Het Belgian Rally Championship 2015 maakte zijn traditionele rentree afgelopen weekend in West-Vlaanderen. Voor de vijfde keer dit seizoen wonnen Freddy Loix en Johan Gitsels met de ŠKODA Fabia geprepareerd in de ateliers van BMA. Maar, dat wil niet zeggen dat het makkelijk was voor het team en de bemanning. Integendeel, want vrijdagavond bleek meteen dat Kris Princen en Vincent Verschueren serieuze concurrenten zouden worden. Ze moesten helaas te vroeg tijdens de tweede wedstrijddag het peloton verlaten.
« Ik verloor mijn speelkameraden veel te vroeg, betreurde Freddy, op weg naar een derde nationale titel. Toen Vincent en Kris verdwenen waren, heb ik natuurlijk de wedstrijd gecontroleerd en de zege veilig gesteld. Wat de titel betreft moeten we nog wachten tot de East Belgian Rally in Sankt-Vith, waar we mikken op een zesde overwinning, deze keer met de titel als bonus... »
Bij BMA is men natuurlijk bijzonder blij met de indrukwekkende zegereeks, maar de balans van de Omloop van Vlaanderen blijft nochtans matig... « Natuurlijk hebben we gewonnen, en dat is het belangrijkste, vertelt Bernard Munster. Maar de Fabia R5 staat nog maar aan het begin van zijn ontwikkeling. Er is nog werk om de wagen perfect aan te passen aan de Belgische wegen, die vaak weinig grip bieden. De Omloop was daar een perfect voorbeeld van. Freddy moest rijden met een wagen die teveel onderstuur had, wat hem hinderde. ŠKODA Motorsport heeft erg veel getest op asfalt, maar in een land waar het asfalt veel grip levert. Het is nu aan ons om de auto aan te passen aan de Belgische omstandigheden en de rijstijl van Freddy. We zetten de ontwikkeling verder. In elk geval is de East Belgian Rally op dat vlak minder veeleisend. Het parcours in de regio van Sankt-Vith biedt veel meer grip... »
Toen ze met meer dan twee minuten voorsprong aan de leiding stonden, hebben Loix en Gitsels bepaalde zaken getest, al kan je in een rally niet spreken van een echte testsessie. « Het is heel moeilijk omdat alles te maken heeft met het differentieel, vervolgt Bernard Munster. En dat is in een R5 minder toegankelijk dan in een Super 2000. Om de afstellingen te veranderen moeten we heel wat demonteren. Dat is niet evident tijdens een servicebeurt. Maar, we hebben ook nooit de pretentie gehad dat we de wagen perfect zouden krijgen op zo een korte tijd... »
De East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het BRC 2015, staat in het weekend van 25 en 26 september op het programma, maar ondertussen is het al erg druk in de ateliers van BMA in Petit-Rechain, waar de laatste hand gelegd wordt aan de vier Porsches 911 Safari. Zij zullen eind deze maand naar Kenia verscheept worden in containers voor de East African Safari Classic 2015 in november. De race tegen de klok is begonnen voor Bernard Munster en zijn medewerkers...