De wedstrijd van de Roeselaarse club “The Bassin Rallyteam” besloot na de vorige editie om het geweer van schouder te veranderen. Het werd een terugkeer naar de bron. In 1978 richtten ze immers de “1ste sprint van Hooglede” in, om 1 jaar later aan de wieg te staan van de TBR Rally, een reeks die vorig jaar met de 35ste editie werd beëindigd. 2016 ziet het ontstaan van de 1ste TBR Rallysprint in Oekene.
Het rustige Oekene ligt in de periferie van Roeselare, over de “Rijksweg”. De keuze van de locatie is doelbewust, want al jaren probeert het kleine broertje “TBR” de concurrentie met de “Omloop van Vlaanderen” uit de weg te gaan. Met twee rally’s in het Roeselaarse, op een bepaald moment slechts op weken van elkaar gehouden, was de situatie inderdaad verre van ideaal. “Twee jaar geleden zagen we 78 deelnemers, vorig jaar 91. Ik denk dat we na de magere jaren opnieuw een opwaartse tendens zien met de lancering van de Rallysprint en meer dan 130 inschrijvingen“, zegt voorzitter Hans Degryse.
We besloten om de kosten te gaan drukken en met een parcours van 14 kilometer, dat viermaal zal gereden worden, komen we op ruwweg 60 kilometer aan klassementsproef. Heel wat minder dan de 130 kilometer die we vroeger kenden in de TBR rally. En dat scheelt een slok op de borrel in kosten per kilometer! Bij de inschrijvingen zien we heel wat nieuwe namen. Ik hoop dat deze debutanten beseffen dat het snelle parcours niet eenvoudig zal zijn om onmiddellijk volgas te nemen. Er zitten heel wat snelle en verraderlijke stukken tussen... ” Het parcours in Oekene is voor het grootste deel nieuw. “
We kwamen zelf met het initiatief naar de gemeente toe ”, legt secretaris Rik Clinckmaillie uit. “
De rally werd ingekrimpt, maar dan wel onder voorwaarde dat we de proef in Oekene konden houden. Stukken van de vroegere rondkoers in Oekene zitten nu nog in het traject, maar er zijn nieuwe stukken zoals de St-Eloois-Winkelsestraat toegevoegd evenals een chicane om de snelheid te drukken op het zeer snelle stuk aan de Toveressestraat. ”
Bij de kanshebbers op de overwinning staat Steve Bécaert, met de Citroën DS3 R5, met stip op nummer één. Maar opgelet, want in de ORC-rally te Wielsbeke bewees Andy Lefevere dat hij met zijn Mitsubishi Lancer Evo X R4 nauwelijks hoeft onder te doen voor veel krachtigere machines! En er zijn nog kapers op de kust want er wacht nog een vloot aan Mitsubishi Lancers ook zoals de perfect geprepareerde exemplaren van Piet Van Hoof en neefje Sander Van Hoof, of hun landgenoot Hoendervangers. Daarnaast zijn er nog talrijke lokale rijders die ingeval van onregelmatigheden bij de toppers, de fakkel zullen overnemen. We denken dan aan de steeds beter wordende Jimmy Taveirne en de regelmaat van een Bert Coene. Beide West-Vlamingen zijn zeker podiumkandidaten. Bij de Historics zullen alle ogen gericht zijn op PJ Mayaert en zijn krachtige Ford Escort. Mayaert woont amper een paar straten van het rallycentrum vandaan en is de Oekense vedette bij uitstek.“
We zijn er klaar voor ”, zegt Clinkemaillie. “ We sloten de inschrijvingen af op 135 wagens, een serieuze stijging in het aantal deelnemers. Veel rijders zijn te vinden voor lokale rally’s met een democratisch prijskaartje. We denken dat we redelijk goed georganiseerd zijn. Van deze uitgangspositie gaan we verder evalueren en voor de toekomst gaan we het voorlopig jaar na jaar bekijken.”
Het rallycentrum verlegde zich ook naar Oekene. De thuisbasis wordt café “De platte tube”. De eerste wagens rijden zondag 10 juli om 8u10 over het podium in het centrum van Oekene (Oekensestraat) en de laatste ronde start om 16u34, waarna we de eindwinnaar zouden moeten kennen.