Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally van Haspengouw & Routes du Nord : Wisselend succes voor de Skoda Octavia's WRC van BMA.

Amper een week na de Legend Boucles de Spa, ging team BMA op twee fronten de strijd aan met zijn Skoda Octavia's WRC. In de Rally van Haspengouw, verreden in de omgeving van Landen, ging Stéphane Lhonnay van start in de openingswedstrijd van het Kampioenschap van België, terwijl Bart Maes in het Noord-Franse Armentières de 28ste editie van de Routes du Nord reed.

Op Belgische bodem mikten Lhonnay en Pironet op een podiumplaats, terwijl Freddy Loix als topfavoriet van start ging met de Ford Focus WRC 2010. Het minste dat we kunnen zeggen is dat de bemanning van de Skoda Octavia WRC van BMA de verwachtingen inloste. Stéphane Lhonnay nam meteen de 2de plaats in handen voor de Mitsubishi Lancer Evo van Kris Princen. Een prima start...

Op het einde van de tweede ronde werd het lastiger, want er doken problemen met de stuurbekrachtiging op... « In dat geval zijn er twee mogelijke oplossingen, vertelt Bernard Munster, de verantwoordelijke van het team. Of men vervangt de tandheugel van de stuurinrichting of de pomp is de oorzaak van het probleem. Een reservepomp hebben we niet in voorraad, want die zijn heel moeilijk te verkrijgen. Daarom beslisten we om de stuurheugel te vervangen, wat meer tijd in beslag nam dan voorzien. Stéphane klokte 12 minuten te laat bij het verlaten van het servicepark, wat hem 120 seconden straftijd opleverde. Niet ideaal, natuurlijk... Temeer omdat uiteindelijk... de pomp de problemen veroorzaakte. Ik sprong daarom in mijn wagen om snel in Petit-Rechain de pomp van de stuurbekrachtiging van een andere Octavia WRC te demonteren. Ik was net op tijd terug in Landen. Vanaf dat moment kon Lhonnay opnieuw het volledige potentieel van de Octavia benutten... »

De remonte van de bolide uit de ateliers van BMA was indrukwekkend. De piloot uit Hoei draaide twee besttijden, de enige scratches die Freddy Loix miste. Op de allerlaatste proef, de 13,79 km van Halle-Booienhoven, sprong Lhonnay van de 6de naar de 3de plaats... waarbij hij op amper 3 seconden van de Mitsubishi van Kris Princen strandde. Lhonnay reed op die laatste proef Loix op maar liefst 10 seconden. De rest van het veld kreeg meer dan 20 seconden aan de broek. Ronduit indrukwekkend!

« Een schitterende prestatie van Stéphane, maar achteraf bekeken zat de tweede plaats er zeker in, vervolgt Bernard Munster. Als we bij de herstelling van de stuurbekrachtiging een minuutje minder over tijd waren gegaan, dan had Stéphane 10 seconden minder straftijd gehad en had ons team de zilveren medaille behaald. Maar, de remonte was erg sterk... »

Bart Maes had veel minder geluk in de 28ste editie van de Routes du Nord in de omgeving van Armentières. De hoofdas van de transmissie van de Octavia WRC brak... op de startlijn van de eerste proef, waardoor het team moest opgeven. « Dat was een koude douche, vervolgt Bernard Munster. Zeker omdat het een nieuw onderdeel was. Je zou je beginnen af te vragen of er een zwarte kat in deze auto zit, want eind vorig jaar werd deze wagen door een gelijkaardig probleem getroffen. De wagen lijkt wel vervloekt. Telkens duiken problemen op zonder enige reden. Twee transmissieproblemen op rij, dat is ongelofelijk, en het valt niet te rijmen met de robuustheid van de Octavia WRC. We zullen dit moeten ophelderen, maar eerst moeten we weten waar we de oorzaak van het probleem moeten zoeken... »

Na dit openingsweekend in de 'moderne' rally's, begint BMA aan de voorbereiding van het volgende wedstrijdweekend, begin april. Stéphane Lhonnay wil aan de start komen van de tweede Belgische manche, de TAC Rally in Tielt. Dat betekent dat het team opnieuw op twee fronten tegelijkertijd zal strijden, want in Zuid-Frankrijk wordt tijdens hetzelfde weekend de Terre des Causses verreden. Daar start Alain Devesa met de Subaru Impreza Gr.A van BMA.

Ondertussen wordt de Rally van Marokko Historic, begin mei op de kalender, ook al voorbereid. BMA zal er verschillende Porsches 911 aan de start brengen. De wedstrijd in Marokko is immers een perfecte generale repetitie voor de East African Safari Classic Rally, onmiskenbaar de topwedstrijd van het seizoen in Historic, verreden eind november. Maar, dat is een ander verhaal waar BMA zeker nog op terug zal komen...