Bij Peugeot België-Luxemburg maakt de rallysport al langer integraal deel uit van de communicatiestrategie. Dit weekend staan niet minder dan drie auto’s met een trotse leeuw op de neus voor de Peugeot-hospitality in de assistentiezone van de Condrozrally!
Autosport zit Peugeot in het bloed. En bij de Belgisch-Luxemburgse invoerder van het Franse merk, wordt intussen al meer dan dertig jaar gewerkt met dat DNA. Peugeot Belux en autosport is een verhaal van mensen, van passie en van uitzonderlijke prestaties. En dat verhaal telt intussen al decennia lang hoofdstukken in de rallysport. Dit jaar nog waren Kris Princen en Peter Kaspers in de officiële 208 T16 van Peugeot Belux de enigen die uiteindelijk alle manches van het Belgisch rallykampioenschap aflegden. Maar niet alleen die regelmaat illustreert hoeveel belang er bij Peugeot Belux wordt gehecht aan de autosport. Dit weekend wil de invoerder zijn seizoen in schoonheid eindigen, met niet minder dan drie exemplaren van de Peugeot 208 in zijn assistentiezone in Hoei!Met een trots startnummer 1 op de deuren, mag de officiële 208 T16 in de R5-categorie als eerste de klassementsproeven van deze veelbelovende editie 2016 van de Condrozrally oprijden. Maar Kris Princen en Peter Kaspers zijn in Hoei niet de enigen die de kleuren van het merk verdedigen. Ze krijgen in deze laatste rally van het seizoen het gezelschap van Cédric de Cecco en Renaud Jamoul. Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Schyns-groep, een al even autosportgekke als dynamische concessiehouder uit Hoei, verschijnen ze aan de start in een krachtige Peugeot 208 T16! Voor de Schyns-groep niet alleen een unieke manier om te communiceren rond hun historische verjaardag, maar meteen ook een niet te missen kans om hun klanten en relaties te laten kennismaken met de uitzonderlijke sfeer van de Condrozrally.
Het Franse merk houdt het bovendien niet alleen bij de twee auto’s in de topcategorie. “Al jarenlang zetten we met autosport ook jongeren aan het dromen, en bieden we ook minder bekende of grote namen de kans om zich in de rallysport te tonen”, vertelt Wim Doms, woordvoerder van de Belgische invoerder. “Via die instapformules zijn in het verleden al heel grote piloten ontdekt en doorgegroeid, niet alleen tot op Europees niveau maar heel recent ook nog tot bij de absolute wereldtop in het WRC. Samen met het RACB National Team, onze trouwe partner, brengen we in de Condroz de nieuwe zwart-geel-rode Peugeot 208 R2 aan de start voor Guillaume de Mévius en Louis Louka, de heel recente winnaars van de RNT Rally Challenge. Het volledige team is dolblij om Guillaume en Louis te verwelkomen, en we zijn er van overtuigd dat we hiermee eens te meer aan een mooie rallytoekomst beginnen!”
Kris Princen wil voluit aanvallen.
Het Belgian Rally Championship schrijft dit weekend zijn slotakkoord in en rond Hoei. De Condrozrally, ieder jaar een weergaloos volksfeest, kan zaterdag en zondag buigen op een hoogstaand startveld. Aan het stuur van de 208 T16 in de kleuren van Peugeot België-Luxemburg rekenen Kris Princen en Peter Kaspers er op om de talrijke fans langs de chronoritten hun deel van het spektakel te bieden. De Condrozrally is het slot van het Belgische autosportseizoen. Het is tegelijk een groots volksfeest en een heel pittige sportieve uitdaging.
Deze 43ste editie ontsnapt niet aan die regel: de deelnemerslijst is om van te snoepen, met heel wat buitenlandse rallyrijders die het zullen opnemen tegen de beste Belgen. En die zijn uiteraard niet van plan zich te laten kloppen door die buitenlandse vedetten. Kris Princen en Peter Kaspers zijn in ieder geval bij de meest gemotiveerde van onze landgenoten. “Zoals heel wat rijders kan ik de Condrozrally wel smaken”, stelt de winnaar van 2014. “De laatste wedstrijd op de Belgische kalender wordt niet zo ver van bij me thuis verreden en er hangt een ongelooflijke sfeer. Zowel langs het parcours als in het assistentiepark in Hoei heerst er een onbeschrijflijk enthousiasme. Ik hou heel veel van dit parcours, je kan er alles vinden wat rallyrijden zo mooi maakt. Er liggen nogal wat valstrikken en schietgeweren, ja. Je moet in staat zijn om de weg te kunnen ‘lezen’ en in een fractie van een seconde de juiste beslissing te nemen. Zelfs al ken je de wegen door en door, een groot deel hangt nog steeds af van improvisatie. Kortom, alles waar het bij rallyrijden écht om draait.”
Om deze laatste afspraak van het seizoen voor te bereiden hebben Kris, Peter en het team van DG Sport niet op een inspanning gekeken. “Dinsdag hebben een stevige testsessie afgewerkt”, vervolgt de rijder. “Ik denk dat we met de Peugeot 208 T16 een kleine honderd kilometer hebben afgewerkt. Omdat het weer op dat moment nogal gunstig was, heeft ons team het professionalisme tot op het uiterste gedreven en de wegen door een landbouwer uit de buurt laten natspuiten. Zo hebben we de hele waaier van afstellingen op droge én natte wegen kunnen doorlopen.” En dus kan er vol vertrouwen naar de start in Hoei worden getrokken. “Onze bolide bleek bij elk scenario goed voor de dag te komen”, legt Kris uit.
“Zoveel te beter. Ik kijk er al naar uit om aan de start van de eerste proef te staan. De organisatoren in Hoei hebben een heel mooi deelnemersveld samengesteld, dus geen sprake van om kalm te beginnen en afwachten tot de wedstrijd kantelt. Zeker in de Condroz kan je verloren tijd heel moeilijk goedmaken.” De Condrozrally begint op zaterdag om 8 uur in Hoei. Er staan twee lussen van acht chronoritten (122,86 km. tegen de klok) op het programma. De eerste rijders parkeren hun wagens vanaf 21u39 in het gesloten wagenpark. Op zondag trekt de wedstrijd zich om 7u45 op gang, voor acht KP’s verdeeld over twee lussen, of nog eens 97,20 km. tegen de klok. De finish wordt verwacht rond 15u37