De 600 rijders en corijders wachten vol ongeduld op de 58ste editie van de Legend Boucles, de elfde al in zijn historische versie en de tweede in de regio Bastenaken. De wedstrijd oogt zeer open, zeker door de afwezigheid van de drievoudige winnaar, François Duval, die een van zijn vaste commerciële partners verloor. De strijd om de eerste plek in opvolging van de man uit Cul-des-Sarts is open.
Vijf Escort voor de zege
Laten we starten met de man die dit jaar plaatsneemt in de Ford Escort BDA Gr.4 van Rallying Solutions, Cédric Cherain: “Ik ben al tweemaal dicht bij de zege geweest met de Opel en ditmaal wil ik winnen”, vertelt de laatste winnaar van de Condroz die het jammer vindt dat Duval er niet bij is.
De Luikenaar zal het echter niet zo makkelijk hebben als aan de oevers van de Maas. Hij rijdt wel degelijk met een sterke Escort, maar zo zijn er nog enkele: om te beginnen is er zijn teamgenoot voor het weekend, Renaud Verreydt. Hij rijdt voor zijn plezier met Jean-François Elst met wie hij zijn derde en laatste zege in de Boucles behaalde. “Het is een droom van me om een echte Escort Gr.4 te besturen, ik denk dat het vlug zal lukken”, aldus de dichter van Nandrin.
De terugkeer van de Mysterieuze Rijder
Uitleggen hoe het werkt, hoeft niet, de Mysterieuze Rijder is terug. We zien hem of haar in een nieuwe versie van de MY Vintage Escort, en hij of zij komt om te winnen. Nog bij de Fordisten zijn er de MKI van de ex-winnaars Marc Timmers en Stouf.
Bouvy, Martin en D’Ambrosio…
Bij de andere kanshebbers op een dichte ereplaats zijn er ook twee Britten, die zeer spectaculair uit de hoek zullen komen: Tim Pearcey (er al bij in 2015) en Paul Griffith, een vaste waarde uit de RAC, waar hij al op het podium stond. Zij willen ook hun woordje meespreken.
Wie er nog bij is, dat is oude bekende Fred Bouvy, de vicekampioen van het BK Rally, Guillaume Dilley, Ghislain de Mevius, onze DTM-rijder Maxime Martin, comebackman Arnaud Clause, Geoffrey Leyon, Bernard Delhez, Julien Elleboudt met een camouflage Escort en ook onze ex-F1-rijder Jérôme D’Ambrosio die de discipline zal ontdekken.
Munster voert meute 911 aan
Tegen de Ford is er eigenlijk maar één echte topper in een Porsche die echt voor de zege gaat: de 911 BMA in de handen van de patron himself alias Bernard Munster, nog zo’n voormalige winnaar van de Boucles. We vinden wel nog outsiders die een top 5 ambiëren in een wagen uit Zuffenhausen: zo is er de directeur van Citroën Racing Yves Matton (met Daniel Elena), François De Spa of de Brit Richard Lepley. De viervoudige winnaar van de 24 Uur van Spa Jean-Michel Martin, Edouard Mondron (vervanger van papa JP), en de Luxemburger Aly Kridel doen het allemaal in een 911.
De Mevius en de Nissan 240 RS GR.B
Laten we even terugkeren naar de pretendenten op de hoogste podiumtrede, met als uitdager van het kwintet Escort en de Porsche, een van de sterren van de show: de Nissan 240 RS Gr.B van Grégoire de Mevius. Niemand twijfelt eraan dat de voormalige winnaar ook voor het spektakel zal zorgen. “Ik ben erg blij dat ik met de wagen die aan de tijd van Tony Pond doet denken, kan deelnemen”, vertelt de man uit Namen die André Leyh als teamgenoot krijgt.
Rekening houden doen we ook met Lancia Beta Monte-Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer, die altijd sterk rijdt, maar ook met Freddy Loix met de Opel Ascona waarmee Stefan Prinzie in de Condroz vooraan eindigde.
Thiry in Datsun, Lefebvre in Visa
Afsluiten doen we met twee andere favorieten in wagens van MY Vintage: de erg originele Datsun Violet Gr.2 van Bruno Thiry in de kleuren waarmee de betreurde Jean-Louis Dumont rally reed en de Citroën Visa 1000 Pistes van de enige buitenlandse vedette van deze editie, de Franse belofte Stéphane Lefebvre. Met zijn vierwielaangedreven wagen zien we hem sterk scoren op onverhard en uiteraard in de sneeuw.
Dat geldt uiteraard ook voor de Audi Quattro van François Verbist en Luc Caprasse.
Wat betreft de originele wagens, noteren we nog de terugkeer van de mooie R5 Turbo van de Fransman Paul Chieusse, de eerste deelname van een Toyota Celica Twin Cam van Didier Potvin, de Triumph TR7 voor de Nederlander Mark Schmidt en de Alfa GTV6 van de Luxemburger Dimitri Van Hove.
In een Opel zien we verder Romuald Thirion, de Nederlander Maurice Bergsteyn (steeds vooraan) of RTBF-journalist Gérald Wéry met de Manta ex-Cherain die misschien wel een top 10 ambieert. Tot slot zijn er de BMW van Hubert Deferm (323i) en Guino Kenis (2002).
Op zondag wordt het beslist
Dat zijn dus de voornaamste deelnemers voor de achttien RT’s die meer dan 200 kilometer zullen afleggen op zaterdag 20 en zondag 21 februari in de regio van Bastenaken. Zaterdag staan er twaalf proeven op het programma, zondag nog zes, maar dan wel op onverhard en zonder voorafgaande verkenningen. 56 kilometer onverhard, het is in ons land voor een rally ongezien.
“Een parcours van mondiaal niveau, waar de ervaring van de rijders en corijders het verschil zal maken”, aldus de man die voor de nota’s van zondag heeft gezorgd. “Met het systeem van de Power Stage waar in de zes RT’s van zondag dubbele straffen op het spel staan, zal de rally zondag beslist worden. Wie zaterdagavond honderd of minder punten achterstand heeft, mag nog hopen op de zege.”
Zondag staat ook de ‘Onverhard Challenge’ op de agenda.
Nu is het dus afwachten wie François Duval zal opvolgen. Of weet u het al?