De Aarova rallysprint is toe aan zijn tweede editie. Net als vorig jaar wordt deze regionale rallysprint in Oost-Vlaanderen ingericht door ... een West-Vlaamse club, de vzw Superstage en opnieuw brengen zij een rallysprint op een uitdagend parcours met een resem aan vedetten.
“Wij zijn de enige stad in Oost-Vlaanderen die een autosport evenement hebben”, opent burgemeester Marnic Demeulemeester van OpenVLD. “Uiteraard waren er in het begin wat twijfels, vooral op het gebied van veiligheid maar na kennismakende gesprekken kon men ons toch overtuigen. Na de eerste editie hebben we een degelijke nabriefing gehad en de voorbereidingen voor deze 2de editie zijn bijzonder vlot verlopen. De uitdaging was de veiligheid optimaal garanderen en ik kan zeggen dat het dossier nu volledig in orde is. Daarnaast hebben we, vanuit de stad en vanuit de organisatie, een goede communicatie gevoerd met de omwonenden. Vorig jaar kregen we een nipte meerderheid voor het houden van de rally maar dit jaar hadden we een unaniem akkoord. Het toont maar aan hoe de zaken kunnen evolueren. Maar dat gezegd zijnde, toch een waarschuwing. Met de vele politiecontroles hebben we vorig jaar getoond dat het ons menens is qua veiligheid en het zal dit jaar niet anders zijn. Er zal opnieuw streng worden gecontroleerd.”
Organisatorisch gebeurden er ook enkele aanpassingen. Zo is er een kleine wijziging aan het parcours, dat 8.89 km lang is en loopt over het grondgebied van Oudenaarde, Kruishoutem en Zingem. Dit jaar wordt er in omgekeerde richting gereden, met passages om 8u30, 11u, 13u30 en 16u. Er worden 7 verschillende publiekszones met catering voorzien. “Een zeer toffe proef”, oordeelt Pieter Tsjoen. “met mooie koorden en met een jump. Altijd leuk voor het publiek en op de kasseistrook is er op het droge veel meer grip dan verwacht. Het is een echt Vlaams parcours.”
Pieter Tsjoen, aan de start met zijn Fiesta R5, zal weerwerk krijgen van Vincent Verschueren en de Skoda Fabia R5. “Met de afgelopen Omloop van Vlaanderen kreeg ik toch wat kilometers in de benen”, vervolgt Verschueren, die door Tsjoen beschouwd wordt als ‘de referentie’. “Of ik de beste wagen heb weet ik niet. Alle wagens hebben een eigen karakteristiek en de Skoda ligt me nu éénmaal goed”, aldus Verschueren, die toch de status van topfavoriet krijgt opgeplakt. Ook Tim Van Parijs is één van de bezielers van deze rallysprint en hij haalt opnieuw zijn Porsche 997 van stal, die hij in de afgelopen Mont-Blanc Rally in Frankrijk al kon opwarmen. Hij krijgt gezelschap van twee speelkameraden op hetzelfde materiaal: Jochen Claerhout en Patrick Snijers. Geoffrey Vanderschelden tenslotte maakt zijn R5 debuut op de Citroën DS3 van J-Motorsport en start dus op de wagen waarmee Bergkvist in de Omloop nog een derde plaats haalde. Ook Melissa Debackere zal de Skoda Fabia R5 aan de start brengen en hoort sowieso tot de podiumkandidaten.
Regionaal spelen er andere belangen. Er moet gekeken worden naar Steve Bécaert (Evo X), Kris Gellinck, Mike Vanhoecke (BMW E36), Pieter Tailleu en Angelo Delbaere (BMW 325i). De vraag is wie de meeste punten kan scoren in de Divisie 3. In Divisie 1-2 gaat het duel verder met een driestrijd tussen Thorben Vandeputte (Citroen Saxo), Stefaan T’Joens (Subaru Impreza) en Brecht Hoorne (BMW 325). Bij de Historics is het afwachten of Michel Casseyas (Opel Ascona) Koen Verhaeghe (Ford Escort) van de troon kan stoten.
Afspraak op zondag 11 september, langs de industriezone
De Bruwaan, in Oudenaarde.