Wat een thriller! De finale van de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship, kende een ongelofelijk spannende ontknoping. Uiteindelijk viel de beslissing pas op de allerlaatste klassementsproef in Amel, waar Hermen Kobus zijn voorsprong van 0"8 op Kris Princen met succes verdedigde. De jonge Nederlander behaalde zijn eerste grote internationale overwinning met 2"3 voorsprong op Kris Princen en 5"3 op Vincent Verschueren.
"Wat een waanzinnig spannende finale," juichte Hermen na de finish. "Ik wist dat er in het donker mogelijkheden waren, maar Kris Princen heeft ook ongelofelijk hard gereden. Ik heb echt het maximum uit de Skoda Fabia R5 moeten halen. Dit is mijn eerste grote overwinning en waar kon ik die beter behalen dan in deze East Belgian Rally! Het startveld was ongelofelijk sterk bezet, met alle Belgische toppers. Dat maakt deze eerste overwinning met de Skoda nog mooier!"
De tweede plaats ging naar Kris Princen met de officiële Peugeot 208 T16, die zich helemaal niet ontgoocheld toonde: "Dit was een fantastische wedstrijd. Vanaf de eerste tot de laatste proef reden we allemaal voluit en de verschillen bleven klein. Ik heb in het donker het maximum gegeven. Het was een paar keer op het nippertje, maar dat zal bij Hermen ook wel geweest zijn. We verliezen de wedstrijd op de 10de proef, waar onze bandenkeuze niet ideaal was. De kleine schuiver daar kost ons uiteindelijk de zege."
Vincent Verschueren ging als leider de slotronde in, maar in het donker kon hij niet standhouden. De GoDrive-piloot was ontgoocheld: "Ik wist dat het moeilijk zou worden in het donker. Ik heb het geprobeerd, maar Hermen en Kris waren sneller. Ik kon mijn tijden van overdag evenaren, maar zij waren in het donker zelfs sneller. Er is ongelofelijk hard gereden. We waren er dicht bij..."
Twee andere kleppers moesten vroegtijdig afhaken. Chris Van Woensel, de eerste leider in de wedstrijd, haakte na de eerste ronde af door motorproblemen met zijn Mitsubishi Lancer WRC05. Freddy Loix, eveneens volop in strijd voor de overwinning, moest halfweg de wedstrijd de strijd staken met een defect differentieel. Ondanks die opgave mocht Skoda-piloot Freddy Loix zijn derde opeenvolgende Belgische titel vieren in Sankt-Vith.
Omdat Cédric Cherain na de eerste proef, waar hij op de DS 3 R5 van Verschueren knalde na de finish, een minuut straftijd kreeg, eindigde de Luikenaar op de vijfde plaats, achter Bertrand Grooten, de eerste van de WRC-piloten nadat Benoît Allart, die mee in strijd was voor het podium, de stuurinrichting brak bij een stuurfoutje in het donker.
Timothy Van Parijs stuurde zijn Porsche naar een knappe 6de plaats, voor de Mitsubishi van Anthony Martin en de DS 3 R3T van Guillaume Dilley, die tweede blijft in het Belgisch kampioenschap.
Bij de Juniors gaven Polle Geusens (sortie), Guillaume De Ridder (sortie) en Joachim Wagemans (wiel afgebroken) achtereenvolgens op, waardoor de zege naar Gert-Jan Kobus, de 21-jarige broer van Hermen, ging. In Historic stond er geen maat op Rainer Hermann, die kon profiteren van de opgaves van Stefaan Stouf (sortie), Stefaan Prinzie (mechanisch) en Jens Maes (aandrijfas). Pieter-Jan Maeyaert eindigde op de tweede plaats.