Legend Boucles @ Bastogne 2022 : Eerste info met tal van nieuwigheden.

Na een jaar ‘zonder’, omwille van de redenen die we allemaal kennen, is de saga van de Legend Boucles @ Bastogne terug en dat op vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 februari 2022. Het startschot wordt, zoals voor de voorbije edities met een persconferentie gegeven, ditmaal in Vaux-sur-Sûre, met een overzicht van de dingen die veranderd zijn en die gaan veranderen en dat zijn er, ook naar goede gewoonte, heel wat.  
 
Elf verschillende proeven in de provincie Luxemburg
Het is zover, de Legend Boucles @ Bastogne verlaten de provincie Luxemburg niet meer. Dat is dus opnieuw het geval in 2022, met twee zeer uiteenlopende wedstrijddagen…
- Zaterdag 5 februari: vijf proeven die tweemaal afgelegd worden, met toegelaten verkenningen voor de ‘Legend’ en ‘Challenger’ (en dus niet voor ‘Classic’)
- Zondag 6 februari: 6 proeven in lijn, met een mix van onverhard en proeven in de wouden. Geen verkenningen toegelaten en er zullen zeer strenge controles in de wouden zijn, net als de voorbije jaren.   
Dat betekent een totaal van zestien proeven, waarvan de langste 22 kilometer is. De organisator heeft geen marathonproef meer ingelast omwille van de logistieke moeilijkheden. ......
TRIPY doet de chronometrage
Na een meer dan positieve ervaring in de categorie 'Classic' in 2020, zal TRIPY in 2022 verantwoordelijk zijn voor de timing van alle categorieën. Het systeem werd al gebruikt in de categorieën "Challenger" en "Legend" voor het permanent volgen van de auto's. Er wordt dus een nieuwe stap gezet en alle voorzorgsmaatregelen zijn genomen om een perfect resultaat te garanderen. Laten we niet vergeten dat TRIPY het timingsysteem is geworden voor vele andere prestigieuze evenementen, zoals de Tour Auto of de Dakar Classic! Zoveel sterke opdrachten voor het Belgische bedrijf, dat niets aan het toeval overlaat...
De categorie ‘Demo’ verdwijnt
De categorie "Demo", waaraan auto’s konden deelnemen die niet gehomologeerd waren volgens het reglement van de Legend Boucles @ Bastogne, heeft een wisselend succes gekend. Tijdens de laatste edities heeft een zekere ongedisciplineerdheid bij sommige weinig gedisciplineerde deelnemers tot problemen geleid, waardoor zelfs het goede verloop van de wedstrijd in de categorie ‘Legend’ in het gedrang kwam. Daarom werd besloten de Demo-categorie voor de editie van 2022 te bannen. Dat betekent dat alle auto’s die aan de start verschijnen dus in competitie uitkomen.
‘Classic’: nog steeds geen verplichte rolkooi 
Er zijn geen grote veranderingen in het reglement voor de categorie ‘Classic’, waar de gemiddelde snelheden nog steeds 60 en 50 km/u bedragen. 
Dat betekent dat de aanwezigheid van een rolbeugel nog steeds niet verplicht is, zelfs niet in de subcategorie 60 km/u, maar de aanwezigheid van de rolkooi wordt door de organisatie wel sterk aangeraden.
Opgelet: voor de editie 2023 van de Legend Boucles @ Bastogne zal de rolkooi voor de categorie 60 km/u wel verplicht zijn, waarbij de gemiddelde snelheid dan tot 65 km/u wordt opgetrokken.
‘Challenger’: niet te melden!
 Geen wijzigingen in de categorie ‘Challenger’, waar de gemiddelde snelheid onder de 80 km/u blijft. 
‘Legend’: vierwielaangedreven wagens tot 31/12/1990 toegelaten
In de eerste vier Divisies van de categorie ‘Legend’ zijn er geen veranderingen, maar de Divisie 5 evolueert wel. 
Even het geheugen opfrissen: de Divisie 5 staat open voor tweewielaangedreven wagens volgens de Annexe J2 van de FIA, bolides gebouwd tussen 01/01/1987 en 31/12/1990. De coëfficiënt van deze wagens (BMW M3 E30, tweewielaangedreven Ford Sierra Cosworth ...) zakt van 1,2 naar 1,15! Hiermee zouden teams die voor zo een wagen opteren een plaats in de top 5 van de categorie ‘Legend’ moeten kunnen ambiëren. Deze evolutie van de coëfficiënt kwam naar analyse van de tijden van de editie 2020 waar de Fransman Nicolas Ciamin met een BMW M3 E30 Gr.A aan de start stond.
Voor de Legend Boucles @ Bastogne 2022, zal deze Divisie 5 ook openstaan voor bolides uit diezelfde Annexe J2 van de FIA, maar met vierwielaandrijving! Dat gaat dan over de eerste uitgave van de Lancia Delta HF, de Mazda 323, de Subary Legacy… Deze auto’s rijden met een coëfficiënt van 1,4. 
Komst van een categorie ‘Youngtimers’!  
Het is ontegensprekelijk DE nieuwigheid van de Legend Boucles @ Bastogne 2022! Bij de vorige edities moesten ze naar de categorie ‘Démo’, maar de wagens uit de Annexe J van de FIA, met bouwjaar 01/01/1991 tot 31/12/2000, vinden nu onderdak in een nieuwe categorie die naar de naam ‘Youngtimers’ luistert. 
Deze wagens mogen twee- of vierwielaangedreven zijn en de categorie werkt met een ‘Target Time’ net als de categorie ‘Legend’. Het gebruik van de winterbanden is verplicht en er is geen coëfficiënt van toepassing. 
Dat betekent dat sommige van de beste Youngtimers sneller zullen zijn dan de beste deelnemers uit de categorie ‘Legend’. De basisfilosofie van de Legend Boucles @ Bastogne 2022 blijft echter ongewijzigd. De categorie ‘Legend’ blijft de hoofdcategorie van het evenement, en in de communicatie zullen de winnaars van deze categorie, net als in de vorige edities, het meeste in de kijker worden gezet. 
Kort en krachtig samengevat: de winnaars van de categorie ‘Legend’ zijn eens te meer de algemene winnaars van de Legend Boucles @ Bastogne! 
Er bestaan uiteraard afzonderlijke uitslagen voor de categorieën ‘Classic’, ‘Challenger’ en dus ook nu de ‘Youngtimers’.  
Twee types van wagens zijn de categorie ‘Youngtimers’ toegelaten: 
- De wagens van de categorie ‘Legend’ die erg aangepast zijn en dus aanleunen bij een soort prototypes. We denken dan aan de Ford Escort ‘Millington’, maar evenzeer de Audi Quattro A2 van de Duitser John Thomas, die met een krachtbron van een Quattro S1 uitgerust is! In deze categorie ‘Youngtimers’, zijn heel wat vrijheden, op uitzondering van een turbomotor die een atmosferische krachtbron vervangt of het veranderen van het aantal cilinders. Dus geen V8 Cosworth in een Ford Escort MK1 of een MK2, ook niet in de categorie ‘Youngtimers’! 
- De wagens van de Annexe J van de FIA, gebouwd tussen 01/01/1991 en 31/12/2000. Het gaat dan om de Subaru Impreza 555 en WRC, alle Lancia Delta Integrale, de drie varianten van de Toyota Celica, de Mitsubishi Lancer tot de Evo6, de Mazda 323 GTR, de Ford Escort RS Cosworth, maar ook populaire tweewielaangedreven wagens zoals de Opel Astra, Opel Corsa, Renault Clio 1 en 2, Citroën AX en Saxo, de Peugeot 106... 
Noteer ook dat in de eerste editie van de Legend Boucles de Spa de meest recente auto's 20 jaar oud waren. Met de invoering van de categorie "Youngtimers" zijn de meest recente auto's nu 22 jaar oud. De basisfilosofie van het evenement blijft dus behouden!
De licenties om deel te nemen aan de Legend Boucles @ Bastogne 2022 in de categorie ‘Youngtimers’ zijn identiek aan die van de categorie ‘Legend’.
Tenslotte zal de startorde voor de legendarische etappe van zondag een mix zijn van 'Legend' en 'Youngtimers' - ondanks aparte classificaties - om voor de hand liggende veiligheidsredenen. De startvolgorde zal worden bepaald aan de hand van de prestatieverwachtingen van elke auto, om te voorkomen dat de snellere auto's kort na de start van een etappe langzamere auto’s zouden inhalen.
Start inschrijvingen op 1 november!
Op maandag 1 november, om 0u01, gaan de inschrijvingen voor de Legend Boucles @ Bastogne 2022 open en dat via de officiële website van het evenement.