Op enkele weken tijd werden de eerste drie wedstrijden van het Kampioenschap van België Rally verreden. Na de Rally van Haspengouw in Landen en de Spa Rally, kwamen de titelkandidaten zaterdag aan de start in Tielt van de TAC Rally, een heel compacte wedstrijd. Na hun zege in Spa, namen Freddy Loix en Johan Gitsels weer plaats in de ŠKODA Fabia S2000 gesteund door de Belgische invoerder en geprepareerd in de ateliers van BMA in Petit-Rechain.
Loix moest opnieuw het duel aan gaan met de Peugeot 208 T16 R5 van Kris Princen. Hij paste het recept toe waarvan hij enkel het geheim kent: de concurrentie van bij de eerste meter in de achtervolging dwingen. Deze keer begon het plots en iets vroeger dan verwacht te regenen tussen het startpodium en de eerste proef, waardoor veel piloten tijd verloren... behalve 'Fast Freddy', die natuurlijk gekozen had voor de ideale banden, waardoor hij meteen een kloof sloeg van meer dan 50 seconden... « Om eerlijk te zijn had ik zwaar weerwerk verwacht van de R5's met hun turbomotoren op dit parcours, vertelde Freddy. Toen het begon te regenen, wist ik dat dit positief zou zijn voor ons, want ik stond op slicks met een zachte compound. Toen ik een comfortabele voorsprong had op Princen, hebben we onze voorsprong gecontroleerd door aan een stevig tempo te blijven rijden. Eens te meer functioneerde de Fabia S2000 geprepareerd door BMA als een Zwitsers uurwerk. Johan las zijn nota's perfect en met deze tweede overwinning doen we weer helemaal mee in het kampioenschap. »
De zege in de TAC Rally samen met Johan Gitsels is de 39ste overwinning van 'Fast Freddy' in zijn carrière. De 40ste is in aantocht, net als de R5-versie van de ŠKODA Fabia, die begin vorige week groen licht kreeg van de Internationale Automobiel Federatie. De bolide zal wellicht zijn debuut maken in Ieper, de lievelingswedstrijd van Freddy Loix...
Het spreekt voor zich dat iedereen bij BMA erg blij was met deze tweede opeenvolgende overwinning in het Belgian Rally Championship 2015. « Het was gewoon een perfecte wedstrijd waarin we nog maar eens getoond hebben dat de Fabia S2000 heel competitief blijft, vertelt Bernard Munster. Dat is goed voor de toekomst, want we weten dat de Fabia R5 nog sneller zal zijn. Freddy maakt in elke wedstrijd het verschil in de eerste meters. In tegenstelling tot onze rechtstreekse concurrenten, maakten we de juiste bandenkeuze voor de eerste ronde. Alles werd beslist op de eerste proeven, waarna de voorsprong gecontroleerd kon worden. Dat hebben Freddy en Johan perfect gedaan. Een sublieme wedstrijd! »
Voor BMA blijven de wedstrijden elkaar in snel tempo opvolgen. Volgend weekend zal het team van de partij zijn in het Duits rallykampioenschap in het kader van de ADAC Hessen Rally Vogelsberg, waar de Duitser Mark Wallenwein nog beter wil doen dan zijn recente 2de plaats in de Rally Erzgebirge aan het stuur van de ŠKODA Fabia S2000. Daarna volgt de Rallye de Wallonie, de vierde manche van het BRC, gevolgd door de Sezoensrally, die dit jaar intens belooft te worden. Daags na de vijfde manche van het BRC vertrekt het team immers naar de Historic Rally van Marokko, een organisatie van Yves Loubet. Daar komt BMA aan de start met maar liefst... zes Porsches 911. Voor vijf van die wagens verzorgt het team de service. Met piloten als Bernard Munster (genavigeerd door Johan Gitsels, die pas vlak voor de start kan vertrekken uit Bocholt), Alain Deveza, Patrick Borne, Gérard Brianti en Philippe Vandromme, heeft het team hoge ambities, maar daarover later meer...