De GTC rally afgelopen weekend was meteen de finale van de RACB M-Cup. Enkel wijzelf en Kurt Braeckevelt maakten nog kans op de algemene kampioenentitel. Door de 2 overwinningen van de Champion Lubes M3 in de voorbije wedstrijden (Omloop van Vlaanderen en East Belgian Rally) hadden we een mooie voorsprong van 4 punten op Kurt. Dit vormde een goede uitgangspositie voor de Champion Lubes M3 maar alles was nog mogelijk … enkel het eindresultaat van deze wedstrijd zou beslissen! Spanning alom bij de beide teams!
De organisatoren van de GTC Rally hadden een zeer mooi en technisch parkoers uitgetekend met maar liefts 8 KP’s, goed voor een totaal van bijna 500 km. Ook het spektakel en evenementiële element krijgt hier in de GTC een aparte dimensie met verschillende VIP tribunes langsheen het parkoers en een showproof op de service gedeeltelijk doorheen het centrale gebouw op het rallycentrum. Het parkoers was niet enkel volledig nieuw voor ons, maar ook het feit dat er een belangrijk gedeelte vrijdagnacht werd gereden verhoogde de moeilijkheidsgraad. KP Achtmaal, bijgnaamd De Hel XL, was dit jaar meer dan 20 km lang en was de voornaamste proef vrijdagnacht die 2 maal gereden moest worden. Deze legendarische proef was ook dit jaar weer de scheidsrechter in de wedstrijd die het wedstrijdverloop zou bepalen.
Voor ons verliep de vrijdagnacht niet zo eenvoudig. De vermoeidheid van de verkenningen de ganse dag lieten zich voelen waardoor de concentratie en het vertrouwen in de nota’s niet optimaal waren. Hoewel de nota’s door co Peggy perfect werden doorgegeven, durfde we door deze onzekerheid en beperkte zichtbaarheid niet vol aan te vallen in het donker. We stonden na 3 proeven vrijdagnacht op een 11de plaats algemeen, als 4de M-Cup rijder. Maar het was nog een lange wedstrijd en alles was nog mogelijk de dag nadien.
Dit alles was niets in vergelijking met de tegenslag die Kurt Braeckevelt overkwam op deze beruchte proef de Hel XL. Tijdens de 2de doortocht op deze proef heeft hij er onzacht een chicane geraakt en moest hij helaas de strijd vroegtijdig verlaten. Hierdoor kwam er meteen een abrupt einde aan de spannende strijd die we gans het seizoen hebben uitgevochten op seconden. De kampioenenstrijd heeft helaas niet mogen duren tot het einde van deze wedstrijd. Door deze opgave van Kurt was meteen ook het kampioenschap beslist ! Voor het 2de opeenvolgende jaar slagen we erin om de algemene kampioenentitel van RACB M-Cup in de wacht te slepen met de Champion Lubes M3 ! Tijdens het zaterdag gedeelte zijn we nog verder opgeklommen in het algemeen klassement tot een 8ste plaats en 3de M-cup wagen na De Bruin en Muilwijk die beide op eigen terrein een zeer sterke wedstrijd hebben gereden. We hebben tevens de beker van 1ste buitenlands team mogen in ontvangst nemen. Jurgen De Bruin wordt meteen ook 3de in de eindstand van het M-Cup kampioenschap, na Kurt die 2de wordt.
Het was dit jaar bijzonder spannend met op elke proef een seconde stijd tussen verschillende piloten voor de M-Cup overwinning. Ik wens iedereen te bedanken die meegeholpen heeft om dit fantastisch seizoen in schoonheid te kunnen afsluiten! Bedankt allen ! Speciale dank ook aan sponsor Champion Lubes!