De Classic Rally Challenge staat open voor alle wagens gehomologeerd voor 1990, enkel 2WD en atmosferische motoren worden toegelaten, voorlopig geen ‘moderne’ Historics dus. Er zijn momenteel te weinig auto’s in deze categorie en er zijn helaas ook verschillen in de reglementen tussen VAS en ASAF inzake turbo’s, wat jammer is in een klein land als België, maar vooral willen we terug naar de échte Historic spirit, vandaar ook de keuze om de auto’s terug op te delen volgens de klassieke reglementen: gr.4, gr.2 en gr.1! In gr.4 wordt de Escort BDA zowat de maatstaf, met als voornaamste concurrenten de Porsche’s 911 en de occasionele BMW’s of Opels. Gr.2 kan je omschrijven als Ford Pinto of gelijkwaardig, terwijl gr.1 dan voorbehouden wordt aan de quasi standaard wagens die nu wat oneerbiedig als de traagste deelnemers beschouwd worden, denk aan Mini’s en semi standaard Kadett’s, Escorts,... Om het kampioenschap wat te nivelleren worden trouwens twee puntenreeksen toegekend: één per categorie en één per algemeen klassement, waardoor piloten met een kleinere wagen niet bij voorbaat kansloos zijn voor de titel.
Twee nieuwe Challenges in 2017 ; namelijk de Classic Rally Challenge en de WRC 2.0 Challenge.
De formule van nevenkampioenschappen zit duidelijk in de lift de laatste jaren. Vanaf 2017 komt er zelfs een initiatief dat oud en nieuw herenigt, namelijk de Classic Rally Challenge en de WRC 2.0 Challenge! Bezieler Ronald Smette, organisator van de Rallye de Tournai legt uit: “de Challenge voor Historic teams is voornamelijk geïnspireerd door de toenemende interesse in deze categorie vanuit Wallonië en Noord-Frankrijk, waar het de voorbije jaren opvallend stil bleef.
In Vlaanderen is Historic Rally al jarenlang een succesformule, een evolutie die in onze contreien nu ook meer en meer onder de aandacht komt. Bovendien zit het aantal Vlaamse piloten die al eens komen proeven van een ASAF rally weer in stijgende lijn, terwijl ook het aantal Britse deelnemers toeneemt, zeker in Vlaanderen. Misschien verklaart het ene het andere? In elk geval horen we meer en meer ASAF piloten met Historic plannen, en in beide landsdelen merk ik ook de groeiende interesse om eens wat andere wedstrijden te rijden dan steeds rond dezelfde kerktoren te draaien. Vandaar het idee om in 2017 deze Challenge op te richten.