Zoals al langer bekend, heeft de Ypres Rally dit jaar een nieuwe weg ingeslagen. Het ERC is niet meer te gast op de Grote Markt in Ieper, maar aan internationale uitstraling zal het de Ieperse klassieker niet ontbreken, want de wedstrijd telt naast het Belgisch kampioenschap mee voor de FIA Benelux Rally Trophy, de Tour European Rally en het Brits rallykampioenschap.
Fredrik Ahlin wint de Britse openingsmanche.
Maar liefst 15 teams hebben zich met een R5 ingeschreven voor het British Rally Championship, naast een tiental Juniors in R2, evenveel deelnemers aan de Ford Fiesta Trophy en enkele piloten in de National Rally Cup en de BRC Production Cup. Kortom, het Prestone MSA British Rally Championship zal voor een serieuze kwaliteitsinjectie zorgen in Ieper, want alle Britse tenoren worden aan de start verwacht.  Tom Preston is trouwens al ingeschreven met zijn Skoda Fabia R5, net als Fredrik Ahlin, eveneens met een Skoda Fabia R5.
De openingswedstrijd, de Brick & Steel Border Counties Rally in het Schotse Jedburgh, werd trouwens door de Zweed gewonnen. Marty McCormack en David Bogie klokten snelste tijden, maar moesten opgeven. Uiteindelijk werd de winnende Skoda gevolgd door zes Ford Fiesta's R5 van respectievelijk Tom Cave, Osian Pryce, Keith Cronin, Rhys Yates, Matt Edwards en Jamie Anderson. Jonathan Greer werd met een DS 3 R5 achtste. Bij de Juniors ging de zege overtuigend naar Oscar... Solberg, de zoon van Henning, met een Ford Fiesta R2T.
In de Pirelli International Rally bevestigde Ahlin trouwens zijn meesterschap met een tweede zege, voor Osian Pryce en Marty McCormack.
Van den Heuvel eerste leider.
In de European Rally Trophy "Benelux", werden de debatten geopend in de Nederlandse Zuiderzee Rally. Die werd gewonnen door Hermen Kobus met zijn Skoda Fabia R5, nadat Jasper van den Heuvel een minuut straftijd kreeg wegens een foutje bij het inklokken. Kobus is de voorlopige leider in de ERT1-stand, voor Christian Riedemann (Peugeot 208 T16) en de Zweed Joakim Grahn (Ford Fiesta R5). In ERT2 voert Jim Van den Heuvel de stand aan, voor Henk Bakkenes, terwijl Tibor Erdi moest opgeven in Emmeloord.  Gert-Jan Kobus won de strijd in ERT3 met zijn Ford Fiesta R2.
Begin mei staat de tweede manche van de Benelux Rally Trophy op het programma in het Duitse Sülingen, de thuisbasis van Christian Riedemann. Hermen Kobus heeft al bevestigd dat hij aan de start komt in Ieper...
TER opent in Roemenië.
De Tour European Rally maakt zich op voor zijn eerste wedstrijd, de Transilvania Rally in het Roemeense Cluj. De TER kan een reeks interessante namen naar Ieper brengen, zoals Luca Rossetti, die een programma in de TER zal afwerken voor Toyota Motorsport GmbH met een GT86 CS-R3. Hyundai wordt vertegenwoordigd door Giandomenico Basso, tweevoudig Europees rallykampioen en oud-winnaar in Ieper. Basso brengt een Hyundai i20 R5 aan de start, net als Chewon Lim, die genavigeerd wordt door onze landgenoot Martijn Wydaeghe. Na zijn straffe openingsronde in Spa is de Koreaan een mooie referentie voor Bernd Casier, die met zijn Ford Fiesta R5 Evo voor een buitenlands programma heeft gekozen in de TER. Andere R5-piloten zijn Simone Tempestini (DS 3 R5), Bogdan Marisca (Ford Fiesta R5), Jaroslav Orsak (Ford Fiesta R5), Dan Girtofan (Skoda Fabia R5) en Stefan Göttig (Skoda Fabia R5). Verder is het uitkijken naar de chrono's van de jonge Nederlander Jim Van den Heuvel, het snelle broertje van Jasper, met zijn Mitsubishi Lancer EvoX.
Festival van R5's... en Porsches in het Belgisch kampioenschap.
Met Kris Princen, Benoît Allart, Vincent Verschueren en Kevin Abbring wonnen vier verschillende piloten de eerste vier manches van het Belgian Rally Championship, elk met een R5. De titelstrijd lijkt een duel te worden tussen Vincent Verschueren, momenteel leider in het BRC, en Kris Princen, al mogen we Kevin Abbring met de snelle Peugeot 208 T16 zeker nog niet afschrijven. Maar, aan potentiële outsiders geen gebrek met Guillaume Dilley (Skoda of Hyundai), Melissa Debackere (Skoda Fabia R5), Ghislain de Mevius (Skoda), Cédric Cherain (DS 3 RRC of R5), Kevin Demaerschalk (DS 3 R5), Adrian Fernémont (Ford Fiesta R5), Pieter-Jan Maeyaert (Ford Fiesta R5), Steve Bécaert (DS 3 R5), Guino Kenis (Mini RRC), Philip Cracco (Ford Fiesta R5), Bruno Parmentier (Ford Fiesta R5), Bert Cornelis (DS 3 R5)... Bovendien verwachten we in Ieper weer een pak spektakel van de Porsches 997 GT3, aangevoerd door Tim Van Parijs en Jochen Claerhout.
Kortom, wie denkt dat Thierry Neuville een makkelijke overwinning kan boeken in de Ypres Rally, is wellicht te voorbarig, want we verwachten een top startveld eind juni. Volg de komende weken het nieuws op www.ypresrally.com, want de inschrijvingen beginnen binnen te stromen...

Het lijkt nog zo kort geleden dat Hermen Kobus en Erik de Wild in de door Kobus Tuning geprepareerde Fabia R5 de Zuiderzeerally wisten te winnen. In het weekend van 5 en 6 mei staat daar alweer de volgende rally op de kalender van het team van Kobus Tuning Competition; de ADAC Rallye „Rund um die Sulinger Bärenklaue”.
De Sulingen rally telt dit jaar mee voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap waar Hermen en Erik aan deelnemen. Ook maakt de rally onderdeel uit van de FIA Benelux Rally Trophy en het Duits rally kampioenschap.
“Het wordt een pittige rally als je het mij vraagt. Natuurlijk lijkt de Zuiderzeerally nog niet zo lang geleden, maar toch is dat alweer 7 weken terug. De Sulingen rally is onderdeel van het Duits kampioenschap met daarin een aantal zeer talentvolle rijders. Tel daarbij op dat deze mannen 3 weken geleden de laatste meters op snelheid reden tijdens de Hessen Rallye Vogelsberg en je snapt dat het een flinke uitdaging gaat worden voor ons Nederlanders”, vertelt Hermen.
Waar het Nederlandse duo het tijdens de Zuiderzeerally op moest nemen tegen onder andere Bob de Jong en Christian Riedeman zal dit tijdens de Sulingen rally helaas niet het geval zijn.
Hermen vertelt: “Bob en Christian ontbreken inderdaad. Bob heeft de rally niet opgenomen in zijn kalender en Christian is herstellende van zijn crash tijdens de Vogelsberg rally. Erg jammer! Desalniettemin zal de concurrentie moordend zijn. Kijk naar Duits talent Fabian Kreim die in de kleuren van Skoda Duitsland op target ligt voor de titel. Of rijders als Dominik Dinkel die in een soortgelijke Fabia R5 aan zal treden en René Mandel in een Ford Fiesta R5. Verder heb ik vernomen dat Peugeot Duitsland Philipp Knof in zal brengen als vervanger van Christian Riedeman. We gaan er een hele kluif aan hebben om de competitie aan te kunnen gaan met deze razendsnelle mannen.”
De rally zal van start gaan op vrijdagavond met een 30 km lange lus van 3 klassementsproeven waarbij de eerste deelnemer om 21:00u aan de finish zal staan van de eerste etappe. De tweede etappe zal op zaterdag 08:00u van start gaan. De deelnemers staat dan een lange dag te wachten waarbij maar liefst 10 klassementsproeven met een lengte van 130km zullen moeten worden afgewerkt. De eerste deelnemer zal de rally finishen om 19:00u.
“We hebben er in ieder geval enorm veel zin in om weer in de Fabia te mogen stappen! Ik ben erg benieuwd of we het de Duitse mannen moeilijk kunnen maken op eigen terrein. Zaterdag weten we het!”
Benieuwd naar de prestaties van het team gedurende de Sulingen rally op 5 en 6 mei, volg dan de gebruikelijke nieuwsmedia, facebook en twitter.

Na vele jaren wordt de Rallysprint van de Monteberg voor het eerst de Short Rally van de Monteberg. De organisatie mikt met een vernieuwde aanpak op een uitgebreid deelnemersveld in het licht van de grote “Rally van Ieper”, eveneens een organisatie van Superstage. Als rallysprint was de Monteberg een monument. Nadat de discipline uit het Belgische kampioenschap was gefilterd bleef “De Monteberg” jarenlang de enige nationale rallysprint op de kalender. Tot in 2012, toen resoluut gekozen werd voor een ééndaagse wedstrijd op de regionale kalender. Nu komt er een volgende fase aan met de Short Rally.
De vertrouwde proef van 8,10 km op de Monteberg blijft ongewijzigd. Deze klassieker wordt vier keer afgewerkt, maar er komen nu ook drie passages over de nieuwe proef van 8,44 km. Busseboom zal ongetwijfeld nog een belletje doen rinkelen bij de anciens want een deel van de proef maakte in de jaren 70 van vorige eeuw deel uit van de Rally van Ieper. Het rallycentrum en het servicepark verhuizen van het gezellige Dranouter naar het al even gastvrije Wijtschate. Het Rally HQ zal zich bevinden in Ontmoetingscentrum “De Klaverhulle” (Schoolstraat 12B, Wijtschate). Wie moeten we voordragen voor de winst? Moeilijk te voorspellen want wie had er vorig jaar Filip Pyck verwacht op de Evo X? En Steve Bécaert strandde toen in zijn exemplaar op een halve seconde. Dit jaar brengt de Poperingenaar een DS3 R5 mee, potentieel een veel betere wagen... Maar ook Hans Weijs komt aan de start met een Fiesta R5. Wie kan hem stoppen? Tenminste als er geen logistieke problemen rijzen want de wagen werkt die week nog een rally af in Duitsland! En Steven Dolfen krijgt ook een DS3 R5 in handen en kan nu eindelijk tonen dat hij tot de beste rijders van een nieuwe generatie behoort. Misschien zijn de R5’s helemaal niet aan zet. Er komt ook nog ene Piet Van Hoof, en zijn neefje Sander, deelnemen en de Nederlanders spelen altijd voor de winst als ze in Vlaanderen verschijnen. Er is uiteraard de Evo X, de “rode raket” van Andy Lefevere, die vorig jaar quasi ongeslagen bleef in de West-Vlaamse regionale rally’s. Opletten toch ook maar voor de razendsnelle en krachtige BMW Compact van Brecht Hoorne, de 430 pk sterke 1M van Thierry Cockelaere en aan het stuur van een Skoda Octavia WRC kan je Fredericq Delplace onmogelijk uitsluiten als zegekandidaat.
Ook bij de Historics moet je wel een erg goede gokker zijn om vooraf de winnaar te kiezen. Uiteraard is er Paul Lietaer. “The best of the West” staat er altijd, zeker in de West-Vlaamse speeltuin en met de vertrouwde Escort. En wat te denken van Dirk Vermeirsch, die met de Sierra Cosworth twee jaar geleden al een demonstratie ten beste gaf van zijn kunnen. Onderschat Merlevede niet met zijn razendsnelle groep A M3. En hoe goed is de M3 van Alain Vermeulen en heeft Peter Demeyer zijn 323i al beter onder de knie na zijn “stage” met Lefevere vorig jaar in Oudenaarde? En last but not least is er de terugkeer van voormalig VAS kampioen Nick Toorré, die zijn eigengebouwde Sierra Cosworth boven de doopvont zal houden...
Redenen genoeg dus om de streek rond Dranouter te bezoeken op zondag 7 mei. Om 8u15 wordt de start gegeven op het podium en de eerste wagen presenteert zich om 08u44 aan de proef van de Monteberg. De nieuwe proef “Busseboom” zal een eerste keer verreden worden om 10u19. Omstreeks 17u10 worden de deelnemers terug aan de finish verwacht.

Het Kampioenschap van België Rally was afgelopen weekend al toe aan zijn vierde manche met de erg populaire en moeilijke Rally van Wallonië. Kris Princen en Peter Kaspers kwamen niet aan de start in Jambes, zoals ze eerder al hadden aangekondigd, maar team BMA van Bernard Munster zette wel twee Skoda Fabia's R5 in voor Ghislain de Mevius en Johan Jalet enerzijds en Xavier Bouche en Laurent Royer anderzijds.
De wedstrijd in Namen begon uitstekend voor het team uit Petit-Rechain, want Xavier Bouche reed de eerste scratch op de esplanade van de Citadel, voor enkele duizenden toeschouwers. Na de eerste avond stonden Bouche en Royer zelfs aan de leiding in het algemeen klassement, maar de volgende dag kostte een moment van onoplettendheid 30 seconden straftijd aan het duo Bouche-Royer. Ze verloren voeling met de kopgroep. Na een moeilijke, lange en fysiek zware wedstrijd eindigden ze op de 7de plaats algemeen, zonder het minste technische probleem op de auto.
Ghislain de Mevius en Johan Jalet stonden vrijdagavond op de 4de plaats. Zaterdag waren ze de ganse dag verwikkeld in de strijd voor de derde plaats. Na een foutloze wedstrijd en met een technisch onberispelijke Skoda, sloten ze deze Rally van Wallonië af op een schitterende 2de plaats, amper 46 seconden van de winnaar. Een perfect resultaat voor Ghislain, die voor de start nochtans een gebrek aan ritme had.
"Het was inderdaad al een tijdje geleden dat ik nog gereden had. Daarom wist ik, samen met Johan, niet goed waar we ons zouden situeren in het klassement," vertelt Ghislain. "Het geheim van deze rally was de regelmaat die we konden aanhouden. Afgezien van een lekke band die een tiental seconden kostte, hebben we foutjes kunnen vermijden en rukten we plaats na plaats op. BMA heeft weer uitstekend werk geleverd. De Fabia R5 was voortdurend in topvorm. Deze wagen is echt top. Daardoor konden we rivaliseren met Guillaume Dilley en Vincent Verschueren. Die twee lieten het tempo nooit zakken, dus moesten we ook tot de finish blijven aanvallen. Mijn broer Guillaume won de strijd in het Junior BRC en wij werden 2de algemeen. Je mag dus gerust spreken van een topweekend voor ons..."
We zullen Ghislain de Mevius dit seizoen met de Skoda Fabia R5 van BMA nog aan het werk zien in WRC-2 in de ADAC Deutschland Rally in het Wereldkampioenschap, maar ook in de East Belgian Rally en de Condroz Rally, de twee laatste manches van het Belgisch kampioenschap. "Het is niet uitgesloten dat we voor Duitsland nog een voorbereidingswedstrijd rijden. Voor het overige kiezen we voor rally's met een interessant parcours. Ik kijk al uit naar het vervolg," besluit Ghislain.
Bij BMA was men heel tevreden over de prestaties van hun twee teams in deze Rally van Wallonië... "Onze Skoda Fabia's R5 hebben het feilloos gedaan in deze lastige en zware wedstrijd," vertelt Bernard Munster. "Bij de start moest Ghislain zijn draai nog vinden, maar hij was meteen mee. In vergelijking met piloten zoals Abbring, Verschueren of Dilley, die al heel wat rally's hebben gereden, vertrok hij met een nadeel, zeker omdat hij de Belgische rally's ook minder goed kent. Dat maakt zijn prestatie des te mooier. Dit is een heel straffe tweede plaats. Xavier kreeg mentaal een tik door die straftijd, maar hij bewees dat hij een steengoede piloot blijft, ondanks zijn gebrek aan ritme in vergelijking met de vaste tenoren van het Belgisch kampioenschap."

De kleuren van BMA werden eveneens verdedigd door Grégoire Munster, de zoon van Bernard. Die reed, met Jean-François Elst naast zich, met zijn vertrouwde Opel Adam Cup. Kortom, het beroemde duo 'Munster-Elst' van destijds kreeg een nieuwe invulling... Zoals in de eerste wedstrijden van het seizoen, positioneerde hij zich in de kopgroep van de R2's met een auto die geen R2 is! Helaas kwam er een einde aan zijn wedstrijd op de proef van Arbre, waar hij aan hoge snelheid van de baan ging. "Dat maakt deel uit van het leerproces," vertelt Bernard Munster. "Toen hij in de fout ging, stond hij 4de in R2 met een minder competitieve Cup-versie. In de verkenningen lag er op die plaats geen grind op de baan. Dat is rally... Hij zal nog wel vaker van de baan gaan. Maar, het belangrijkste is het vervolgen van zijn leerproces in de best mogelijke omstandigheden..."

Meteen na deze Rally van Wallonië, zullen Grégoire Munster en Johan Jalet volgend weekend deelnemen aan de tweede manche van de ADAC Opel Rally Cup, georganiseerd in het kader van de Rallye Rund um die Sulinger Bärenklaue. "Omdat veel data samenvallen met onze andere programma's, wordt de service van de Opel Adam Cup van Grégoire uitbesteed aan een Duits team, Schmack Motorsport, dat de eerste twee edities van deze ADAC Rallye Cup heeft gewonnen," verduidelijkt Bernard Munster. "Maar, na zijn sortie in de Wallonie, moet de kas vervangen worden. Schmack Motorsport heeft dinsdagochtend een nieuwe kas binnen gekregen... De wagen zal volledig nieuw opgebouwd worden voor de Shakedown van de wedstrijd, nu donderdag. Een huzarenstuk waarvoor we hen alvast willen bedanken!"
Bij BMA wordt na deze Rally van Wallonië uitgekeken naar Marokko, waar van 7 tot 14 mei de Historic Rally van Marokko verreden wordt. Drie Porsches 911 type Safari zullen ingezet worden door BMA, respectievelijk voor Grégoire de Mevius en Alain Ghuehennec, Alain Deveza en Maxime Vilmot (met de Porsche die de laatste Legend Boucles in Bastenaken won met Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul), maar ook voor Gérard Brianti en Freddy Delorme. Het belooft een intense strijd voor de zege te worden tussen Rabat en Agadir, via Marrakech. Het Belgische team wil weer van zich doen spreken. Actie!
Kevin Abbring eerste buitenlander die de rally van Wallonië wint. Dit weekend namen er 99 teams deel aan de rally van Wallonië. Tijdens de vierde manche van het Belgisch kampioenschap ging de overwinning naar de Peugeot 208T16 van Kevin Abbring. Na 34 edities is de Nederlander daardoor de eerste buitenlander die deze rally wint ! Hoewel de zon enkel op zondag van de partij was, speelde het weer geen bepalende rol tijdens de rally van Wallonië.
Tijdens deze 34 editie ging het aanvankelijk namelijk vooral over het ongeval en de twee toeschouwers die daarvan het slachtoffer waren. Vooral de sociale netwerken en enkele andere media hadden het uitvoerig over dat ongeval. Maar gelukkig voor de organisatoren en het “kleine rallywereldje” kwam er snel geruststellend nieuws over de gewonden. In sportief opzicht, was snel duidelijk dat ondanks de stevige concurrentie, de vierde manche van het Belgisch Kampioenschap gedomineerd werd door de Nederlander Kevin Abbring en zijn Peugeot 208T16 Uiteindelijk kreeg deze rally daardoor ook een eerste buitenlander op zijn palmares. Daar waar zijn landgenoten Rocco Theunissen (2000 en 2002), Erik Wevers (2004) en Denis Kuipers (2013) evenals de Zweed Walfridsson in 1987 allemaal genoegen moesten nemen met de tweede plaats slaagde Kevin er nu in om deze rally te winnen.
Toch was het niet zijn eerste deelname in Jambes. “Nee, in 2009 reed ik hier al eens in het kader van de Internationale Clio Cup. Sedert de verkenningen had ik een goed gevoel over deze goed georganiseerde wedstrijd. Mijn enige bemerking is dat we zaterdag drie keer dezelfde proeven moesten afwerken. Voor de rest was alles top, want zelfs de politie hielp ons in het drukke stadsverkeer. De overwinning draag ik op aan het team, dat uitstekend werk leverde en absoluut een succes verdiende. Deze zege is verder ook de ideale motivatie voor de toekomst, ook al is de titel niet meer evident.” Merk op dat dit voor co-piloot Pieter Tsjoen, na acht zeges als piloot tussen 2001 en 2012, al de negende overwinning in Namen was.
Tweede plaats voor Ghislain de Mévius Op uitzondering van de laatste ronde kon de Peugeot-piloot voordien echter nooit het tempo laten zakken. Met tien besttijden werd hij trouwens de best-performer van deze rally Toch zat de concurrentie nooit veraf, te beginnen met Vincent Verschueren, die onderweg leek naar de tweede plaats, tot hij na een lekke band zondagmorgen van het podium tuimelde, maar in extremis toch nog derde werd mede omdat Guillaume Dilley in de slotfase door motorpech noodgedwongen moest vertragen met zijn Hyundai i20. Hij leverde ook het ganse weekend een intense strijd met Ghislain Mévius,(knap tweede) en bewees zodoende dat zijn Hyundai intussen snel is. Fraai was ook de prestatie van Kevin Demaerschalk die met zijn DS3 Evo de top 5 vervolledigde.
Allart en Cherain in de fout Meerdere andere R5-piloten hadden minder geluk aangezien hun rally verstoord werd door diverse problemen. Zo verloor Xavier Bouche deels zijn motivatie toen hij als “eerste” leider zaterdagmorgen meteen een tijdstraf kreeg. Verder verloor Benoît Allart zijn vierde plaats toen hij van de baan ging terwijl Cédric Cherain als derde na een fout zelfs moest opgeven. Ook regionaler Adrian Fernémont kreeg zijn deel van de pech maar eindigde na ondermeer remproblemen en een lekke band toch nog als zesde voor Geusens, de Cecco, Debackere en
Schilt.
Nipt binnen de top-10 redde Michaël Albert met zijn Skoda Fabia de eer van de WRC’s, want zowel de Citroën C4 van Serderidis en Bonjean haalden het einde niet. De Mitsubishi’s Evo10 van Olivier Collard (1ste A8) en Ludovic Sougnez ( 1ste N4) zaten intussen stevig binnen de top 15, die werd afgesloten door de intussen eenzame Porsche 997 van Francis Lejeune, want zijn merkgenoten Schmelcher en Bouvy verdwenen voortijdig uit de rally.
Guillaume de Mévius eerste junior, de Award voor Pierre Vauterin Achter die Porsche stuurde Bastien Rouard zijn Citroën DS3 als RC3-winnaar naar een fraaie 16de plaats net voor Guillaume de Mévius die met zijn Peugeot 208 R2 zegevierde bij de juniors en in RC4. In die categorie zag het er lang naar uit dat Romain Delhez, op de tweede plaats zou eindigen, maar omdat in de slotfase zijn ophanging begaf ging die ereplaats uiteindelijk naar de jonge Pierre Vauterin, die tevens beloond werd met de Junior Award" !
Robin Maes wint met zijn Prodrive BMW bij de Historics Hoewel Robert Droogmans lang leider was bij de historics, verdween de mooie Opel Manta 400 van de viervoudige laureaat van deze rally zaterdag in de vooravond door een mechanisch probleem van de tabellen. Robin Maes tot dan toe tweede, nam met zijn prachtige BMW M3 Gr.A, een authentieke Prodrive, ex-Jose Maria Ponce de leiding over en gaf die positie niet meer uit handen. “Via deze zege doe ik een schitterende zaak i.f.v. het kampioenschap”
Uiteraard won zijn BMW ook de klasse HC4 waar hij amper tegenstand kreeg van Stefaan Prinzie die zaterdag na een cardanbreuk eveneens uit de wedstrijd verdween, maar die zondag via super rally wel opnieuw van start ging met zijn Opel Ascona 400. Finaal ging de tweede plaats naar streekpiloot Benoît Gillot, die aan het stuur van zijn Ford Escort Gr.4 uiteraard ook zegevierde in de klasse PTN. François Cornélis, een gelukkige RACB-voorzitter Het laatste woord is ten slotte voor François Cornélis, de voorzitter van de RACB die in één van de openingswagens supertevreden terugkeerde naar Jambes. "Ik heb veel geluk gehad, want ik beleefde een uitzonderlijk en een geweldig weekend ! Echt waar er was geen enkel probleem i.v.m. met de organisatie van deze rally, de klassementsproeven waren geweldig en onze wagen (een Renault Twingo R1) kende geen enkel probleem, zelfs geen lekke band. De rally (in het algemeen) heeft slechts één nadeel er kruipt namelijk veel tijd in, maar na die bemerking wil ik ook melden dat het jammer genoeg al gedaan is. Maar… wees gerust ik kom zeker nog terug !”
Tussenstand BRC (na de rally van Wallonië) 1. V. Verschueren 64 pts, 2. B. Rouard 42, 3. K. Princen 36, 4. K. Abbring 32, 5. B. Allart 26, 6. P. Vauterin 24, 7. F. Boulat 22, 8. R. Delhez 21...

J-Motorsport heeft nooit veel geluk gehad in de Rally van Wallonië en de editie 2017 vormde helaas geen uitzondering op die regel. Kevin Demaerschalk redde wel de meubelen met een heel verdienstelijke 5de plaats in het erg sterk bezette startveld.

Autosport kan frustrerend zijn. De Rally van Wallonië was erg snel afgelopen voor de jongeren Amaury Molle en Achiel Boxoen. De eerste werd bij de start meteen uitgeteld door een motorprobleem, hoewel de motor gloednieuw was en perfect functioneerde tijdens de testsessie enkele dagen voor de wedstrijd. De tweede vernielde bij een zware crash de Opel Adam waarmee hij het vak mocht leren in afwachting van de officiële Skoda Fabia R5.Jourdan Serderidis was niet veel gelukkiger met de Citroën C4 WRC die hij huurde bij D-Max. "Ik vond nooit het goede ritme met deze wagen," betreurde hij. "Het gedrag van de C4 is heel brutaal en je hebt veel meer kilometers nodig om de wagen onder de knie te krijgen. We vonden niet de juiste set-up tijdens de testsessie van vorige week. In het begin van de wedstrijd had ik ook geen vertrouwen in de remmen. Ik remde veel te vroeg. De ophanging stond ook te zacht. De achtertrein was niet stabiel. Helaas kreeg ik niet de tijd om een oplossing te zoeken. Bij het begin van de tweede ronde, brak op de verbinding het voorste differentieel. Wellicht was dat de reden waarom ik de wagen twee keer liet afslaan bij de start van de twee voorgaande proeven. Daardoor had ik ook een spannend momentje in Bois-de-Villers. Ik ben ontgoocheld, maar ik kijk nu al uit naar mijn volgende WRC-wedstrijd met de DS 3 WRC."

Gelukkig ging het veel beter voor Kevin Demaerschalk, die een probleemloze wedstrijd afwerkte met de DS 3 R5.

"Ondanks de testsessie vooraf, waren de afstellingen niet ideaal in het begin van de wedstrijd," vertelt Kevin. "Ik vroeg een paar aanpassingen tijdens de eerste service, maar de anderen hadden niet gewacht. Ik zat snel achter de vier koplopers, maar ik kon niet harder. Ik heb het beste van mezelf gegeven, maar vanaf het moment dat ik het contact met de kopgroep verloor, heb ik geen overdreven risico's meer genomen. Ik heb mijn positie veilig gesteld en ik heb genoten van het rijden met de DS 3 R5, die heel betrouwbaar was op een slopend en zwaar parcours. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd!"

Pieter-Jan Maeyaert en Yves Dewulf trokken met vertrouwen en ambitie naar de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch rallykampioenschap. De Top 10 was de ambitie, maar door omstandigheden moest de bemanning van de blauwe Ford Fiesta R5 Evo tevreden zijn met de 19de plaats. Zondag koos Pieter-Jan voor het spektakel en werd niet meer naar de chrono's gekeken.
Voor Pieter-Jan Maeyaert was het begin van de wedstrijd redelijk teleurstellend. De verschillen waren veel groter dan verwacht, maar daar had de mechaniek een groot aandeel in.
"We hebben een serieus probleem met de pop-off valve, die open is gegaan. We verliezen voortdurend vermogen," sakkerde Pieter-Jan zaterdagmiddag. "Verder schakelt de versnellingsbak niet goed. Ik krijg de versnellingen er niet altijd in, wat heel vervelend is om aan te vallen. Wellicht is een sensor stuk. Ik probeer echt het maximum uit de wagen te halen, maar we staan op een magere 20ste plaats...."
Maar, vooral het vertrouwen bleef achterwege op de snelle proeven van de Rally van Wallonië.
"Het zijn heel snelle proeven in de buurt van Namen en ik heb het nog altijd moeilijk om vertrouwen te hebben in de snelle situaties. Ik kom uit een Escort met achterwielaandrijving die je moet zetten en op de achtertrein door de bocht moet zetten. De Fiesta R5 moet je zuiver op de voortrein insturen en dan moet je vol op het gas gaan, zodat de differentiëlen hun werk kunnen doen. Wanneer ik onderstuur voel, dan wil ik aan de handrem trekken om de auto te zetten. Ik heb nog niet de reflex om op de voortrein door te duwen. Op het onverhard speel ik ook teveel met het gaspedaal, terwijl je bij een R5 op het gas moet blijven zodat de differentiëlen hun werk kunnen doen. Nee, het is allemaal zo simpel niet," vertelde Pieter-Jan Maeyaert.

Zaterdagavond hadden Pieter-Jan en Yves heel wat tijd verloren, maar zondag bleven ze zich amuseren. Zelfs een beetje teveel, want Pieter-Jan koos voor het spektakel...

"Ik had me voorgenomen om niet meer wakker te liggen van de tijden en me te amuseren. Dat ging goed, maar in de steengroeve bij de finish van Wartet verloren we een 15-tal seconden door een schuiver. In Naninne was ik ook veel te agressief op de jump. We zijn op de neus geland, wat me een bumper kostte. In de tweede ronde braken we zelfs de radiator... Maar, we hebben de fans wat spektakel gegeven door wat vaker aan de handrem te trekken. Ach, ik heb blijkbaar nog kilometers nodig om het beste uit de Fiesta R5 te halen," vertelde Pieter-Jan, van wie we zeker nog mooie tijden mogen verwachten met de Ford Fiesta R5 Evo in de volgende wedstrijden.

Duizenden rallyfans genoten dit weekend in de zonnige omgeving van Namen van de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch rallykampioenschap. Het startveld was uitermate sterk, met maar liefst 13 tenoren met een moderne R5 aan de start, waaronder Polle Geusens en Filip Cuvelier met de groene bolide van het Renties Racing Team. Polle en Filip bewezen dat de jonge piloot uit Lommel snel progressie maakt, want in zijn tweede volledige wedstrijd met de Ford Fiesta R5 behaalde Polle een knappe 8ste plaats, tussen piloten met veel meer R5-ervaring.
Na de showproeven op de Citadel in Namen, stond de Renties Ford Fiesta R5 op de 7de plaats. Een positie die Polle tijdens een groot deel van de zaterdagetappe vast zou houden, maar uiteindelijk sloot Renties de dag af op de 8ste plaats.
"We eindigen de dag op de 8ste plaats, maar de verschillen zijn heel klein. We staan amper een halve seconde achter Cédric De Cecco, die veel meer ervaring heeft met een R5," vertelde Polle. "In de eerste ronde had ik het heel moeilijk. De afstellingen waren niet goed genoeg, want ik moest in de snelste waaiers van het gas omdat de achtertrein niet stabiel genoeg was. De auto brak uit. In de namiddag werden de afstellingen verfijnd en vond ik meer vertrouwen in de snelle waaiers. Het chassis kan gewoon ongelofelijk veel aan in de snelle bochten. Nu had ik wat meer moeite met "medium" bochten. Maar, in vergelijking met de TAC Rally, hebben we weer een stapje vooruit gezet, want we zijn nu aan het strijden tussen collega's met veel meer R5-ervaring."

Zondag ging Polle erg goed van start. Op de tweede proef van de dag, Wartet, met zijn fameuze steengroeve, klokte Polle zelfs de tweede tijd algemeen, amper 0"1 van de scratch. Dankzij een foutje van Cédric De Cecco rukte Polle op naar de 7de plaats, maar in de slotronde moest de Ford-bemanning noodgedwongen wat gas terug nemen. Uiteindelijk werd het een 8ste plaats in deze Rally van Wallonië.

"In de laatste ronde begonnen we plots vermogen te verliezen. De wagen had geen vermogen bergop en we kwamen de bochten niet meer goed uit. Ik denk dat er een probleem is met het differentieel achteraan. Jammer, want 's ochtends ging het heel goed, onder andere op die proef waar ik bijna de scratch reed... "

Polle en Filip lijken in elk geval klaar voor de eerste grote afspraak van het seizoen voor Polle Geusens: zijn thuisrally, de Sezoensrally!

Een stralende zon en supersnelle klassementsproeven, meer was er niet nodig om het beste naar boven te halen bij Vincent Verschueren. Ook in de vierde manche van het Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië verredeni in de omgeving van Namen, kleurde de Skoda-piloot uit Zingem, samen met copilote Veronique Hostens, de wedstrijd. Met een derde plaats verstevigt Vincent Verschueren trouwens zijn leidersplaats in het Belgisch rallykampioenschap.
Zoals verwacht lag het tempo erg hoog tijdens deze Rally van Wallonië, die verreden werd onder een stralende lentezon. Vincent Verschueren was van bij het begin in gevecht met Kevin Abbring voor de leidersplaats. Zaterdagavond volgde Vincent Verschueren met de Fabia R5 van GoDrive op een knappe tweede plaats, amper 13" achter de Peugeot-piloot met WK-ervaring.
"In de openingsronde was het moeilijk," vertelde Vincent. "Op deze snelle proeven moet je een wagen hebben die stabiel blijft in de erg snelle bochten, maar dat was niet het geval. Vooral op de proeven van Natoye en Mohiville, twee proeven met erg snelle, maar ook vuile waaiers, had de wagen teveel rolneigingen, waardoor hij flink dwars ging. Twee keer brak de wagen aan hoge snelheid uit en vreesde ik even dat ik de controle kwijt was, maar ik kon hem terug halen... Met een paar aanpassingen van de afstelling, ging het daarna beter en kon ik wel voluit gaan in de snelle bochten. We zijn blijven aanvallen, maar Kevin Abbring liet niets liggen. We kwamen terug tot op 13 seconden na 18 klassementsproeven."

Zondag wilden Vincent en Veronique de aanval inzetten, maar door een lekke band in Crupet moest het GoDrive-team zijn ambities bijstellen. 

"Ik reed rechts vooraan lek. Wellicht iets geraakt in een koord. Helaas in het begin van de proef. Alle snelle bochten moesten nog komen, dus verloor ik 42 seconden met die leegloper. We zijn naar de 4de plaats gezakt, 12" achter Guillaume Dilley met nog vier proeven te rijden. Het lijkt weinig, maar het zit vandaag dicht bij elkaar. Ik ga het zeker nog proberen," aldus Vincent Verschueren strijdlustig voor de slotronde.

En, het lukte. Vincent en Veronique trokken ten aanval en pakten alsnog die derde podiumplaats, met een halve seconde verschil op Guillaume Dilley. 

"Op de laatste proef heb ik maximaal aangevallen. We zijn tot het uiterste gegaan, want ik wilde absoluut die podiumplaats en de bijkomende punten pakken. Het verschil met Kevin was erg klein. Het is jammer dat Kris Princen er niet bij was, maar hoe dan ook was het een geweldige wedstrijd. We hebben onze voorsprong in het kampioenschap verder uitgebouwd. Op naar de volgende afspraak!"

De vierde manche van het Junior Belgian Rally Championship werd verreden in het kader van de Rally van Wallonië in Jambes, waar 25 erg snelle klassementsproeven voor de wielen werden geschoven. Dat het parcours uitdagend en lastig was, bewezen de foutjes van een paar jonge kerels, zoals Achiel Boxoen die zich op de tweede proef zaterdagochtend liet verrassen met de Opel Adam R2, terwijl een proef eerder Grégoire Munster al in het decor was gevlogen. Guillaume de Mevius liet zich niet verrassen. De piloot van het RACB National Team won overtuigend, al gaf Romain Delhez hem meer weerwerk dan verwacht.
Guillaume de Mevius kreeg zaterdag de ganse dag veel weerwerk van Romain Delhez. Het verschil bleef voor de slotronde beperkt tot een halve minuut.
"Het ging heel goed, zeker omdat we nog maar twee nieuwe banden hebben gemonteerd, terwijl Guillaume al 10 nieuwe rubbers heeft gelegd. Nieuwe banden, dat maakt echter een groot verschil, dus ik ben wel tevreden, zeker omdat ik op de Citadel een 12-tal seconden liet liggen. Bovendien verloor ik door een schuiver nog eens een 10-tal seconden," vertelde Romain Delhez, die sterke tijden liet optekenen, maar in de slotronde zaterdagavond verloor hij de aansluiting. Door oude, versleten banden ging hij rond in Natoye, waarna hij in Mohiville rustig bleef om de finish te halen. De tweede plaats leek voor de Opel-rijder, maar uiteindelijk ging de ophanging stuk in de allerlaatste ronde.

De zege ging naar Guillaume de Mevius, die foutloos bleef op het snelle parcours waarop hij opgroeide. "Het was tof dat we deze keer wel weerwerk kregen," vertelde Guillaume. "Ik ben blijven aanvallen omdat ik zoveel mogelijk bonuspunten wilde scoren. Dat is met 19 snelste tijden goed gelukt! Je leert ook het meeste door aan te vallen, dus dat is de beste leerschool. Zondagochtend in de steengroeve van Wartet ging ik iets te breed en had ik geluk, maar dat hoort er ook bij."

De tweede plaats ging, na de opgave van Delhez, naar Pierre Vauterin. De jonge kerel uit Kortrijk scoorde voor de vierde keer op vier wedstrijden, hoewel het pas zijn eerste seizoen is in het Junior BRC.
"Elke dag was de eerste ronde lastig, omdat ik alle proeven moest ontdekken. Vanaf de tweede ronde kon ik het tempo wat verhogen. Ik vond het heel plezant op de snelle proeven, al was het toch een serieuze aanpassing na de gekende proeven van Tielt. In Natoye liet ik even wat tijd liggen omdat ik even rechtdoor ging," aldus Pierre Vauterin, die voor zijn vierde mooi resultaat op evenveel wedstrijden beloond werd met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Sezoensrally.

Anthony Dovifat, de uittredende Junior-kampioen, merkte dat het niet eenvoudig is om over te stappen van een R1 naar een R2 met een sperdifferentieel. "De snelheden liggen hoger, alles komt sneller op je af en met het sper reageert de Citroën ook anders dan onze R1 van vorig jaar. Het leerproces begint weer opnieuw," aldus Dovifat, die voor Jelle Vermeire eindigde. Vermeire kende veel problemen met een geplooid stuurhuis wat extra servicetijd vergde en vooral natuurlijk de onmogelijkheid om met speciale benzine te rijden, waardoor de turbomotor minder power levert. Voor Jean Dilley, de broer van Guillaume, was er een bemoedigende vijfde plaats. Mooi, want Jean kon pas donderdag zijn eerste meters rijden met zijn pas aangekochte Ford Fiesta R2 Ecoboost. Hij moest zijn auto nog leren kennen op de proeven van de Rally van Wallonië. Niet evident, maar Jean bracht de opdracht tot een goed einde.

Junior BRC (na 4/9): 1. de Mevius 58 ptn; 2. Delhez 28; 3. Vauterin 27; 4. Bedoret 22; 5. Vermeire 13; 6. Dewallef 11; 7. Reynvoet 10; 8. Degeer 9; 9. Pacolet, Dovifat & Brüls 6; 12. Dilley Jean 4; 13. Lizen 3; 14. Mazuin 2

Met 10 wagens aan de start, was de 34ste Rally van Wallonië in de historic-klassen minder sterk bezet, maar aan kwaliteit was er geen gebrek, want het startveld werd opgewaardeerd door de komst van Robert Droogmans, viervoudig winnaar van de Rally van Wallonië, met een Opel Manta 400. Robert Droogmans maakte indruk met zijn aanvallende rijstijl en zijn snelheid, maar de overwinning ging naar Robin Maes, die zijn Camel BMW M3 naar de overwinning stuurde.
Twaalf proeven lang stond er geen maat op Robert "big attack" Droogmans, die indruk maakte met de Opel Manta 400 van Frank Jorissen. Nochtans kampte Droogmans al de ganse wedstrijd met koppelingsproblemen.
"Ik moet starten op de startmotor en bij het terugschakelen is het koppelingsprobleem storend, want soms krijg ik de versnelling er niet goed in, waardoor het afremmen op de motor niet lukt zoals gepland," vertelde Robert. "Maar, rallyrijden, dat verleer je niet. Ik voel me goed in de auto, al heb ik vroeger nooit met Opel gereden. Mijn enige vorige wedstrijd met een Opel waren twee proeven vorig jaar in de East Belgian Rally."
Het team had de bedoeling om de koppeling te wisselen tijdens de lange service op het einde van de zaterdagetappe, maar daar geraakte Droogmans niet. Bij de start van de proef van Arbre, liet de ontsteking het afweten.
De leiding werd overgenomen door Robin Maes, voor de eerste keer genavigeerd door Joke Van Damme, die haar eerste nationale wedstrijd als copilote afwerkte. De ex-Ponce BMW M3 Gr.A zou de leidersplaats niet meer uit handen geven.
"Deze overwinning doet deugd, maar zondag in de slotfase heb ik heel rustig gereden, want ik had veel voorsprong. Ik wilde de BMW niet beschadigen op de zware jump in Naninne en het slopende onverhard. Bovendien begon ik stilaan op mijn tandvlees te zitten, want onze M3 Gr.A is een heel fysieke wagen om te besturen. Ik voel mijn armen niet meer," vertelde Robin Maes.
Benoît Gillet stuurde zijn Escort naar de tweede plaats, maar op meer dan... 12 minuten van de winnaar. De derde podiumplaats ging naar Luc Caprasse met zijn Audi, voor Stefaan Prinzie, die leider blijft in het Historic BRC met zijn Opel Ascona 400. Deze keer beleefde Prinzie een lastig weekend, want zaterdag moest hij de Opel aan de kant zetten met een kapotte transmissie. Via Superrally kon hij de schade nog beperken met een 4de plaats.
"De rally was twee proeven te kort om terug op het podium te geraken, want ik maakte per proef een minuut goed op de Audi van Caprasse. Maar, met een 4de plaats ben ik tevreden, want de uitlaat is weer stuk," lachte Prinzie. "Ik moet wel zeggen dat we nog veel werk hebben om de Ascona 400 competitief te maken op dit soort snelle, hobbelige proeven. Ik moest op de hobbelige stukken aan hoge snelheid van het gas, want de wagen sprong telkens uit het spoor. Dan verlies je het vertrouwen..."
Emile Tollet, die zaterdag moest opgeven door een kapotte koppeling, werd vijfde, voor Eric Duthoit, die zaterdag door een defecte achterbrug de strijd moest staken. Patrick Mylleville moest zijn Porsche zelfs twee keer met mechanische pech aan de kant zetten. Vrijdag door een defecte versnellingsbak en zaterdag door een kapotte koppeling.

Wat een mooie overwinning voor de Nederlander Kevin Abbring ! Niet alleen de jarige Kris Princen (43) vierde vandaag feest. Ook Kevin Abbring mocht een feestje bouwen, samen met zijn copiloot en 8-voudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen en het voltallige team van Peugeot Belux en DG Sport. De jonge Nederlander won immers overtuigend de 34ste editie van de Rally van Wallonië met de Peugeot 208 T16. Daarmee profiteerde hij optimaal van de afwezigheid van Princen om terug aansluiting te vinden in het kampioenschap, waarin Vincent Verschueren blijft domineren.
De eerste avond van de Rally van Wallonië werd gedomineerd door Xavier Bouche, maar toen de piloot uit Marche zaterdagochtend te laat aan de start van de tweede proef verscheen en 30" straftijd kreeg, nam Kevin Abbring definitief de leiding over. De Peugeot-piloot kon zaterdag niet echt uitlopen, want Vincent Verschueren bleef op een 13-tal seconden hangen, maar toen de Skoda-rijder zondag lek reed in Crupet, was de kloof op Ghislain de Mevius groot genoeg om freewheelend naar de zege te rijden. De eerste overwinning van Kevin Abbring in het Belgisch kampioenschap en de eerste zege van een buitenlander in de Rally van Wallonië.

"In Spa heb ik lessen getrokken. Ik heb jaren geen volledig kampioenschap gereden en ik werd altijd aangetrokken om one-shots te rijden of om auto's te ontwikkelen. Deze keer heb ik al die zaken gewoon uit mijn hoofd gezet en heb ik gereden om deze rally te winnen, zonder meer. Het werkte, want ik was heel relax en sinds onze testen met de Peugeot heb ik het volste vertrouwen in de afstellingen. Ik moest niet forceren, al lang het tempo wel erg hoog," lachte Kevin, die pas voor de tweede keer aan de start stond van de Rally van Wallonië, na een eerdere deelname met een kleine Renault Clio in 2009. "Het parcours is echt schitterend. De proeven zijn kort, maar uitdagend en erg snel. Bovendien is de sfeer geweldig. Ik heb ervan genoten!"

Voor Pieter Tsjoen was het zijn eerste overwinning als copiloot op nationaal niveau. In 1996 won Pieter als eens als navigator van Frank Broekaert in Sombreffe en later won hij 8 Belgische rallytitels en 8 keer de Rally van Wallonië als piloot. "Dit is wel speciaal," lachte Pieter. "Maar, mijn rug heeft er wel onder geleden, want als copiloot zie je bepaalde bulten of oneffenheden minder goed aankomen..."

Vincent Verschueren wist zijn leidersplaats in het kampioenschap te behouden met een knappe derde plaats. De Skoda-rijder moest lossen in de strijd voor de zege op de derde proef zondagochtend in Crupet. "Ik ben voortdurend blijven aanvallen om in de buurt te blijven van Kevin, maar in Crupet reed ik vooraan lek en moesten we de rol lossen. We verloren 42" en ik moest achtervolgen op Guillaume Dilley, die ik op de laatste proef terug kon pakken met een halve seconde verschil. Het was alles of niets op de laatste proef," vertelde Verschueren.

Ghislain de Mevius werd tweede in zijn eerste rally van het jaar, maar wel zijn thuisrally voor eigen publiek in Jambes: "Ik ben hier opgegroeid en ken de baantjes heel goed, dus het is speciaal om hier goed te scoren. Ik had gehoopt om het tempo dat ik in de Condroz Rally had te kunnen bevestigen en dat is me goed gelukt. We hebben drie dagen hard aangevallen en het duel met Guillaume Dilley was heel amusant," vertelde de oudste van de broers de Mevius. Guillaume, de jongere broer, was ruim de snelste in R2 en in het Junior BRC.

Guillaume Dilley, die op de slotproef met een geblokkeerd gaspedaal te kampen had, viel met een halve seconde verschil naast het podium, maar hij toonde wel dat de Hyundai i20 R5 potentieel heeft in de Belgische rallysport. Kevin Demaerschalk behaalde een uitstekende vijfde plaats met de DS 3 R5 van J-Motorsport. De eerste wedstrijd met de Evo-kit leverde meteen de beoogde top 5 op. Zesde werd Adrian Fernémont, man van de streek, die zondag een paar kanontijden liet noteren. Helaas verloor de Ford-rijder teveel tijd door technische problemen (lekke band KP 1, stuurbekrachtiging KP 2, remproblemen,...) om nog dichter aan te sluiten vooraan. In elk geval remonteerde hij zondag Xavier Bouche, die de motivatie even verloor na zijn straftijd van een halve minuut.

Polle Geusens eindigde op de 8ste plaats na een erg regelmatige wedstrijd, waarin hij dicht bij zijn eerste besttijd kwam, maar in de slotfase verloor de Fiesta tijd door problemen met het differentieel. De Top 10 werd vervolledigd door Cédric De Cecco, die zondag even van de baan ging in Wartet en een remleiding scheurde, en Michaël Albert. Melissa Debackere en Edwin Schilt eindigden net buiten de Top 12.

Cédric Cherain was aanvankelijk ook mee in strijd voor de zege, maar de Citroën-rijder moest van bij het begin in de achtervolging, na een foutje op de Citadel. In Mohiville ging hij, mede door een lekke band, over de limiet. De wagen ging rond en daarbij werd de uitlaat beschadigd. Omdat de bemanning vervolgens bedwelmd werd door uitlaatgassen, zette Cédric zijn Citroën noodgedwongen aan de kant, al speelde een straftijd van 1'40" ook een rol bij die beslissing. Benoît Allart, aanvankelijk mee in strijd voor het podium, ging al vroeg van de baan in Mohiville met de Skoda Fabia R5. Met een afgebroken wiel was de strijd meteen gestreden.

Bij de Juniors ging de zege, zoals al gezegd, naar Guillaume de Mevius, terwijl Pierre Vauterin, tweede, beloond werd met de Junior Award. In Historic maakte Robert Droogmans indruk door de leiding te nemen, ondanks koppelingsproblemen, tot de ontsteking van de Opel Manta 400 het liet afweten in Arbre. De zege ging zondag met ruime voorsprong naar Robin Maes met zijn prachtige BMW M3, terwijl Stefaan Prinzie, na een opgave zaterdag, de punten van de 4de plaats pakte, in het spoor van Gillot en Caprasse.

Voor het derde jaar op rij is het Falken Drift Team present op de Citadel. Met een sterk optreden verzorgt hun kwartet er het show-aperitief voor de passage van de deelnemers van de 34ste rally van Wallonië. Zelfs bij de gepassioneerde liefhebbers zijn er weinig mensen die weten dat driften een erkende autosport-discipline is. Maar intussen hebben diverse nationale federaties er reglementen voor opgesteld i.f.v. een heus kampioenschap, terwijl er voor de beste specialisten ook steeds meer internationale of Europese wedstrijden en events georganiseerd worden.
Zo is het Falken Drift team onder aanvoering van Remmo Niezen, één van de absolute specialisten en tevens recordhouder in deze discipline voor de derde opeenvolgende keer te gast in Namen. Hij is bovendien de regerende Europese kampioen bij de "King of Europe Drift Series Pro" en komt naar Namen met zijn nieuwe Z4M BMW GTR aangedreven door een BMW E92 M3 V8 van meer dan 600 pk!
Ook de beroemde "drift taxi" BMW M5 V8, is weer van de partij met deze keer afwisselend de Luxemburgse Rohan "Battle Beast" Van Riel, zijn gebruikelijke bestuurder en Michel Ditmarsch, een collega van de "chief" achter het stuur. Beiden delen verder evenwel ook een het stuur van een BMW M3 V8
Het kwartet wordt deze keer vervolledigd door een derde Nederlander, Mark "DriftRebel" Vissers, die in dit wereldje bekendheid verwierf met zijn originele Volvo 360 Turbo High van 340 pk. Op de Esplanade van de Citadel, zal hij evenwel een BMW M3 E36 mennen.
De Falken Drift Show gaat vrijdagavond in twee fasen door op de Esplanade van de Citadel. Het eerste deel begint om 17:30 (de start van de KP1 is voorzien om 18:45) en het tweede deel is voorzien tegen 20:30 (KP2 start om 21:15) .

Na zijn 5de plaats in de TAC Rally, lijkt Polle Geusens klaar om dit weekend in de Rally van Wallonië mee te strijden voor de knikkers met de Ford Fiesta R5 van Renties Racing. Maar, Polle houdt de druk bewust en begrijpelijk weg, want 14 KP's op snelheid met een R5 is natuurlijk een verwaarloosbare ervaring in vergelijking met de ervaring van de overige kleppers aan de start met een R5.
"In principe zou Adrian Fernémont een mooie referentie zijn, maar hij heeft al meer rally's gereden met de Fiesta R5 en hij stond vorig jaar in de Wallonie ook aan de start met de Fiesta. Zijn nota's zullen dus aangepast zijn en de Wallonie wordt letterlijk in zijn achtertuin verreden. Nee, ik ga me niet gek laten maken door de tijden van Adrian. We gaan exact dezelfde strategie hanteren als in Tielt: ons eigen tempo rijden, niet naar de anderen kijken en kilometers maken om ervaring op te doen. Onze Fiesta R5 heeft een topsnelheid van 188 km/h, maar de Skoda's hebben een sterkere motor, zodat ze op de snelle proeven moeilijk te houden zullen zijn," vertelt Polle. 
Het is zijn vijfde deelname in de Rally van Wallonië, waar een parcours wacht dat weer een andere uitdaging is dan de proeven in Tielt of Landen. "Ik hou wel van de supersnelle proeven in de buurt van Namen. Mijn lievelingsproeven zijn
Arbre en Natoye. Maar, het is de eerste keer met een R5 op dat soort proeven, dus moet ik nog leren. In Tielt heb ik gemerkt dat ik in de snelle situaties nog ver van de limiet zit. Het chassis van de Fiesta R5 is erg goed. De wagen heeft me nog geen moment verrast of in de problemen gebracht. Ik denk vaak dat ik erg snel in de bocht duik, maar bij het uitkomen van de bocht blijkt het toch nog te traag. Stelselmatig mijn grenzen verleggen, dat is de doelstelling voor dit weekend," vervolgt Polle. De grens verleggen, dat gaat Polle, opnieuw genavigeerd door Filip Cuvelier in de Renties Fiesta, op de Citadel alvast niet doen.
"Nee, op de Citadel ga ik geen gekke dingen doen. Gewoon zuiver rijden, zonder foutjes te maken, dan zal de chrono wel in orde zijn," vertelt Polle, die donderdag nog een laatste keer de Renties Ford Fiesta R5 aan de tand zal voelen op de shakedown.

Pieter-Jan Maeyaert goed voorbereid aan de start "Ik moet mezelf tijd geven"
Het Belgisch rallykampioenschap schakelt dit weekend een tandje hoger. Met de Rally van Wallonië staat, drie weken na de TAC Rally in Tielt, al de vierde manche van het Belgian Rally Championship op het programma. Op het snelle parcours rond Namen wil Pieter-Jan Maeyaert verder progressie maken met de Ford Fiesta R5, maar samen met Yves Dewulf wil hij vooral een resultaat realiseren dat zijn potentieel weerspiegelt.
"Het is razend druk in de zaak, want stilaan komt het bouwverlof in het verschiet. Door die drukte is het heel moeilijk om me vrij te maken, maar ik heb me toch goed kunnen voorbereiden. Uiteindelijk hebben we mooie tijden gerealiseerd in de vorige twee wedstrijden, maar dat bleek niet uit het resultaat. Ik had nooit gedacht dat ik in Tielt op een vierde plaats zou staan, maar uiteindelijk ging die mooie positie verloren. Deze keer wil ik zonder problemen finishen en een resultaat realiseren," vertelt Pieter-Jan, die zich wel de nodige tijd wil gunnen.
"Kijk, ik wil de kloof met de tenoren op termijn dichten. In Tielt verloren we 2" per km op de snelsten. Ik wil dat verschil verkleinen, maar de meeste mensen in mijn omgeving vinden dat ik mezelf meer tijd moet gunnen. Het was immers pas mijn tweede rally met de Fiesta R5. En na de wedstrijd bleek dat er effectief een probleem was met de pop-off in het slot van de rally, toen ik vermogen verloor."
De Rally van Wallonië gaat vrijdag van start met een showproef op de Citadel. Onverhard, dat ligt Pieter-Jan wel.
"Ik zal mezelf vrijdag wat moeten inhouden, want ik vind die passage op de Esplanade natuurlijk fantastisch. Ik zal moeten proberen om van de handrem af te blijven, want ik wil niet teveel tijd verliezen om zaterdag op een goede positie te starten," aldus Pieter-Jan, die samen met Yves Dewulf wil genieten op de snelle proeven.
"Ik heb nog maar een keer in de Wallonie gereden. Het ging goed, maar zondag moest ik opgeven door een technisch probleem, Het zijn prachtige proeven en ik denk dat we goed voorbereid aan de start komen. Met een top van 188 km/h zullen we het lastig hebben tegen bepaalde Porsches op sommige proeven, maar we gaan het beste van onszelf geven!"