Voormalig Nederlands Rallykampioen Bob de Jong maakt komend weekeinde zijn rentree in de Nederlandse rallysport. En hoe! Met een heuse fabrieks-Citroën DS3 R5 gaat de 29-jarige Nederlands kampioen van 2011 en 2013 de strijd aan met de concurrentie. Vanaf de ELE Rally neemt De Jong samen met zijn vertrouwde navigator Kees Hagman deel aan de resterende wedstrijden van het Nederlands Rallykampioenschap. Niets wordt bij het team aan het toeval overgelaten en de voorbereidingen verlopen conform de planning.
“Eind vorig jaar hebben we besloten om afscheid te nemen van onze Mitsubishi WRC waar we met heel veel plezier mee hebben gereden en wedstrijden en titels hebben gewonnen,” aldus Bob de Jong. “Maar de toekomst ligt toch echt in de R5 klasse en daarom gingen wij op zoek naar de beste auto in die klasse. Na uitgebreid vooronderzoek kregen we de kans om bij Citroën Racing in Frankrijk, het fabrieks-rallyteam dat verantwoordelijk is geweest voor de 9 wereldtitels van rallylegende Sébastien Loeb, een nieuwe DS3 R5 te verkrijgen.” Begin maart werd de auto door Citroën Racing geleverd en begon de minutieuze opbouw van deze schitterende rally auto. Samen met Dick de Graaf van DDG Motorsports in Amersfoort werd de auto door Bob de Jong opgebouwd en twee weken geleden kwam een rally engineer van Citroën Racing uit Frankrijk over om de eerste meters in de auto mee te rijden en de afstelling te controleren. Daarna volgde een uitgebreide test in Niederrhein en nu staat het team te popelen om in de ELE Rally de echte vuurdoop van de auto te beleven.
“We hebben er enorm veel zin in en tijdens de test in Niederrhein bleek al hoe geweldig deze auto stuurt. We hebben weliswaar minder vermogen dan een WRC en het vergt daardoor wel een andere rijstijl en daar zullen we wel even tijd voor nodig hebben om dat aan te leren, maar het is echt een bommetje,” meent Bob de Jong. De DS3 in R5 uitvoering beschikt over een 1.6 liter turbomotor met 280 pk, die alle vier de wielen aandrijft. De motor levert een maximum koppel van 400 Nm. De aandrijving wordt aangestuurd door een sequentiële bak. De auto weegt zo’n 1.200 kg. Met grote 18”-wielen en Michelin banden oogt de auto zeer sportief. Het team heeft bovendien voor een zeer aantrekkelijk ontwerp van de auto gekozen, met de Nederlandse driekleur als basis. Omdat de equipe De Jong/Hagman mag rekenen op de steun van de partners die ook partner zijn van het fabrieksteam sieren ook de logo’s van Drive DS, Michelin en Total de gespierde DS3 R5. Daarnaast wordt het team ondersteunt door PM Piping, Group B.be, BdJ Imports en Mechanix Wear.
De 51e ELE Rally, die op vrijdag 29 en zaterdag 30 mei verreden zal worden, schotelt de deelnemers 17 klassementsproeven voor met ruim 164 kilometer op snelheid. Vrijdagavond staan 6 proeven op het programma, waaronder een spectaculaire showproef op de Automotive Campus in Helmond. Zaterdag worden onder meer de befaamde proeven op Wintelre, Industrieterrein Ekkersrijt en de fraaie proef op het militaire oefenterrein van Strijpse Kampen meerdere keren verreden. De organisatie van de rally heeft lering getrokken uit de kritiek die in voorgaande edities door de deelnemers werd geuit over het tijdsschema en de lange verplaatsingen en de route nu zo geconcipieerd dat er meer rust en minder verbindingsroute is. De start van de ELE Rally is vrijdag 29 mei om 19:17 uur in Veldhoven bij Schippers Stop (Habraken 2601-2605, vlak bij Eindhoven Airport). Daar is ook het servicepark en het rallydorp. De deelnemers komen vrijdagnacht na zes proeven ook weer terug in Veldhoven. Zaterdagavond om 22:46 uur is daar ook de finish van de rally. Voor meer informatie: www.elerally.nl.