De kalenders zorgen soms voor een ongelukkige samenloop. En dat bemoeilijkt de organisatie van een team. Afgelopen weekend had BMA, het team van Bernard Munster, geen andere keuze dan zich op te delen... in drie om zijn verschillende klanten tevreden te stemmen. Want, in Ieper beleven de deelnemers aan de 'moderne' rally een andere wedstrijd dan de deelnemers in 'Historic', zelfs geografisch. Tegelijkertijd werd in Frankrijk de Rallye Terre de Langres Haute-Marne verreden. Vijf bolides moesten tegelijkertijd op drie verschillende plaatsen bijgestaan worden...
Wat de Kenotek Ypres Rally, de Belgische manche van het hoogstaande Europese kampioenschap, betreft, daarin zette BMA twee Skoda Fabia's R5 van de nieuwste generatie in voor Ghislain de Mevius en Johan Jalet enerzijds en Didier Duquesne en Diederik Pattyn anderzijds. «
Het avontuur in de Westhoek begon eerder matig, vertelt Bernard Munster. Er werd redelijk zonnig weer voorspeld voor het weekend van de wedstrijd, maar tijdens onze voorbereidende testsessie regende het. We zijn zelfs vroeger gestopt om nog een aantal kilometers over te houden om de volgende dag op een droog parcours te testen. Op het einde van de testsessie ging Ghislain de Mevius van de baan, wat het team heel wat werk bezorgde om de Fabia R5 te herstellen voor de Shakedown en de Qualifying Stage op donderdag. Ik wil trouwens het team van Hendrik Debackere, de papa van Melissa, bedanken. We mochten hun infrastructuur gebruiken. Maar, Ghislain en Didier hadden niet voldoende kilometers in goede omstandigheden kunnen afwerken. En het was nog niet afgelopen, want tijdens de kwalificatieproef kende Ghislain een probleem met de turbo en maakte hij een schuiver, terwijl Didier op spectaculaire wijze even van de baan ging. Gelukkig zonder veel schade aan de wagen. Omdat de Qualifying Stage bepalend is voor de startorde, zou geen van onze twee teams op een goede positie aan de wedstrijd beginnen.»
De twee etappes van deze Rally van Ieper waren nogal verschillend voor de teams van BMA. Ghislain de Mevius en Johan Jalet moesten vrijdag al vroeg opgeven, na een onbegrijpelijke vergissing. Maar ze konden zaterdag weer starten dankzij Rally2. Op het droge merkte het team zijn gebrek aan kilometers in die omstandigheden. Ghislain draaide tijden in de top 5 algemeen toen het begon te regenen in het slot van de wedstrijd. Het team sloot de wedstrijd af met een positieve noot, wat belangrijk is voor de Deutschland Rally in augustus.
Didier Duquesne hield gelijke tred met Debackere, Snijers, Vanneste en Tanghe, voor hij vier proeven voor de finish van de baan ging en een velg brak. Daardoor zakte hij terug van de 8ste naar de 11de plaats, maar Duquesne bevestigde wel zijn snelheid in deze wedstrijd.
Tegelijkertijd reed Vincent Prégardien met zijn Ford Escort Mk2 in de Las Vegas Ypres Historic Rally. Voor de Luikenaar de eerste deelname aan een grote wedstrijd. Hij maakte dan ook veel progressie. Na een onvermijdelijk bezoekje aan een gracht tijdens de eerste etappe, moest hij het ganse veld laten passeren alvorens verder te rijden met een... intacte wagen. Zonder die schuiver haden Prégardien-André ongetwijfeld een mooier resultaat behaald. Maar, het belangrijkste is dat de debutanten dit eerste uitstapje aan hoge snelheid in de Westhoek tot een goed einde brachten. Dat is al een mooie prestatie voor een eerste keer.