Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Een topresultaat behalen blijft natuurlijk een prima zaak voor een piloot, een copiloot en een team. Maar een dergelijke prestatie realiseren 'tussen de grote jongens', in een manche van het World Rally Championship, geeft het resultaat nog meer glans. Dit weekend hebben Ghislain de Mevius en Johan Jalet het maximum gehaald uit de Skoda Fabia R5 geprepareerd door BMA op de proeven van de ADAC Rallye Deutschland. Ze behaalden in de Duitse manche van het WRC een 4de plaats in het erg hoogstaande WRC2, goed voor een 11de plaats in het algemeen klassement...

Dit resultaat is des te mooier omdat het startveld in WRC2 in de Deutschland erg hoogstaand was, vertelt een gelukkige Ghislain de Mevius. We zaten voortdurend vlak in het spoor van de fabriekspiloten en soms zaten we zelfs tussen hen, zoals op de befaamde Panzerplatte Lang zaterdagavond. Daar reden we een tijd in de top 3 in onze categorie. Vrijdag zijn we meteen goed gestart. We vonden het goede ritme in de wijngaarden. Zaterdag verloor ik een beetje tijd op de natte proeven, maar dat heb ik kunnen compenseren op het militair domein, waar ik op 2 tot 3 tienden van een seconde per kilometer zat in vergelijking met Lappi en Kopecky, de fabriekspiloten van Skoda. Zondag hebben we in de eerste plaats onze 4de plaats in WRC2 veilig gesteld. We bleven rustig voor Pierre-Louis Loubet, onze rechtstreekse concurrent. Opdracht volbracht, voor een erg talrijk publiek dat zeker voor de helft uit Belgen bestond. Zoveel steun, dat is hartverwarmend!

Ghislain de Mevius, vorig jaar al laureaat in de Fiesta Trophy in de Deutschland, bevestigde dit weekend dat hij in deze wedstrijd bij de favorieten behoort... « Als Belg voel ik me goed op asfalt, vervolgt de zoon van Grégoire. De wegen bieden hier iets meer grip dan de wegen bij ons, waardoor je harder en agressiever kunt aanvallen. In de wijngaarden was ik vrijdag in mijn sas, wat vervolgens bevestigd werd in alle technische situaties. Ik weet dat ik nog moet werken aan mijn snelheid in de vlotte situaties, maar ook op dat vlak maken we progressie. Dat bewijst dit resultaat... »

Bij BMA is men alvast erg blij met deze prestatie tussen de wereldtop... « Het WRC blijft iets speciaal en ik hou van die bijzondere sfeer... al zie je de wagen soms maar twee keer per dag, vertelt Bernard Munster, de verantwoordelijke van het team uit Petit-Rechain. We konden hier rekenen op de medewerking van een uitstekende ingenieur van Skoda, die ons meteen geholpen heeft bij het vinden van een set-up waarmee Ghislain veel vertrouwen had. Na Ieper was het belangrijk om een goed resultaat te behalen om zijn motivatie weer aan te scherpen voor de toekomst. Opdracht volbracht! Geen enkele fout, geen lekke band en een Skoda Fabia die duidelijk de beste R5 op de markt is. Een perfect ontwikkeld product waarmee je kunt schitteren in WRC2. De Skoda Fabia R5 is de wagen die je nodig hebt om een hoofdrol te kunnen spelen... »

« Ik zou het voltallige team van BMA willen bedanken voor het geleverde werk tijdens deze Rally van Duitsland, herneemt Ghislain. De wagen was perfect, net zoals de organisatie binnen het team. Een foutloze prestatie! In het spoor blijven van fabriekspiloten die heel regelmatig rijden en concurreren met Armin Kremer, die een pak ervaring heeft, zeker op de Duitse proeven, is een privilege waar ik me heel goed van bewust ben... »

Na deze rally, een van de referenties in het Wereldkampioenschap, zullen Ghislain de Mevius en Johan Jalet half oktober opnieuw met de Skoda Fabia R5 van BMA rijden in de Rally van Catalonië, een bijzondere wedstrijd met een combinatie van asfaltproeven en chronoritten op onverhard. « Omdat het belangrijk is zoveel mogelijk te rijden, zullen we een uitgebreide testsessie plannen of ergens een andere wedstrijd rijden als voorbereiding op deze wedstrijd in Spanje, kondigt de Mevius aan. In afwachting van meer nieuws nog eens een bravo. Petje af!

Na de Ypres Westhoek Rally, waar Peter Lemahieu en Didier Bostoen 2de in de groep M werden, was het afgelopen weekend tijd voor de Rally van Staden.
“In Ieper had Peter nog niet het volle vertrouwen in de remmen, vandaag was dat vertrouwen er wel.
Je moet weten dat die Escort totaal niet meer te vergelijken is met de wagens waarmee hij vroeger reed, de aanpassing is enorm! Maar we hebben vandaag opnieuw veel kunnen bijleren en we zijn beiden heel tevreden.” aldus copiloot Didier.
“Hoe meer ik met de wagen kan rijden, hoe beter natuurlijk!” vult Peter aan. “We hebben de wedstrijd zonder noemenswaardige problemen kunnen uitrijden en zijn uiteraard tevreden met onze klassenwinst en de 15de plaats algemeen. Met het vertrouwen dat we hier opdeden zijn we bijzonder gemotiveerd, maar eerst gaan we nu de wagen volledig op punt zetten...”
Oorspronkelijk was een deelname aan de ConXion Omloop van Vlaanderen voorzien; maar het team zal eerst de ophanging van de Escort volledig in orde brengen. “De wegligging van de Escort is nog niet optimaal en daar gaan we nu eerst werk van maken, daarom rijden we de Omloop niet.”
Op het einde van het seizoen worden nog 1 of 2 wedstrijden voorzien.

Binnen de VAS regionale competitie waren het de rallyrijders die het vroegste weer aan de aftrap stonden met de Rally van Staden. Het werd een spannend evenement, onder een stralende zomerzon en met opnieuw…Andy Lefevere als gelukkige winnaar.
Andy Lefevere trok met de Mitsubishi Lancer Evo X onmiddellijk in de aanval en liet de drie besttijden optekenen in de drie openingsproeven van de eerste lus. Meteen waren Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) en Davy Vanneste (Ford Fiesta Evo R5+) op achtervolgen aangewezen. Vooral Vincent Verschueren ontpopte zich tot de grootste uitdager want hij liet maar liefst 7 beste tijden noteren over de 12 te verrijden proeven. Maar Andy Lefevere had de kloof al mooi geslagen en kon tenslotte de zege veiligstellen met het minieme overschot van twee (!) seconden…
“Ik wist dat, als ik een verschil wilde maken, ik dat zo vroeg mogelijk moest doen. En dan moest ik blijven gaan. Dadelijk volop er tegenaan is nog altijd mijn specialiteit. De topsnelheid van de Evo was hier vandaag wel een voordeel. Maar toch, op de eerste proef was ik de snelste en in de volgende passages verbeterde ik telkens mijn tijden. Toch zit er nog een groot verschil tussen een R5 en mijn wagen, vooral dan qua wegligging. Het was zeer warm en mijn banden waren op het einde van hun kunnen. Vooral de laatste proef was het erop of eronder. Maar ik ben altijd blijven gaan”, glunderde een zeer tevreden Andy Lefevere, die na de ORC en de TBR meteen zijn derde zege op 4 verreden VAS-wedstrijden liet optekenen. Vermelden we misschien nog even de topsnelheid waarmee Andy Lefevere werd geklokt op de Stadense wegen: een hallucinante 222,9 km/u!
Vincent Verschueren moest genoegen nemen met de tweede plaats. “Er werd hard gereden”, verklaarde de Skodarijder. “Op de laatste proef klokten we met drieën binnen dezelfde seconde. Dat zegt genoeg!”. Ook Davy Vanneste toonde zich tevreden met de bronzen medaille. “Iedereen komt natuurlijk om te winnen, maar we hebben ons best gedaan en we mogen tevreden zijn met de derde plaats, gezien de aanwezige concurrentie.” Zeker tevreden was Eddy Snaet, geboren en getogen Stadenaar. “Fantastisch om zo over de wegen van je eigen gemeente te kunnen rijden. Ik droomde er al een tijdje van om met een zeer snelle wagen deze rally te kunnen meemaken en dankzij Davy is het ons gelukt”, aldus Snaet. Een sterke Lorenzo Bossu zette zijn Evo 9 op de vierde plaats. PJ Maeyaert die besloot zijn leerschool op de Fiesta R5 met een vijfde plaats.
Bij de Historics was er weinig te beginnen tegen Paul Lietaer, die met de eigen Escort opnieuw in de achtertuin aan de slag was. Even gooide een losgekomen stuurwiel roet in het eten. “De Polle” loste het echter op zijn eigen manier op. Hij gaf het stuur aan de jonge debuterende copilote Julie Van Laeken en bracht de Escort naar de service met de handen op de stuurkolom. Dat betekende dat een goed presterende Bert Cornelis (Opel Monza) even naar de leiding ging maar met 11 scratches op 12 proeven kwam Lietaer alsnog aan de leiding en haalde de zege binnen.
Ommekeer ook in de tussenstand voor het kampioenschap Divisie 1-2. Stefaan T’Joens moest de Subaru Impreza al na de eerste proef parkeren met technische problemen. Daarmee lag de weg naar de overwinning open voor Brecht Hoorne en zijn blauwe BMW 325i. “We hebben vandaag vooral tegen onszelf gereden”, sprak Brecht op het eindpodium. “Spijtig dat Stefaan wegviel want er zat een goed gevecht in.” De winst liet hem wel toe naar de leiding van de tussenstand te gaan in Divisie 1-2 want Thorben Vandeputte ging al in de eerste lus in de fout met de Citroën Saxo, geraakte niet hoger meer dan een 6de plaats in klasse 2C en liep dus belangrijke punten mis. Stippen we nog even aan dat voormalig VAS-kampioen Koen Beyne (Peugeot 205) nu helemaal terug is van weggeweest met de overwinning in de Divisie 5, Youngtimers.
“Dank aan iedereen die meehielp aan deze Rally van Staden”, sprak voorzitter Freddy Trio op de prijsuitreiking. “We kregen goed weer en een spannende rally. Dank vooral naar het gemeentebestuur dat ons volop steunt en dat is in de huidige maatschappelijke context niet altijd evident.”
Voor de deelnemers vervolgt het kampioenschap op het einde van de maand augustus, met de Short Rally van Kasterlee, op zondag 28 augustus.

Op 10 en 11 september organiseert VZW Superstage de tweede editie van de Aarova Rallysprint van Oudenaarde. Na een bijzonder geslaagde eerste editie, gewonnen door Chris Van Woensel met zijn Mitsubishi Lancer WRC05, en vooral het erg warme onthaal van de rallysport door de lokale bevolking, overheid en ondernemers, werkt Superstage aan een nog betere editie in de Vlaamse Ardennen. Op 11 september mogen we ons opmaken voor een rallysprint met nationale allures. Een "Rallydream" voor iedereen...
Natuurlijk is het een maand voor de wedstrijd nog te vroeg om al een idee te geven van de deelnemers die aan de start komen, maar vanzelfsprekend willen de lokale tenoren hun thuiswedstrijd voor geen geld missen. Pieter Tsjoen en Vincent Verschueren brengen alvast hun R5's in stelling, terwijl Tim Van Parijs het spektakel zal verzorgen met zijn muzikale Porsche 997 GT3, terwijl Frédéric Miclotte in zijn thuisbasis zijn rol als teammanager bij J-Motorsport nog eens ruilt voor een zitje aan het stuur. De Oost-Vlaamse vrienden krijgen ongetwijfeld weerwerk van heel wat kameraden uit alle hoeken van het land...

De uitdagende klassementsproef van 8,89 km op grondgebied Oudenaarde, Kruishoutem en Zingem wordt dit jaar trouwens in omgekeerde richting afgewerkt. Er staan vier passages op het menu, om 8h30, 11h, 13h30 en 16h.

Verder zal het servicepark een andere indeling hebben, maar voor de fans is het belangrijkste dat er nog meer werk gemaakt wordt van het comfort in de 6 verschillende publiekszones. In deze veilige publiekszones is telkens catering voorzien, zodat de toeschouwers in optimale omstandigheden van het spektakel kunnen genieten. En verder is er natuurlijk opnieuw de fameuze VIP-publiekszone RallyDream, waar zowel zaterdag als zondag een echt rallyfeest georganiseerd wordt, tijdens en na de Aarova Rallysprint van Oudenaarde. De voorverkoop is alvast gestart (meer info: www.arsrally.com).

Binnenkort meer nieuws over de deelnemers, maar noteer nu alvast 10 en 11 september in je agenda, want de Aarova Rallysprint van Oudenaarde mag je niet missen.

Op 8 en 9 oktober wordt Koekelare opnieuw het Mekka van de regionale rallysport. Autostal Hemicuda en Autostal Atlantic organiseren er dan voor het zestiende jaar op rij de Hemicuda Rally.
Op zaterdag staan traditioneel de administratieve en technische controle op het programma, opnieuw op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert. De teams kunnen op zaterdagnamiddag de klassementsproeven verkennen.
Op zondag worden er drie lussen van drie verschillende klassementsproeven gereden, goed voor een kleine 100 kilometer klassementsproef. KP Kortemark is met zijn 12,5 kilometer grotendeels vernieuwd en wordt een bijzonder snelle klassementsproef. Aan de KP Houthulst (12,6 km) zijn er geen wijzigingen ten opzichte van de editie-2015. De KP Koekelare is met zijn 7,1 km nieuw, maar is in feite een samensmelting van de vroegere KP’s De Mokker en Hovaeremolen.

Naast de traditionele rally, die openstaat voor moderne en historic rallywagens, wordt er dit jaar ook een “Regularity Rally” gekoppeld aan de wedstrijd. In een Regularity Rally draait het niet om de snelheid, maar wel om de regelmatigheid. Deelnemen aan deze nevenwedstrijd kan met de-wagen van-elke-dag, weliswaar moet die minstens 25 jaar oud zijn. Doel is om de opgelegde gemiddelde snelheid van maximum 50 km/uur zo exact mogelijk te benaderen, op elk moment van de wedstrijd.
Langs het traject staan diverse geheime secondencontroles opgesteld, die de regelmatigheid van de teams bijhouden.

Naast het kruim van de Vlaamse rallysport verwachten de organisatoren opnieuw een hele armada Engelse teams. De Hemicuda Rally telt immers opnieuw voor het Flanders Rally Challenge kampioenschap, dat traditioneel een 25-tal Britse teams naar Koekelare haalt.

Meer info vanaf 20 augustus op www.hemicuda.be

Elke rallyfan blokkeert best het weekend van 23 en 24 juni 2017 in zijn agenda, want de Kenotek Ypres Rally 2017 belooft een grandioos spektakel te worden. De West-Vlaamse topper op de Belgische rallykalender zal immers ook meetellen voor het British Rally Championship, wellicht het sterkst bezette en hoogst aangeschreven nationale kampioenschap in Europa.
De Kenotek Ypres Rally beleefde een schitterende editie enkele weken geleden, maar op de startlijst ontbraken wel een aantal Britse deelnemers die we in 2015 aan de start zagen in Ieper. De Britten werkten op dat moment immers de Scottish Rally af in het kader van het British Rally Championship. Volgend jaar worden de krachten gebundeld, want de Kenotek Ypres Rally zal niet alleen meetellen voor het Belgian Rally Championship, maar ook voor het British Rally Championship.

"Het Brits kampioenschap beleefde in 2016 een schitterend eerste seizoen na jaren afwezigheid," vertelt BRC Championship Manager Iain Campbell. "Met 23 R5's en S2000's die zich inschreven voor het BRC, naast 16 snelle R2's, beleefden we een topjaar met 7 rally's op de kalender mooi gespreid in de tijd en over het land. Het niveau lag bijzonder hoog. Volgend jaar zal het Circuit of Ireland niet op de kalender staan, maar we trekken het Kanaal over naar de Ypres Rally, waar onze Britse deelnemers zich eens kunnen meten met de Europese en Belgische tenoren op een uitdagend asfaltparcours."

IMS Managing Director Ben Taylor is erg enthousiast over de verplaatsing naar België: "Het is jammer dat we het Circuit verliezen, maar ik kijk erg uit naar de verplaatsing naar Ieper volgend jaar. Het is een legendarische wedstrijd waar onze deelnemers zeker naar zullen uitkijken, maar het bewijst ook dat het BRC een internationale uitstraling heeft. We willen het beste en hoogst aangeschreven kampioenschap worden ter wereld voor piloten die willen doorbreken op het internationale niveau."

Voor Jan Huyghe, Marketing & Sales Director van de Kenotek Ypres Rally, is de komst van het Brits kampioenschap natuurlijk een enorme aanwinst. Het palmares van het Brits kampioenschap spreekt voor zich: Ari Vatanen, Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Colin McRae, Richard Burns...

"De wedstrijden van het Brits kampioenschap hebben een prachtig startveld en ook de nationale klassen zullen in Ieper aan de start kunnen komen. De combinatie van het Belgian en het British Rally Championship garandeert een prachtige affiche. Een veertigtal top R5's lijkt zeker haalbaar," aldus Jan Huyghe. "We zullen het parcours volgend jaar trouwens voor meer dan 50% wijzigen, zodat iedereen met gelijke kansen aan de start komt."

Heeft deze beslissing invloed op de positie van de Kenotek Ypres Rally in het FIA European Rally Championship?

"De komst van het Brits kampioenschap naar Ieper staat volledig los van het ERC," verduidelijkt Alain Penasse, Rally Director van organisator Superstage. "Het is wel duidelijk dat we als organisatie onze positie danig verstevigen door het BRC in het kwadraat te presenteren, maar na zoveel jaren hopen we onze positie in het ERC natuurlijk wel te behouden."

Met de combinatie van het Brits en het Belgisch kampioenschap, heeft de Kenotek Ypres Rally in elk geval een internationale topaffiche die past in het Europees kampioenschap.

 

De kalender van het British Rally Championship 2017
4-5 maart                   Mid-Wales Stages, Newtown
29-30 april                 Pirelli Carlisle Rally, Carlisle
20 mei                        RSAC Scottish Rally, Dumfries
23-24 juni                  Ypres Rally, Ypres, Belgium
15-16 juli                   Nicky Grist Stages, Builth Wells
18-19 augustus         Ulster Rally, Derry/Londonderry
14-16 september       Rally Isle of Man, Douglas

Op 15 augustus wordt in Staden en omgeving traditioneel de Rally van Staden gehouden. In 1982 zag de Stadense Automobielclub (AMCS) het levenslicht, aanvankelijk enkel om info en promotie te doen rond de autosport. Dat werd in 1983 al gauw gevolgd door een eerste wedstrijd en dit werd een kartrace. Deze formule zouden ze 10 jaar aanhouden, tot in 1992. Nadien werd er overgegaan op een rallysprint (1994) en later op een Short Rally (vanaf 2009), waarna de roep op een “echte” rally snel groter werd.
Sedert enkele jaren vormen de proeven van Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke het decor van deze rally. De club telt ondertussen zo’n 110 leden, is financieel gezond en organiseert naast de rally een veelheid aan andere activiteiten.
Pieter-Jan Maeyaert zorgt voor de stunt, want hij laat voor één keer de Escort thuis en debuteert op een Fiesta R5. Vincent Verschueren komt er de grond verkennen voor de Omloop van Vlaanderen. Hij moet dan ook gerekend worden tot de topfavorieten met zijn Fabia R5. Opgelet echter want Davy Vanneste treedt aan met de Fiesta R5+ en in Wervik zagen we dat deze combinatie zeker zal meespelen voor de zege! Maar er zijn andere gegadigden want in de Westhoek is Andy Lefevere met zijn Lancer Evo X tegenwoordig koning. Hij zal de kans op een overwinning niet laten liggen moest die zich presenteren! Uitkijken ook voor de Evo Steve Bécaert. De Poperingenaar zal normaal gezien weer aantreden met de Evo X. Bovendien kocht hij recent het voormalige exemplaar van ene zekere Claude Bal...
Ook beide Bert’s, Cornelis en Coene, hebben een rol te spelen. Tevens zou Bob De Jong zijn wederoptreden maken op Belgische bodem met de Citroën DS3 R5, meteen een andere podiumkandidaat. De immer populaire Paul Lietaer, komt aan de start met de debuterende co- pilote, Julie Van Laeken, een 22-jarige studente TEW uit Hooglede. Zij is de dochter van Peter Van Laeken, een goede vriend van Lietaer. Vader Van Laeken neemt trouwens eveneens deel aan de rally als co-piloot van Alain Vermeulen (BMW M3).
Maar uiteraard spelen er ook belangen in het regionale kampioenschap. Thorben Vandeputte zal met de bescheiden Citroen Saxo zijn leidersplaats verdedigen in de tussenstand van het kampioenschap Divisie 1-2. Zonder slag of stoot zal dat niet gaan want ook Brecht Hoorne (met de BMW E30) en Stefaan T’Joens (met de Subaru Impreza) zullen aan de start staan.
Maandag 15 augustus zal om 7u41 de eerste wagen aan de start staan van KP1 Staden. Er worden vier lussen afgewerkt van 3 proeven en de winnaar zou gekend zijn tegen 18u.

Sinds 2006 was het rallycentrum van de GTC Rally gevestigd in Etten-Leur, maar daar komt dit jaar verandering in. Op 7 en 8 oktober slaat de GTC Rally zijn tenten op in Roosendaal, meer bepaald bij Paarden Sport Center Den Goubergh.
In de eerste plaats wil de organisatie, Stichting Autosport Zuid-West Brabant, de stad Etten-Leur bedanken voor zijn jarenlange gastvrijheid en medewerking aan de GTC Rally. De beslissing om te verhuizen werd genomen om terug te keren naar een compacter rallycentrum, want vorig jaar zat de organisatie verspreid op zes verschillende locaties. Dit jaar zal de volledige organisatie gecentraliseerd zitten op het terrein van PSC Den Goubergh. Gezelligheid en spektakel zijn gegarandeerd, terwijl het ook de betrokkenheid van de medewerkers, ruim 1.000 vrijwilligers tijdens het rallyweekend, stimuleert.

"De GTC Rally was altijd welkom in Etten-Leur, waar we een fraai serviceterrein ter beschikking hadden en waar we een unieke showproef konden organiseren in het centrum van de stad," vertelt John Elst, voorzitter van de organisatie. "Die gekende showproef blijven we trouwens rijden op zaterdag. Maar, iedereen zat een beetje verspreid op verschillende locaties. Het hoofdkwartier van de wedstrijd, met de wedstrijdleiding en de perszaal, was gevestigd in het Raadshuis, maar daar hadden we geen rechtstreeks contact met de deelnemers. Het publiek en de VIP's langs de showproef moesten een heel eind stappen naar het serviceterrein, enz. Den Goubergh biedt een locatie waar we alles en iedereen kunnen centraliseren op één plaats. Dat is veel gezelliger en het vergroot de betrokkenheid van al onze medewerkers en helpers, want je mag niet vergeten dat er tijdens het rallyweekend meer dan 1.000 vrijwilligers aan de slag zijn. Ook hen kunnen we op gepaste wijze ontvangen in de gebouwen van Den Goubergh, net zoals de VIP's en andere genodigden."

Leon Van der Pluym, eigenaar van PSC Den Goubergh, ontvangt de GTC Rally alvast met open armen. "Alles draait om paardenkracht bij Den Goubergh," lacht Leon Van der Pluym. "Nee, serieus, ons terrein en de infrastructuur leent zich uitstekend om een internationaal topevenement te organiseren. We hebben de ruimte om zowel het serviceterrein, de hergroepering, het gesloten wagenpark plaats te bieden, terwijl onze infrastructuur ook geschikt is voor het hoofdkwartier van de rally en de ontvangst van medewerkers en gasten. We zijn blij dat we met de GTC Rally een nationaal topevenement mogen verwelkomen op Den Goubergh, waar we het voorbije jaar enorm hebben geïnvesteerd in de infrastructuur."

Sportief zal alles gecentraliseerd worden in en rond de gebouwen van PSC Den Goubergh, een locatie die voor het publiek bovendien heel vlot bereikbaar is. John Elst en zijn team brengen zelfs de actie naar Den Goubergh, want op de terreinen van het Paarden Sport Center zal zelfs een klassementsproef georganiseerd worden.

"Die proef is de kers op de taart, want we brengen de actie naar de genodigden en medewerkers. De mecaniciens in het servicepark kunnen 'hun' auto aan het werk zien op wandelafstand van het servicepark. Deze showproef wordt natuurlijk de sfeermaker bij uitstek van de GTC Rally bij Den Goubergh!" besluit John Elst.

Op 15 augustus wordt in Staden en omgeving traditiegetrouw de rally van Staden gereden. Een naam die niet mag ontbreken is uiteraard Paul Lietaer. Enig verschil: de oud-winnaar (2002 en 2008) heeft een debuterende co- pilote naast zich: Julie Van Laeken, een 22-jarige studente TEW uit Hooglede, maakt haar debuut als co-piloot.
“Paul is al jaren een vriend des huizes en toen de kans zich voordeed om mee te rijden heb ik geen seconde getwijfeld” . Een debuut dat kan tellen! Bijzonder is bovendien ook dat haar vader,Peter Van Laeken, eveneens deelneemt aan de rally, dit als co-piloot van Alain Vermeulen ( BMW M3). Dit wordt ongetwijfeld een wedstrijd in de wedstrijd!

Op vrijdag 12 augustus is er een voorstelling gepland voor pers en publiek. Dit gaat door op de Markt van Hooglede in café De Dubbele Arend. Vanaf 19u00 is iedereen van harte welkom!

Met een goedgevulde deelnemerslijst, een nieuwe locatie en een prachtig zomers weer had de TBR- rallysprint alles om een mooie doorstart te kunnen maken. Bovendien won Andy Lefevere de wedstrijd, een graag geziene gast in de contreien van de Man-delstreek. Maar dat alles kwam met een ernstige organisatorische kanttekening, die de gesprekken dan ook beheerste.
Om 8u10 had de eerste wagen, de Opel Corsa van Pieter D’Hoore met nummer 97, de start moeten nemen van deze 1ste TBR-rallysprint. Af te werken was een nieuw parcours van 14 kilometer rondom de dorpskern van Oekene, op wegen die de lokale bewoners maar al te goed kenden. Maar er kwam een onverwachte vertraging van meer dan een uur...
De baanposten hadden niet de verplichte brandblussers van 6 kg (wel blussers van 2 kg). En de vertragingen zouden zich doorheen de voormiddag steeds verder opstapelen. De combinatie van het snelle en uitdagende parcours met de vele nieuwe inschrijvingen, eiste zijn tol. Bij de derde wagen die de baan koos was het al prijs, toen het Doorniks damesteam van Elodie Cnockaert, Peugeot 106 met nummer 95, van de baan ging. Even later schatte ook Steve Brown (Mitsubishi Lancer Evo 9) een situatie verkeerd in en rolde de wagen. Een elektriciteitspaal viel gelukkig in het veld en niet over de baan. Het betekende allemaal wel dat op het middaguur de organisatie aankeek tegen een onoverbrugbare achterstand op het schema, een lange rij wagens aan de tijdscontrole voor KP2 en een hele schare morrende rijders die puffend en zwetend in de blakende zon al enige tijd stonden aanschuiven. “De rally van Wachtebeke” klonk het bij sommigen.
Uiteindelijk werd beslist de 3de doortocht te schrappen en onmiddellijk door te steken naar de laatste ronde met aansluitend podium. Sportief gezien werd het een makkelijke overwinning voor Andy Lefevere, die de topsnelheid van zijn Lancer Evo X volledig kon benutten op de lange, angstwekkend snelle rechte stukken langs de St-Eloois-Winkelse straat en de Toverressestraat. Zijn samenvatting van de wedstrijd was kort en bondig. “
Met drie besttijden op drie, de zege en dan nog eindigen zonder schade, kan je alleen maar tevreden zijn ”, aldus winnaar Lefevere. Steve Bécaert zat voor de tweede maal in de Citroen DS3 R5 en moest genoegen nemen met de 2de plaats. “
Aan de top van Andy Lefevere kunnen wij niet aan, en het asfalt is hier net te glad om die achterstand te kunnen ophalen in de technische gedeeltes”, vertelde de VAS-kampioen van verleden jaar. Dat het een “zeer mooi en aardig moeilijk parcours” was, kon Nederlander Piet Van Hoof, derde in de mooie Lancer Evo 4, wel smaken. Bij de Historics was Paul Lietaer ongenaakbaar. Hij was driemaal zijn Escort merkgenoot PJ Mayaert te snel af. Mayaert, zelf van Oekene, moest vaststellen dat er “niets
te beginnen (was) tegen de Polle”. Kurt Olivier plaatste zijn Escort mooi derde. De wederoptredende Dimitri Bouckaert, bijgestaan door Veerle Vervisch, haalde op zijn BMW 325 E30 de zege binnen in de Youngtimer Divisie 5. Stefaan T’Joens (Subaru Impreza) hield ondanks de lange wachttijden en een iets te zware wagen, de immer spectaculaire Brecht Hoorne (BMW 325) af voor de winst in de Divisie 1-2. Het laatste woord laten we aan TBR-voorzitter Hans Degryse, die de hand in eigen boezem steekt: “
Organisatorisch was dit een drama. En er is geen verklaring voor want dit is niet de eerste keer dat we iets organiseren. Waarom maakten we dan zoals beginnelingen fout na fout? We zijn vooral zeer blij dat alles goed is afgelopen en dat iedereen heeft kunnen rijden. We laten nu eerst even alles bezinken en dan zullen we intern evalueren. ” De compacte rallysprint van Oekene heeft wel een aantal troeven: een uitdagend parcours, een gezellige setting, veel parkeerplaats en de proef, start en finish zijn te voet (!) makkelijk bereikbaar vanuit de dorpskern. Afwachten of de organisatie die troeven volgend seizoen beter weet uit te spelen.

De wedstrijd van de Roeselaarse club “The Bassin Rallyteam” besloot na de vorige editie om het geweer van schouder te veranderen. Het werd een terugkeer naar de bron. In 1978 richtten ze immers de “1ste sprint van Hooglede” in, om 1 jaar later aan de wieg te staan van de TBR Rally, een reeks die vorig jaar met de 35ste editie werd beëindigd. 2016 ziet het ontstaan van de 1ste TBR Rallysprint in Oekene.
Het rustige Oekene ligt in de periferie van Roeselare, over de “Rijksweg”. De keuze van de locatie is doelbewust, want al jaren probeert het kleine broertje “TBR” de concurrentie met de “Omloop van Vlaanderen” uit de weg te gaan. Met twee rally’s in het Roeselaarse, op een bepaald moment slechts op weken van elkaar gehouden, was de situatie inderdaad verre van ideaal. “Twee jaar geleden zagen we 78 deelnemers, vorig jaar 91. Ik denk dat we na de magere jaren opnieuw een opwaartse tendens zien met de lancering van de Rallysprint en meer dan 130 inschrijvingen“, zegt voorzitter Hans Degryse.
We besloten om de kosten te gaan drukken en met een parcours van 14 kilometer, dat viermaal zal gereden worden, komen we op ruwweg 60 kilometer aan klassementsproef. Heel wat minder dan de 130 kilometer die we vroeger kenden in de TBR rally. En dat scheelt een slok op de borrel in kosten per kilometer! Bij de inschrijvingen zien we heel wat nieuwe namen. Ik hoop dat deze debutanten beseffen dat het snelle parcours niet eenvoudig zal zijn om onmiddellijk volgas te nemen. Er zitten heel wat snelle en verraderlijke stukken tussen... ” Het parcours in Oekene is voor het grootste deel nieuw. “
We kwamen zelf met het initiatief naar de gemeente toe ”, legt secretaris Rik Clinckmaillie uit. “
De rally werd ingekrimpt, maar dan wel onder voorwaarde dat we de proef in Oekene konden houden. Stukken van de vroegere rondkoers in Oekene zitten nu nog in het traject, maar er zijn nieuwe stukken zoals de St-Eloois-Winkelsestraat toegevoegd evenals een chicane om de snelheid te drukken op het zeer snelle stuk aan de Toveressestraat. ”
Bij de kanshebbers op de overwinning staat Steve Bécaert, met de Citroën DS3 R5, met stip op nummer één. Maar opgelet, want in de ORC-rally te Wielsbeke bewees Andy Lefevere dat hij met zijn Mitsubishi Lancer Evo X R4 nauwelijks hoeft onder te doen voor veel krachtigere machines! En er zijn nog kapers op de kust want er wacht nog een vloot aan Mitsubishi Lancers ook zoals de perfect geprepareerde exemplaren van Piet Van Hoof en neefje Sander Van Hoof, of hun landgenoot Hoendervangers. Daarnaast zijn er nog talrijke lokale rijders die ingeval van onregelmatigheden bij de toppers, de fakkel zullen overnemen. We denken dan aan de steeds beter wordende Jimmy Taveirne en de regelmaat van een Bert Coene. Beide West-Vlamingen zijn zeker podiumkandidaten. Bij de Historics zullen alle ogen gericht zijn op PJ Mayaert en zijn krachtige Ford Escort. Mayaert woont amper een paar straten van het rallycentrum vandaan en is de Oekense vedette bij uitstek.“
We zijn er klaar voor ”, zegt Clinkemaillie. “ We sloten de inschrijvingen af op 135 wagens, een serieuze stijging in het aantal deelnemers. Veel rijders zijn te vinden voor lokale rally’s met een democratisch prijskaartje. We denken dat we redelijk goed georganiseerd zijn. Van deze uitgangspositie gaan we verder evalueren en voor de toekomst gaan we het voorlopig jaar na jaar bekijken.”
Het rallycentrum verlegde zich ook naar Oekene. De thuisbasis wordt café “De platte tube”. De eerste wagens rijden zondag 10 juli om 8u10 over het podium in het centrum van Oekene (Oekensestraat) en de laatste ronde start om 16u34, waarna we de eindwinnaar zouden moeten kennen.

Maar liefst acht exemplaren van de Ford Fiesta R5 stonden aan de start van de Kenotek Ypres Rally, een van de mooiste wedstrijden van het Europees rallykampioenschap en de topwedstrijd van het Belgisch kampioenschap. Daarmee vertegenwoordigden de Ford Fiesta's R5 bijna een derde van het wagenpark in de topklasse. Drie van hen eindigden in de top 8, met als kers op de taart een prachtige podiumplaats voor Bernd Casier met zijn nieuwe Ford Fiesta R5 Evo!
Het Kampioenschap van Europa Rally wordt dit jaar weer gedomineerd door de Ford Fiesta's R5. Halfweg het seizoen voeren Kajetan Kajetanowicz en Alexey Lukyanuk het klassement van het ERC aan. Bij afwezigheid van de Pool, wilde de Rus in Ieper zijn achterstand op de leider verkleinen, maar dat lukte niet. De klassementsproeven in Ieper blijven uitermate moeilijk voor piloten die er voor de eerste keer aan de start komen. Lukyanuk heeft het nu ook begrepen, want hij ging meteen van de baan op de openingsproef in Dikkebus... Op de volgende proef werd zijn voorbeeld gevolgd door zijn teamgenoot, Cédric Cherain. Gelukkig waren er nog heel wat andere Ford Fiesta's R5 Evo in handen van piloten die de valstrikken in Ieper wel konden ontwijken.

Nadat hij zijn nieuwe wagen ontdekte in de Rally van Antibes en daarna in de Rally van Wervik, stond Bernd Casier vrijdagavond, na de eerste zeven klassementsproeven, op een voorlopige zesde plaats: "Een mooi wedstrijdbegin, maar ik kan nog sneller. ik weet waar ik tijd laat liggen. In sommige snelle waaiers ga ik bewust nog even van het gas. Ieper is een erg lange rally!"

De Tsjech Jaroslav Orsak, een vaste klant van het ERC, sloot de Top 8 af met zijn Fiesta R5 Evo, terwijl Claudie Tanghe op de 10de plaats stond. Zoals het reglement bepaalde, mocht Claudie Tanghe daardoor het parcours openen tijdens de tweede etappe. Davy Vanneste viel net buiten de Top 10 met zijn oranje Ford Fiesta R5, terwijl Pieter Tsjoen niet helemaal tevreden was over zijn eerste dag: "Ik schoof in een bepaalde bocht iets te ver naar buiten. We raakten een boordsteen en daardoor moest ik enkele proeven rijden met een geplooide achtertrein. Ik mikte op de Top 5. Onze tijden waren goed, maar ik zal mijn ambitie nu bij moeten stellen."

Zaterdag verloor het peloton helaas de Ford Fiesta's R5 van Davy Vanneste en Jaroslav Orsak. De Tsjech schoof in een van de talrijke grachten in de Westhoek. Na een razend spannende finale pakte Bernd Casier een prachtige podiumplaats. Bernd eindigde op amper 23" van Princen en op iets meer dan een minuut van Loix. "Toen ik merkte dat ik Verschueren mogelijk nog terug zou kunnen pakken, heb ik nog een tandje bij gestoken. Ik reed zelfs de laatste 'scratch'. Ik ontdekte hoe competitief deze Fiesta R5 Evo wel is! Omdat ik niet zo vaak rijd, had ik niet verwacht zo snel weer in het goede ritme te zitten. Ik zal met plezier terug het stuur van deze nieuwe Fiesta nemen in de Barum Rally. Daarna zal TeamFloral de auto voorzien van de gravelkit, zodat ik voor de eerste keer met een vierwielaandrijver de Wales Rally GB kan rijden! Een droom die in vervulling gaat..."

Pieter Tsjoen rukte op naar de zesde plaats, onder andere nadat hij het duel met Tarabus, een vaste ERC-deelnemer, won. Hij maakte uiteindelijk een positieve balans op: "Met de Fiesta R5 Evo heb ik het rijplezier helemaal terug gevonden! Wat een efficiënte bolide... met een uitstekende verhouding kwaliteit/prijs/plezier. Ik denk dat die verhouding onklopbaar is. De prijs van de wisselstukken en onderdelen die vatbaar zijn voor slijtage is zelfs belachelijk in vergelijking met een WRC. Ik kijk al uit naar de Rally van Mont-Blanc in Frankrijk, mjin volgende wedstrijd met deze nieuwe Ford Fiesta R5 Evo bijgestaan door team RTec."

Claudie Tanghe, die de Evo-versie van de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties ontdekte, was eveneens erg tevreden over zijn 8ste plaats: "De strijd met Tsjoen en Tarabus was heel amusant en ik heb me kunnen uitleven. Het was een eer om het parcours te openen op zaterdag, maar ik miste wel wat referentiepunten tijdens de eerste ronde. Ik ben ook trots op de derde tijd algemeen die we reden in Hollebeke. Omdat het begon te regenen, koos ik in het servicepark voor Medium-banden. Ik reed heel zuiver om de schade te beperken en ik was vervolgens heel verrast dat onze tijd zo goed was."

Bruno Parmentier, begin april achtste in de TAC Rally en zevende in de recente Rallye de la Lys in Frankrijk, ging eveneens de uitdaging aan in Ieper met een Ford Fiesta R5, net zoals de wagens van Casier en Tanghe bijgestaan door TeamFloral. De baas van Wallprojects, bijgestaan door de ervaren Ieperling Jeannick Breyne, haalde de finish in de Top 30: "Door een kleine schuiver verloren we helaas heel wat tijd. Het goede ritme vinden in dit soort wedstrijd is moeilijk, zeker omdat we de verplichte ERC-banden nog moesten leren kennen. Maar, we zijn blij dat we de finish hebben bereikt na deze 17 klassementsproeven van de Rally van Ieper."

De kalenders zorgen soms voor een ongelukkige samenloop. En dat bemoeilijkt de organisatie van een team. Afgelopen weekend had BMA, het team van Bernard Munster, geen andere keuze dan zich op te delen... in drie om zijn verschillende klanten tevreden te stemmen. Want, in Ieper beleven de deelnemers aan de 'moderne' rally een andere wedstrijd dan de deelnemers in 'Historic', zelfs geografisch. Tegelijkertijd werd in Frankrijk de Rallye Terre de Langres Haute-Marne verreden. Vijf bolides moesten tegelijkertijd op drie verschillende plaatsen bijgestaan worden...
Wat de Kenotek Ypres Rally, de Belgische manche van het hoogstaande Europese kampioenschap, betreft, daarin zette BMA twee Skoda Fabia's R5 van de nieuwste generatie in voor Ghislain de Mevius en Johan Jalet enerzijds en Didier Duquesne en Diederik Pattyn anderzijds. «
Het avontuur in de Westhoek begon eerder matig, vertelt Bernard Munster. Er werd redelijk zonnig weer voorspeld voor het weekend van de wedstrijd, maar tijdens onze voorbereidende testsessie regende het. We zijn zelfs vroeger gestopt om nog een aantal kilometers over te houden om de volgende dag op een droog parcours te testen. Op het einde van de testsessie ging Ghislain de Mevius van de baan, wat het team heel wat werk bezorgde om de Fabia R5 te herstellen voor de Shakedown en de Qualifying Stage op donderdag. Ik wil trouwens het team van Hendrik Debackere, de papa van Melissa, bedanken. We mochten hun infrastructuur gebruiken. Maar, Ghislain en Didier hadden niet voldoende kilometers in goede omstandigheden kunnen afwerken. En het was nog niet afgelopen, want tijdens de kwalificatieproef kende Ghislain een probleem met de turbo en maakte hij een schuiver, terwijl Didier op spectaculaire wijze even van de baan ging. Gelukkig zonder veel schade aan de wagen. Omdat de Qualifying Stage bepalend is voor de startorde, zou geen van onze twee teams op een goede positie aan de wedstrijd beginnen.»

De twee etappes van deze Rally van Ieper waren nogal verschillend voor de teams van BMA. Ghislain de Mevius en Johan Jalet moesten vrijdag al vroeg opgeven, na een onbegrijpelijke vergissing. Maar ze konden zaterdag weer starten dankzij Rally2. Op het droge merkte het team zijn gebrek aan kilometers in die omstandigheden. Ghislain draaide tijden in de top 5 algemeen toen het begon te regenen in het slot van de wedstrijd. Het team sloot de wedstrijd af met een positieve noot, wat belangrijk is voor de Deutschland Rally in augustus.
Didier Duquesne hield gelijke tred met Debackere, Snijers, Vanneste en Tanghe, voor hij vier proeven voor de finish van de baan ging en een velg brak. Daardoor zakte hij terug van de 8ste naar de 11de plaats, maar Duquesne bevestigde wel zijn snelheid in deze wedstrijd.
Tegelijkertijd reed Vincent Prégardien met zijn Ford Escort Mk2 in de Las Vegas Ypres Historic Rally. Voor de Luikenaar de eerste deelname aan een grote wedstrijd. Hij maakte dan ook veel progressie. Na een onvermijdelijk bezoekje aan een gracht tijdens de eerste etappe, moest hij het ganse veld laten passeren alvorens verder te rijden met een... intacte wagen. Zonder die schuiver haden Prégardien-André ongetwijfeld een mooier resultaat behaald. Maar, het belangrijkste is dat de debutanten dit eerste uitstapje aan hoge snelheid in de Westhoek tot een goed einde brachten. Dat is al een mooie prestatie voor een eerste keer.


De Terre de Langres Haute Marne, een van de topwedstrijden van het Frans kampioenschap op Onverhard, werd verreden in veel minder goede weersomstandigheden. Het rotweer maakte de opdracht voor bepaalde deelnemers tijdens de eerste etappe erg lastig, zoals voor de Subaru Impreza 555 Gr.A BMA van Alain Deveza en Guy Tezenas. Na een allesbehalve aangename eerste etappe, profiteerden van de twee Fransen van de betere weersomstandigheden tijdens de tweede dag om op te rukken. Deveza mocht zondagochtend van op de 22ste plaats van start gaan. Na een aantal knappe chrono's rukte hij op naar de 8ste plaats algemeen!
In de Historic nevenwedstrijd in Langres, gingen Gérard Brianti en Frédéric Delorme sterk van start met de BMA Porsche 911. Ze klokten de snelste tijd op KP 2... alvorens even van de baan te gaan op de volgende proef! Ze rukten nog knap op naar de 6de plaats in de eindstand.
« Organisatorisch en logistiek was het een uitermate zwaar weekend. Ik wil het volledige team van BMA bedanken, want ze hebben de opdracht tot een goed einde gebracht en hun reputatie eer aangedaan, vertelt Bernard Munster. Tegelijkertijd actief zijn in drie grote wedstrijden, dat is niet simpel. Maar, uiteindelijk is alles goed verlopen. Bravo aan iedereen! We gaan nu van enkele minder drukke weken profiteren om de deelname van Ghislain de Mevius en Johan Jalet aan de Deutschland Rally voor te bereiden. Een belangrijke wedstrijd, op een boogscheut van België, in de buurt van Trier. Eens te meer zullen we niets aan het toeval overlaten, want in WRC-2 is ligt het niveau uitermate hoog... »