Johan Gitsels neemt voor het derde jaar op rij plaats naast Freddy Loix om hem zo goed als mogelijk over de Belgische rallywegen te gidsen. Enkele zegswijzen zijn van toepassing om de samenwerking met de nodige beeldspraak te illustreren. Van ‘geen twee zonder drie’ tot ‘never change a winning team’.
Voor het derde jaar op rij vorm jij team met Freddy Loix en ŠKODA België. Is de ambitie dezelfde als de voorbije jaren?
Uiteraard! We willen onze titel verlengen. Daarnaast wil ik Freddy naar een 11e zege loodsen en als dat lukt dan is mijn 3e zege in Ieper ook een feit. In theorie zijn wij favoriet voor de eindzege maar zoals het cliché het wil, ‘hoe meer je wint hoe dichter de eerste nederlaag komt’. Het is een feit, geen excuus net zoals het een feit is dat er dit jaar meer titelconcurrenten zijn dan de voorbije jaren. De R5 wagens raken meer ingeburgerd waardoor er meer van dat type wagens aan de start verschijnen. Dat zorgt voor een grotere concurrentie maar net dat motiveert ons. We hebben niet liever dan te bikkelen voor elke seconde. Dat zorgt ervoor dat wij tot het uiterste moeten gaan en dat komt de sport ten goede.
Hoe groot is de ‘goesting’ om er opnieuw aan te beginnen?
Groot! (vastberaden). Ik kijk reikhalzend uit naar de start van het BK. Donderdag beginnen we met de voorbereidingen op de Haspengouw want dan gaan we een ganse dag testen. Op vrijdag zijn er de verkenningen en op zaterdag is er de wedstrijd.
Wat heb je de voorbije maanden gedaan?
Op rallyvlak niet veel. Freddy heeft testwerk gedaan voor ŠKODA en voor Michelin maar omdat ik andere verplichtingen had kon ik niet mee. Eind november heb ik deelgenomen aan de East African Safari rally. Sindsdien mis ik de geur van versleten rubber en benzine. Op conditioneel vlak ben ik wel bezig gebleven. Ik ben veel gaan mountainbiken en heb drie tot vier avonden per week in de fitness doorgebracht.
De rally van Haspengouw wordt grotendeels op een nieuw parcours gereden. Is dat los van het vele werk toch opnieuw een uitdaging, een prikkel?
Absoluut. We moeten vanaf nul beginnen en strijden daardoor met gelijke wapens. Een goede voorbereiding en precieze nota’s zijn een absolute must om snelle tijden te laten optekenen. Op de website van de organisatie staan onboardbeelden van de klassementsritten. Ik heb die meermaals bekeken en daaruit leer je dat er veel en lange rechte stukken zijn waar de topsnelheid van primordiaal belang is. In vergelijking met vorig jaar, toen we nog met de ŠKODA Fabia S2000 aan de start van deze rally kwamen, is de topsnelheid van de R5 toch wel hoger. Maar die lange rechte stukken geven ook vaak een vals beeld over deze wedstrijd die eigenlijk niet zo makkelijk is als ze laat uitschijnen. Zo zijn er tal van technische stukken waar je met een goede voorbereiding toch het verschil kan maken.
Als je één iets zou willen verwezenlijken dit seizoen wat zou dat dan kunnen zijn?
Ieper is en blijft een droom voor elke rallyrijder. Doe mij maar een 11e zege voor Freddy in Ieper en voor mezelf een 3e zege.