In de eerste manche van het Historic Belgisch rallykampioenschap hebben de Youngtimers de macht gegrepen. Vorig jaar werd al veel verwacht van de "nieuwe generatie", maar toen bleken de nieuwkomers nog te fragiel om de Porsches en Escorts te onttronen. In Haspengouw domineerde Robin Maes de wedstrijd met zijn schitterende BMW M3, een ex-Prodrive Gr.A met een mooie historie.
Na het forfait van Paul Lietaer en de opgave van Glenn Janssens, die de motor van zijn Porsche brak nadat hij eerder op de dag al even in de fout ging op het onverhard in Heers, controleerde Robin Maes zijn voorsprong met de bloedmooie BMW M3. De zaakvoerder van MR Solar uit Kortrijk greep zijn eerste nationale overwinning, ondanks het aandringen van lokale specialist Dirk Deveux.
"Dit is een schitterend debuut met onze nieuwe M3 in de originele Camel-kleuren, zoals hij destijds bestuurd werd door José Maria Ponce in het Spaans kampioenschap. Ik ben onder de indruk van de BMW. Het is een beest! De versnellingsbak is precies zoals Vincent Verschueren had voorspeld: je moet er heel agressief en brutaal mee omspringen. Ik heb nog wel wat aanpassing nodig, maar deze zege smaakt naar meer," lachte Maes.
Dirk Deveux strandde met zijn Escort op de tweede plaats: "Ik kan zeggen dat ik echt niets meer uit de Escort kon halen. Ik ken de proeven in Haspengouw en ik heb niets laten liggen. We zijn hier verslagen door een betere wagen. Ik ben zelf ook op zoek naar een geschikte Youngtimer, bij voorkeur een Sierra Cosworth, want met onze huidige Ecort gaan we het niet meer redden," vertelde Dirk.
De derde plaats ging naar Wim Soenens en Geert Beauprez, de twee kameraden die rallyfun hoog in het vaandel dragen. Ze stuurden hun knappe BMW M3 naar de derde plaats, voor de Opel Ascona van Jens Maes, opnieuw snel en regelmatig, en de Porsche van Patrick Mylleville, die in het begin wat tijd nodig had om op dreef te komen.
De Top 10 werd vervolledig door Graham Samuel, Nick Hoens, Chris Debyser en Dirk Van Rompuy.
Michaël Amercia (sortie) en Danny Kerckhof (versnellingsbak) moesten op de allerlaatste proef de strijd nog staken. Vroeg in de wedstrijd verdween Stefaan Prinzie (wielbouten afgebroken) met mechanische problemen van de tabellen, terwijl Frank Jorissen zijn Opel Manta 400 op de 2de proef al aan de kant moest zetten met een kapotte krukassensor. Ook Koen Verlinde zette zijn Mazda 323 op die proef aan de kant.