De 23ste editie van de 6 uren van Kortrijk kreeg met Claudie Tanghe een verrassende winnaar. Didier Duquesne leek soeverein naar winst te rijden tot er in de slotfase een wiel afbrak. De wedstrijd werd voortijdig gestaakt door vele, kleine incidentjes die samen zorgden voor te veel vertraging. Het weer speelde deze 6 uren parten, zowel op sportief vlak als op vlak van toeschouwersaantallen, maar er heerst toch algemene tevredenheid bij organisator Autostal Groeninghe. Op sportief vlak zorgde de slotfase voor verrassingen.
Didier Duquesne die op de openingsdag een harde klap toediende aan de concurrentie op KP Moeskroen, leek lang op weg naar zijn tweede winst in Kortrijk, maar op de laatste doortocht van KP Kooigem ging het mis voor de Aalbekenaar en moest hij zijn Ford Fiesta WRC op kant zetten. Claudie Tanghe die tot dan beheerst tweede stond in zijn Ford Fiesta R5, mocht zo de bloemen in ontvangst nemen.
Bernd Casier leek ook lang op weg naar een podiumstek maar hij plantte zijn Ford Fiesta R5 in een zompig veld in Aalbeke. Daardoor mocht Andy Lefevere in zijn Mitsubishi Lancer Evo X naar huis met de 2de plaats. Hij strandde op 21 seconden die vooral verloren gingen in het donker op zaterdagavond. Melissa Debackere schoof mee het podium op met haar Subaru WRC S12. Debackere werkte een regelmatige wedstrijd af en eindigde op 31 seconden van de winnaar. Verder in de top 10 vinden we Yves Bruneel (DS3 R5), Fransman Laurent Bayard (Toyota Corolla WRC), Geoffrey Vander Schelden (Ford Fiesta R5), Bert Cornelis die debuteerde met de Polo s2000 en een sterk opgeklommen Davy Vanneste (Ford Fiesta R5) terug. Vincent Verschueren eindigde op een negende stek en grijpt de zege bij de historics. Hij was autoritair in zijn Opel Ascona en zette runner-up Tom Tytgat in een Opel Kadett op 1’42. Belgisch kampioen Pieter–Jan Maeyaert duwde in zijn Ford Escort MKII merkgenoot Thomas Vauterin in extremis nog van het podium.
Het werd een bewogen editie. Door het weer en de daarmee gepaard gaande opgaves, was het moeilijk om de timing te respecteren. Uiteindelijk werd toch beslist om vroegtijdig te stoppen, na een nieuwe reeks opgaves. De openingsdag werd vooral een sportief feest, met honderden geïnteresseerden op de technische controle en misschien zelfs duizenden toeschouwers langs de proeven. Op zaterdag werden er ongeveer 2.000 toeschouwers langs de proeven geteld, op zondag was dat een veelvoud. Grote incidenten waren er niet, enkel blikschade. Dankzij een goede samenwerking met de baanposten, de medische teams, de takelwagens, de politiezones en de stadsbesturen bleef de averij tot een minimum beperkt.
Ook het VAS regionale kampioenschap kende met deze 6 uur van Kortrijk zijn slot voor 2015. Danny Kerckhof (BMW E21) onderlijnde met een eervolle 25ste plaats algemeen zijn titel bij de Historics. Gaethofs en Ceyssens waren al zeker van de titel in Divisie 1-2 sedert de wedstrijd Zuid-Limburg in Gingelom. Maar ze tekenden present in Kortrijk en vierden met een 63ste plaats definitief hun verworven titel. De meeste strijd werd geleverd in de Divisie 3, waar de “grote jongens” de klasseringen en punten wegsnoepten. Steve Bécaert (Mitsubishi Evo X) moest Kris Gellinck (BMW E36) afhouden en lukte daar goed in met een mooie 11de plaats algemeen. Gellinck, met de BMW ten prooi aan de zeer lastige weers- en wegomstandigheden, kon niet beter dan een 23ste algemene positie en de klassewinst in 3H. Maar dat bleek onvoldoende om Bécaert (9de in klasse 3I) van de titel te houden. Hij is de nieuwe Divisie 3 kampioen.
Met Danny Kerckhof, Patrick Gaethofs en Kris Gellinck kennen we drie volwaardige VAS regionale rallykampioenen. Zij werden bijgestaan door hun trouwe copiloten Kristof Dejonghe, Marc Ceyssens en Mike Vanhoecke, die zeker in hun succes delen. De rallyrijders doen het nu ook enkele maanden rustig aan maar worden nog verwacht op de diverse prijsuitreikingen binnen de clubs, de provinciale autosportkringen en natuurlijk ook op de VAS Victory viering in januari, waar ze hun bekers en prijzen in ontvangst kunnen nemen.