De GTC Rally 2015, de zesde manche van het Nederlands rallykampioenschap, kende een uitermate boeiend verloop. Pas in de slotfase nam topfavoriet Hans Weijs Jr afstand van zijn belangrijkste belager, Jasper van den Heuvel. De troostprijs was echter niet mis, want de piloot uit Barneveld werd voor de eerste keer Nederlands rallykampioen.
Van bij de start werd het een strijd met drie voor de overwinning, tot Bob de Jong een boordsteen raakte op het showrondje in Achtmaal. Het kostte de winnaar van vorig jaar 5'17" en alle hoop op het podium. "Een klein foutje. Dom, want al jaren rijd ik mooi rond die blokken, maar deze keer tikte ik een betonblok aan. Over de wedstrijd zelf ben ik heel tevreden. We hebben hard gereden en de DS 3 R5 deed het perfect, al reden we hier met de "low boost" om te vermijden dat de pop-off open zou gaan."
Jasper van den Heuvel sloot de eerste avond als leider af, maar het was wachten tot Hans Weijs de aanval in zou zetten met zijn Fiesta R5. Dat gebeurde deze namiddag. "Ik heb me nooit zorgen gemaakt, want ik wist dat ik met deze auto het verschil kon maken. Met de jaren heb ik ook wel geleerd dat je niet op elke proef het snelste moet zijn om een rally te winnen. Je moet geen 2 minuten voorsprong hebben," lachte Weijs, die toch flink moest trappen om de Mitsubishi van Jasper van den Heuvel af te houden. "Op de laatste proef hadden we nog een "narrow escape" in een bocht die we vol namen," bekende copiloot Bjorn Degandt.
Jasper van den Heuvel eindigde op amper 17"5 met zijn Lancer EvoX Gr.N. Voldoende voor zijn eerste Nederlandse rallytitel, maar er zat misschien zelfs meer in: "Ik moest finishen, dus kon ik niet zoveel risico's nemen. Maar, de wedstrijd werd beslist toen ik deze namiddag een foute bandenkeuze maakte. Ik had voor een zachtere compound gekozen, maar die banden werden te heet op de showproef in Etten-Leur, waardoor ze minder efficiënt waren in Rucphen. Daar heeft Hans het verschil gemaakt."
De derde plaats ging, na een spannende eindsprint, naar Antoine van Ballegooijen, die in de slotronde definitief afstand nam van Joachim Wagemans. De 21-jarige Belg was de verrassing van de wedstrijd met de Lancer EvoX R4 van Han Hoendervangers: "Na 2 km had ik al spijt van mijn keuze. Ik schrok van de power, van de snelheid en moest wennen aan het remmen met rechts. Maar, de tijden waren verrassend goed. Toen Antoine op de rondkoers 4" pakte, heb ik het voetje gelicht. Ik wilde de auto aan de finish brengen en ik had vooraf zeker getekend voor een 4de plaats."
Met een motor die op zijn laatste benen liep, eindigde Matthias Boon op de vijfde plaats met de Deltion Mitsubishi, voor Martin van Iersel en Jonas Langenakens, die zijn Lancer Evo9 ontdekte. Johan Faes sloot de wedstrijd af met een flink ingedeukte koffer op zijn Evo9: "Vrijdagavond hadden we problemen met het stuurhuis en zaterdag trok de wagen voortdurend naar rechts. In Rucphen, in een remzone, brak de auto uit en heb ik hem op de handrem rond gegooid, zodat we met de achterkant op de big bag schoven."
Bij de voortrekkers ging de zege naar Timo van der Marel met zijn snelle Opel Adam R2, terwijl de zege in de Nissan 350Z Challenge naar Erwin Klippel ging, nadat Antoine Biesheuvel met technische problemen moest afhaken.
In Historic ging de zege naar Anton Moree, voor de Brit Tim Pearcey en de Zweed Stig Andervang. De Legend Rally werd gewonnen door Götz Pfauder.