De Rally Islas Canarias El Corte Inglés, de openingswedstrijd van het Europees rallykampioenschap, begon mooi voor Hermen Kobus en Erik de Wild met een 6de plaats na de eerste etappe. Helaas eindigde de tweede etappe vroegtijdig met een forse klapper tegen een boom. De plannen zullen hierdoor herzien moeten worden...
De 40ste editie van de Rally Islas Canarias op Gran Canaria was een serieuze uitdaging voor Hermen Kobus en Erik de Wild, die voor de eerste keer aan de start kwamen met hun Skoda Fabia R5. Door het wisselvallige weer op vrijdag, was de bandenkeuze een loterij, zeker omdat er op dezelfde proef verschillende omstandigheden konden zijn.
"De eerste proef lag er nat bij, maar de volgende twee proeven, verreden op dezelfde banden, lagen er kurkdroog en onder een stralende zon van 20 graden bij. Bovendien was het asfalt redelijk ruw, wat een aanslag vormde op de banden. Op de derde proef maakte ik een klein foutje in een remzone, waardoor ik even voor- en achteruit moest steken. Maar, met een zesde plaats na de eerste dag was ik best tevreden, want de doelstelling, een plaats in de Top 5, bleef mogelijk," vertelt Hermen. "Zaterdag hadden we de intentie om het tempo in de tweede ronde te verhogen. Omdat het onze eerste keer was, moesten we tijdens de eerste passage niet te hard aanvallen maar gewoon een strak tempo rijden."
Zaterdagochtend ging het echter meteen fout op de tweede proef van de dag. De Skoda Fabia R5 knalde frontaal op een boom...
"Een van de nota's kwam een fractie te laat. Na een snelle rechtse volgde een scherpe linkse. In onze nota's geven we zoiets aan met een "Q". Dat betekent dat ik moet opletten. Deze keer kwam de Q10 na de snelle rechtse, vlak voor de scherpe links 3. Ik had geen tijd meer om de linkse te kunnen nemen. We zijn aan 74 km/h frontaal op een boom geknald. Een sortie die te verklaren is door het gebrek aan parcourskennis, maar het is natuurlijk wel erg zuur, want deze wedstrijd op Gran Canaria had echt een mooi visitekaartje kunnen zijn voor de rest van het seizoen. Ik denk dat we Monzon, die 3de werd, nog hadden kunnen bedreigen..."
De Skoda Fabia R5 werd aanzienlijk beschadigd. Het team bekijkt hoe groot de schade is, maar in elk geval is dit een forse streep door de rekening. "We rijden... zonder verzekering, dus dit is een drama en het zal zeker invloed hebben op de rest van ons programma. Voor we aan een volgende wedstrijd denken, zullen we eerst de Fabia R5 moeten herstellen. Onze deelnames aan de TAC Rally en de Rally van Wallonië mogen we al schrappen, vrees ik..."
Hopelijk zal de schade uiteindelijk nog meevallen wanneer de Skoda grondig geïnspecteerd kan worden in de ateliers van Kobus Tuning in Lichtenvoorde.