Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Automobielclub van Namen ook in 2017 het ganse jaar actief ! Een compleet vernieuwde rally van Wallonië, een “open” rallysprint Condroz FWB en… tal van andere activiteiten voor de leden van de AC van Namen. Het jaar 2017 is voor de leden van de Automobielclub van Namen onder een goed gesternte gestart. Enerzijds was er uiteraard de voorbereiding van de 36ste Rally van Wallonië, die al begon meteen na het einde van de editie 2016, maar anderzijds was er ook de renovatie van het clublokaal, die eerstdaags afgerond wordt, zodat men over drie maanden alle deelnemers in nog meer comfort kan ontvangen.
Toch palmen de Naamse organisatoren de Citadel van Namen al eerder in, want zeer tevreden over hun samenwerking vorig jaar bij de 40ste verjaardag van de Ford Fiesta, doet Ford België op 18 en 19 maart opnieuw beroep op ons voor de organisatie van “Driving Skills for Life” Een event met als doel jongeren te leren om een auto in de beste veiligheidsvoorwaarden te besturen.
Eind april volgt dan op een grotendeels vernieuwd parkoers, dat tijdig en in detail voorgesteld zal worden, de 36ste editie van de rally van Wallonië. Nog steeds over drie dagen en met als aperitief uiteraard de showavond op de Citadel van Namen.
Toch zal ook een andere leuke verrassing zeker bekoren, want op algemeen verzoek komt er voor de deelnemers op de donderdag voor de rally een testkp !
Amper bekomen van die passage van het Belgisch rallykampioenschap, zal de energie van de AC van Namen dan snel gericht zijn op 12 augustus en de organisatie van de rallysprint Condruzien in Haversin, die meetelt voor het kampioenschap van de Federatie van Wallonië en Brussel. Aangezien deze wedstrijd een “open” karakter heeft, kunnen ook buitenlandse teams deelnemen, de reputatie van die wedstrijd reikt intussen immers verder dan onze landsgrenzen !
En… omdat we ruimdenkend en van goede wil zijn beëindigt de Automobielclub van Namur haar activiteiten voor 2017 vol goede wil met een event dicht bij de natuur : Net zoals vorig jaar verlenen we van 13 tot 22 oktober onze medewerking aan het Festival van de Natuur in Namen, een ander erg belangrijk festiviteit in de Waalse hoofdstad.

Het verschil tussen winst en verlies bedroeg in de Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Belgian Rally Championship, amper 4 seconden. In de Spa Rally zal het volgend weekend zo mogelijk nog spannender worden, want maar liefst 13 tenoren komen aan de start met een wagen uit de topklasse, terwijl er verder nog een paar outsiders zijn. Kris Princen start als leider in het BRC als favoriet, maar deze keer staan er een reeks rivalen trappelen om de Skoda van de zege te houden op het technische en uitdagende parcours rond Spa.
Vrijdagavond gaat de wedstrijd meteen in het donker van start, wat de moeilijkheidsgraad op de proeven op en rond het circuit van Spa-Francorchamps meteen een stuk verhoogt. Zaterdag zorgt de fameuze "Clémentine", de mooiste gravelproef van ons land, voor een serieuze uitdaging. Kortom, wie na de 203 km tegen de chrono zaterdagavond in Spa als winnaar op het podium gehuldigd wordt, zal de zege niet gestolen hebben.

Kris Princen start met zijn Skoda Fabia R5 als favoriet, zeker na zijn zege in Haspengouw, maar ook Guillaume Dilley heeft geopteerd voor een Skoda Fabia R5. Na de beslissing om de Hyundai te verkopen, is de Brusselse vice-kampioen van 2015 extra gemotiveerd om zich te tonen. Samen met Vincent Verschueren, knap tweede in Haspengouw, zal hij de strijd aan gaan met Princen met gelijke wapens. En dan zijn er de twee "pechvogels" van Haspengouw, Melissa Debackere, die veel tijd verloor, en Benoît Allart, die een boom velde, die hopen op meer geluk met hun nieuwe Skoda Fabia R5.

Maar, in Spa wil Kevin Abbring zeker een gooi doen naar de overwinning met de Peugeot 208 T16 geprepareerd door DG Sport, het team dat de wedstrijd organiseert. Op de technische stroken wil de Nederlander het gebrek aan koppel van de Peugeot-motor compenseren. Cédric De Cecco kiest voor een gelijkaardige Peugeot, net als vorig jaar en opnieuw met steun van Peugeot Schyns.
We zijn ook benieuwd naar de chrono's van Cédric Cherain, die opteert voor een DS 3 R5 uit Italië, terwijl Kevin Demaerschalk opnieuw een kans krijgt met een DS 3 R5 van J-Motorsport. Demaerschalk wil zijn seizoen openen met een knalprestatie om zijn partners te overtuigen. Ook Armand Fumal kiest voor een DS 3 R5.

Nog outsiders zijn de Ford-rijders, aangevoerd door Adrian Fernémont, die vorig jaar al bewees een Top 5 te kunnen ambiëren met de Fiesta. Pieter-Jan Maeyaert debuteert op nationaal niveau met een gloednieuwe Fiesta R5, nadat hij zijn eerste meters in de RS van Moorslede bekroonde met een mooie derde plaats.

Naast de R5's, mogen we vooraan in de top 10 zeker ook de Mini RRC van Guino Kenis verwachten, die met vertrouwen zal starten na zijn Top 5 in Haspengouw. Michaël Albert kiest voor het brute geweld van een echte Skoda Fabia WRC.

Als het mooi weer blijft, dan kunnen de Porsches zich ongetwijfeld ook mee in de strijd voor de top 10 mengen. De 997's GT3 van Patrick Snijers, Marc Duez, Fred Bouvy en Jochen Claerhout zijn er zeker klaar voor.

Verder is het uitkijken naar de snelle Mitsubishi's van Steve Vanbellingen, Jimmy D'hondt en vooral Ludovic Sougnez, maar ook naar de strijd in RC3 tussen de Renault Clio R3T van Florian Jupsin en de DS 3 R3T's van Bastien Rouard, Pierre Hubin en Amaury Molle. Voor spektakel zal Kevin Hommes zorgen met zijn BMW M3.

Spektakel verzekerd op alle niveaus in de Spa Rally !

De organisatoren kregen al hun gebeden verhoord. Bovenop een top deelnemerslijst en een probleemloze wedstrijd, werd het ook nog eens een prachtige lentedag. Tot genoegen van de lokale middenstand wisten de rallybezoekers de terrasjes op de markt rond de basiliek te vinden. De 16de Rallysprint van Moorslede werd een schot in de roos.
Zoals steeds stond burgemeester Ward Vergote met zijn Escort mee aan de start en dit jaar was er nog een vedette, met Delfine Persoon, de wereldkampioene boksen, die plaats nam in de rechterstoel naast Danny Vancoillie in de Opel Kadett C. Moorsledenaar Nick Degryse had een mooi project op poten gezet. Met de hulp van enkele trouwe sponsoren kreeg hij Bernd Casier met zijn Fiesta R5 en Tim Van Parijs met de mooi klinkende Porsche GT3 naar deze lokale rallysprint. Door plaats te nemen in de rechterstoel op de Porsche van Tim Van Parijs nam hij bovendien een optie op de eindezege. Maar het was Bernd Casier, op de Fiesta R5 bijgestaan door Bryan Renier, die de gedoodverfde winnaar was. Casier maakte zijn favorietenrol waar en won met bijna een minuut voorsprong op Van Parijs. “We hadden een plezierige dag. De rally moet altijd nog gereden worden natuurlijk maar ik ben blij dat ik de zege heb kunnen geven aan mijn corijder in zijn thuiswedstrijd”. Inderdaad, co Bryan Renier woont in het Dadizeelse servicepark in het centrum. “Een fantastische ervaring”, bevestigt Bryan. “Je beseft pas wat zulke machine vermag eens je er zelf in zit. Dit is mijn eerste zege ooit, en uiteraard wist ik dat als Bernd deelneemt, hij komt om te winnen!” De tegenstand voor de algemene zege en de winst in Divisie 3 moest komen van de andere R5 machines. Maar VAS-dubbelkampioen Steve Bécaert (Citroen DS3 R5) liep al snel tegen remproblemen en moest al in de eerste lus de rol lossen. Pieter-Jan Maeyaert bracht zijn fonkelnieuwe Fiesta R5 Evo aan de start. De wagen, uit de ateliers van M-Sport, werd donderdag aan de pers voorgesteld en daarna dadelijk richting Moorslede gescheept. Uiteraard had hij te weinig wedstrijdkilometers in de benen en hij moest zich tevredenstellen met een, zeer logische, derde trede op het podium. “We deden ons best, Nick [Degryse] deed het heel goed, maar tegen de R5 van Bernd strijden had weinig zin” verklaarde Tim Van Parijs, uiteindelijk tweede van de rally. “Een dikke proficiat aan de organisatoren, die een mooi en nieuw parcours hadden opgesteld!”
Voor we de andere divisies aflopen toch even de zeer sterke prestatie van Steven Dolfen onderlijnen. Hij plaatste zijn Peugeot 208 R2 (!) op een 7de plaats algemeen, tussen al het Divisie 3 en top Historic geweld… Stefaan T’Joens (Mégane RS) won ogenschijnlijk gemakkelijk de Divisie 1-2, nadat zijn belangrijkste rivaal, Jeroen Vanhoutte op Subaru, met pech uit de wedstrijd verdween. “Een mooi maar verraderlijk parcours”, oordeelde Stefaan. “Ik hoop dat er binnenkort meer tegenstanders komen, hoe meer zielen hoe meer vreugde. Maar ik denk dat er enkele nieuwe mensen op iets aan het broeden zijn!”
Paul Lietaer bracht de Escort naar Moorslede en won zoals verwacht de Historics. Maar hij moest wel Gunther Monnens in het oog houden die op zijn Escort nog in extremis naar de 2de plaats sprong. “Ik hou de tel niet bij”, verklaarde de Polle, na de zoveelste zege. “Belangrijk is dat we ons hebben geamuseerd. Mijn copiloot [Pedro Robecin] deed het goed, we rijden dit jaar misschien nog eens samen.” Bij de Youngtimers opende Christophe Merlevede (BMW M3) de score.
Voor de volgende wedstrijd blijven we in het westen van het land want op 7 mei gaat het naar de Monteberg, voor de short rally aldaar.

In de Spa Rally hebben de deelnemers van het Historic Belgian Rally Championship opnieuw de eer het parcours te openen. De klassieker in Spa heeft in Historic een fraai startveld van 25 teams, met een reeks lokale specialisten die de strijd aan willen gaan met de titelkandidaten.
Robin Maes kreeg met nr. 80 het beste startnummer. De vice-kampioen van 2016 start met zijn BMW M3 als favoriet, want Deveux en Monnens sturen hun kat naar Spa. "Ik ben er klaar voor," lacht Robin. "In Haspengouw werd onze motor volledig gedemonteerd bij de technische keuring en iedereen weet dus dat we volledig conform rijden. Mijn motor is volledig geprepareerd met originele onderdelen van BMW Motorsport. Dat is een flinke investering, maar het levert wel een erg snelle motor op."
Er zijn wel een aantal kapers op de kust voor Maes. Yanick Bodson wil met zijn snelle Escort de wedstrijd winnen, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer met zijn Porsche dezelfde ambitie koestert. Geoffrey Leyon bewees vorig jaar zijn snelheid al in Spa, terwijl André Lausberg zeker een gooi kan doen naar een podiumplaats met zijn Porsche.
Voor het kampioenschap is het vooral uitkijken naar de tijden van Stefaan Prinzie met zijn krachige Opel Ascona 400, Arthur Kerckhove (Escort), vader Dirk Van Rompuy (Opel Ascona) en zoon Tom Van Rompuy (BMW M3), maar ook naar de chrono's van de BMW M3 van Jean-Louis De Roeck en de chrono's van Patrick Deblauwe, die in de Condroz erg snel was.
Dirk Vermeersch, de Antwerpse wijnbouwer en een smaakmaker van het BRC in de jaren '80, maakt zijn rentree met een originele Fiat Spider GT. Vermeersch werd in 1987... derde in de Boucles de Spa...

Na een dominante prestatie in de Rally van Haspengouw, start Guillaume de Mevius als uitgesproken favoriet in het Junior BRC in de Spa Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship. Maar, op het zware parcours van 203 km tegen de chrono, zijn verrassingen niet uitgesloten. Wie neemt de handschoen op?
Met 11 snelste tijden op evenveel verreden klassementsproeven, was er geen discussie over wie de snelste was bij de Juniors in de Spa Rally. De piloot van het RACB National Team start in Spa dan ook als uitgesproken favoriet, maar de Peugeot 208 R2 #42 zal voor alle andere jongeren het mikpunt zijn.
Romain Delhez neemt alvast de handschoen op met zijn Opel Adam R2. Andy Dewallef kiest voor eenzelfde Opel Adam R2.
Na een hoopgevend optreden in de Rally van Haspengouw, kijken we benieuwd uit naar de tijden van Pierre Vauterin met zijn Peugeot 208 R2. Hetzelfde kan gezegd worden van Niels Reynvoet, die deze keer verlost hoopt te zijn van de elektrische storingen op zijn Fiesta R2. Tobias Brüls kiest voor een gelijkaardige Ford Fiesta R2.
Luikenaar Romain Degeer maakt, na drie seizoenen op circuit, de overstap naar de rallysport. Degeer waagt zijn kans met een Citroën C2 R2 Max.
Enkele andere jongeren rijden in Spa buiten het Junior BRC. Grégoire Munster, die knap debuteerde in Haspengouw met de Opel Adam Cup, zal opnieuw ervaring trachten op te doen op een technischer parcours, terwijl Amaury Molle de overstap maakt naar een krachtigere DS 3 R3T.

Klassement Junior BRC: 1. de Mevius 21 punten; 2. Vermeire 8; 3. Pacolet 6; 4. Vauterin 5; 5. Reynvoet 4; 6. Dewallef 3

Na twee seizoenen met een Ford Escort RS in het Historic Belgian Rally Championship, maakt Pieter-Jan Maeyaert dit jaar de overstap naar een moderne topwagen. De 33-jarige ondernemer kiest in zijn derde seizoen als rallypiloot voor een topwagen, een fonkelnieuwe Ford Fiesta R5, bijgestaan door TeamFloral. Samen met copiloot Yves Dewulf zal Pieter-Jan Maeyaert bijna een volledige campagne in het Belgisch rallykampioenschap afwerken, aangevuld met enkele regionale wedstrijden.
In zijn eerste volledige seizoen zorgde Pieter-Jan Maeyaert voor furore door zijn snelle Ford Escort meteen naar de Belgische titel in Historic te sturen. Vorig jaar bleek echter dat de Escort BDA geen hoofdrol meer kon spelen in het Historic BRC.
"Dat is de reden waarom ik beslist heb om de overstap te maken naar een moderne topwagen. Door de komst van de Youngtimers, zoals de Legacy van Lietaer en de toekomstige Sierra Cosworth van Stouf, zouden we in het Historic BRC kansloos zijn met onze snelle Escort, een topwagen in zijn klasse. Ik heb even gedacht aan een Porsche, maar dan spreken we weer over een auto van 8 jaar oud. We zijn aan tafel gaan zitten met een aantal partners en we hebben beslist te investeren in een nieuwe Ford Fiesta R5 Evo," vertelt Pieter-Jan, die de wagen zelf heeft aangekocht. "Dat is een bewuste keuze. Als ik hem op het dak leg, dan kan ik het alleen mezelf verwijten," lacht Pieter-Jan.

Dat is vanzelfsprekend niet de bedoeling. Samen met copiloot Yves Dewulf zal Pieter-Jan Maeyaert vanaf de Spa Rally alle manches van het Belgisch kampioenschap rijden, met uitzondering van de Sezoensrally. Naast de nationale wedstrijden start de piloot uit Roeselare-Oekene ook in Wervik, Staden en Kortrijk.
"In Spa kan Yves me niet navigeren, want hij is professioneel verhinderd. In mijn eerste rally met de Fiesta R5 zal ik genavigeerd worden door Rik Snaet. Met zijn ervaring, zal Rik me zeker kunnen helpen op het vlak van het nemen van nota's, want die zullen ook anders zijn omdat de snelheid een stuk hoger zal liggen, en het vinden van een goede afstelling voor de Fiesta R5," vertelt Pieter-Jan, die deze week al even kon rijden met de Ford Fiesta R5 Evo. "Dat was meer een kleine shakedown. We willen in de buurt van Spa deze week een degelijke testsessie afwerken, samen met Adrian Fernémont, die ook met een Ford Fiesta R5 van TeamFloral zal rijden. En we rijden dit weekend de Rallysprint van Moorslede!"

Hoe dan ook blijft Pieter-Jan Maeyaert met de voeten op de grond voor zijn eerste wedstrijd met een topwagen. De piloot uit Roeselare laat zich niet gek maken.
"Kijk, kleppers als Princen, Abbring, Cherain of Verschueren gaan we niet kloppen. Ik ga niet teveel naar de rest kijken. Wij rijden onze wedstrijd. Ik wil de auto leren kennen en stelselmatig progressie maken. Maar, natuurlijk ga ik het beste van mezelf geven. We zien zaterdagavond wel waar we staan," vertelde Pieter-Jan, die vanavond zijn fonkelnieuwe Ford Fiesta R5 presenteerde in de gebouwen van TeamFloral, het team dat de technische bijstand zal verzorgen.

De eerste afspraak van het seizoen staat volgend weekend op het programma in de Spa Rally, waar een technisch parcours van 203 km, gespreid over twee dagen, wacht. Een parcours waarop P-J vorig jaar het duel aan durfde te gaan met een zekere François Duval...

Vanaf de Spa Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship, zal een nieuwe smaakmaker de rangen vervoegen van de R5-piloten, de topklasse in ons kampioenschap. Adrian Fernémont komt immers opnieuw in actie met de Ford Fiesta R5 waarmee hij vorig jaar al sterk presteerde. Bovendien zal hij met deze wagen dit jaar maar liefst vier rally's afwerken: de Spa Rally, de Rally van Wallonië, de East Belgian Rally en de Condroz Rally.
Met een enorme glimlach kan Adrian Fernémont vandaag zijn programma voor 2017 officieel aankondigen. "Dankzij de steun van onze trouwe partners en TeamFloral, kunnen we in Spa, Jambes, St-Vith en Hoei aantreden met de Ford Fiesta R5 Evo die eigendom is van Bernd Casier," bevestigt de piloot uit Namen. "In Spa zal ik het parcours nog moeten ontdekken met een R5, maar dat zal niet het geval zijn in de tweede rally op mijn programma. In de Rally van Wallonië zal ik met andere ambities aan de start komen, want die wedstrijd zal ik voor de tweede keer rijden met een R5. De ervaring die ik vorig jaar opgedaan heb met deze Fiesta R5 zal me goed van pas komen."

Een duurzame samenwerking

Al vijf seizoenen rijdt Adrian Fernémont bij Ford en TeamFloral. Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van het team uit Roeselare, is heel enthousiast over die mooie programma: "Het is een mooi verhaal, want Adrian is een piloot die zijn sporen verdiende in de Ford Fiesta Sport Trophy. Hij was ook de piloot die de eer had om de nieuwe Ford Fiesta R2T EcoBoost, ontwikkeld door M-Sport, zijn vuurdoop te geven op asfalt. Dat was in Ieper in 2015. Adrian is een puur product van onze filière. Dat hij nu vier rally's van het BRC zal rijden met een Ford Fiesta R5, nadat hij vorig jaar al van die categorie proefde, is een mooie bekroning. En zeker een hoopgevende boodschap voor alle jongeren die dit jaar in het BRC zullen rijden in het kader van onze nieuwe Trophy."

Adrian werd vorig jaar schitterend zesde in de Rally van Wallonië bij zijn debuut met een R5. In het slot van het seizoen bewees Adrian zijn snelheid op het delicate parcours van de Condroz Rally. Logischerwijze ligt hij dit seizoen de lat wat hoger. "Ons eerste doel is natuurlijk beter doen dan vorig jaar," vervolgt Adrian. "Omdat ik in die wedstrijden al ervaring heb met de Ford Fiesta R5, zal ik in de Rally van Wallonië en de Condroz Rally met meer ambitie starten dan in de Spa Rally of in de East Belgian Rally. Ik denk niet dat het haalbaar is om de top drie van de voorbije Rally van Haspengouw te bedreigen, maar ik denk wel dat ik vooraan in het tweede groepje R5's kan rijden. Ik hoop toch de chrono's van de tenoren te benaderen."

Ook dit jaar zal Adrian Fernémont in dit mooie programma genavigeerd worden door Samuel Maillen. "Een winnend team, dat verander je niet," lacht de piloot uit Namen. "Afspraak op vrijdag 17 maart in Spa voor de eerste wedstrijd van dit schitterende programma!"

Na een lange winterslaap ontwaakt komend weekend de Ford Pinto Cup. Vier teams zullen zondag 12 maart de strijd met elkaar aangaan op het uitdagende parcours van de Rallye de Hannut. Hannuit is de eerste van zes manches, mogelijks zelfs zeven manches.

Het is al het vierde opeenvolgende jaar dat de Ford Pinto Cup wordt ingericht, een cup voorbehouden voor Escorts met een Pintomotor. De interesse blijft groot in deze merkencup, maar de eerste manche moet het stellen met slechts vier teams. Later dit jaar wordt dit aantal opgekrikt naar minstens zeven rallyteams.

De Pinto Cup 2017 telt zes manches. De vier beste resultaten worden in rekening gebracht. “Maar als we allemaal kunnen starten in de 6 uren van Kortrijk, dan pikken we die op in het kampioenschap. Er komt dan wel een derde schrapresultaat bij”, aldus Christof Anckaert, bezieler van de Pinto Cup.

Christof Anckaert – Timothy Demets, Franklin Temperville – Xavier Van Eeckhoutte, Koen Verhaeghe – Tamara Peeters en Sam Warnez – Juha Bos gaan meteen op zoek naar punten in en rond Hannuit. De kampioen van vorig jaar, Jeroen Van Wanseele, laat deze wedstrijd aan zich voorbij gaan.

Het belooft een open strijd te worden tussen de tenoren. Na een sabbatjaar met slechts één deelname doet Christof Anckaert een gooi naar de overwinning, maar ook naar de titel. “Vorig jaar zorgde ik voor de omkadering, maar dit jaar wil ik terug zelf achter het stuur kruipen”, aldus Anckaert. “We starten in Hannuit. Het is de eerste keer dat we deze rally aandoen met de Pinto Cup. We voelen veel respect en een grote dankbaarheid naar ons toe. Het wordt een uitdaging voor iedereen op dat prachtige, selectieve parcours.”

Koen Verhaeghe bevestigde reeds zijn deelname aan alle manches en behoort dus zeker bij de favorieten om Jeroen Van Wanseele op te volgen. De Zwevezelenaar begint zondag aan zijn vijftiende seizoen in zijn rallycarrière. Ook Franklin Temperville dient zich aan in Hannuit. Het is het tweede jaar dat Temperville zich gaat meten met de concurrentie in de Pinto Cup. Sam Warnez is de youngster van het kwartet. Warnez kende vorig jaar veel technische problemen en zag enkel in Tielt de finish.

De Pinto Cup doet mee bij de historics. Zondag moeten er ruim 120 kilometers tegen de klok worden afgewerkt. De rijders krijgen zondag tien uitdagende proeven voorgeschoteld, verspreid over twee lange en een korte lus.

Agenda:

11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk

Zondag 12 maart opent de Rallysprint van Moorslede naar gewoonte het Vlaamse rallysportseizoen. “ De teller staat voorlopig op 116 deelnemers ” liet Marnik Malengier van de organiserende Autoclub Dadizele vandaag weten, één week voor het einde van de inschrijvingen En daarmee is al duidelijk dat deze 16de Rallysprint van Moorslede afstevent op een nieuwe succeseditie.

Het is de eerste van het seizoen, vele rijders hebben nieuw materiaal of veranderden van wagen en dan is een ral - lysprint het ideale testparcours. Er wordt immers vier keer hetzelfde parcours gereden, met een ruime tussentijd zodat men makkelijk de afstellingen kan aanpassen en de wijzigingen kan inschatten. Het parcours echter is ver - schillend van de vorige edities, met een nieuw stuk dat gebruik maakt van twee private wegen. De mogelijke winnaars van het algemene klassement moeten we zoeken in de Divisie 3, de categorie van de zwaar - ste competitiewagens. Bernd Casier, die met collega-rallyrijder Brian Renier zal plaatsnemen achter het stuur van zijn Ford Fiesta R5 Evo, is op papier onverslaanbaar. De enige andere R5 wagen is die van regerend VAS-dubbel - kampioen Steve Bécaert, die de Citroën DS3 R5 komt klaarstomen voor zijn eigen seizoen 2017, dat vooral op West- Vlaamse bodem zal doorgaan. Als de toppers steken laten vallen dan staat er meer dan één rallyrijder klaar om over te nemen. Voorop Tim Van Parijs die op zijn Porsche 997 GT3 zal begeleid worden door Nick Degryse, die net als verleden jaar opnieuw eerste Moorsledenaar kan worden in zijn thuisrally. Een ideaal wapen om op een regionale rally in hinderlaag te liggen is de Mitsubishi Lancer, in al zijn verschillende “Evo”luties. Sluit dus zeker een Micheal Lynneel of een Steve Brown niet uit voor een goede klassering. En moest Piet Van den Heuvel nog komen afgezakt, zoals hier en daar wordt gefluisterd, dan hebben we er zeker een zegekandidaat bij! Daarnaast is er ook een ware horde aan BMW’s aanwezig, in diverse smaken en kleuren en bemand met rijders die aan een stuur kunnen draaien. Menige daarvan zullen waarschijnlijk meedingen voor de publieksprijs, die de rijder met de spectaculairste passages zal belonen. In de divisie 1-2, bij de “lichtere” klassen, liggen alle mogelijkheden wijd open. De winnaars daar zullen wellicht uit de felbevochten klasse 2C komen. David Deckmijn en Luc Diet (beiden Peugeot 106), Ludovic Vitse (Opel Astra) en Eddy Buntincks (Opel Corsa) zijn daar kanshebbers maar deze lijst is natuurlijk verre van volledig. Blijven er dan nog de Historics, waar de vraag vanouds luidt: “wie stopt Lietaer?”. De ‘Best of the West’ zal in prin - cipe aantreden met zijn Ford Escort en hij zal het hoofd moeten bieden aan Tom Calcoen (Escort RS1600), Patrick Mylleville (als de motor van de Porsche 911 tijdig hersteld raakt), Danny Kerckhof (met de BMW E21) of oude vos Ronny Declerck (Opel Ascona). Onder de noemer Histo - rics zullen ook de Youngtimers rijden, maar die horen in de VAS thuis in een aparte, en immer groeiende Divisie 5. Daar wordt Christophe Merlevede op de BMW M3 de te kloppen man. Alles gebeurt in het gezellige centrum van Dadizele, in de schaduw van de basiliek. Zondag gaan de eerste wagens er van start om 8u30. De laatste rit wordt ingezet om 16u en daarna weten we wie deze 16de editie van de Rally - sprint van Moorslede heeft gewonnen.

De afgelopen jaren hebben zich voor Hermen Kobus en Erik de Wild op rallygebied voornamelijk afgespeeld buiten Nederland. In 2012 nam het duo nog deel aan het Open Nederlands Rally Kampioenschap en wist het team de titel vicekampioen te veroveren in een Ford Fiesta S2000. In de jaren die zouden volgen waren Kobus en de Wild echter veelal op visite bij de zuiderburen. Met de herintreding van het ONRK heeft het team van Kobus Tuning Competition voor 2017 opnieuw een poging gedaan om de rallykalender te voorzien van een behoorlijk Nederlands tintje.

Voor 2017 zijn de plannen duidelijk; het team van Kobus Tuning Competition zal met Hermen Kobus en Erik de Wild aantreden in het ONRK. Met de opnieuw opgebouwde Skoda Fabia R5 zal het team dit seizoen proberen om hoge ogen te gooien met als doel het resultaat uit 2012, waarin Hermen en Erik vicekampioen van Nederland wisten te worden, te verbeteren.

“We hebben even moeten nadenken over de kalender voor 2017, maar toen duidelijk werd dat er opnieuw een Open Nederlands Rally Kampioenschap zou zijn dit seizoen was de keuze snel gemaakt. Daarbij komt dat ook de FIA European Rally Trophy een aantal van de ONRK wedstrijden in zijn kalender heeft opgenomen, dit maakt het voor ons nog interessanter om het gehele ONRK te rijden”, aldus Hermen.

Naast het ONRK zal het team van Kobus Tuning Competition ook deelnemen aan de Kenotek Ypres rally. “Het programma voor dit jaar is erg gaaf!”, aldus Erik de Wild. “Ik hoop dat we komend seizoen kunnen laten zien dat we een heleboel geleerd hebben in België en in het Europees Kampioenschap de afgelopen jaren. De keuze voor het ONRK en de FIA European Rally Trophy past ons perfect. Helemaal gezien de drukke agenda’s van zowel Hermen als mijzelf. Dan zijn wedstrijden die iets dichter bij huis zijn toch net iets eenvoudiger in te passen.”

Legend Boucles in Bastenaken met het duo Neuville-Gilsoul en de Rally van Haspengouw met Princen-Kaspers! Het seizoensbegin van team BMA is ronduit perfect, met twee algemene overwinningen. Zaterdag werd de openingsmanche van het Belgian Rally Championship 2017 verreden in Haspengouw. Zoals aangekondigd werd het een spannende strijd tussen Kris Princen, Vincent Verschueren en de Nederlander Kevin Abbring.
Door meteen de eerste vier snelste tijden te rijden, sloeg Kris Princen een kleine kloof. Hij bewees dat hij zich goed voelde aan het stuur van de Skoda Fabia R5 die hij enkele dagen eerder ontdekte...
« En we hebben nochtans niet geforceerd, vertelde Kris bij zijn terugkeer in het servicepark in Landen. Ik heb getracht zo zuiver mogelijk te rijden door in de sporen te blijven, want buiten die sporen was het erg glad. Met team BMA maakten we vooral een prima bandenkeuze, in tegenstelling tot mijn tegenstanders. Ik begrijp nu waarom het de voorbije twee jaar zo moeilijk was voor ons. Met deze Skoda Fabia R5 is het niet nodig om overdreven veel risico's te nemen om vooraan mee te draaien. Hij is gewoon erg efficiënt in de hernemingen en dat is heel belangrijk op dit soort parcours... »
In de laatste ronde lichtte Kris het voetje, terwijl zijn concurrenten nog voluit gingen voor de zilveren medaille. Maar, Princen en Kaspers stelden hun zege veilig, meteen bij de eerste samenwerking met het team van Bernard Munster... « De omstandigheden waren niet makkelijk voor ons vandaag, zeker niet in het begin van de dag, maar we kenden niet het minste probleem, genoten piloot en copiloot op het podium in Landen. Onze voorsprong is niet enorm, want door te temporiseren met deze wagen, verlies je snel meer tijd dan je verwacht. Opdracht volbracht! Dit is een prachtig begin van de samenwerking met BMA. We kijken uit naar het vervolg... »
« Deze eerste zege van Kris en Peter geeft veel voldoening, want ze ontdekten het team en de wagen, vertelt een gelukkige Bernard Munster. In totaal had Kris een vijftigtal km gereden voor de start. Hij moest dus nog heel wat ontdekken. We hebben hem een wagen ter beschikking gesteld die vooral makkelijk te besturen was, een wagen die heel stabiel was. Kris had meteen vertrouwen en dat was te zien aan zijn eerste tijden. Bovendien bleef hij foutloos en was onze bandenkeuze de juiste. In het slot van de rally ontweek hij de koorden om zeker niet lek te rijden, waardoor hij wat seconden liet liggen, terwijl Verschueren en Abbring fel streden voor de tweede plaats. Maar, uiteindelijk kwam onze overwinning niet in gevaar. Perfect! »
Goed nieuws komt nooit alleen. De BMA-familie was ook blij met de eerste rally van een zekere... Grégoire Munster, de zoon van Bernard, die met een Opel Adam Cup reed als voorbereiding op de Duitse promotieformule voorbehouden voor deze wagens. In zijn eerste wedstrijd was het enige doel van Grégoire het opdoen van ervaring. Maar, hij reed zich ook in de kijker... « Het was een moeilijk parcours en op deze proeven speelt het vermogen van de wagens een grote rol. Dat was niet in het voordeel van onze Adam Cup, die in dezelfde categorie werd ingedeeld als de snellere R2's, terwijl we niet met een echte R2 rijden, maar een minder snelle versie van de Adam, vertelt Grégoire. Nochtans reden we op de eerste proef een 3de tijd in de klasse, mede dankzij de ervaring van mijn copiloot Johan Jalet. Een aangename verrassing. Toen het parcours droger werd, waren de krachtigere R2's maar afgezien van een of andere schuiver rechtdoor, hebben we onze opdracht perfect vervuld. We hadden als opdracht te finishen en ervaring op te doen op dit lastige parcours. De volgende wedstrijd wordt de Spa Rally, met onder andere een doortocht op de Clémentine. Een andere uitdaging... die we zonder druk zullen aangaan, want de Duitse Opel Adam Cup gaat pas officieel van start in april in de Hessen Rally Vogelsberg. »
Na deze succesvolle dubbel, zal team BMA de rest van het seizoen voorbereiden, met de tweede grote afspraak voor Kris Princen en Peter Kaspers in de Spa Rally op 17 en 18 maart. Geen twee zonder drie?

De eerste manche van het Historic Belgian Rally Championship, verreden in de Rally van Haspengouw, kende een uitermate spannend verloop. Niet de gedoodverfde favorieten waren aan het feest, maar wel Gunther Monnens, die met zijn Escort RS op het gladde parcours de ideale omstandigheden vond om met zijn Ford naar de zege te schuiven, voor het modernere geweld.
Nog voor de start verloren we twee belangrijke spelers. Patrick Mylleville moest forfait geven omdat de motor brak op de testbank, terwijl Dirk Deveux wegens ziekte af moest melden. Eric Louies moest op de eerste proef zijn Kadett GTE al aan de kant zetten met pech, terwijl Graham Samuel het einde van de derde proef niet haalde. Vooraan bleef het na vier proeven razend spannend. Stefaan Prinzie nam de leiding met zijn Opel Ascona 400, gevolgd op 3"2 door Gunther Monnens en op 6"2 door Danny Kerckhof, die zijn nieuwe BMW M3 leerde kennen. Vice-kampioen Robin Maes volgde op de 4de plaats.

In de tweede ronde moest Tom Van Rompuy de strijd staken na een technisch probleem op zijn schitterende BMW M3 E30. Ook Frank Baert zette zijn Opel Manta 400 aan de kant. En vooraan had Gunther Monnens zijn voorsprong uitgebouwd tot 9"6 op Robin Maes, die de forcing voerde toen het droger werd. Maes zou uiteindelijk op 3" stranden... Tot de straftijd van één volle minuut effectief werd toegekend, waardoor Stefaan Prinzie nog tweede werd, achter winnaar Gunther Monnens.

"Indrukwekkend wat Gunther hier heeft gedaan. We hebben misschien 30 km/h minder topsnelheid en minder pk's dan de moderne BMW's M3. Dan ben je normaal kansloos op deze proeven, maar Gunther heeft alles gecompenseerd in de bochten en de remzones. Heel knap," genoot copiloot Chris Debyser van de zege.
"Ik heb enorm moeten aanvallen om aan de leiding te blijven. Akkoord, Robin kreeg nog een straftijd, maar die 3 seconden verschil heb ik wel met hand en tand verdedigd. Toen het droger werd, was de BMW zeker in het voordeel, maar we hielden stand. Misschien kan ik Chris overtuigen om toch een gooi te doen naar de titel," aldus Monnens.

Stefaan Prinzie was heel tevreden met zijn tweede plaats, ook al brak de versnellingspook af. "De Opel is fantastisch op een nat en modderig parcours. De tractie is geweldig. Ik kon het verschil maken in de eerste ronde," vertelde Prinzie.

Robin Maes mocht mee op het podium, maar hij had liever zijn zege van vorig jaar herhaald. Helaas stak een straftijd van een minuut daar een stokje voor.... "Ik ben furieus, want gisteren hebben we aan mensen van de RACB gevraagd of we met opgesneden banden mochten starten. Ze wisten het niet... Maar, het is onverantwoord om ons met verkeerde banden de baan op te sturen! We kunnen enkel kiezen tussen slicks en regenbanden, want intermediates zijn niet gehomologeerd op 17"! In de eerste ronde had ik de slicks wat bijgesneden om toch een beetje tractie te vinden. En dan krijgen we daar 1 minuut straftijd voor, nadat we het gisteren nog vroegen aan de RACB... In de namiddag monteerde ik noodgedwongen regenbanden, maar die houden het maar 4 proeven vol... En dan spreken ze over besparingen. Ach, ik moet Gunther feliciteren, want hij heeft echt fantastisch gereden, maar de bandenkwestie zorgt voor een wrange nasmaak," verklaarde Robin Maes.

Arthur Kerkhove werd bij zijn debuut vierde, eveneens met een minuut straftijd, terwijl Josef Lapeire de punten van de vijfde plaats pakte. Danny Kerckhof moest zijn nieuwe BMW M3 nog aan de kant zetten met motorpech.

In de Rally van Haspengouw werd ook de eerste wedstrijd verreden van het Junior Belgian Rally Championship, voor piloten geboren na 1 januari 1990. Guillaume de Mevius, de piloot van het RACB National Team en Peugeot Belux, maakte zijn favorietenrol meteen waar. De Peugeot-piloot domineerde de wedstrijd en reed op elke proef de snelste tijd, wat hem niet alleen een pak punten, maar logischerwijze ook de Junior Award opleverde.

"In de eerste ronde lag het parcours er uitermate glad en verraderlijk bij. Ik heb in Heers ook een schuiver gemaakt. In een erg modderige linkse, schoven we met de neus tegen de talud en gingen we rond. Maar, ondanks die schuiver, reden we toch nog de snelste tijd. We sloten de eerste ronde af met bijna een minuut voorsprong op Stijn Pacolet," vertelde Guillaume, die zijn voorsprong uiteindelijk verder uit kon bouwen tot 3'08". "We hebben onze opdracht volbracht en we scoren 11 bonuspunten voor de snelste tijden," lachte Guillaume, tevens winnaar van de Junior Award. "Ik ben toch blijven aanvallen, zonder overdreven risico's te nemen. Uiteindelijk is het ook belangrijk om je te amuseren."

Voor de tweede plaats werd een mooi duel uitgevochten tussen de Fiesta-piloten Stijn Pacolet en Jelle Vermeire. Toen het parcours er nat bij lag, nam Pacolet de beste start, maar eens het droger werd, moest de jonge streekpiloot plooien voor Vermeire.
"Petje af voor de tijden van Guillaume," lachte Vermeire, die genavigeerd werd door Sabine Bruyneel omdat zijn vrouw en vaste copilote Michelle Demeestere in blijde verwachting is van hun tweede spruit. "Daar kon ik niet aan, maar ik ben wel tevreden over de eerste wedstrijd met onze nieuwe Fiesta R2 EcoBoost. Ik moest nog een beetje wennen en in de slotronde brak de versnellingspook nog af, maar dat kon ons niet van de tweede plaats houden."

Stijn Pacolet werd derde. Een mooie opwarmer voor de rest van het seizoen in de Fiesta Trophy. "We reden hier inderdaad met een gehuurde Fiesta R2 EcoBoost, maar vanaf Tielt rijden we met onze eigen Fiesta in Junior-configuratie. Toen het droger werd kon ik Jelle niet meer volgen. Hij reed met speciale racing fuel, terwijl wij gewone benzine gebruikten. Op de snelle proeven kon ik niet meer volgen," aldus Pacolet.

De vierde plaats ging naar Peugeot-piloot en nationaal debutant Pierre Vauterin, de broer van Thomas. De jonge kerel uit Kortrijk draaide veelbelovende tijden bij zijn debuut. Niels Reynvoet eindigde op de 5de plaats, maar op meer dan 16  minuten na een elektrische panne op de tweede proef. De zesde plaats ging naar Andy Dewallef, die eveneens minuten stil stond door technische problemen en een sortie. Sébastien Bedoret, een van de verwachte smaakmakers, moest op de eerste proef de strijd al staken door een geblokkeerde versnellingsbak op zijn Peugeot.

Klassement Junior BRC: 1. de Mevius 21 punten; 2. Vermeire 8; 3. Pacolet 6; 4. Vauterin 5; 5. Reynvoet 4; 6. Dewallef 3

Het was een bijzonder geslaagde Rally van Haspengouw voor Vincent Verschueren, Veronique Hostens en het voltallige team van GoDrive. De knalrode Skoda Fabia R5 was tijdens de openingsmanche van het Belgian Rally Championship de ganse dag in strijd voor de tweede plaats en uiteindelijk strandde Vincent op amper 4"8 van de winnaar. Slechts enkele tellen na 140 km tegen de chrono. Dat belooft voor de rest van de titelstrijd!
De zon scheen toen de 54 bolides zaterdagochtend aan de eerste van 12 klassementsproeven begonnen, maar het parcours lag er bijzonder nat en modderig bij, met hier en daar zelfs een rijmplek. Het was uitermate glibberig. Na 4 proeven keerden Vincent en Veronique terug naar het servicepark op de tweede plaats met 14"3 achterstand op leider en merkgenoot Kris Princen, terwijl Kevin Abbring met de officiële Peugeot op 22" volgde.
"We hadden niet de juiste bandenkeuze voor de openingsronde. Ik dacht dat er minder modder zou liggen, waardoor we de banden te weinig bijgesneden hadden om de modder te evacueren. Ik vond gewoon geen tractie bij het uitkomen van de bochten. Maar, we hebben de schade kunnen beperken," vertelde Vincent, die in de tweede ronde zijn banden wat meer profiel gaf.

Op de volgende vier proeven liep Kris Princen nog een beetje meer uit, tot 21"7, terwijl Kevin Abbring zijn achterstand verkleinde tot 2"4  op de Godrive Skoda. 
"Het parcours droogde op. Voor deze omstandigheden had ik de banden beter niet extra bijgesneden," aldus Vincent. "We gaan nog heel hard moeten trappen om Kevin Abbring af te houden, want hij is en blijft een piloot met WK-talent.

Bescheidenheid die Vincent siert, maar het was de Godrive piloot die de snelste van het pak was in de slotronde. Met een kanontijd op de allerlaatste proef, stelde hij niet alleen zijn tweede plaats veilig, maar kwam hij zelfs nog terug tot op... 4"8 van winnaar Kris Princen. 4"8 verschil na 140 km tegen de chrono...
"Dan heb je natuurlijk gemengde gevoelens," aldus Vincent. "Een tweede plaats hier is een prima begin van het seizoen, zeker omdat het de thuisrally is van Kris Princen. Maar, op dit parcours is een seconde niets. In elke bocht kan je een beetje te ver schuiven en een paar tienden verliezen. Als ik dan zie hoeveel we verloren door onze slechte bandenkeuze deze ochtend, dan hadden we ook kunnen winnen... Het belooft in elk geval een heel spannend kampioenschap te worden, want we zijn duidelijk met drie aan elkaar gewaagd..."

De volgende afspraak van de GoDrive-formatie is de Spa Rally op 17 en 18 maart.

De Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Belgian Rally Championship 2017, werd onder een frisse winterzon verreden, maar de omstandigheden waren uitermate moeilijk en verraderlijk. Door de aanhoudende regen in de week voor de wedstrijd, lag het parcours er bijzonder modderig en glad bij. Niet de ideale omstandigheden om te debuteren met een topauto. Nochtans was dat de uitdaging voor Polle Geusens met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties. De jonge Limburger begon overtuigend, maar een klein foutje had ongelukkige gevolgen, waardoor Polle Geusens en Filip Cuvelier veel te vroeg de strijd moesten staken.

Polle Geusens kwam met vertrouwen aan de start van de Rally van Haspengouw. Vooral de testsessie in Kruishoutem had het vertrouwen van de jonge piloot uit Lommel een boost gegeven.

"We hebben in heel wisselvallige omstandigheden getest in Kruishoutem en de wagen gaf me meteen veel vertrouwen," vertelde Polle Geusens vrijdag op de persconferentie voor de start. "Tijdens die test heb ik verschillende afstellingen getest en zo kwamen we tot een prima basisafstelling die me vertrouwen geeft. De wagen is afgesteld met het oog op veel tractie en feedback aan de piloot. We gaan het tempo stelselmatig opdrijven. Ik ga me in de eerste ronde zeker niet gek laten maken door de tijden van piloten met veel meer ervaring in een R5."

Polle opende de wedstrijd met een schitterende 4de tijd, voor de R5-collega's Bert Cornelis, Melissa Debackere en Benoît Allart. Zonder aan te vallen sloot Polle meteen aan bij de tenoren die zouden strijden voor het podium. Maar, helaas ging het op de volgende proef, in Gingelom, meteen fout.

"Ik remde overal te vroeg en ik probeerde eens wat later te remmen, maar voor een linkse ging ik een paar meter te laat in de remmen. Er lag enorm veel modder op de baan en we schoven even tegen de talud. Niet aan hoge snelheid, maar misschien aan 10 km/h. Helaas werd de radiator beschadigd door een ijzeren pin die in die berm stak. De radiator was stuk," vertelt Polle. "Op de proef verloren we maar 22", maar we moesten nog twee proeven rijden voor de volgende service. We goten water bij en ik reed zonder ALS om de motor te sparen, maar toch liep de motor warm. We hoopten dat de motor niet teveel geleden had om de wedstrijd verder te zetten, maar het mocht niet zijn..."

Inderdaad, Polle en Filip Cuvelier begonnen nog aan de tweede ronde, maar in Walshoutem bleek de motor toch nog problemen te ondervinden van die verhitting in de openingsronde. De opgave was onvermijdelijk...

"Dit is een bijzonder hard verdict, want het was een miniem foutje in een bocht die bijna iedereen verraste," vertelt Filip Cuvelier. "Polle was schitterend aan de wedstrijd begonnen. We hadden beter verdiend."