Op 4 en 5 september stond het FABORY Rallyteam met hun bekende blauwwitte Evo IX aan de start van de Omloop van Vlaanderen. Rondom Roeselare legden rijder Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen 18 uitdagende proeven af. Hoewel een lekke band hen terugwierp in het klassement, werden zij toch nog 13e algemeen en beste buitenlandse equipe.
Vrijdagavond vormde klassementsproef De Ruiter de aftrap van de 56ste editie van de Omloop van Vlaanderen. Een snelle maar ook technische proef die dit jaar volledig anders was dan voorgaande jaren. Faes en Van der Rijsen begonnen goed en noteerden de elfde tijd algemeen. Proef 2, Koolskamp, werd dit jaar andersom verreden en was dan ook weer ‘nieuw’ voor de deelnemers. Hier noteerde de equipe een mooie zevende tijd. De laatste van de avond, opnieuw De Ruiter, leverde een elfde tijd op, waardoor het team de auto met een voorlopige elfde plek algemeen in het nachtpark kon plaatsen.
De resterende 15 proeven werden op zaterdag gereden. Door op de eerste, eveneens volledige vernieuwde, klassementsproef - Passendale - als tiende te eindigen, sprongen Faes en Van der Rijsen meteen naar de negende plek in het algemeen klassement. De equipe bleef constante tijden draaien, negende en tiende tijden algemeen, tot ze op proef 9 een lekke band kregen. Dit wierp ze terug van positie 10 naar positie 26 in het algemeen klassement. Faes blikt terug: “Ik had me zo ontzettend voorgenomen om niet lek te rijden, omdat ik weet dat je dan niet meer meedoet voor het eindklassement. Toch raakte ik een steen in de binnenbocht, waardoor er een stuk uit de velg knalde en de band leegliep. Vervolgens verloren we veel tijd door op de proef te moeten wisselen.” De equipe liet zich echter niet kennen, en vocht dapper terug. Ze draaiden vervolgens weer mooie constante tijden in de top tien, met zelfs een prachtig resultaat op de proef Houthulst: een derde tijd algemeen, voor een aantal R5’s, Porsches en een WRC. “We hebben genoten van de strijd met Filip Pyck die met zijn Evo X toch net even wat harder gaat dan wij in onze Evo IX. We konden hem gemiddeld genomen niet volgen, maar zaten vaak dicht in de buurt en soms waren we net een beetje sneller. We hebben na de lekke band gereden voor wat we waard waren om alsnog in de top 10 te eindigen, maar kwamen 25 seconden te kort. De helft van die seconden heb ik zelf veroorzaakt door rechtdoor te schieten op de industrieproef Zoning. We stonden op regenbanden terwijl het droog was en ik remde te laat. De banden hielden het niet en ik moest steken om weer terug op het parcours te komen. Helaas, maar we hebben enorm genoten en mooie tijden laten zien. Uiteindelijk kregen we met onze dertiende plaats algemeen ook nog een beker voor de beste buitenlandse equipe,” aldus een tevreden Faes.
De volgende wedstrijd voor het FABORY Rallyteam is de GTC Rally in en rond Etten-Leur. Daarover later meer!