De 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally presenteert een compact en uitdagend programma aan de deelnemers van het European Rally Championship. Na een intense voorbereidingsweek, krijgen de Europese toppers 17 opwindende en uitdagende klassementsproeven voor de wielen geschoven.
Het zenuwcentrum, in rallytermen het Rally HQ, verhuist dit jaar opnieuw naar de Grote Markt. De wedstrijdleiding, de rekenkamer, de veiligheidscoördinatie en alle andere sleutelfuncties zullen hun intrek nemen in het Vleeshuis. Het brein van de wedstrijd en het kloppend hart, de Markt, worden opnieuw herenigd.
Donderdagavond begint het echte werk met de Qualifying Stage, gevolgd door een shakedown voor de overige deelnemers, in Nieuwkerke. De QS, beslissend voor de keuze van de startpositie vrijdagmiddag, heeft altijd wel verrassingen in petto voor een of andere topper. Vraag het maar aan Pieter Tsjoen, die twee jaar op rij de motor brak in Nieuwkerke.
Wat het parcours betreft, opent de wedstrijd vrijdagavond met de klassementsproef van Langemark. Deze chronorit is bijna volledig nieuw, maar keert ook terug naar het befaamde rond punt. Dikkebus, jarenlang de openingsproef van de wedstrijd, wordt deze keer als tweede rit afgewerk. Nog een klassieker met enkele valstrikken, denk maar aan de sortie van Bernd Casier met zijn Fiesta R5 vorig jaar in de eerste bocht. De eerste avond telt twee lussen: een van 4 proeven en een tweede van 3 proeven: Langemark (12,56 km), Dikkebus (14,22 km), Wijtschate (13,81 km) en Mesen (7,48 km), gevolgd door een lus zonder Langemark.
Na een openingsetappe van 83 km, volgt het serieuze werk zaterdag met nog eens 10 klassementsproeven, goed voor 170,34 km tegen de chrono. De proef van Lincelles in Frankrijk verdwijnt van het programma, maar de Kenotek Ypres Rally zal ook in 2015 een uitstapje maken naar Frankrijk. De proef van Westouter wordt immers verlengd en eindigt met een erg mooie, technische strook op het grondgebied van Boeschepe. Organisatorisch is deze klassementsproef een huzarenstukje, want inzake veiligheid en signalisatie is de Belgische wetgeving van kracht voor de eerste kilometers, terwijl het slot van de proef onderworpen is aan de normen van de Franse wetgeving. De veiligheidsposten zullen daarom ook bemand worden door respectievelijk Belgische en Franse veiligheidsmensen.
Het schrappen van de lange verplaatsing naar Wasquehal, die al enkele jaren zaterdagnamiddag voor een intermezzo zorgde, zal het ritme dit jaar zeker ten goede komen. De tweede etappe bevat twee lussen van 5 proeven, met na de derde proef en tussen de twee lussen een servicebeurt in Ieper: Reninge (14,50 km), Watou (14,29 km), Westouter-Boeschepe (19,55 km), natuurlijk de legendarische Kemmelberg (13,60 km) en Hollebeke (23,23 km). De proef van Watou bevat heel wat nieuwe stukken en het eerste gedeelte van Hollebeke werd gewijzigd, met de terugkeer van een typisch smal en bochtig baantje in het begin van de langste proef.
De winnaar van de Kenotek Ypres Rally zal omstreeks 22h met champagne en vuurwerk gevierd worden op het podium op de Grote Markt.