De strijd in Historic in de TAC Rally was boeiend, maar ook verrassend, want in de slotfase kantelde de wedstrijd. De eerste verrassing noteerden we al voor de start. Paul Lietaer verscheen aan de start met zijn Ford Escort, terwijl de Subaru Legacy op stal bleef. Rivaal Didier Vanwijnsberghe liet zijn aangekondigde BMW M3 aan de kant en koos voor de Toyota Celica GT4. Een youngtimer die in staat moest zijn om te winnen, maar de Toyota-piloot zou nooit in het stuk voorkomen.
"De motor heeft geen punch. Ik verlies 10" tot 15" per proef en we hebben al een paar minuten verloren omdat de motor gewoon afslaat op de proeven. Dit is niet de manier waarop ik rally's wil rijden," sakkerde Didier, die zag hoe Paul Lietaer in het begin van de wedstrijd makkelijk afstand nam van de verzamelde concurrentie. Na vier proeven stond Lietaer op een knappe 8ste plaats algemeen. De Snor rukte zelf op naar de zesde plaats, maar toen was het afgelopen. De versnellingsbak liet het afweten.
Na de opgave van Lietaer op De Ondank, nam Dirk Vermeirsch het commando over met zijn Ford Sierra Cosworth: "En we rijden nog altijd maar met een restrictor van 34 mm, terwijl we in Historic met een 38 mm mogen rijden. Volgend jaar zullen we wel het volle vermogen hebben," vertelde Dirk, die een ronde later op De Ondank de strijd moest staken toen de motor begaf. "We verloren al het water. Ruim 20 jaar geleden werd het motorblok geleverd door Mountune en ondertussen werd die motor een aantal malen gereviseerd. Dan kan het wel eens genoeg zijn," lachte Dirk, die duidelijk niet te ontgoocheld was.
Stefaan Stouf reed met zijn Porsche een voorzichtige openingsronde, maar in de slotfase, zelfs toen het fel regende, zette de Porschist de wedstrijd alsnog naar zijn hand. Een knappe zege van de vishandelaar uit Nieuwpoort.
"In het begin van de wedstrijd was het parcours erg delicaat. Op een glad parcours met banden voor droog weer, dat zijn de omstandigheden die het moeilijkst zijn voor onze Porsche. Op dat moment moest ik even passen, maar toen het droger werd, kwamen we terug en in de regen, op regenbanden, kon ik het verschil maken," vertelde een tevreden Stefaan Stouf.
De tweede plaats ging naar Rainer Hermann, die zelf enorm tevreden was, want de vorige twee deelnames van de Duitstalige piloot eindigden met een opgave. Glenn Janssens werd derde, voor een erg tevreden Dirk Deveux, die een gouden zaak deed in het kampioenschap.
"Na de opgave van Robin Maes, moest ik in de eerste plaats finishen om punten te pakken. Ik had zeker mee kunnen strijden voor het podium, maar in de derde ronde begon de motor te haperen. Ik moest gas lossen om de finish te halen," vertelde de zakenman uit Alken.
Tobi Vandenberghe (TE 2800, oververhitting), kampioen Pieter-Jan Maeyaert (Ford Escort, van de baan) en Chris Debyser (Ford Escort, aandrijfas) moesten vroegtijdig de strijd staken.
De zesde plaats ging naar Wouter Lievens, voor Porsche-collega Patrick Mylleville. In de Ford Pinto Cup ging de zege naar Jeroen Van Wanseele, 8ste algemeen met zijn Escort.