Waar de strijd om de overwinning in de Las Vegas Ypres Historic Rally al na enkele proeven was beslist, had de Geko Classics Ypres Rally wel een veel spannender vertoon. Na de twee proeven op vrijdag lag alles nog op een zakdoek van elkaar, al toonde Alain Vermeulen (BMW M3) zich hierin de beste. Hij ging op vrijdagavond rusten met kleine voorsprong op Chris Van Woensel (Ford Sierra Cosworth), Christophe Merlevede (BMW M3) en de Fransman Frederique Chambon (Porsche 911).
Het lange zaterdaggedeelte bracht voortdurend wijzigingen in de top van het klassement.
Chris Van Woensel lukte op zowel Kemmel als Hollebeke tweemaal de besttijd, en nam de leiding over van Vermeulen, die op Hollebeke klaagde van problemen met de alternator. Merlevede volgde op 17 seconden, Chambon op 23 seconden. Reninge en Watou waren dan weer weggelegd voor Vermeulen, maar verrassing alom op KP Westouter-Boeschepe, toen zowel Van Woensel als Vermeulen uit de bovenste tabellen verdwenen. Van Woensel moest de Ford Sierra Cosworth van Mies Racing aan de kant plaatsen met een defecte versnellingsbak. Een probleem waar ze het overigens al over hadden na de eerste proef op vrijdag. Vermeulen van zijn kant reed lek, ging het wiel wisselen op de proef zelf, met een tijdverlies van ongeveer vijf minuten als gevolg. De Poperingnaar besloot dan maar voor de rest van de wedstrijd de toeschouwers wat te plezieren met schuivers, maar uiteindelijk moest hij in de laatste chronorit in Hollebeke nog de M3 aan de kant plaatsen met technische problemen.
Intussen was de strijd om de overwinning ten volle losgebarsten tussen Merlevede en Chambon, terwijl Wouter Lievens (Porsche 911)zich via een besttijd in Westouter ook plots in de debatten kwam mengen. Verschil tussen de twee eerstgenoemden een goede 9 seconden, terwijl Lievens in een hevige strijd gewikkeld was om de derde plaats met de Engelsman Tim Pearcey (Ford Escort MKII). Deze zag echter zijn rally beëindigd ergens tussen de bomen op de Kemmelberg, en op zijn beurt moest Chambon de rol lossen door problemen met de benzinepomp.
Christophe Merlevede bleef het hoofd koel houden en de Reningelstse bandenhandelaar mocht uiteindelijk het hoogste podium op. “Na onze pech gedurende het hele seizoen al, en de nieuwe opgave in Wervik twee weken terug, waren onze verwachtingen voor deze rally zeker niet hoog gespannen. Er werd heel hard gereden, en het doet meer dan deugd om zo’n schitterende overwinning te behalen. In een Europese topklassieker, voor eigen volk aan de winnende hand blijven is echt fantastisch”, reageerde een duidelijk geëmotioneerde Merlevede.
Door de problemen van Chambon stootte Lievens nog door naar rang twee. “Ik kwam hier al vijfmaal aan de start, en dit is de eerste keer dat ik de finish haal. En hoe! Niettemin hebben ook wij onze deel van de problemen gekend, met een slippende koppeling en een deur die tijdens de snelheidsrit plots open ging. Het is echter nog maar eens bewezen dat de prijzen pas aan de meet worden gedeeld. We moeten ook een dankwoord gooien naar openingsrijder Lode De Keyser die ons de dagen voor de rally een versnellingsbak ter beschikking stelde, anders waren we nooit aan de start verschenen.”
Na Merlevede, Lievens en Chambon, zagen we kampioenschapsrijders Dirk Deveux en Stefaan Prinzie de top-5 rondmaken.