De rijders zijn enthousiast en de toeschouwers die ik heb gesproken zijn ook positief , vertelt TCRH voorzitter Benny Giebens. “En dan zijn wij ook tevreden!” Met deze positieve eindbalans werd de terugkeer van de Rally van Zuid-Limburg afgesloten. De algemene winnaar werd Jonas Langenakens, uit het naburige Landen.
Het behouden van de Rally van St-Truiden en de Trudo Regularity was essentieel voor de autosport op de grensstreek tussen Brabant en Limburg.
De club Top Chrono Rally Haspengouw nam de uitdaging aan en keerde terug naar de oorspronkelijke “Rally van Zuid-Limburg”. Een geslaagde wedergeboorte van deze rally was dus belangrijk. Met een parcours dat een mix vormde van oude en nieuwe trajecten en een trio aan publiekstrekkers als Princen, Loix en Langenakens legde de organisatie alvast een stevige basis. Kris Princen zegde helaas af in de laatste dagen. Een mechanisch defect aan zijn Peugeot 208T16 verhinderde hem te starten.
Voor de deelnemers aan de regionale rallycompetitie stonden er andere belangen op het spel. Wie nog titelambities had moest nu naar voren treden want een deelname aan minstens één wedstrijd buiten de provincie is een vereiste om VAS regionaal rallykampioen te worden gekroond. Zestig wagens sierden de startlijst en gingen op pad voor ongeveer 110 kilometer aan chronoritten.
Regen en herfstbladeren maakten de banen uitermate vettig, glad en verraderlijk in de openingsproeven. Jonas Langenakens, bijgestaan door Kenneth Delvaux, kent de streek en zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 goed. Hij kan dan ook de Nederlandse Evo armada, geleid door Arjen De Konink en Cindy Verbaeten, op afstand houden. Daarna wordt het een typische Haspengouwse rally, zoals we in de streek van St-Truiden al eerder zagen. Piet Van Hoof (Evo IV) trekt ten strijde en wisselt de besttijden af met Langenakens (Evo 9) waarbij sporadisch ook Jan Jacobs (Evo 7) zich in de debatten komt mengen. Maar het laatste woord was voor Jonas Langenakens die met vijfmaal KP-winst aan de finish 32 seconden over hield op... Arjen De Konink (Evo X R4). Piet Van Hoof besloot na aanhoudende problemen voor de laatste proef de handdoek te werpen. Dat betekende dat ook oud-winnaar Jan Jacobs met Lennert Salmon doorschoof naar het podium.
Binnen de regionale competitie was er heel wat gaande. Luc Diet en Marnick Jodts haalden de Peugeot 106 niet van stal en verdwijnen dus uit de kampioenschapsstrijd in Divisie 1-2. Het waren Lannoo en Maes die in St-Truiden de gehele dag deze Divisie beheersten maar een beginnende brand deed hen uiteindelijk de das om in de laatste lus. Zo schoof Jimmy D’Hondt naar de leiding met zijn Renault Clio Ragnotti. Een mooie overwinning voor D’Hondt, zelf bedrijfsleider in Gingelom! Tweede in de divisie 1-2, en winnaar van de klasse 2E werd het duo Freddy Loix en Eddy Ghijsens. De Dano Racing mede-eigenaar en de Belgische rallykampioen wisselden elkaar af aan het stuur en in de co-stoel van de VW Golf Diesel. “Heel wat anders dan mijn Skoda”, lachte Loix, “Maar tenslotte hebben we veel plezier beleefd.” De echte winnaars van deze wedstrijd waren echter Patrick Gaethofs en Marc Ceijssens. Met hun Honda Civic namen zij al deel aan alle wedstrijden van het VAS kampioenschap en met de 4de plaats in de divisie (2de in klasse 2C) lijken ze nu de definitieve optie te hebben genomen op de titel. Het duo gaat nog naar Kortrijk, want mathematisch is de titel nog geen 100% binnen... Guy Dierickx en de Toyota Corolla kan nog roet in het eten strooien. Maar dan moeten de omstandigheden zeer specifiek verlopen! Divisie en klassewinst, evenals een gunstig schrapresultaat, zouden nodig zijn in Kortrijk en dat lijkt in de speeltuin van de West-Vlaamse specialisten een onmogelijke opdracht.
In divisie 3 zien we eenzelfde scenario waar een aantal hoog geklasseerde West-Vlamingen als Lietaer, Coene, Merlevede, Vandenbussche of een Taveirne uit de rangschikking verdwijnen. Cindy Verbaeten, corijder van Arjen De Konink, maakt met de 2de plaats in Gingelom een grote sprong naar voren maar het kampioenschap in Divisie 3 lijkt een zaak te gaan worden tussen Steve Bécaert op de Evo X en het duo Kris Gellinck-Mike Vanhoecke op de BMW M3 E36. De verschillen zijn klein tussen de titelpretendenten, en het spel met de schrapresultaten betekent dat het in Divisie 3 nog alle kanten uit kan.
De Historics dan nog, waar Dirk Deveux (Ford Escort) het in de openingsfase knap lastig had met de opzittende Glenn Rogiers (Opel Kadett). Naarmate de wegen opdroogden verschenen ook Geert Glorieux en kampioenschapsleider Danny Kerckhof, beiden op BMW E21, in de voorste regionen, terwijl Rogiers moest lossen. Deveux, uit het nabij gelegen Alken, kapitaliseerde echter op zijn ochtendlijke voorsprong en kwam als winnaar over de streep, voor Geert Glorieux en Danny Kerckhof, die samen Kristof Dejonghe in Kortrijk de titel van Historic kampioen mag vieren.
Inderdaad, de deelnemers trekken volgende zaterdag al naar de Grote Markt in Kortrijk voor de slotmanche van het VAS Regionale rallykampioenschap. De kampioenschappen binnen de divisies en de onderscheiden klassen zullen dan gekend zijn. Sommige hebben de titel al in de zak, voor anderen wordt het nog een boeiende rally op West-Vlaamse grond.