De tweede manche van de M-Cup belooft een mooie strijd te worden binnen de M-Cup. Maar liefst 12 deelnemers schreven zich in, waarmee de M-Cup opnieuw de grootste cup binnen het RACB rallygebeuren is. Enkele nieuwe piloten maken hun opwachting binnen de M-Cup waaronder Wim Lootens met een E36M3. Vorig seizoen wist Wim nog de criterium manches in de Haspengouw en de Seizoensrally te winnen. Dit jaar maakt hij de overstap naar de M-Cup om zich te meten met 'grotere' jongens. We hopen alvast dat Wim zijn kunnen demonstreerd en de strijd vooraan aangaat!
Een andere nieuwkomer is Jens Maes. Na jaren bij de historics zal hij nu aantreden bij de moderne wagens. In de TBR 2016 mocht hij reeds kennismaken met de 130 als 0-wagen, maar nu rijdt hij mee met de M-Cup. De snelle jongens zullen allicht iets te hoog gegrepen zijn, maar we hopen vooral dat Jens een goede progressie zal maken doorheen de wedstrijd.
Pistoletto zaakvoerder Jan Vandenberghe die dit jaar de overstap maakte naar het nationale gedeelte zal ook in Tielt aan de start verschijnen. In de snelle Haspengouw moest hij wat kostbare seconden toegeven, maar de Tieltse wegen zouden hem beter moeten liggen.
Ook voor Cris Algoedt begint het M-Cup seizoen in Tielt. Hij wordt vergezeld door dakar-piloot Steven Rotsaert. De 1M zal tevens in een nieuwe livery aan de start verschijnen. Tijdens testen de afgelopen heeft de motor de geest gegeven, dus er zal nog mogen gesleuteld worden om de wagen raceklaar aan de start te hebben. Met reeds een 10-tal deelnames in Tielt op zijn palmares weet Cris allicht alle valstrikken te ontwijken. Een plaatsje dicht bij het podium moet haalbaar zijn voor deze snelle traiteur!
Jean-Louis De Roeck moest in de Haspengouw jammergenoeg opgeven op de eerste proef. Hopelijk horen we de E30M3 langer meedraaien tijdens de TAC rally. Voor De Roeck zijn de weekends alvast goed gevuld, daar hij naast rally ook deelneemt aan autocross en klimkoersen.
Bert Truyens, in de Haspengouw nog goed voor een 2de plaats binnen de M-Cup zal het op de Westvlaamse wegen allicht iets moeillijker hebben. De wegen rond Tielt hebben immers hun specifieke karakter en zijn met momenten zeer glad.
Tom Ceuppens heeft intussen reeds wat ervaring in Tielt, en neemt ook buiten de M-Cup aan vele manches van het BK deel. Een podiumplaats is hem alvast van harte gegund, maar de beschikbare plaatsen zijn schaars en er zal hard moeten gereden worden !
Thierry Cokelaere zal voor het eerst in de eigen regio aantreden met de nieuw aangeschafte 1M. In 2015 bewees hij reeds zijn kunnen met een 3de plaats binnen de M-Cup te Tielt. Met de huidige snellere wagen moet hij zeker opnieuw kunnen meestrijden voor het podium!
Slechts 1 Nederlander aan de start voor deze tweede manche, maar het is een snelle man! Met zijn E46M3 bewijst Wim Muilwijk dat het ook met een 4-deurs hard kan gaan. In de Haspengouw koos hij echter voor een te late remzone met een schuiver tot gevolg. We hopen dat hij in Tielt het vuur aan de schenen kan leggen van onze lokale piloten.
Brecht Hoorne, in de Haspengouw goed voor een onverhoopte 3de plaats zal ook in Tielt aantreden. Mits een foutloos parcours zien we hier een mooie strijd met Cokelaere en Muilwijk voor de derde podiumtrede.
Voor de belangrijkste podiumplek verwachten we een strijd tussen Kurt Braeckevelt en Franky Boulat. Vorig jaar wist Kurt Franky te kloppen met slechts een halve seconde!
Fingers crossed dus dat we dit jaar opnieuw een mooie strijd te zien krijgen.
Op zaterdag 20 mei 2017 is het gezellige Bocholt opnieuw the place to be voor alle rallyliefhebbers. Het team van Racing Team Moustache zet de vernieuwende trend van de voorbije jaren verder en presenteert voor het derde jaar op rij een volledig nieuwe klassementsproef !
In 2015 lanceerde RT Moustache voor het eerst KP De Hees, een volledig verharde rondkoers die de laatste twee jaar als openingsproef van de wedstrijd fungeerde. Naar aanleiding van het jubileum – in 2016 was het de 40ste editie van de Sezoensrally – kregen de deelnemers voor het eerst KP Steenberg voor de wielen geschoven. Deze voor de Sezoensrally atypische en volledig verharde proef kreeg erg veel lof van de deelnemers. Wie dacht dat de vernieuwing daarmee stopte, heeft het mis want in 2017 komt er wéér een nieuwe KP bij in de Sezoens.
Voorzitter Jeff Steensels: In 2017 blijft één van onze klassiekers – KP Goolder - even op het schap liggen. Er zijn werken gepland aan de Brogelerweg, die zowel in het begin als in het midden van de KP gebruikt wordt. Omdat je nooit helemaal zeker weet hoe zo’n werken vorderen, besloten we om Goolder dit jaar niet te rijden. Binnen het bestuur waren er nog enkele ideeën voor nieuwe KP’s en één daarvan heeft nu vaste vorm gekregen. Dankzij de samenwerking van het stadsbestuur, de plaatselijke politie en de lokale omwonenden presenteren we de deelnemers in 2017 voor het eerst KP Peer: ongeveer 16 km lang waarvan 30% mooi onverhard, want dat typische ingrediënt van onze wedstrijd willen we toch ook behouden. Trouwens, wie zegt dat de Sezoensrally een zware rally is, moet de finishpercentages van alle wedstrijden in 2016 er maar eens bijnemen. 68 % van onze deelnemers stond toen aan de finish. Dat was samen met de wedstrijden nà ons in het BRC het hoogste percentage in het BRC 2016.
Wedstrijdleider Gerard Vrijens: Eigenlijk blijft alleen KP De Steenberg hetzelfde in 2017. Naast de nieuwe KP Peer gevolgd door een regroup op het gezellige stadsplein van Peer, zijn er ook wijzigingen bij de andere drie proeven: De Hees, Gerdingen en Veldhoven. We hopen dat een gewijzigd parcours de BRC-deelnemers kan warm maken om bij ons te komen rijden. In plaats van al in het begin van het seizoen te melden dat ze bij ons niet komen rijden, hopen we dat er in 2017 positief vóór de Sezoensrally gekozen zal worden want ook in 2017 zullen de afwezigen ongelijk krijgen… Met de nieuwe KP, de andere wijzigingen en de afwezigheid van de kampioen van 2016 Freddy Loix zal de strijd meer open zijn dan ooit !
De Sezoensrally presenteert 15 KP’s voor het BRC en 10 KP’s voor de Criterium-rijders. De derde nevenwedstrijd – de Sezoens Regularity – zal na het succesvol debuut vorig jaar ook opnieuw georganiseerd worden.
Peugeot België-Luxemburg en DG Sport brengen hun 208 T16 wel degelijk aan de start in de TAC Rally, volgende week in Tielt. Aan het stuur natuurlijk Kevin Abbring, in de rechterstoel voor één keertje geen Pieter Tsjoen, maar wel Renaud Jamoul. Dat verdient een woordje uitleg. De Spa Rally eindigde in mineur voor Kevin Abbring en Pieter Tsjoen. Na dag 1 stonden ze indrukwekkend aan de leiding, en in de aartsmoeilijke omstandigheden op dag 2 lieten ze meermaals indrukwekkende dingen zien. Tot hun weg naar de winst ongelukkig eindigde met een kapotte velg en een opgave.
“Het hele team is in Spa echt op zijn honger naar winst blijven zitten”, vertelt Wim Doms, PR Manager van Peugeot België-Luxemburg. “Meteen wilden we allemaal zo snel mogelijk verder werken op het elan dat we in Spa hebben gevoeld. De auto, het team, het hele plaatje klopte. Dat ritme moeten we vasthouden, en daarom besloten we allemaal samen om in de TAC Rally aan de start te komen. Bovendien is de TAC Rally ook een uitstekende testbasis voor een goeie setup in het koninginnenstuk van het kampioenschap: de rally van Ieper.”
Zonder Pieter Tsjoen dus deze keer, maar wel met Renaud Jamoul naast Kevin Abbring. “Bij de start van het seizoen gaf Pieter al aan dat hij voor de TAC Rally zijn agenda echt niet kon vrijmaken. Kevin reed al wat kilometers met Renaud Jamoul tijdens tests, en die ervaring was zo positief dat hij Renaud graag naast zich wil hebben in Tielt”, legt Wim Doms verder uit. “Maar voor alle duidelijkheid: vanaf de Rallye de Wallonie en voor de rest van het seizoen blijft Pieter onveranderd onze copiloot. Renaud springt even bij ad interim, zeg maar.”
Pieter Tsjoen zelf besluit nuchter: “Van zodra we uitvielen in Spa, zelfs nog voor het einde van de wedstrijd, gaf ik binnen het team al aan dat we beter meteen verder kunnen bouwen op de prestaties die we in Spa hebben neergezet, ondanks mijn agenda. Dat ik er zelf niet bij kan zijn in Tielt, is natuurlijk jammer. Maar zoals alles nu aanvoelt, twijfel ik er niet aan dat we de rest van het seizoen nog rally’s gaan winnen. Die titel blijft onveranderd ons doel, ik mis alleen één klein stukje van de weg ernaartoe, maar zal er bij zijn aan het eind van de rit.”
Dat Achiel Boxoen dit seizoen de steun zal krijgen van Skoda Import is al een tijdje geweten. Sommigen vragen zich echter af wanneer de jonge Skoda-rekruut in actie zal treden. Wanneer start dit effectief ? Dit gebeurt in de Sezoensrally op 20 mei, wanneer de gloednieuwe Skoda Fabia R5 beschikbaar zal zijn. Nadien werkt Boxoen met de Fabia R5 nog alle resterende manches van het Belgian Rally Championship af. Tot dan zal Achiel een privé-programma volgen onder leiding van zijn coach Freddy Loix.
Dat Achiel Boxoen één van de meeste gegeerde zitjes voor het Belgian Rally Championship 2017 wist te veroveren is ondertussen al genoegzaam bekend. Dat Belgische rallykampioenschap is ondertussen echter al twee manches ver en Boxoen is nog niet met een Skoda aan de start verschenen. Dat heeft zo zijn redenen.
“Inderdaad”, glimlacht Catherine Van Geel, PR Manager bij Skoda Import. “De allerbelangrijkste is dat de volledig nieuwe Skoda Fabia R5 die Achiel zal besturen pas eind april zal kunnen geleverd worden. Dat betekent dat het partnership tussen Skoda Import en Achiel Boxoen pas bij de volgende wedstrijd van het BRC, de Sezoensrally op 20 mei, zal ingaan.” “Nadien werkt Achiel alle overblijvende rally’s van het kampioenschap af”, vervolgt Van Geel. “De Kenotek Ypres Rally wordt dus zijn tweede wedstrijd aan het stuur van de Fabia R5, inderdaad. Nadien volgen nog de Omloop Van Vlaanderen, de East Belgian Rally en als afsluiter de Condrozrally.”
Dat betekent echter niet dat de jonge Boxoen ondertussen met zijn vingers moet zitten draaien. “Achiel is door Freddy Loix , Fred Miclotte en Evelien Deschuytter onder de vleugels genomen”, licht Van Geel toe. “Zij bereiden hun pupil in de allerbeste omstandigheden voor op zijn taak. Freddy heeft een volledig gepersonaliseerd privé-programma uitgedokterd en laat hem daarbij veel testen en mogelijk ook “koersen”. Het komt er op aan om kilometers te maken en een maximum aan ervaring met een echte “rallywagen” op te doen. Het is voor ons vooral belangrijk dat er genoeg tijd wordt gespendeerd aan de opleiding van Achiel, zodat hij op 20 mei in alle sereniteit aan ons gemeenschappelijk Skoda-programma kan beginnen.”
Het is ondertussen ook geweten welk team de Skoda Fabia R5 van Achiel Boxoen zal inzetten. Dat wordt SXM Compétition. “Een team met heel wat mensen die ook nog voor Freddy Loix hebben gewerkt”, besluit Van Geel. “Vertrouwde namen, mensen waarvan we weten dat we op ze kunnen bouwen. Alle puzzelstukjes vallen zo op hun plaats, we zullen er bij de start van de Sezoensrally helemaal klaar voor zijn.”
De discussie betreft regenbanden van Pirelli, die door de FIA gehomologeerd werden voor het Wereldkampioenschap, maar die niet gehomologeerd zijn door de FIA voor gebruik in regionale kampioenschappen. Die lijst banden die gebruikt mogen worden in regionale kampioenschappen is de basis voor Bijlage V bij het technisch reglement.
De uitgesproken diskwalificatie wegens het rijden met niet-reglementaire banden heeft als gevolg dat Benoît Allart uitgeroepen wordt tot winnaar, voor Vincent Verschueren en Frédéric Bouvy, die met zijn Porsche op het podium eindigt.
Voor alle duidelijkheid: de beslissing van de Sportcommissie heeft niets te maken met de klacht die Vincent Verschueren in de loop van de wedstrijd indiende tegen Cédric Cherain, Armand Fumal en Pieter-Jan Maeyaert, want die klacht werd onontvankelijk verklaard omdat de klacht tegen 3 teams tegelijkertijd was ingediend. De klacht werd dus niet ten gronde behandeld. Op het moment van het indienen van de klacht, waren de technische commissarissen trouwens al bezig met een onderzoek naar de conformiteit van de Pirelli's, wat uiteindelijk geleid heeft tot deze beslissing.
De gediskwalificeerde teams kunnen nog in beroep gaan tegen deze beslissing...
Beter kon het rallyseizoen niet beginnen voor Hermen Kobus en Erik de Wild. Na een zinderende Zuiderzeerally waar het team van Kobus Tuning Competion het op moest nemen tegen een handvol R5’s en regerend Nederlands kampioen Jasper van den Heuvel in zijn Mitsubishi Evo X R4 werd de overwinning uiteindelijk zelfs na de finish beslecht in het voordeel van Kobus en de Wild. Kobus reed een ijzersterke wedstrijd en zou uiteindelijk profiteren van een inklokfout van het duo Jasper en Martine van den Heuvel.
De zaterdag begint voorzichtig voor Hermen die sinds augustus 2016 geen competitieve kilometers meer heeft gereden. Desondanks barst er een interessante strijd los tussen de R5’s van Bob de Jong, Christian Riedemann en Hermen Kobus. “Iedereen is duidelijk een beetje roestig zo lijkt het. Hermen heeft natuurlijk opnieuw vertrouwen op te bouwen met de Fabia nadat het vorig seizoen een tweetal keren flink mis is gegaan. Desalniettemin denk ik dat het ritme begint te komen, dat is ook te zien aan de tijden die telkens beter worden. Ik denk dat we tijdens de avondproeven nog wel kunnen verassen!” aldus Erik na klassementsproef 6 van de wedstrijd.
Voor de derde boucle van proeven maakt de equipe echter een foute bandenkeuze waardoor Hermen en Erik een plekje toe moeten geven op Christian Riedemann. Bob de Jong is op dat moment uitgevallen met mechanische pech aan zijn Citroen DS3 R5. “Verkeerde bandenkeuze. Ik merkte dat de banden ietwat begonnen te smeren tijdens de vorige proef waardoor ik gegokt heb op de hardere compound band. Dit blijkt echter slecht uit te pakken. Ik krijg de banden niet warm op de relatief korte dijkproeven. Jammer, we verliezen nu 5 seconden, maar zo maakt iedereen wel eens een verkeerde keuze,” aldus Hermen.
En dat blijkt tijdens de 4e boucle van proeven. Want daar maakt Christian Riedemann een verkeerde bandenkeuze en hij verspeeld zo de 2e positie aan Kobus en de Wild die op de industrieproef toeslaan en zo een voorsprong weten op te bouwen van 12 seconden. Erik vertelt: “We hebben gegokt op regen en juist die regen kwam op het goede moment. Net voordat de industrieproef van start ging begon het iets te miezeren, dit maakt dat de banden optimaal konden blijven presteren.”
De opgebouwde voorsprong op Riedemann geven Kobus en de Wild tijdens de laatste boucle van proeven niet meer weg. Kobus rijdt een scratch op de voorlaatste klassementsproef en komt slechts 0,1 seconden tekort voor een scratch op de laatste proef. Zo weet het team van Kobus Tuning Competition een 2e plaats, achter Jasper en Martine van den Heuvel, veilig te stellen. Een prachtige prestatie.
Na de finish van de rally blijkt echter dat Jasper en Martine een inklokfout hebben gemaakt waardoor zij een tijdstraf van 1 minuut krijgen. Zij zakken hierdoor terug naar een 3e positie algemeen, waardoor Kobus en de Wild de algemene overwinning pakken.
“Een dubbel gevoel. Natuurlijk zijn we blij met de overwinning, maar een wedstrijd win ik liever op de proeven en niet daarbuiten. Maar, een rally is niet alleen hard rijden, de navigator heeft ook zeker buiten de klassementsproeven een verantwoordelijke taak.”
Een mooie start van een uitdagend seizoen. De volgende wedstrijd zal zijn op 5 en 6 mei in Sulingen. Tot dan!De Herock Spa Rally 2017 eindige op spectaculaire wijze: terwijl hij de zege zo goed als zeker op zak had ging Kris Princen (Skoda Fabia R5) in de laatste chronorit over de kop, waar door hij de zege op een schoteltje aanbood aan Cédric Cherain (Citroën DS3 RRC). Die won voor Benoît Allart en Vincent Verschueren (allebei op Skoda Fabia R5). Deze derde editie van de Herock Spa Rally werd getekend door een indrukwekkende reeks opgaves, maar zag ook de zeges van Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Opel Ascona 400) in HBRC en Deflandre-Lambert (Porsche 911)in VHRS.
Het parcours van de Herock Spa Rally was sowieso heel selectief, maar de weersomstandigheden maakten de wedstrijd nog wat lastiger. Alleen al het lijstje opgaves bij de zegekandidaten maakt dat meer dan duidelijk. Al op vrijdagavond, toen het nog niet eens aan het regenen was, moesten Cédric De Cecco (Peugeot 208T16 R5-motor), Guillaume de Mévius (Peugeot 208 R2-motor) en Mickael Albert (Skoda Fabia WRC-ontsteking) de strijd staken. Adrian Fernémont (Ford Fiesta R5-remleiding) besloot op zaterdagochtend de handdoek te gooien, er van uitgaand dat hij niet langer het verhoopte resultaat kon behalen.
|
|
|
|
Na de razend spannende Rally van Haspengouw, staat dit weekend de tweede manche van het Belgian Rally Championship op het programma. In de Spa Rally, goed voor 203 km tegen de chrono, willen Vincent Verschueren en Veronique Hostens zich opnieuw mengen in de strijd voor de overwinning. De rode Skoda Fabia R5 is klaar om mee te strijden in de kopgroep.
Het parcours van de Spa Rally is niet te vergelijken met de proeven rondom Landen in Haspengouw.
"Voor mij is dit de moeilijkste rally van het jaar," vertelt Vincent Verschueren. "Maar, het is ook een van de mooiste parcours en voor mezelf is het een enorme uitdaging. De proeven zijn veel sneller dan in Haspengouw. Ze bevatten meer waaiers aan hoge snelheid, maar de grip verandert ook voortdurend. Er zijn brede stroken, maar ook heel smalle, technische stukken. Kortom, een heel afwisselend en technisch parcours. Ik hoop alleen dat de showproef vrijdagavond op het circuit van Spa-Francorchamps zonder problemen zal verlopen, want je kunt er enkel iemand inhalen op de brede stukken. Hopelijk worden we niet gehinderd op deze rondkoers."
Vincent en Veronique werken donderdag als testsessie de shakedown in Spa af, maar de ambitie is in elk geval duidelijk. Vincent wil met de rode GoDrive Skoda meestrijden in de kopgroep.
"Ik verwacht dezelfde tenoren vooraan als in Haspengouw, Princen en Abbring, aangevuld met Cherain, Dilley en Demaerschalk. Het is een stevig startveld, maar ik wil zeker meestrijden voor het podium. Vrijdagavond moeten we mee zijn in de kopgroep, want het niveau ligt dit jaar zo hoog dat je een achterstand niet meer kunt inhalen. Als we zaterdag mee zijn met de kopgroep, dan is alles mogelijk. In Landen eindigden we met drie binnen de 10 seconden. Dan is alles mogelijk..."
De weersverwachtingen zijn eerder wisselvallig voor dit weekend. Nochtans hebben Vincent en Veronique de proeven verkend in het droge. "Voor vrijdag wordt eerder droog weer verwacht, terwijl het zaterdag zou regenen. Dat kan wel voor verrassingen zorgen, maar ik verwacht hoe dan ook een erg spannende en boeiende wedstrijd. Wij zijn er in elk geval klaar voor!"
Volg Vincent en Veronique in de Spa Rally via www.sparally.be.
Zwevezelenaar Koen Verhaeghe is zijn vijftiende seizoen begonnen met een zege in de Ford Pinto Cup, die al aan zijn vierde jaargang bezig is. Verhaeghe profiteerde optimaal van enkele opgaves om zo helemaal naar voor te schuiven in de Rally van Hannuit. Aan de start van de eerste manche in Hannuit stonden vier teams aan de start. Doorheen het jaar belooft de concurrentie een pak zwaarder te worden, waardoor de deelnemende teams een gouden zaak konden doen op de slopende proeven in Haspengouw.
Sam Warnez, de jongste van het kwartet, opende fors met een derde tijd bij de historische wagens, en dus ook de besttijd bij de Pinto’s. “Comeback kid” Christof Anckaert deed het kunstje van Warnez op kp2 nog eens netjes over en nam de leiding in de merkencup. Kort later verloor Anckaert zijn belangrijkste speelkameraad. Warnez moest de Escort op kant zetten toen een cardan afbrak. Wat Anckaert toen nog niet wist, was dat kort later hetzelfde lot hem beschoren was.
“We waren ontzettend vlot gestart, tot al snel enkele problemen opdoken”, aldus Anckaert. “Snel verloren we de vijfde versnelling, een euvel dat we konden herstellen in de service, maar na kp4 kreeg de motor te kampen met olieverlies en kwam de koppeling los aan de oliepomp. Op de vijfde proef, de opener van de tweede lus, hielden de problemen aan en hebben we de strijd gestaakt om erger te voorkomen. Ik ben wel tevreden over de prestaties van de motor die over veel koppel beschikt. Daar beleven we plezier aan omdat we heel wat bochten nemen met de “prethendel””, lacht Anckaert. De man uit Desselgem stond toen tweede algemeen bij de historics. Anckaert laat Tielt links liggen, maar zint nu al op wraak in Wervik.
Na de opgaves van Warnez en Anckaert schoof Verhaeghe door naar de leiding. Verhaeghe reed een secure koers en bekroonde die met een derde stek in zijn klasse, en neemt meteen de volle pot mee uit Hannuit, een uitslag die hem meteen opwerpt tot een titelfavoriet.
Franklin Temperville was ook uitermate tevreden met zijn wedstrijd, want hij eindigde tweede in de merkencup. “Hannuit is goed verlopen voor ons”, opent co-rijder Xavier Van Eeckhoutte. “We ontdekten een plasje brandstof onder de wagen in het gesloten wagenpark maar dat werd snel opgelost door ons “Vada Team”. We namen een rustige start, maar we eindigen toch mooi tweede dankzij de uitvallers. Brute pech voor Christof en Sam. Ze waren furieus gestart met enkele kanontijden”, aldus een sportieve en collegiale Van Eeckhoutte. “Wij zien elkaar in Tielt zeker terug!”
De volgende manche is inderdaad de TAC Rally van Tielt. Die staat op het programma in het tweede weekend van april. Afspraak in en rond de Europahallen in Tielt op 8 en 9 april.
Agenda: 11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk