De deelnemers aan het Historic BRC verzorgden het spektakel in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Na de opgave van Paul Lietaer, werd de wedstrijd gedomineerd door Stefaan Stouf, die zijn leidersplaats in het Historic BRC verstevigt. Maar, het is niet zeker of hij zijn titelkansen ook zal verdedigen...
De openingsavond van de Omloop van Vlaanderen werd gekleurd door de ronkende Subaru Legacy RS van Paul Lietaer, die na 3 proeven op een ongelofelijke 6de plaats algemeen stond, tussen de moderne R5's. "Dit is mijn parcours," lachte Paul, die echter kopzorgen had omdat de koppeling begon te slippen. Toen hij zaterdagochtend opnieuw uit het servicepark vertrok, bleek de koppeling er geen zin meer in te hebben. De Subaru verdween nog voor de start van de tweede dag uit de wedstrijd.
Stefaan Stouf nam het commando over en zou de leiding niet meer uit handen geven. De piloot uit Nieuwpoort stuurde zijn Porsche naar een prachtige 10de plaats.
"Na twee proeven had Paul ons al op een halve minuut gereden. Dan kan je niet zeggen dat je de snelste was," vertelde Stefaan. "Maar, misschien wel de snelste van de 'echte' historics. In de regen was het even bijzonder moeilijk, maar we werden nooit echt bedreigd. Om kampioen te worden, moet ik wellicht nog een van de laatste twee wedstrijden rijden, maar professioneel kan ik me moeilijk vrijmaken," aldus de vishandelaar.
Op een erg spectaculaire wijze stuurde Pieter-Jan Maeyaert zijn Escort naar de tweede plaats. Copilote Vicky genoot duidelijk van de aanvallende en dwarse rijstijl van Pieter-Jan. "Op de Zoning hadden we wel een momentje," lachte Pieter-Jan. "Tobi Vandenberghe was me aan het opjagen en ik keek iets te lang in mijn spiegels. De containers kwamen iets te dicht..."
Christophe Merlevede begon ongelukkig aan de wedstrijd. Een gebroken gaskabel zorgde meteen voor quasi twee minuten tijdverlies, maar de BMW-piloot knokte zich, met een aantal toptijden, terug naar een prima derde plaats. Die derde plaats had Wouter Lievens lange tijd in handen, maar de Porsche-piloot had pech in de regen.
"De start werd een tijdje uitgesteld, waardoor we veel meer in de regen moesten rijden dan Christophe. Maar, we kregen ook een minuut straftijd door een misverstand bij het inklokken en in Oekene, nochtans mijn thuisproef, ging ik zelf in de fout. We hebben wel onze snelheid getoond," aldus Wouter.
De vierde plaats ging naar de opmerkelijke Vauxhall Firenza van Jimmy McRae, die Geert Vandoorne en Jens Maes voor wist te blijven. Jens Maes schuift wel op naar de tweede plaats in de tussenstand en de Opel-piloot wil zijn titelkansen wel verdedigen in de East Belgian Rally...