De afgelopen East Belgian Rally in St. Vith was de laatste wedstrijd van de RACB M-Cup. Het werd een ware thriller met een spannende apotheose waarbij het wachten was tot de laatste KP om te weten wie de eerste M-Cup kampioen zou worden.
De concurrentie had voor deze wedstrijd nog ‘back-up versterking’ van formaat ingeroepen. Niemand minder dan Andy Lefevere en Steve Van Bellingen stonden aan de start met de andere snelle 1-series uit de ateliers van Schmidt. Beiden hebben speciaal voor deze éénmalige wedstrijd nog ‘last minute’ ingeschreven in de M-Cup zodat ook zij punten konden behalen. Theoretisch hadden we na de Omloop een mooie uitgangssituatie voor het kampioenschap omdat een 3de plaats in St. Vith voldoende was om kampioen te worden. Met deze extra versterking naast Toby en de andere snelle M-Cup piloten zoals Kurt Braeckevelt, Marc Maertens, … werd een top-3 klassering voor ons plots minder evident en een hele uitdaging.Toby en Andy waren beiden super snel en deelden de besttijden onder elkaar. Na een fout van Kurt Braeckevelt stonden we op de 3de plaats in de M Cup. De 2 tenoren voor ons konden we onmogelijk op regelmaat inhalen en de wagens achter ons konden we op regelmaat voor blijven. Deze positie was voldoende om kampioen te worden. Toen Lefevere ook de strijd noodgedwongen moest staken, schoven we bovendien op naar de 2de plaats in de M-cup.
Dit was een luxe positie en we begonnen reeds te dromen van de titel ….. tot op KP5 waar de gaskabel brak en de wagen stilviel op de proef. De noodreparatie op de proef zelf kostte ons effectief minstens 5 minuten waardoor we zeer ver terugvielen in het klassement naar een 6de plaats in de M-Cup. De titel leek een verloren zaak …. dit verlies inhalen bijna ‘mission impossible’ was. Toch bleven we ervoor vechten en aanvallen was onze enige optie. Voor de laatste lus van 3 nachtelijke proeven stonden we 5de. Op de 11e proef passeerden we Sjef Meersschaert en Gerry Heusdens. Op de laatste proef konden we ook nog Marc Maertens achter ons laten en zo vochten we ons terug naar de derde plaats – net voldoende om met 1 puntje voorsprong de eindstand van het M-Cup kampioenschap te winnen!
Ik wens speciaal co Rob Van Tichelen te bedanken die na bijna 10 jaar in de rechterstoel te hebben gezeten beslist heeft de helm aan de haak te hangen. Rob heeft gedurende die 10 jaar de Champion Lubes M3 altijd intact naar de finish begeleid door telkens perfecte nota’s op het goede moment. Ook het service team met Filip, Gunther, Jordy, Joren, Jerre en Poko verdienen een pluim door alle problemen op service telkens tijdig op te lossen! Een kampioenschap winnen is enkel mogelijk dankzij de goede samenwerking en inzet van het ganse team !