Na elf jaar regularity aan 60 en later 80 km/u, zal de categorie Legend nu het Target Time-systeem hanteren. “Het gaat om een grote verandering”, legt organisator Pierre Delettre uit. “De deelnemers in Legend zullen geen gemiddelde meer moeten respecteren, maar een Target Time per KP en die tijd zal onmogelijk te halen zijn. Dat maakt dat we geen wagens meer zullen zien die voor de aankomstlijn staan te wachten.” De meest populaire van alle historische proeven in ons land zal echter niet lijken op een manche van het BK rally.
“De verschillen met een snelheidsrally zijn legio. Er zullen nog steeds controles zijn om de snelheid te drukken, om uiteraard de veiligheid te handhaven. De proeven van zondag zullen tellen als Power Stage, wat betekent dat de verschillen dubbel zullen tellen. Uiteraard zijn er ook nog steeds de coëfficiënten in functie van de leeftijd van de wagen en de categorie waarin de wagen rijdt. Een Ford Escort MKI kan nog steeds een Lancia 037 verslaan…”
Voor de Classic verandert er niets, zij rijden in regularity aan 60 km/u gemiddeld.
Gelijkheid qua banden.
De tweede grote aanpassing in het reglement gaat over de banden: er moet nog steeds met sneeuwbanden gereden worden om de kosten te drukken. Om echter misbruik tegen te gaan en om nog meer gelijkheid te krijgen, zullen de banden niet meer mogen behandeld worden. De banden dienen gekozen te worden uit een lijst van veertien merken (cfr. het technisch reglement) en er zal een maximum zijn van zestien banden per wagen. De banden worden uitgerust met een technisch element zoals we dat al zien in de grote internationale competities voor moderne wagens. Twee professionele technische commissarissen, die normaal in internationale competities werken, zullen de banden markeren en controles uitvoeren bij de start en aan de finish van de proeven. Ze kunnen als feitenrechter een deelnemer onmiddellijk van de wedstrijd uitsluiten.
Nieuw ‘live tracking’-systeem
Zoals vorig jaar mogen er maximaal driehonderd deelnemers van start gaan, en de rally zal weer twee dagen tellen, de eerste op asfalt, de tweede op onverhard, met nog enkele mooie verrassingen.
De inschrijvingsprijs ligt drie procent hoger (50 euro BTWi) vanwege de kosten verbonden aan het ‘live tracking’-systeem.
De wedstrijdleiding, de toeschouwers, de assistentie (die meer verzorgd zal zijn met een gedetailleerd plan), maar ook de deelnemers zullen iedere wagen ‘live’ kunnen volgen.
“Het is een systeem dat lijkt op dat van het WRC, wat ook zal bijdragen tot de veiligheid, zeker tijdens de proeven in de wouden”, verduidelijkt Pierre Delettre. “Als een wagen stopt tussen twee posten, heeft het team een zekere tijd om de wedstrijdleiding te verwittigen dat alles in orde is of dat er hulp moet gestuurd worden. We kunnen ook de verboden assistentie opsporen, nagaan of niemand in tegengestelde richting rijdt (dat is al gebeurd!)… Het systeem werkt in twee richtingen en dus kan de wedstrijdleiding ook een signaal sturen, in functie van de positie van de wagen in het klassement. Ieder team zal een paswoord krijgen waarmee het zijn eigen wagen kan volgen via Smartphone en bovendien kan de wedstrijd tot veertien dagen later opnieuw beleefd worden, met vrienden, genodigden, sponsors of familie.”
Op naar 300 deelnemers!
Hierbij dus de grote lijnen van de nieuwe spelregels van de Legend Boucles 2017, die weer een mooie uitgave tegemoet gaan.
“Het parcours is uitzonderlijk en echt uniek in België. Zelfs de Britten zijn overtuigd en willen met heel wat deelnemers afzakken naar Bastogne”, is de organisator verheugd. “Sommige mensen waren voorzichtig vorig jaar, maar we hebben onze beloften gehouden. Zelfs rijders die hier vorig jaar als toeschouwers waren, zullen weer rijden in februari van volgend jaar. We hebben hele goede kritieken gekregen en ik denk dat de limiet van driehonderd wagens voor het eerst zal bereikt worden in Bastenaken. Niet iedereen zal dus zijn plaats hebben.”
Maandag om middernacht gaan de inschrijvingen open via de site www.racspa.be en je kan dus beter niet te laat zijn.