In het tussenseizoen stopte de Tiense Veiligheidsclub met zijn activiteiten en met één klap dreigde de regionale rallysport twee wedstrijden te verliezen. De TopSpeed Rally Club Haspengouw vzw, eveneens organisator van de Rally van Haspengouw, stapten echter naar voren en beloofden alvast de Rally van St-Truiden te redden. Met de slogan “Back to the roots” adverteren ze deze rally, die opnieuw ‘Rally van Zuid-Limburg’ zal heten. En daarmee wordt er inderdaad terug naar de oorsprong gegaan. Een woordje uitleg.
Na de stopzetting van de activiteiten bij de Tiense Veiligheidsclub vzw eind 2014 werd al snel duidelijk dat de regionale (VAS) rally in de streek van Sint-Truiden niet kon en mocht verdwijnen. Er werd unaniem beslist om de draad weer op te pikken waar de toenmalige Auto Club Zuid-Limburg vzw (ACZL) de fakkel in 2005 had doorgegeven. TVC vzw had hun ‘Short-Rally van Zuid-Limburg’ inmiddels uitgebouwd tot een volwaardige ‘Rally van Sint-Truiden’. Onder de naam ‘Rally van Zuid-Limburg’ heeft TopSpeed Rally Club Haspengouw vzw (TRCH) de wedstrijd laten bijschrijven op de VAS-kalender in het weekend van 14 en 15 november 2015. Het inrichten van een rally in Haspengouw houdt wel enige organisatie in. Zo mogen in de streek alleen tijdens de wintermaanden, van november tot en met februari, autosportwedstrijden op de openbare weg worden ingericht. Dit is een eis van de lokale overheden. Ook het wedstrijdcentrum werd verlegd. Dat zal niet meer in het centrum dorpje Velm gelegen zijn maar verhuist naar het industrieterrein van Gingelom. Daarmee is de cirkel rond want zo wordt er teruggekeerd naar de geboortegrond van de oorspronkelijke Rallysprint van Zuid-Limburg! Dankzij de medewerking van zaakvoerder en rallypiloot Luc Lemmens en het gemeentebestuur van Gingelom beschikt de organisatie over een locatie voor het wedstrijdsecretariaat, catering en voldoende ruimte voor de servicezone en het wagenpark. De drie klassementsproeven, een mix van bestaande en nieuwe stukken parcours in Gingelom, Velm en Aalst-bij-Sint-Truiden, worden viermaal verreden en dat staat garant voor 110 km tegen de klok. Door de registratie als “Open Rally” is het ook mogelijk voor andere licentiehouders om deel te nemen. En dat lieten de Nederlanders zich geen tweemaal zeggen. Op de lijst van bijna 60 wagens zien we Van Hoof-Jacobs op de Mitsubishi Evo 4 en Arjen De Koning met Cindy Verbaeten op de Paradigit Evo X. Ze mogen weerwerk verwachten van oud-winnaars Jacobs-Salmon op hun Evo 7 en als de weersomstandigheden willen meewerken, dan kunnen we ook het duo Diels en Champagne op de voorste posten verwachten met hun krachtige BMW E36 M3. Op het regionale front zijn er nog een aantal rijders die punten willen, kunnen en moeten scoren! Zo kunnen Gellinck-Vanhoecke (BMW E36) en Bécaert-Beernaert (Evo X) nog volop punten oogsten in het regionale kampioenschap. Voor Bécaert wordt het knokken in een drukbezette klasse 3-I, voor Gellinck en Vanhoecke lijkt de opdracht iets makkelijker in een eerder gelijk opgaande klasse 3-H. Ook binnen de divisie 2 woedt de strijd nog volop want het jongerenduo Kjell Vandenberghe en Lisa De Deyne kunnen in de klasse 2-C een mooi zakje punten ophalen in hun Citroën Saxo. Zij moeten echter in rechtstreeks duel gaan met het duo Gaethofs-Ceyssens, die met de Honda Civic de laatste rally’s in uitstekende doen zijn.
En tevens hebben de organisatoren wat mooie verrassingen voorzien. Niemand minder immers dan de regerende Belgische kampioen, Freddy Loix, zal aan de start verschijnen! Niet op zijn vertrouwde Skoda Fabia, maar wel op een VW Golf Diesel. Hij zal instappen in de wagen van het lokale Dano Racing, een VW Golf V2.01 TDI van 200 pk. Echter, zoals we Freddy kennen zal hij zich ook met dit eerder bescheiden materiaal laten opmerken! Maar dat is nog niet alles want ook thuisrijder Kris Princen zal, om de organisatoren van TCRH te steunen, van de partij zijn met de Peugeot 208 R5 van DG Sport. We zien ook thuisrijder Jonas Langenakens die zijn nieuwe Mitusbishi Lancer EVO9 gr.N komt uitproberen en dit is altijd leuk voor fans en lokale vrienden.
Regularity van Zuid-Limburg
In de rand van de regionale rally zal er tijdens hetzelfde weekend eveneens een VAS-regularity wedstrijd georganiseerd worden op dit parcours. Dat laat toe aan bezitters van wagens van minstens 25 jaar oud, om ook te proeven van het afgesloten rallyparcours. De regularity wagens rijden voor de nulwagen van de rally. Regelmaat is hier het ordewoord want in tegenstelling tot de rally, waar een parcours zo snel mogelijk dient te worden afgelegd, moeten de regularity rijders een parcours tegen bepaalde vastgestelde gemiddelden afleggen. Het klinkt allemaal eenvoudiger dan het is want eens de wagens de vettige wegeltjes tussen de fruitgaarden opdraaien kan er van alles gebeuren...
De strijd binnen dit kampioenschap is duidelijk. Jan Verschaeve, winnaar van de Antwerp Regularity en van de Regularity van Kasterlee, heeft zich met de Escort ingeschreven. Het volstaat voor hem dat hij aan de start verschijnt, zodat hij drie deelnames in het kampioenschap kan laten noteren. Op dat moment zal hij de nieuwe kampioen zijn want door zijn twee opeenvolgende overwinningen in een kampioenschap dat slechts drie wedstrijden telt en een schrapresultaat, kan hij niet meer worden bijgehaald. Voor het vicekampioenschap lijkt Jeff Mullens en zijn Opel Ascona 400 de beste papieren te hebben met 92 punten. Voor de derde podiumtrede zijn er nog veel gegadigden, met in volgorde WestVlaming Timothy Mahieu (Opel Kadett C GTE, 84 punten), Titaniekers Luc Van Den Bogerd en Nuyts Benny (VW Golf GTD, 80 punten), Mario Leys (Opel Manta, 80 punten), Kris en Seppe Vervoort (Opel Kadett C Coupe, 78 punten) en de zusjes Joni en Elien Dierckx, die soms samen rijden op de Toyota MR, en soms apart optreden. Zij tellen 72 punten.
Geïnteresseerden en fans kunnen een bezoek brengen aan het rallycentrum op het Industrieterrein van Gingelom, Ambachtsweg 5. Daar rijdt de eerste wagen over het startpodium om 8u30 en omstreeks 17u30 zouden we de winnaars moeten kennen in deze heropgerichte Rally van Zuid-Limburg.