Op minder dan twee weken voor de aftrap van onze proef, nemen de organisatoren hun verantwoordelijkheid. De WRC’s van welke generatie dan ook, zijn zoals dat hoort van harte welkom en dat zowel voor het plezier van hun piloten als dat van het publiek.
De start van het Belgisch rallykampioenschap 2015 liep niet van een leien dakje voor de WRC-piloten. Na een herziening door de FIA verschenen deze wagens voorzien van een turbo in een 2000cc-versie in 1997 in het wereldkampioenschap. Na de “downsizing” in 2010 werd hun cilinderinhoud beperkt tot 1600cc. Maar…gebouwd door de constructeurs of de satellietteams die hun vertegenwoordigen blijven deze wagens – ongeacht van welke generatie – het publiek aanspreken.
Toch besliste de promotor van het Belgisch rallykampioenschap om voor dit seizoen hun startpositie te herzien. Een degradatie in die mate dat ze nu pas na de eerste groep juniors (de eerste vijf uit de tussenstand) van start gaan. Kortom ze starten nu achter de minder geavanceerde wagens van de categorie R2 of R1. Een situatie die sommigen danig op hun zenuwen werkte, zodanig dat ze zelfs niet aarzelden om vrijwillig uit de vorige manches te stappen. Een gegeven dat de Automobielclub van Namen alarmeerde. “Sinds het begin van het seizoen is er spanning voelbaar op alle niveaus. Een situatie die ik uiteraard betreur,” aldus voorzitter Etienne Lerson. “Deze week werden we zelfs gebombardeerd met telefoontjes over deze kwestie. Of het nu ging over piloten of preparateurs, sommigen weten niet meer tot welke “heilige” ze zich moeten wenden en wij weten het evenmin. Niettegenstaande het hier slechts gaat over een tiental teams, zijn het precies die wagens die het publiek plezieren en bovendien zitten wij niet in een positie die ons toelaat om wie dan ook te weigeren. Het beste bewijs daarvoor is het gegeven dat we één week voor het afsluiten van inschrijvingen zich slechts 60 teams aangemeld hebben een situatie die we hier sedert jaren niet meer meegemaakt hebben ! Het was dus absoluut noodzakelijk om te reageren, niet alleen voor onszelf trouwens, maar ook voor de organisatoren in het algemeen die dreigen met de rug tegen de muur komen te staan.”
Geconfronteerd met de begrijpelijke terughoudendheid van sommige deelnemers, heeft de koersdirectie beslist om gebruik te maken van haar recht, om sommige piloten te herpositioneren i.f.v. hun startvolgorde. “We moesten iedereen snel geruststellen en daarom onze keuze om de WRC’s in te voegen na de eerste vijftien wagens uit de categorieën RC2 en R-GT. Ook andere piloten uit de klasse RC1, met een indrukwekkend palmares, die evenwel niet met een WRC rijden, kunnen van deze maatregel genieten. We zullen dat omwille van evidente veiligheidsredenen en een vlot koersverloop geval per geval analyseren . In dat verband mogen we niet vergeten dat we over het geheel van de rally immers drie show-proeven hebben. En… om er voor te zorgen dat het probleem niet verschuift zullen we er systematisch over waken dat de kwintet van de beste juniors daar pas vertrekt als alle WRC’s de showgedeelte afgereden hebben.” vervolgt wedstrijdleider Jules Liegeois
Een beslissing die geenszins de bedoeling heeft de promotor van het kampioenschap of de RACB terug te wijzen en evenmin mag geïnterpreteerd worden als een gebrek aan respect voor de invoerders en de juniors. “Ik denk trouwens niet dat de juniors zich op een proef op hun gemak voelen als ze weten dat er een WRC volgt. We willen zeker niet doorgaan als marginalen en we streven er tevens naar om de grote lijnen van het reglement te respecteren. Het is meer dan zinvol om prioriteit te geven aan de wagens van de nieuwe generatie die gesteund worden door invoerders. Maar we moeten elkaars belangen verzoenen en daarom kozen wij ervoor om piloten en wagens waarop we tijdens de magere jaren konden rekenen, nu niet te degraderen.” besloot Etienne Lerson