Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Een stralende zon en supersnelle klassementsproeven, meer was er niet nodig om het beste naar boven te halen bij Vincent Verschueren. Ook in de vierde manche van het Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië verredeni in de omgeving van Namen, kleurde de Skoda-piloot uit Zingem, samen met copilote Veronique Hostens, de wedstrijd. Met een derde plaats verstevigt Vincent Verschueren trouwens zijn leidersplaats in het Belgisch rallykampioenschap.
Zoals verwacht lag het tempo erg hoog tijdens deze Rally van Wallonië, die verreden werd onder een stralende lentezon. Vincent Verschueren was van bij het begin in gevecht met Kevin Abbring voor de leidersplaats. Zaterdagavond volgde Vincent Verschueren met de Fabia R5 van GoDrive op een knappe tweede plaats, amper 13" achter de Peugeot-piloot met WK-ervaring.
"In de openingsronde was het moeilijk," vertelde Vincent. "Op deze snelle proeven moet je een wagen hebben die stabiel blijft in de erg snelle bochten, maar dat was niet het geval. Vooral op de proeven van Natoye en Mohiville, twee proeven met erg snelle, maar ook vuile waaiers, had de wagen teveel rolneigingen, waardoor hij flink dwars ging. Twee keer brak de wagen aan hoge snelheid uit en vreesde ik even dat ik de controle kwijt was, maar ik kon hem terug halen... Met een paar aanpassingen van de afstelling, ging het daarna beter en kon ik wel voluit gaan in de snelle bochten. We zijn blijven aanvallen, maar Kevin Abbring liet niets liggen. We kwamen terug tot op 13 seconden na 18 klassementsproeven."

Zondag wilden Vincent en Veronique de aanval inzetten, maar door een lekke band in Crupet moest het GoDrive-team zijn ambities bijstellen. 

"Ik reed rechts vooraan lek. Wellicht iets geraakt in een koord. Helaas in het begin van de proef. Alle snelle bochten moesten nog komen, dus verloor ik 42 seconden met die leegloper. We zijn naar de 4de plaats gezakt, 12" achter Guillaume Dilley met nog vier proeven te rijden. Het lijkt weinig, maar het zit vandaag dicht bij elkaar. Ik ga het zeker nog proberen," aldus Vincent Verschueren strijdlustig voor de slotronde.

En, het lukte. Vincent en Veronique trokken ten aanval en pakten alsnog die derde podiumplaats, met een halve seconde verschil op Guillaume Dilley. 

"Op de laatste proef heb ik maximaal aangevallen. We zijn tot het uiterste gegaan, want ik wilde absoluut die podiumplaats en de bijkomende punten pakken. Het verschil met Kevin was erg klein. Het is jammer dat Kris Princen er niet bij was, maar hoe dan ook was het een geweldige wedstrijd. We hebben onze voorsprong in het kampioenschap verder uitgebouwd. Op naar de volgende afspraak!"

De vierde manche van het Junior Belgian Rally Championship werd verreden in het kader van de Rally van Wallonië in Jambes, waar 25 erg snelle klassementsproeven voor de wielen werden geschoven. Dat het parcours uitdagend en lastig was, bewezen de foutjes van een paar jonge kerels, zoals Achiel Boxoen die zich op de tweede proef zaterdagochtend liet verrassen met de Opel Adam R2, terwijl een proef eerder Grégoire Munster al in het decor was gevlogen. Guillaume de Mevius liet zich niet verrassen. De piloot van het RACB National Team won overtuigend, al gaf Romain Delhez hem meer weerwerk dan verwacht.
Guillaume de Mevius kreeg zaterdag de ganse dag veel weerwerk van Romain Delhez. Het verschil bleef voor de slotronde beperkt tot een halve minuut.
"Het ging heel goed, zeker omdat we nog maar twee nieuwe banden hebben gemonteerd, terwijl Guillaume al 10 nieuwe rubbers heeft gelegd. Nieuwe banden, dat maakt echter een groot verschil, dus ik ben wel tevreden, zeker omdat ik op de Citadel een 12-tal seconden liet liggen. Bovendien verloor ik door een schuiver nog eens een 10-tal seconden," vertelde Romain Delhez, die sterke tijden liet optekenen, maar in de slotronde zaterdagavond verloor hij de aansluiting. Door oude, versleten banden ging hij rond in Natoye, waarna hij in Mohiville rustig bleef om de finish te halen. De tweede plaats leek voor de Opel-rijder, maar uiteindelijk ging de ophanging stuk in de allerlaatste ronde.

De zege ging naar Guillaume de Mevius, die foutloos bleef op het snelle parcours waarop hij opgroeide. "Het was tof dat we deze keer wel weerwerk kregen," vertelde Guillaume. "Ik ben blijven aanvallen omdat ik zoveel mogelijk bonuspunten wilde scoren. Dat is met 19 snelste tijden goed gelukt! Je leert ook het meeste door aan te vallen, dus dat is de beste leerschool. Zondagochtend in de steengroeve van Wartet ging ik iets te breed en had ik geluk, maar dat hoort er ook bij."

De tweede plaats ging, na de opgave van Delhez, naar Pierre Vauterin. De jonge kerel uit Kortrijk scoorde voor de vierde keer op vier wedstrijden, hoewel het pas zijn eerste seizoen is in het Junior BRC.
"Elke dag was de eerste ronde lastig, omdat ik alle proeven moest ontdekken. Vanaf de tweede ronde kon ik het tempo wat verhogen. Ik vond het heel plezant op de snelle proeven, al was het toch een serieuze aanpassing na de gekende proeven van Tielt. In Natoye liet ik even wat tijd liggen omdat ik even rechtdoor ging," aldus Pierre Vauterin, die voor zijn vierde mooi resultaat op evenveel wedstrijden beloond werd met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Sezoensrally.

Anthony Dovifat, de uittredende Junior-kampioen, merkte dat het niet eenvoudig is om over te stappen van een R1 naar een R2 met een sperdifferentieel. "De snelheden liggen hoger, alles komt sneller op je af en met het sper reageert de Citroën ook anders dan onze R1 van vorig jaar. Het leerproces begint weer opnieuw," aldus Dovifat, die voor Jelle Vermeire eindigde. Vermeire kende veel problemen met een geplooid stuurhuis wat extra servicetijd vergde en vooral natuurlijk de onmogelijkheid om met speciale benzine te rijden, waardoor de turbomotor minder power levert. Voor Jean Dilley, de broer van Guillaume, was er een bemoedigende vijfde plaats. Mooi, want Jean kon pas donderdag zijn eerste meters rijden met zijn pas aangekochte Ford Fiesta R2 Ecoboost. Hij moest zijn auto nog leren kennen op de proeven van de Rally van Wallonië. Niet evident, maar Jean bracht de opdracht tot een goed einde.

Junior BRC (na 4/9): 1. de Mevius 58 ptn; 2. Delhez 28; 3. Vauterin 27; 4. Bedoret 22; 5. Vermeire 13; 6. Dewallef 11; 7. Reynvoet 10; 8. Degeer 9; 9. Pacolet, Dovifat & Brüls 6; 12. Dilley Jean 4; 13. Lizen 3; 14. Mazuin 2

Met 10 wagens aan de start, was de 34ste Rally van Wallonië in de historic-klassen minder sterk bezet, maar aan kwaliteit was er geen gebrek, want het startveld werd opgewaardeerd door de komst van Robert Droogmans, viervoudig winnaar van de Rally van Wallonië, met een Opel Manta 400. Robert Droogmans maakte indruk met zijn aanvallende rijstijl en zijn snelheid, maar de overwinning ging naar Robin Maes, die zijn Camel BMW M3 naar de overwinning stuurde.
Twaalf proeven lang stond er geen maat op Robert "big attack" Droogmans, die indruk maakte met de Opel Manta 400 van Frank Jorissen. Nochtans kampte Droogmans al de ganse wedstrijd met koppelingsproblemen.
"Ik moet starten op de startmotor en bij het terugschakelen is het koppelingsprobleem storend, want soms krijg ik de versnelling er niet goed in, waardoor het afremmen op de motor niet lukt zoals gepland," vertelde Robert. "Maar, rallyrijden, dat verleer je niet. Ik voel me goed in de auto, al heb ik vroeger nooit met Opel gereden. Mijn enige vorige wedstrijd met een Opel waren twee proeven vorig jaar in de East Belgian Rally."
Het team had de bedoeling om de koppeling te wisselen tijdens de lange service op het einde van de zaterdagetappe, maar daar geraakte Droogmans niet. Bij de start van de proef van Arbre, liet de ontsteking het afweten.
De leiding werd overgenomen door Robin Maes, voor de eerste keer genavigeerd door Joke Van Damme, die haar eerste nationale wedstrijd als copilote afwerkte. De ex-Ponce BMW M3 Gr.A zou de leidersplaats niet meer uit handen geven.
"Deze overwinning doet deugd, maar zondag in de slotfase heb ik heel rustig gereden, want ik had veel voorsprong. Ik wilde de BMW niet beschadigen op de zware jump in Naninne en het slopende onverhard. Bovendien begon ik stilaan op mijn tandvlees te zitten, want onze M3 Gr.A is een heel fysieke wagen om te besturen. Ik voel mijn armen niet meer," vertelde Robin Maes.
Benoît Gillet stuurde zijn Escort naar de tweede plaats, maar op meer dan... 12 minuten van de winnaar. De derde podiumplaats ging naar Luc Caprasse met zijn Audi, voor Stefaan Prinzie, die leider blijft in het Historic BRC met zijn Opel Ascona 400. Deze keer beleefde Prinzie een lastig weekend, want zaterdag moest hij de Opel aan de kant zetten met een kapotte transmissie. Via Superrally kon hij de schade nog beperken met een 4de plaats.
"De rally was twee proeven te kort om terug op het podium te geraken, want ik maakte per proef een minuut goed op de Audi van Caprasse. Maar, met een 4de plaats ben ik tevreden, want de uitlaat is weer stuk," lachte Prinzie. "Ik moet wel zeggen dat we nog veel werk hebben om de Ascona 400 competitief te maken op dit soort snelle, hobbelige proeven. Ik moest op de hobbelige stukken aan hoge snelheid van het gas, want de wagen sprong telkens uit het spoor. Dan verlies je het vertrouwen..."
Emile Tollet, die zaterdag moest opgeven door een kapotte koppeling, werd vijfde, voor Eric Duthoit, die zaterdag door een defecte achterbrug de strijd moest staken. Patrick Mylleville moest zijn Porsche zelfs twee keer met mechanische pech aan de kant zetten. Vrijdag door een defecte versnellingsbak en zaterdag door een kapotte koppeling.

Wat een mooie overwinning voor de Nederlander Kevin Abbring ! Niet alleen de jarige Kris Princen (43) vierde vandaag feest. Ook Kevin Abbring mocht een feestje bouwen, samen met zijn copiloot en 8-voudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen en het voltallige team van Peugeot Belux en DG Sport. De jonge Nederlander won immers overtuigend de 34ste editie van de Rally van Wallonië met de Peugeot 208 T16. Daarmee profiteerde hij optimaal van de afwezigheid van Princen om terug aansluiting te vinden in het kampioenschap, waarin Vincent Verschueren blijft domineren.
De eerste avond van de Rally van Wallonië werd gedomineerd door Xavier Bouche, maar toen de piloot uit Marche zaterdagochtend te laat aan de start van de tweede proef verscheen en 30" straftijd kreeg, nam Kevin Abbring definitief de leiding over. De Peugeot-piloot kon zaterdag niet echt uitlopen, want Vincent Verschueren bleef op een 13-tal seconden hangen, maar toen de Skoda-rijder zondag lek reed in Crupet, was de kloof op Ghislain de Mevius groot genoeg om freewheelend naar de zege te rijden. De eerste overwinning van Kevin Abbring in het Belgisch kampioenschap en de eerste zege van een buitenlander in de Rally van Wallonië.

"In Spa heb ik lessen getrokken. Ik heb jaren geen volledig kampioenschap gereden en ik werd altijd aangetrokken om one-shots te rijden of om auto's te ontwikkelen. Deze keer heb ik al die zaken gewoon uit mijn hoofd gezet en heb ik gereden om deze rally te winnen, zonder meer. Het werkte, want ik was heel relax en sinds onze testen met de Peugeot heb ik het volste vertrouwen in de afstellingen. Ik moest niet forceren, al lang het tempo wel erg hoog," lachte Kevin, die pas voor de tweede keer aan de start stond van de Rally van Wallonië, na een eerdere deelname met een kleine Renault Clio in 2009. "Het parcours is echt schitterend. De proeven zijn kort, maar uitdagend en erg snel. Bovendien is de sfeer geweldig. Ik heb ervan genoten!"

Voor Pieter Tsjoen was het zijn eerste overwinning als copiloot op nationaal niveau. In 1996 won Pieter als eens als navigator van Frank Broekaert in Sombreffe en later won hij 8 Belgische rallytitels en 8 keer de Rally van Wallonië als piloot. "Dit is wel speciaal," lachte Pieter. "Maar, mijn rug heeft er wel onder geleden, want als copiloot zie je bepaalde bulten of oneffenheden minder goed aankomen..."

Vincent Verschueren wist zijn leidersplaats in het kampioenschap te behouden met een knappe derde plaats. De Skoda-rijder moest lossen in de strijd voor de zege op de derde proef zondagochtend in Crupet. "Ik ben voortdurend blijven aanvallen om in de buurt te blijven van Kevin, maar in Crupet reed ik vooraan lek en moesten we de rol lossen. We verloren 42" en ik moest achtervolgen op Guillaume Dilley, die ik op de laatste proef terug kon pakken met een halve seconde verschil. Het was alles of niets op de laatste proef," vertelde Verschueren.

Ghislain de Mevius werd tweede in zijn eerste rally van het jaar, maar wel zijn thuisrally voor eigen publiek in Jambes: "Ik ben hier opgegroeid en ken de baantjes heel goed, dus het is speciaal om hier goed te scoren. Ik had gehoopt om het tempo dat ik in de Condroz Rally had te kunnen bevestigen en dat is me goed gelukt. We hebben drie dagen hard aangevallen en het duel met Guillaume Dilley was heel amusant," vertelde de oudste van de broers de Mevius. Guillaume, de jongere broer, was ruim de snelste in R2 en in het Junior BRC.

Guillaume Dilley, die op de slotproef met een geblokkeerd gaspedaal te kampen had, viel met een halve seconde verschil naast het podium, maar hij toonde wel dat de Hyundai i20 R5 potentieel heeft in de Belgische rallysport. Kevin Demaerschalk behaalde een uitstekende vijfde plaats met de DS 3 R5 van J-Motorsport. De eerste wedstrijd met de Evo-kit leverde meteen de beoogde top 5 op. Zesde werd Adrian Fernémont, man van de streek, die zondag een paar kanontijden liet noteren. Helaas verloor de Ford-rijder teveel tijd door technische problemen (lekke band KP 1, stuurbekrachtiging KP 2, remproblemen,...) om nog dichter aan te sluiten vooraan. In elk geval remonteerde hij zondag Xavier Bouche, die de motivatie even verloor na zijn straftijd van een halve minuut.

Polle Geusens eindigde op de 8ste plaats na een erg regelmatige wedstrijd, waarin hij dicht bij zijn eerste besttijd kwam, maar in de slotfase verloor de Fiesta tijd door problemen met het differentieel. De Top 10 werd vervolledigd door Cédric De Cecco, die zondag even van de baan ging in Wartet en een remleiding scheurde, en Michaël Albert. Melissa Debackere en Edwin Schilt eindigden net buiten de Top 12.

Cédric Cherain was aanvankelijk ook mee in strijd voor de zege, maar de Citroën-rijder moest van bij het begin in de achtervolging, na een foutje op de Citadel. In Mohiville ging hij, mede door een lekke band, over de limiet. De wagen ging rond en daarbij werd de uitlaat beschadigd. Omdat de bemanning vervolgens bedwelmd werd door uitlaatgassen, zette Cédric zijn Citroën noodgedwongen aan de kant, al speelde een straftijd van 1'40" ook een rol bij die beslissing. Benoît Allart, aanvankelijk mee in strijd voor het podium, ging al vroeg van de baan in Mohiville met de Skoda Fabia R5. Met een afgebroken wiel was de strijd meteen gestreden.

Bij de Juniors ging de zege, zoals al gezegd, naar Guillaume de Mevius, terwijl Pierre Vauterin, tweede, beloond werd met de Junior Award. In Historic maakte Robert Droogmans indruk door de leiding te nemen, ondanks koppelingsproblemen, tot de ontsteking van de Opel Manta 400 het liet afweten in Arbre. De zege ging zondag met ruime voorsprong naar Robin Maes met zijn prachtige BMW M3, terwijl Stefaan Prinzie, na een opgave zaterdag, de punten van de 4de plaats pakte, in het spoor van Gillot en Caprasse.

Voor het derde jaar op rij is het Falken Drift Team present op de Citadel. Met een sterk optreden verzorgt hun kwartet er het show-aperitief voor de passage van de deelnemers van de 34ste rally van Wallonië. Zelfs bij de gepassioneerde liefhebbers zijn er weinig mensen die weten dat driften een erkende autosport-discipline is. Maar intussen hebben diverse nationale federaties er reglementen voor opgesteld i.f.v. een heus kampioenschap, terwijl er voor de beste specialisten ook steeds meer internationale of Europese wedstrijden en events georganiseerd worden.
Zo is het Falken Drift team onder aanvoering van Remmo Niezen, één van de absolute specialisten en tevens recordhouder in deze discipline voor de derde opeenvolgende keer te gast in Namen. Hij is bovendien de regerende Europese kampioen bij de "King of Europe Drift Series Pro" en komt naar Namen met zijn nieuwe Z4M BMW GTR aangedreven door een BMW E92 M3 V8 van meer dan 600 pk!
Ook de beroemde "drift taxi" BMW M5 V8, is weer van de partij met deze keer afwisselend de Luxemburgse Rohan "Battle Beast" Van Riel, zijn gebruikelijke bestuurder en Michel Ditmarsch, een collega van de "chief" achter het stuur. Beiden delen verder evenwel ook een het stuur van een BMW M3 V8
Het kwartet wordt deze keer vervolledigd door een derde Nederlander, Mark "DriftRebel" Vissers, die in dit wereldje bekendheid verwierf met zijn originele Volvo 360 Turbo High van 340 pk. Op de Esplanade van de Citadel, zal hij evenwel een BMW M3 E36 mennen.
De Falken Drift Show gaat vrijdagavond in twee fasen door op de Esplanade van de Citadel. Het eerste deel begint om 17:30 (de start van de KP1 is voorzien om 18:45) en het tweede deel is voorzien tegen 20:30 (KP2 start om 21:15) .

Na zijn 5de plaats in de TAC Rally, lijkt Polle Geusens klaar om dit weekend in de Rally van Wallonië mee te strijden voor de knikkers met de Ford Fiesta R5 van Renties Racing. Maar, Polle houdt de druk bewust en begrijpelijk weg, want 14 KP's op snelheid met een R5 is natuurlijk een verwaarloosbare ervaring in vergelijking met de ervaring van de overige kleppers aan de start met een R5.
"In principe zou Adrian Fernémont een mooie referentie zijn, maar hij heeft al meer rally's gereden met de Fiesta R5 en hij stond vorig jaar in de Wallonie ook aan de start met de Fiesta. Zijn nota's zullen dus aangepast zijn en de Wallonie wordt letterlijk in zijn achtertuin verreden. Nee, ik ga me niet gek laten maken door de tijden van Adrian. We gaan exact dezelfde strategie hanteren als in Tielt: ons eigen tempo rijden, niet naar de anderen kijken en kilometers maken om ervaring op te doen. Onze Fiesta R5 heeft een topsnelheid van 188 km/h, maar de Skoda's hebben een sterkere motor, zodat ze op de snelle proeven moeilijk te houden zullen zijn," vertelt Polle. 
Het is zijn vijfde deelname in de Rally van Wallonië, waar een parcours wacht dat weer een andere uitdaging is dan de proeven in Tielt of Landen. "Ik hou wel van de supersnelle proeven in de buurt van Namen. Mijn lievelingsproeven zijn
Arbre en Natoye. Maar, het is de eerste keer met een R5 op dat soort proeven, dus moet ik nog leren. In Tielt heb ik gemerkt dat ik in de snelle situaties nog ver van de limiet zit. Het chassis van de Fiesta R5 is erg goed. De wagen heeft me nog geen moment verrast of in de problemen gebracht. Ik denk vaak dat ik erg snel in de bocht duik, maar bij het uitkomen van de bocht blijkt het toch nog te traag. Stelselmatig mijn grenzen verleggen, dat is de doelstelling voor dit weekend," vervolgt Polle. De grens verleggen, dat gaat Polle, opnieuw genavigeerd door Filip Cuvelier in de Renties Fiesta, op de Citadel alvast niet doen.
"Nee, op de Citadel ga ik geen gekke dingen doen. Gewoon zuiver rijden, zonder foutjes te maken, dan zal de chrono wel in orde zijn," vertelt Polle, die donderdag nog een laatste keer de Renties Ford Fiesta R5 aan de tand zal voelen op de shakedown.

Pieter-Jan Maeyaert goed voorbereid aan de start "Ik moet mezelf tijd geven"
Het Belgisch rallykampioenschap schakelt dit weekend een tandje hoger. Met de Rally van Wallonië staat, drie weken na de TAC Rally in Tielt, al de vierde manche van het Belgian Rally Championship op het programma. Op het snelle parcours rond Namen wil Pieter-Jan Maeyaert verder progressie maken met de Ford Fiesta R5, maar samen met Yves Dewulf wil hij vooral een resultaat realiseren dat zijn potentieel weerspiegelt.
"Het is razend druk in de zaak, want stilaan komt het bouwverlof in het verschiet. Door die drukte is het heel moeilijk om me vrij te maken, maar ik heb me toch goed kunnen voorbereiden. Uiteindelijk hebben we mooie tijden gerealiseerd in de vorige twee wedstrijden, maar dat bleek niet uit het resultaat. Ik had nooit gedacht dat ik in Tielt op een vierde plaats zou staan, maar uiteindelijk ging die mooie positie verloren. Deze keer wil ik zonder problemen finishen en een resultaat realiseren," vertelt Pieter-Jan, die zich wel de nodige tijd wil gunnen.
"Kijk, ik wil de kloof met de tenoren op termijn dichten. In Tielt verloren we 2" per km op de snelsten. Ik wil dat verschil verkleinen, maar de meeste mensen in mijn omgeving vinden dat ik mezelf meer tijd moet gunnen. Het was immers pas mijn tweede rally met de Fiesta R5. En na de wedstrijd bleek dat er effectief een probleem was met de pop-off in het slot van de rally, toen ik vermogen verloor."
De Rally van Wallonië gaat vrijdag van start met een showproef op de Citadel. Onverhard, dat ligt Pieter-Jan wel.
"Ik zal mezelf vrijdag wat moeten inhouden, want ik vind die passage op de Esplanade natuurlijk fantastisch. Ik zal moeten proberen om van de handrem af te blijven, want ik wil niet teveel tijd verliezen om zaterdag op een goede positie te starten," aldus Pieter-Jan, die samen met Yves Dewulf wil genieten op de snelle proeven.
"Ik heb nog maar een keer in de Wallonie gereden. Het ging goed, maar zondag moest ik opgeven door een technisch probleem, Het zijn prachtige proeven en ik denk dat we goed voorbereid aan de start komen. Met een top van 188 km/h zullen we het lastig hebben tegen bepaalde Porsches op sommige proeven, maar we gaan het beste van onszelf geven!"

Met de Rally van Wallonië staat dit weekend de vierde manche van het Belgian Rally Championship op het programma. In de 34ste editie van de klassieker in Namen starten Vincent Verschueren en Veronique Hostens als een van de kanshebbers met de Skoda Fabia R5 van Godrive, want na hun klinkende zege in de TAC Rally zijn ze toegetreden tot het selecte kransje winnaars.
Maar, Vincent Verschueren blijft na zijn eerste overwinning in Tielt wel met de voeten op de grond. 
"Het was fantastisch om die eerste overwinning in Tielt te behalen, maar ik ga zeker niet zweven. Ik weet niet of ik meer vertrouwen zal hebben na deze zege. Dat zal ik zaterdag pas kunnen zeggen, maar we weten nu wel dat het mogelijk is om te winnen," vertelt Vincent eerlijk. 
Copilote Veronique Hostens speelde afgelopen week trouwens de hoofdrol in het programma "Mijn Superheld: rallypiloot", een programma van kinderzender Ketnet. Een heel mooi portret van de copilote in de Skoda en haar trotse zoon Julian, voor wie zijn "racende mama" natuurlijk een superheld is. Het programma, opgenomen tijdens de uitgeregende Spa Rally, toonde een mooi beeld van de kameraadschap bij Godrive, het team van Gaby Goudezeune.
Vrijdagavond komen Vincent en Veronique als leiders in het BRC aan de start in Namen, waar Kris Princen niet van de partij zal zijn...
"Maar, ook zonder Kris is de concurrentie weer erg sterk. Met Cherain, de Cecco, Bouche, Allart en Abbring staan er genoeg kanshebbers aan de start om het spannend te maken," lacht Vincent. "Ik vind de Rally van Wallonië wel een van de mooiste wedstrijden om te rijden. De proeven zijn heel natuurlijk en bijzonder snel. Daar hou ik van. Ik denk dat we met de Skoda goed gewapend zijn. In vergelijking met vorig jaar, worden de afstellingen steeds beter. Elke keer proberen we de settings te verfijnen en meer aan te passen aan mijn rijstijl. Ik heb liefst een "neutrale", stabiele wagen. Soms heb je een wagen waarvan de voortrein beter is dan de achtertrein of omgekeerd. Ik heb liefst een stabiele wagen, waarvan ik weet hoe hij zal reageren. We zijn er nog niet helemaal, maar het wordt elke keer beter..."

Natuurlijk mikt Vincent dit weekend op de snelle proeven van de Rally van Wallonië weer op een topprestatie, om niet te zeggen een podiumplaats. "Mee zijn met de kopgroep, dat is het belangrijkste. Dan is alles mogelijk," aldus Vincent, die met vertrouwen aan de start komt in Jambes.

De 34ste editie van de rally van Wallonië ziet er veelbelovend uit, want bij de 102 ingeschreven teams die op 28, 29 en 30 april op een aangepast parkoers zullen strijden zijn er meer dan 30 uit de topklassen RC1, RC2 en RGT ! De organisatoren van de rally van Wallonië kregen de afgelopen dagen nog een mooi Paascadeau, want door een vloed aan formulieren, steeg het aantal deelnemers van 75 tot 102, waardoor de Naamse manche andermaal met het mooiste deelnemersveld van de eerste seizoenshelft van het Belgisch rallykampioenschap kan uitpakken. Met maar liefst 15 R5-wagens, één S2000, 3 WRC’s en 4 GTP24- bolides kijken de liefhebbers van mooie rallywagens immers nu reeds vol ongeduld uit naar volgend weekend.
Minstens 5 zegekandidaten… Neen, Kris Princen en François Duval komen dit jaar niet aan de start in Jambes. Hoewel het jammer is dat die twee toppers ontbreken, kan de Automobielclub van Namen toch weer uitpakken met een 5 sterren-deelnemersveld, vergelijkbaar met de vorige edities en bovendien met een “open” karakter. Het is namelijk niet evident om deze keer de absolute topfavorieten aan te duiden. Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5), winnaar in Tielt en 2e in Landen en Spa en daardoor de huidige leider in het BRC behoort uiteraard tot die groep, maar dat geldt ook voor Cédric Cherain (DS3 R5, die zijn zege in Spa verspeelde door een bandenkwestie, Benoît Allart (Skoda Fabia, winnaar in Spa), de Nederlander Kevin Abbring (wiens enorm talent de prestaties van zijn Peugeot 208T16 R5 overstijgt) maar evenzeer voor Xavier Bouche (die finaal voor een Skoda Fabia kiest). Uiteraard mogen we uit de Koninginneklasse ook Guillaume Dilley (Hyundai i20), Kevin Demaerschalk (DS3), Melissa Debackere (Skoda Fabia), Adrian Fernémont, Polle Geusens, Pieter-Jan Maeyaert (drie Ford Fiesta), Cédric De Cecco (Peugeot 208T16)
en de Nederlander Edwin Schilt (Skoda Fabia) niet vergeten, want als de absolute favorieten een foutje zouden maken, staan zij zeker klaar om daarvan te profiteren, terwijl ze los daarvan hoe dan ook stevig zullen strijden voor een plaats in de top-5. En… wie weet zorgen ook Lawrence Mottet, Philip Cracco en Alain Litt (alle drie met een Ford Fiesta) wel voor een verrassing.
De WRC’s effectief in verval of enkel op papier Terwijl velen het spijtig vinden dat de WRC’s stilaan verdwijnen, blijven anderen toch stevig weerwerk bieden. Te beginnen met Guino Kenis en zijn Mini JCW 1.6T al beschikt hij niet over het volle vermogen, aangezien hij met een “gecastreerde bride” moet rijden. De WRC 2L kunnen wel nog voluit, tenminste de piloten die nog het privilege hebben dat ze nog met zo’n wagen mogen rijden. We hebben het dan in de eerste plaats over David Bonjean, Jourdan Serderidis (elk met een Citroën C4 WRC) en Michaël Albert (Skoda Fabia WRC) Hoewel ze ook “gemuilkorfd” werden (max 3.6 l voor de gehomologeerde wagens - bride voor FIA en RGT) moeten we evenwel ook rekening houden met de beste GT’s, zeker als het gaat over de Porsche 997 GT3 van Patrick Snijers, Fred Bouvy, Francis Lejeune en Henri Schmelcher die aan op het snelle parkoers rondom Namen bovendien een bondgenoot hebben. Hoewel hun succesperiode misschien voorbij is, zijn er verder ook nog de Mitsubishi’s in diverse uitvoeringen (N4, R4, A8 of E12 voor de oudste modellen) die voor een snelle chrono kunnen zorgen, zeker als het om ervaren kleppers gaat zoals Olivier Collard (Evo10 Gr.A), Laurent Léonard (Evo9 R4 ingeschreven in A8), Jean-Fred Colignon (Evo9 A8), Cédric Busin (Evo9 N4), Ludovic Sougnez, Martin Van Iersel of Steve Van Bellingen (allen Evo10 N4)... En zeker diegenen met een type van de laatste generatie zouden zondagavond wel eens kunnen verrassen.
De beste juniors zijn present ! Hoewel ze met hun voortrekkers, uit de klasse RC4 (VR2B) niet in staat zullen zijn om vooraan een rol te spelen, mogen we toch ook van de jonge piloten (geboren na 31 december 1989) die strijden in het junior kampioenschap, vuurwerk en hoogstaand spektakel verwachten. Alle tenoren van het seizoensbegin zijn immers present in Jambes, te beginnen met streekpiloot Guillaume de Mévius (de officiële RACB-junior), Romain Delhez en Sébastien Bedoret, respectievelijk winnaar in Haspengouw, Spa en Tielt, die zich naast hun buitenlands programma zeker ook in eigen land willen bewijzen. Concurrenten zoals Jelle Vermeire, Pierre Vauterin, Tobias Brüls, de jonge officiële Skoda vertegenwoordiger Achiel Boxoen, ingeschreven met een... Opel Adam of Anthony Dovifat en Romain Degeer, die in perfecte harmonie hun oudere Citroën C2R2 Max besturen, zullen deze referenties alvast graag het hoofd bieden. Daarnaast krijgen ze wellicht ook concurrentie van andere R2’s zoals de Luxemburger Bob Kellen, Johan Van Loo of Cyril Lizen die evenwel niet ingeschreven zijn in het junior kampioenschap.
Ook grootse verwachtingen in de andere categorieën Meer nog dan de categorie RC5 (R1) eerder ook Junior kampioenschap, nu "trofee R1", wordt veel verwacht van het RC3-peloton met o.a. Didier Bosseloir (Honda Civic), Eric Haccourt en Steve Poot (Renault Clio R3) of de DS3 van favoriet Bastien Rouard, momenteel derde plaats in het kampioenschap en Amaury Molle, Karl S’Heeren en Wim Carton, zonder de Peugeot 207 van Sébastien Honnay te vergeten. Verder wordt er ook uitgekeken naar de minder recente NCM-bolides van o.a. Christophe Verstaen en de Opel Astra M2000 of de Renault Clio’s RS van Georges, Saucez, Ledent en Leroy om hen het leven zuur te maken. Al zullen vele ogen zeker ook gericht zijn op Grégoire Munster, de zoon van Bernard, ingeschreven in M14 met een Opel Adam. Tot de groep tweewiel aangedreven wagens behoren ook de achtertrekkers van streekpiloot Manu Bouts (BMW Compact M2000) die vorig jaar met een BMW M3 zegevierde bij de historics) de BMW 325i van de andere regionaler Jonathan Wiart, de prachtige Escort RS "Millington" van Hubert Deferm of de Opel Manta van Tony Lattaque die ongetwijfeld zijn naam weer eer zal aandoen !
Droogmans kopman bij de historics !
Het peloton der historics blinkt deze keer uit door zijn diversiteit aangezien de elf deelnemers door maar liefst 6 verschillende merken bovendien allemaal oude gloriën vertegenwoordigd worden. Toch zal vooral Robert Droogmans, ex-zegerecordhouder van de rally van Wallonië, die nu terugkeert met een met een Opel Manta 400, hopelijk betrouwbaarder dan vorig seizoen tijdens de EBR, het gros van de aandacht opeisen. Daarnaast is er ook Opel Ascona 400 van Stefaan Prinzie, al zal het mooiste geluid geproduceerd worden door de BMW M3 Gr.A ex-Ponce van zijn titelconcurrent Robin Maes. Toch zal ook de sound van de Audi Quattro van Luc Caprasse, de Porsche 911 van Patrick Mylleville en de Mercedes 190 16S van Marcel Wirtz de liefhebbers van deze oude gloriën kunnen bekoren. Al geldt dat eveneens voor de Escorts MK1 of 2 van Duthoit, Kerkhove, Morelle of Emile Tollet, één van de animatoren van de eerste edities van deze rally.
De voorzitter in de 000-wagen
Tot slot uiteraard ook nog aandacht voor de deelname van RACB-voorzitter François Cornelis, die in de DS3 R5 van zijn naamgenoot Bert Cornelis en als 000 in één van de veiligheidswagens zijn rallydebuut zal maken. Voor de rally van Wallonië is het alvast een eer dat de hoogste vertegenwoordiger van de federatie het ter harte neemt om zich persoonlijk van de onberispelijke organisatie te vergewissen.
Alle deelnemers zullen net zoals vorig jaar verdeeld over drie dagen 25 klassementsproeven, (in totaal 230 km) tegen de klok afwerken. De rally start vrijdag 28 april met twee passages (19h00 en 21u15) op de Citadel. De etappe van zowel zaterdag (3 ronden van 5 kp’s) als zondag (2 ronden van 4 kp’s) start telkens om 8h00. De finish is zondagnamiddag omstreeks 15u30 voorzien in de tent die in het centrum van Jambes staat.

Dit jaar wordt de Challenge al voor de achtste keer georganiseerd en er lijkt maar geen einde te komen aan het succesverhaal, hoewel we stilaan dachten aan het plafond te zitten na de explosieve groei in 2016. Stevige promotie op diverse Britse events werpt duidelijk zijn vruchten af, maar iedere Brit die van de Belgische rallyscene heeft geproefd lijkt meteen ook verslaafd, dus dit jaar zien we alweer een pak nieuwe namen naast de waslijst habitués, zowel voor een paar rally’s à la carte of meteen voor de hele Challenge.

Rallye Salamandre, naast Les Boucles Chevrotines de tweede ASAF-wedstrijd op de kalender, wordt meteen ook de openingswedstrijd van de Challenge. Hoewel veel Britten pas vanaf ORC in actie komen zien we toch al een kleine dertig teams de verplaatsing maken naar de Salamandre. Een aantal deelnemers  van de RAC Historic Asphalt Championship zullen dit jaar namelijk nog een paar Vlaamse wedstrijden meepikken, terwijl ook de ‘VASAF’ kalender van de Classic Rally Challenge mooi te combineren valt met FIRC, erg fijn als alle puzzelstukken in elkaar vallen. Niettemin blijven de VAS wedstrijden het meest populair dankzij de veel kortere verplaatsing, er komt dus gegarandeerd veel mooi volk straks in ORC en Wervik.

Een leuk nieuwigheidje voor dit seizoen is de komst van de Darrians, die vroeger op de flanken van de Monteberg het mooie weer maakten. Het ASAF reglement laat deze wagens toe, dus in augustus voor de Chevrotines kunnen we ook weer een paar exemplaren verwachten. Verder zijn dit jaar ook een paar Millington boys van de partij, benieuwd wat dat zal geven.

Na acht seizoenen is ondertussen al een stevig ‘Belgobritish’ netwerk ontstaan, maar de meest praktische bijdrage komt dit jaar toch van onze Nederlanders. Jan Beijnen, de sympathieke monteur van André Van Middendorp is namelijk gestart met een handel in rallybanden (JB Rallytyres) en zal op elke FIRC wedstrijd aanwezig zijn met een complete bandenservice én een ruime voorraad, een privilege wat vroeger enkel voor de nationale wedstrijden voorbehouden was. Naar we horen is de verhouding prijs/kwaliteit optimaal.

Verder blijven ook de partners van FIRC de Challenge trouw, met oa kortingen bij Corbeau en Motorsport Auctions die natuurlijk ook voor Belgen geldig zijn, en een steeds verdergaande service van Martin Jones, PEC en ATM Sport met Mies Racing als spilfiguur. Iedereen tevreden dus, en we zijn erg benieuwd wat de toekomst brengt. Onze tiende verjaardag is niet meer veraf, en nu ook Ieper voor het BRC meetelt lijkt België wel de nieuwe hotspot van de Britse rallyscene! Houden zo.

Binnen twee maanden wordt de Grote Markt in Ieper weer omgetoverd tot het gezellige centrum van een van de mooiste rally's van Europa, de Kenotek Ypres Rally. De Belgische klassieker telt dan wel niet meer mee voor het Europees rallykampioenschap, maar toch wordt de internationale top aan de start verwacht in Ieper, te beginnen met Thierry Neuville, die dit seizoen als fabriekspiloot van Hyundai Motorsport een gooi doet naar de wereldtitel. Onze landgenoot wordt de absolute referentie in Ieper met zijn Hyundai i20 R5, maar heel wat Europese, Britse en Belgische kleppers willen hem verslaan op de baantjes in de Westhoek.
Aantrekkelijke prijzen:
Deelnemen aan de Kenotek Ypres Rally is dit jaar trouwens financieel een stuk interessanter. Superstage presenteert drie verschillende tarieven voor de Kenotek Ypres Rally. Een Gold entry, voor deelnemers in RC2 en RGT, inclusief 100 m2 serviceplaats en QS, kost 2.100 €. Voor alle andere deelnemers, die toegelaten worden tot de Shakedown, geldt een inschrijvingsrecht van 1.600 € (incl. 80 m2 serviceplaats). Voor Juniors en deelnemers met een wagen van de klasse RC5, geldt een gunsttarief van 1.000 €.
Wat de toegelaten wagens betreft, is de Kenotek Ypres Rally toegankelijk voor een zo breed mogelijk spectrum aan wagens. Zowel voor de FIA Benelux Rally Trophy als voor de Tour European Rally wordt het FIA Europees reglement toegepast, maar naast de gekende FIA-klassen zijn ook de nationaal gehomologeerde wagens meer dan welkom. Hierbij denken we aan de wagens die in België gehomologeerd zijn in de klassen NCM (Modified), NCE (Expired) en vooral de Belgische GT's. Tijdig inschrijven is de boodschap, want vooral de komst van het Brits kampioenschap belooft voor een vol huis te zorgen.

Superstage zorgt trouwens voor een compact programma voor de deelnemers, die op woensdag vanaf 14h aan de verkenningen beginnen. Die gaan donderdag de ganse dag verder, waarna ook vrijdagochtend nog enkele proeven (Dikkebus en Wijtschate) verkend kunnen worden.

Vernieuwd parcours biedt iedereen gelijke kansen

Het programma telt 20 klassementsproeven, goed voor 259 km tegen de chrono op een totale lengte van 552 km, of 46,9% op snelheid. Vrijdagavond start de wedstrijd om 16h15 op het podium in Ieper. De eerste klassementsproef is een oude bekende: Zonnebeke, een uitdagende proef van 9,90 km die één keer verreden zal worden. Daarna volgen Langemark (ingekort tot 8,97 km), Dikkebus (12,53 km), Wijtschate (15 km, voor 90% in omgekeerde richting) en Hollebeke (ingekort tot 8,57 km). Na de service in Ieper werken de deelnemers opnieuw de proeven van Dikkebus, Wijtschate en Hollebeke af. In totaal telt de eerste avond 91 km tegen de chrono!

Op zaterdag 24 juni staan nog eens 12 klassementsproeven op het menu, goed voor 168 km op snelheid, verdeeld over 6 verschillende proeven die twee keer afgewerkt worden. De KP van de Kemmelberg (15 km) werd gewijzigd, terwijl in Mesen een volledig nieuwe KP werd uitgetekend van 7,95 km, met een spectaculaire passage in 8-vorm op de Markt, vlak na de start. De proef van Zillebeke (14,39 km) is het tweede deel van de voormalige proef van Hollebeke, maar voorzien van een nieuw gedeelte. Na de service op de Grote Markt in Ieper, krijgen de deelnemers de gekende proef van Reninge (14,50 km) voor de wielen, gevolgd door de nieuwe proef van Watou (14,77 km) en de beruchte proef van Westouter-Boeschepe (17,53 km), waarmee de Kenotek Ypres Rally opnieuw zal eindigen op Frans grondgebied.

Kortom, de Kenotek Ypres Rally 2017 biedt opnieuw een uitdagend programma op internationaal niveau op 23 en 24 juni!

Het aftellen is begonnen voor de 45ste Station Le Seau Monteberg Short Rally, de eerste XL-editie van de beroemde rallysprint op en rond de Monteberg. In het servicepark in Wijtschate zal het drummen worden voor een plaatsje, want de inschrijvingen stromen binnen. De organisatie maakt zich sterk dat het binnen drie weken een vol huis zal kunnen presenteren.
Wat het parcours betreft, werden de proeven al gepubliceerd. De vertrouwde proef van 8,10 km op de Monteberg blijft ongewijzigd. Deze klassieker wordt vier keer afgewerkt, terwijl er drie passages voorzien zijn op de nieuwe proef van 8,44 km, genaamd Busseboom.
Het parcours in Heuvelland en Poperinge is ideaal om de Kenotek Ypres Rally voor te bereiden. Het is dan ook geen verrassing dat de inschrijvingen zo vlot binnen stromen. Te beginnen met de winnaar van vorig jaar, Filip Pyck, die opnieuw van de partij zal zijn. Maar, het belooft een pittige strijd te worden, want Steve Bécaert komt ook aan de start met de DS 3 R5 van J-Motorsport, terwijl we ook Andy Lefevere mogen verwachten met zijn Lancer EvoX R4. In Historic maakt Alain Vermeulen zijn comeback met zijn mooie BMW M3 E30.

Organisator Superstage is trouwens nog in onderhandeling met diverse toppers, waaronder Hans Weijs, die wellicht voor het spektakel zal zorgen met de BMW 130i. Fredericq Delplace wil ook uitpakken met een topwagen, net als Steven Dolfen.

De Degro-kleuren zullen alvast prominent aanwezig zijn, want Tim Van Parijs verzorgt het spektakel met de Porsche 997 GT3 in de kleuren van Degro. Dwarse passages verzekerd!

In elk geval voldoende topmateriaal voor een knallende 45ste editie van de Station Le Seau Short Rally van de Monteberg op 7 mei.

De tijden dat rallyorganisatoren naar believen wegen konden uitkiezen en dorpjes doorkruisen om hun proef elk jaar te vernieuwen, liggen al lang achter ons. Maar in de regio Namen heeft de automobielclub van Namen dankzij de sterke banden van vertrouwen en loyaliteit met de meeste gemeenten waar de rally van Wallonië de afgelopen 30 jaar passeerde een voorrecht en daardoor hebben ze met inachtneming van het wettelijk en het sportief kader voor de vierde manche van het Belgisch rallykampioenschap toch enige ruimte om hun parkoers aan te passen.

Daarvan profiteert dit jaar alvast de 34ste editie met diverse aanpassingen. Maar niet op vrijdagavond, want voor het showgedeelte op de Citadel (waar de teams twee maal passeren) blijft alles identiek zoals in 2016. Zaterdag beginnen de teams hun dag met de te duchten proef van Arbre. Daar wordt (ter wille van enkele bewoners) de startzone wel aangepast, maar die ingreep wordt grotendeels gecompenseerd tijdens de finale met de ongekende doortocht in Besinne en de finish aan het voetbalplein van Lesves. Dan volgt Bois de Villers, zonder noemenswaardige veranderingen en de andere bekende showkp van Malonne. Hoewel de start verplaatst en de finish aangepast worden, blijft de proef grotendeels hetzelfde, al zijn er deze keer maar twee i.p.v. drie passages en dat louter en alleen om te voldoen aan de maximale limiet van het aantal kilometers. Na een regroup in Jambes worden de debatten dan hervat in Natoye waar start en finish eveneens aangepast werden, zodat na vier jaar de verwachte terugkeer naar Maibelle mogelijk werd. Maar de inwoners van Maibelle kunnen ook nog weg voor ze ingesloten worden door de proef van Mohiville, de vijfde proef van de dag, waarvan -eveneens omwille van de limiet van het aantal wedstrijdkilometers-enkel de finishzone ingekort wordt. Zondag staan er vier verschillende proeven op het programma van de kortste etappe. Vedrin en later Wartet worden in omgekeerde richting gereden, waardoor we dus twee nieuwe proeven krijgen, tenminste voor die piloten die deze proeven nooit in die configuratie (met aangepaste finish Wartet) reden. Ook aan de proef van Crupet werd gesleuteld, want via de doortocht in het gehucht Jassogne krijgt ze een start met een showgedeelte. Via de proef van Naninne keert men dan terug naar de boorden van de Maas. Gezien het succes van vorig jaar opnieuw met een licht aangepaste showronde maar nu ook terug met een vroegere onverhardstrook in het tweede gedeelte, die evenwel niet te zwaar zal zijn aangezien ze voor de start goed geprepareerd zal worden. In totaal moeten de deelnemers dus verdeeld over drie dagen 25 klassementsproeven afwerken (2 op vrijdag – 3 lussen van 5 kp’s op zaterdag en 2 lussen van 4 kp’s op zondag) of in totaal 740 km, waarvan 230 tegen de klok.

De eerste is binnen. De ban is gebroken. Vincent Verschueren en Veronique Hostens hebben in de TAC Rally hun eerste overwinning behaald in het Belgian Rally Championship. En de wijze waarop kon tellen, want de Skoda Fabia R5 van GoDrive reed van start tot finish aan de leiding in deze derde manche van het Belgian Rally Championship.
Vincent Verschueren mocht als leider in het Belgisch kampioenschap de weg openen in de TAC Rally en hij deed dat op zachte banden. Kris Princen koos voor een hardere compound, maar op het gladde en koude asfalt van de West-Vlaamse baantjes, maakte Vincent Verschueren meteen het verschil. Na 4 proeven stond de GoDrive Skoda al 15" voor op zijn belangrijkste rivaal, Kris Princen. Die zou uiteindelijk nog naderen tot op 8 seconden, maar de eerste overwinning van Vincent Verschueren en Veronique Hostens kwam nooit in gevaar.

"Ik heb zelfs geen moment getwijfeld," vertelde Vincent trots. "De afstellingen van onze Skoda waren perfect en ik voelde dat ik alles onder controle had. Ik begon met 8"1 voorsprong aan de laatste proef, maar in mijn hoofd stelde ik me voor dat ik 2 seconden achterstand had. Jagen is altijd makkelijker dan opgejaagd worden. Ik ben gewoon blijven aanvallen en dat heeft gewerkt."

Voor Vincent Verschueren betekent deze eerste overwinning veel. "Zeker omdat ik win in Tielt, mijn thuisrally. Voor alle Oost-Vlaamse piloten is de TAC Rally in feite hun thuisrally. Als 8-jarig manneke zag ik hier Frank Broekaert winnen. Nu sta ik hier als winnaar! Ongelofelijk. Het is een belangrijke overwinning voor het ganse team en zeker voor Gaby Goudezeune, mijn mentor."

Die mentor, Gaby Goudezeune, won trouwens in... 1975 zelf de 12 Uren van Tielt met een Opel Ascona. In 2011 gaf hij het talent van Vincent Verschueren een kans en sindsdien hebben Gaby en Vincent succesvol samengewerkt met deze overwinning als bekroning. In 2015 stonden ze al samen op het podium in Ieper en er weden meerdere podiumplaatsen behaald, maar deze overwinning is een knalprestatie van het kleine privé-team uit Heuvelland.

Ook voor Veronique Hostens, de copilote, waren het spannende laatste kilometers. "We hebben er zo min mogelijk aan gedacht. Ik heb de nota's zo snel mogelijk gelezen, maar ik voelde gewoon dat Vincent het niet meer uit handen zou geven. Hij was vandaag heel zelfzeker! Dit doet echt veel deugd," genoot Veronique, die aangemoedigd werd door haar twee kinderen, haar man en ouders. 

Met deze overwinning op zak trekken Vincent Verschueren en Veronique Hostens als leiders in het Belgisch kampioenschap naar de volgende manche van het BRC, de Rally van Wallonië, die in het laatste weekend van april verreden wordt in Namen.

Koen Verhaeghe boekt een mooie dubbel. Na winst in de Rallye de Hannut gaat de West-Vlaming opnieuw aan de haal met de laurierkrans in de 44ste TAC Rally, de tweede manche van Ford Pinto Cup. De andere deelnemers waren een pak minder gefortuneerd.

Zo zag Rik Vannieuwenhuyse nooit de start van de rally. De schaduwfavoriet zag zich genoodzaakt de rally aan zich voorbij te laten gaan omwille van persoonlijke redenen. Daarmee was topfavoriet en tweevoudig kampioen Jeroen Van Wanseele meteen zijn belangrijkste speelkameraad kwijt. Van Wanseele opende sterk en was zelfs sneller dan regerend historickampioen Dirk Deveux. De kampioen bleef een verschroeiend tempo aanhouden en stond na acht proeven zelfs 40ste algemeen in het sterk bezette deelnemersveld.

“We begonnen goed aan onze rally, met de snelste tijd in de Pinto Cup. We bouwden gestaag onze voorsprong uit tot bijna drie minuten op de eerste achtervolger”, aldus Kris Durie, corijder van Van Wanseele. “Echter, op het einde van de achtste proef, Poelberg 2, kregen we af te rekenen met mechanische pech. Een paar honderd meter voor de finish verloren we plots de derde en vierde versnelling. We moesten onze Ford helaas op kant zetten opgeven”, aldus Durie.

Koen Verhaeghe kreeg dus opnieuw een gouden kans om met de volle pot te gaan lopen, maar ook de Zwevezelenaar kende zijn deel van de pech met koppelingsproblemen. “Aan de start van KP Poelberg had ik steevast problemen om de wagen in versnelling te krijgen, dit door lucht in het hydraulisch systeem van de koppeling. Ons serviceteam leverde schitterend werk en ontluchtte het systeem een paar keer waardoor we telkens verder konden.” Ondanks de hachelijke momenten wist Verhaeghe opnieuw naar winst te rijden, waarmee hij zich opwerpt tot titelfavoriet.

Arthur Kerkhove was aan het eind eigenlijk het snelst, met een kleine minuut voorsprong op Verhaeghe, maar omdat Kerkhove normaal maar één wedstrijd betwist in de Pinto Cup wordt zijn resultaat niet opgenomen in de eindafrekening.

Voor Franklin Temperville, vóór de wedstrijd tweede in het Cup-klassement, eindigde de rally in mineur. Temperville had opnieuw uitzicht op een tweede plaats maar op Oosthoek 3 begaf een steekas met de opgave tot gevolg. Maar Temperville en zijn co, Xavier Van Eeckhoutte, hebben iets erg moois in het verschiet, want ze plannen een deelname in de Rallye d’Antibes, een van de meest gerenommeerde rally’s in Frankrijk met proeven van de Monte Carlo.

Het spreekt voor zich dat Koen Verhaeghe een gouden zaak doet in het kampioenschap met twee overwinningen uit twee wedstrijden. De volgende wedstrijd is de Rally van Wervik, begin juni.

Agenda: 11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk