van de Rally van Portugal.

"Na Zweden heb ik het team van J-Motorsport in België bezocht," vertelt de Zweed. "We onderhandelden over het versterken van onze samenwerking. Het is duidelijk dat de motivatie erg groot is bij alle betrokken partijen. De testsessie op maandag was bijzonder vruchtbaar. We hebben gewerkt aan de afstelling van de ophanging en de differentiëlen. We merken al progressie in het team en dat bewijst de professionaliteit van J-Motorsport."

Jourdan Serderidis is natuurlijk blij dat hij met een dergelijk talent kan samenwerken. "Emil is uitermate gemotiveerd. Om in het ritme te blijven, heeft hij twee weken geleden de South Swedish Rally gereden met een Mitsubishi Lancer. Hij werd derde en won zijn categorie. De uitdaging in WRC2 is extreem zwaar. Er komen maar liefst 25 piloten aan de start, waarvan een vijftiental piloten willen winnen. Onder hen drie piloten met een DS 3 R5. Emil moet beter doen dan Quentin Gilbert en Yoann Bonato, want Citroën lijkt een mooie beloning in petto te hebben voor de beste van zijn vertegenwoordigers. In Portugal zal Emil op zijn geliefkoosde ondergrond rijden. Hij houdt van onverhard en hij wil zich in de kijker rijden. Met J-Motorsport willen we dat hij zijn doelstellingen kan realiseren."

Na hun sterk optreden in Le Touquet, bekroond met een vijfde plaats, maken Claudie Tanghe en Filip Cuvelier zich op voor de tweede afspraak in het Frans kampioenschap, de 51ste Rallye d'Antibes. In Zuid-Frankrijk, op proeven die bekend zijn van de Rally van Monte-Carlo, wil Claudie Tanghe opnieuw een gooi doen naar een goed klassement in de Trophée Michelin, de competitie voor privé-piloten die op banden van het Franse merk rijden. Maar, de drukker uit Komen wil in de eerste plaats genieten...
"Ik heb er jaren van gedroomd om eens met een moderne topauto de Rally van Antibes te kunnen rijden," vertelt Claudie vanuit Zuid-Frankrijk. "De Turini, de Col de Bleine, Lantosque, het zijn allemaal beroemde klassementsproeven uit de glorieuze historie van de Rally van Monte-Carlo. Dit weekend kan ik die proeven afwerken met een snelle, moderne Ford Fiesta R5. Dat wordt genieten!"
Deze week werd al een testsessie afgewerkt in samenwerking met TeamFloral en met collega Bernd Casier, die een Ford Fiesta R5 Evo aan de start brengt.
"We hebben een goede basisafstelling gevonden voor het asfalt in deze streek. Nee, ik weet niet of onze settings vergelijkbaar zijn met die van Bernd Casier, want de ophanging van een R5 Evo verschilt grondig van onze ophanging. Ik ben wel tevreden van de afstelling die we gevonden hebben."

Claudie Tanghe en Filip Cuvelier zullen niet alleen van Bernd Casier weerwerk krijgen in hun categorie, maar zeker ook van Sylvain Michel, de winnaar in Le Touquet. Verder staan er nog een handvol WRC's aan de start...

"Kijk, ik wil genieten, maar natuurlijk start ik ook met ambitie. In de Trophée Michelin mik ik op een podiumplaats. Tijdens de verkenningen is wel gebleken dat je hier geen ruimte hebt om dwars te gaan. Je moet heel zuiver rijden en de snelheid ligt niet zo hoog als in België, want de afstanden tussen de bochten zijn heel kort. Het asfalt geeft veel meer grip dan in België, maar natuurlijk zijn er ook grenzen aan die grip. Hoe snel je een bocht kunt nemen zonder grip te verliezen, dat is de uitdaging in deze wedstrijd. De ervaring van de Franse piloten zal zeker in hun voordeel spelen."

De Rallye d'Antibes wordt zaterdag en zondag verreden. De wedstrijd telt 12 klassementsproeven. De finish is voorzien zondag omstreeks 15h.

Na hun podiumplaats in de Rally van Wallonië, reizen Vincent Verschueren en Veronique Hostens met vertrouwen af naar het Noord-Limburgse Bocholt waar zaterdag de 40ste Sezoensrally verreden wordt. In deze compacte wedstrijd werd Vincent vorig seizoen tweede. Een podiumplaats is dan ook de ambitie van de GoDrive bemanning.
"Ik was na de Rally van Wallonië echt heel tevreden, want het is duidelijk dat we voor de afstellingen in de goede richting aan het werken zijn," vertelt Vincent. "We hebben nu een goede basis en we gaan verder werken vanaf die basis. Ik wil in Bocholt de progressie verder zetten, zodat we met vertrouwen aan de start kunnen komen in Ieper."
Het startveld oogt in Bocholt misschien iets minder indrukwekkend dan in de Rally van Wallonië, maar vooraan blijven de smaakmakers de lat erg hoog leggen.
"Het zal weer een zware strijd worden tegen Freddy Loix en Kris Princen, twee kleppers die goed uit de voeten kunnen op de maaskiezel. Maar, ik ga zeker ook mijn handen vol hebben met Patrick Snijers, die altijd sterk presteert op onverhard. Met de Fiesta R5 heeft hij een wagen gekozen die effciënt is op dit soort parcours. Ik verwacht Patrick dan ook mee vooraan. We zullen serieus moeten trappen..."

Het parcours van de Sezoensrally telt 15 klassementsproeven, verdeeld in drie lussen van vijf proeven.

"Het is vooral uitkijken naar die nieuwe proef in Bree, genaamd De Steenberg," vertelt Vincent. "Ik ben alvast blij dat deze proef op asfalt in de plaats komt van Beek-Bree, want dat was een proef met veel lange rechte stukken. Ik denk dat de nieuwe proef een grotere uitdaging is. Het wordt mijn vierde deelname aan de Sezoens. In 2009 reden we met de Ascona in Historic, in 2010 met de Subaru in Gr.N, vorig jaar werd ik tweede met de DS 3 R5 en nu zijn we klaar voor de strijd met de Skoda Fabia R5. Ik We gaan er dit weekend weer voluit tegenaan!"

Afspraak op het gezellige Kerkplein in Bocholt, zaterdag vanaf 8h!

In de vijfde manche van het seizoen in het Junior BRC, de Sezoensrally, zullen zes jongeren strijden voor de punten. Ze zijn netjes verdeeld in twee groepjes van drie over de categorie R1 en R2.
De belangrijkste vaststelling is het forfait van Lucas Walbrecq, tweede in de tussenstand. De Renault-piloot kan zich niet vrijmaken op het werk. Anthony Dovifat, favoriet in R1, krijgt zo een unieke kans om zijn voorsprong verder uit te bouwen, al zal de kennismaking met de maaskiezel toch enige aanpassing vergen, maar dat geldt ook voor de twee andere R1-piloten, Kjell Vandenberghe, die graag een probleemloze wedstrijd wil afwerken, en Jo Muylle, die opnieuw aan de start komt met de DS 3 R1 van XLT.
In R2 is Polle Geusens de topfavoriet met zijn nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost. In de Wallonie heeft de Limburger bewezen dat hij geen tekort aan ritme heeft, zodat hij vanaf de eerste meter zal kunnen aanvallen. De belangrijkste concurrent van Polle wordt merkgenoot Jelle Vermeire, die het met een atmosferische Fiesta R2 doet. Pikant detail: het wordt ook een duel tussen de zusjes Justine en Michelle Demeestere, respectievelijk de copilotes van Geusens en Vermeire. De twee Ford-piloten gaan de strijd aan met Romain Delhez, die dit jaar al een paar keer een mooi klassement verspeelde door pech. Maar, in Tielt bleef Delhez wel tot de laatste meter in strijd voor de zege, dus het kan een mooie strijd worden tussen de Fiesta's en de Adam van Delhez.
Zaterdagavond, na de 15 uitdagende klassementsproeven van de Sezoensrally, waarvan 22% verreden op onverhard, zullen we weten wie overeind is gebleven op de verraderlijke maaskiezel.

Een dozijn Historics komen zaterdag aan de start van de Sezoensrally in Bocholt, waar de vijfde manche van het Belgian Rally Championship verreden wordt. Na vier wedstrijden heeft Dirk Deveux een mooie voorsprong in de tussenstand op de Porsche van Patrick Mylleville, maar de Alkenaar jaagt nog op zijn eerste zege van het seizoen. Ook in Bocholt zal Dirk Deveux de zege niet cadeau krijgen, want lokale specialist Gunther Monnens maakt zijn comeback met de Escort BDA van Chris Debyser.
De piloot uit Bocholt, in 2009 winnaar in Historic met deze Escort BDA, is voor de meeste volgers de grote favoriet, maar zelf houdt hij de boot liever wat af.
"Ik heb drie jaar niet gereden," vertelt Gunther. "Ik ga zeker ritme missen en ik zal wat tijd nodig hebben om de automatismen weer terug te vinden. Natuurlijk heeft de maaskiezel voor mij geen geheimen, maar ik start niet om te winnen, wel om me te amuseren."

De winnaar van vorig jaar, Frank Jorissen, die toen op de allerlaatste proef het verschil maakte, is er natuurlijk ook bij, net als de winnaar van de openingswedstrijd in Haspengouw, Robin Maes met zijn snelle BMW M3 in Camel-kleuren. Stuk voor stuk kanshebbers, net als Stefaan Prinzie met zijn beproefde Opel Ascona en merkgenoot Jens Maes.

Nick Hoens, Dirk Van Rompuy, Tom Nemegheer, Kurt Vandevenne en Fred Vojacek maken het dozijn Historics vol. Aangezien de maaskiezel en het hoge tempo in de Sezoensrally elk jaar loodzwaar blijkt voor de klassiekers, kunnen zij op regelmaat ook dromen van een dichte ereplaats.

Afspraak zaterdag in Bocholt onder de kerktoren voor de start van de Sezoensrally!

Volgende week houdt de M-Cup halt tijdens de rally met het meeste onverhard in België, de Sezoensrally in Bocholt.Favoriet voor de zege is ongetwijfeld Franky Boulat. Franky won hier vorig jaar en staat aan de leiding in het kampioenschap. Maar Franky staat niet alleen bovenaan de tabellen van het kampioenschap, want ex aequo met hem staat ook Kurt Braeckevelt aan de leiding. Het wordt dus uitkijken naar een spannende strijd voor de zege. Patrick Diels zal zeker ook meestrijden voor die overwinning. Patrick won de openingsmanche in de Haspengouw, maar kende pech in Tielt. Hij heeft een goede prestatie nodig om aansluiting te vinden in het kampioenschap.Verder wordt het ook uitkijken naar de onderlinge strijd tussen het kwartet Gerry Heusdens (E30), Sjef Meersschaert (E46), Jurgen De Bruin (E46), Jean-Louis De Roeck (E30) en Wim Muilwijk (E46). Deze piloten staan in het kampioenschap binnen de 3 punten van elkaar en kunnen een goede zaak doen, want de 3 piloten voor hen in het kampioenschap starten niet in de Sezoens en verspelen dus hierbij hun joker. Ook Tom Ceuppens en Bert Truyens (beiden 5 punten) hopen de eindmeet te halen om zo wat punten te scoren en op te klimmen in het kampioenschap. Joeri De Bouvere vervolledigt het M-Cup peloton, waardoor deze merkencup weer goed is voor ongeveer een vijfde van alle nationale inschrijvingen.

Hopelijk zien we u langs de proeven om te supporteren voor de M-Cup'ers. Sideways action op het onverhard gegarandeerd!

Na zijn succesvolle deelname aan de TAC Rally zal Hans Weijs tijdens de ORC Rally opnieuw de BMW 130 van Schmid Racing besturen. In de TAC Rally bleek snel dat Weijs over genoeg ervaring beschikt om het vermogen van de BMW optimaal te benutten.
Net zoals bij de deelname in de TAC is ConnectUs een belangrijke partner in dit verhaal. “Ik was voor de TAC al heel enthousiast, maar na het horen van de vele positieve reacties na de wedstrijd had men niet veel nodig om mij te overtuigen voor een nieuwe samenwerking.” aldus ConnectUs zaakvoerder Bram Maes. Nadien stapten ook Fuchs, Mitsubishi Maertens en Vives vol enthousiasme mee in dit project.
Jasper Vermeulen, een medewerker van de ConnectUs shop in Gits, zal de nota’s lezen voor Weijs tijdens de ORC Rally.
Ook voor Charles Schmid is de samenwerking met Hans Weijs een blij weerzien. “Hans heeft nogmaals het potentieel getoond van onze BMW.” vertelde de tuner uit Oost-Vlaanderen. "Meteen na de TAC hebben we samengezeten om te bekijken hoe we die samenwerking konden vederzetten. Ik ben overtuigd dat we met Hans opnieuw iets moois kunnen laten zien."
In 2014 werd de ORC Rally reeds gewonnen door Patrick Snijers in dezelfde BMW 130 van Schmid Racing, het is duidelijk dat de verwachtingen dan ook hoog zijn voor Hans Weijs en copiloot Jasper Vermeulen.

Na vier overwinningen op rij, moeten we niet ver zoeken naar de naam van de favoriet in de 40ste editie van de Sezoensrally in Bocholt. Freddy Loix, afgetekend aan de leiding in het Belgisch kampioenschap, krijgt de favorietenrol toeschoven met zijn Skoda Fabia R5, maar zijn concurrenten zullen de rode loper zeker niet uitrollen voor de Limburger.
Vooral Kris Princen zal supergemotiveerd aan de start komen. In de Rally van Wallonië liet de Peugeot-piloot zich verrassen door watergladheid, net op het moment dat hij de aanval op de leidersplaats had ingezet. De maaskiezel heeft geen geheimen voor Princen, die weer voluit voor de zege gaat in Noord-Limburg.
Patrick Snijers, nog een Limburger, start als outsider, maar het is geweten dat Snijers bijzonder graag rijdt op de kiezel in Bocholt. Zijn ervaring is een troef, maar anderzijds zijn er een aantal onbekende factoren, want het is de eerste wedstrijd van Snijers met de Ford Fiesta R5 Evo.
"We krijgen deze wedstrijd steun van Car Cave, een bedrijf uit Hasselt," vertelt Snijers. "Ik heb her en der offertes gevraagd voor een R5 en ik heb uiteindelijk gekozen voor een Fiesta R5 Evo van het Italiaanse team Step Five uit de buurt van Rome. Ik weet nog niet exact met welke banden we zullen rijden. We proberen DMack te overtuigen, want Elfyn Evans heeft bewezen dat die banden prima werken op de Fiesta R5 Evo. Verder zal ik voor de eerste keer met Cindy Verbaeten als copilote rijden. Er zijn een aantal onbekende factoren, maar ik kijk er ongelofelijk naar uit om weer met een topwagen te starten in Bocholt!"

Stephen Wright komt opnieuw over vanuit Ierland om samen met Eddy Smeets de Sezoensrally te rijden. De jonge Ier, die kiest voor Pirelli's op zijn Fiesta R5 Evo (enkel de motor is een Evo), stond vorig jaar al op het podium in Bocholt en hij wil dat graag evenaren.

De twee Fords zullen wel af moeten rekenen met de Skoda Fabia R5 van Vincent Verschueren, die in de Rally van Wallonië knappe tijden reed in de strijd voor de tweede plaats. De maaskiezel is niet meteen de geliefde ondergrond van Verschueren, maar een podiumplaats is toch de minimale inzet. De overige R5's worden bemand door Jourdan Serderidis en Tom Van Rompuy, de enige twee vertegenwoordigers van DS, want de jongeren Dilley en Demaerschalk blijven helaas thuis.

En we zijn benieuwd hoe hoog Guino Kenis kan mikken met zijn Mini JCW WRC met de RRC-restrictor. De Turnhoutse BMW-dealer wil zich graag mengen in de strijd voor de top 5. Daar dromen ook de snelste Mitsubishi-piloten van, te beginnen met Jonas Langenakens, altijd snel op het Limburgse onverhard, Steve Bécaert en Hein Jonkers.

De BMW's van de M-Cup zullen weer voor spektakel zorgen, terwijl Steven Dolfen de ideale referentie is voor de jonge wolven in R2, Polle Geusens, Jelle Vermeire en Romain Delhez.

Kortom, we verwachten een spannende en boeiende Sezoensrally, zaterdag in het gezellige Bocholt. Een 40-jarig jubileum dat je niet mag missen!

De afgelopen jaren concentreerde Bernhard ten Brinke zich vrijwel volledig op rallyraids als de Dakar Rally. Dit seizoen keert de Nederlands rallykampioen 2009 terug naar de reguliere rallysport met een kalender van zes wedstrijden. In een competitieve Skoda Fabia R5 van Wevers Sport start Bernhard ten Brinke onder meer in de WK-rally’s van Duitsland en Spanje.

Na de tragische brand die abrupt een einde maakte aan een sterke Dakar Rally, gebruikte Bernhard ten Brinke de achterliggende maanden om na te denken over zijn autosportcarrière. “Ik kwam tot de conclusie dat ik de rallysport miste en ook de behoefte voel om vaker de competitie aan te gaan.”

WRC Duitsland en Spanje

Vanuit die wens ging de Achterhoekse coureur om tafel met het team van Wevers Sport. Het resultaat is een serie van zes rally’s met twee afspraken in Nederland (ELE Rally en Hellendoorn Rally), twee uitdagingen in België met de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally, en ook keert Bernhard ten Brinke terug in het WRC voor de WK-rally’s van Duitsland en Spanje.

“Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt”, lacht Bernhard ten Brinke. “De ELE Rally en de Hellendoorn Rally zijn de lastigste wedstrijden van Nederland. België is voor een Nederlandse rijder altijd een uitdaging en in Duitsland en Spanje rijd ik op WK-klassementsproeven tegen de beste rijders in de WRC2-categorie.” In alle wedstrijden wordt Bernhard bijgestaan door de ervaren Belgische navigator Davy Thierie.

‘Eruit halen wat erin zit’

De WK-rally van Duitsland heeft Bernhard ten Brinke al twee keer gereden met als beste resultaat een 12e plaats in 2010. De WRC-wedstrijd in Spanje is daarentegen helemaal nieuw voor de rallyrijder. “Ik ben heel benieuwd waar ik sta in het WRC2-veld. Wevers Sport heeft laten zien dat hun Skoda in staat is om WK-wedstrijden te winnen in de WRC2-categorie en dat motiveert mij enorm. Iedereen die mij kent, weet dat ik eruit wil halen wat erin zit.”

Hoe het autosportjaar er verder uit gaat zien voor Bernhard ten Brinke is nog niet duidelijk. “Ik bekijk alle opties voor deelname aan de Dakar Rally 2017 en ben in gesprek met alle grote teams.” Een beslissing over deelname zal later in het jaar vallen, waarbij meeweegt dat de onlangs bekend gemaakte route niet direct tot de verbeelding spreekt.

Kalender Bernhard ten Brinke 2016

  • ELE Rally 3-4 juni
  • WRC Duitsland 19-21 augustus
  • Omloop van Vlaanderen 3-4 september
  • Hellendoorn Rally 17-19 september
  • WRC Spanje 13-16 oktober
  • Condroz Rally 5-6 november

Goed nieuws voor de Sezoensrally en voor de Belgische rallysport in het algemeen. Patrick Snijers maakte vanavond bekend dat hij aan de start zal komen van de Sezoensrally. De 7-voudige Belgische rallykampioen zal de Noord-Limburgse maaskiezel trotseren met een Ford Fiesta R5.

"Voor de Sezoensrally krijg ik steun van Car Cave, een Hasselts bedrijf gespecialiseerd in de restauratie en stalling van oldtimers. Met hun steun kan ik met een Ford Fiesta R5 aan de start komen," vertelt Snijers, die enkele weken geleden de Rallysprint van de Monteberg reed met een Mini WRC. "Ik maak me geen illusies over de strijd voor de overwinning. Freddy Loix en Kris Princen hebben veel meer ervaring met een R5 en ze zitten in het ritme. Ik ga me trachten te amuseren op mijn favoriete ondergrond.

De categorie R5 is erg populair, zowel internationaal als in België. In de Rally van Wallonië gingen maar liefst 13 wagens van deze categorie vrijdagavond van start op de Citadel. Voor team ASD / Autosport Debackere was dit succes het laatste zetje om een belangrijke beslissing te nemen: investeren in de aankoop van een Skoda Fabia R5. Een wagen die na de Kenotek Ypres Rally 2016 te huur zal zijn. "Voor ASD / Autosport Debackere is dit het ideale moment om te investeren in de aankoop van een Skoda Fabia R5. De bestelling is geplaatst en we zullen onze wagen snel geleverd krijgen," verheugt Melissa Debackere zich.

Melissa, nog altijd genavigeerd door Cindy Cokelaere, krijgt de eer om de nieuwe Skoda Fabia R5 van het familiale team te laten debuteren. "We zullen inderdaad aan de start komen van de ORC Canal Rally in Oostrozebeke (28-29/5), de Rally van Wervik (11-12/6) en natuurlijk de Kenotek Ypres Rally (23-25/6)," bevestigt de dochter van Hendrik Debackere.

Melissa Debackere is helemaal overtuigd dat het de juiste keuze is. "De categorie R5 is gewoon de categorie van de toekomst. Steeds meer constructeurs ontwikkelen en investeren in een R5. In het Belgian Rally Championship vormen de R5's de topcategorie. Nog meer dan vorig jaar is er een prachtige strijd tussen de verschillende R5-piloten en steeds meer piloten laten zich verleiden om ook eens te investeren in een R5. De Skoda Fabia R5 lijkt momenteel de referentie te zijn. De trippel die ze in de Rally van Wallonië realiseerden is geen toeval. Ik kijk uit naar mijn eerste meters met de nieuwe Skoda Fabia R5 en naar de eerste wedstrijd, de ORC Canal Rally binnen drie weken."