Het werd een prachtdag voor de organisatoren van Scuderia Vervica met de Rally van Wervik. Een mooi deelnemersveld, weinig oponthoud, geen noemenswaardige incidenten, een tropisch zomerweertje en met Guillaume Dilley kregen ze nog een nationale topper op de zegelijst. Wervik zal altijd wat in de schaduw staan van de komende gebeurtenissen in Ieper, maar het legt de inrichters geen windeieren.
Het was echter de Ier Keith Cronin die met zijn Ford Fiesta R5 het best wakker was, met 3 besttijden op de 4 eerste proeven. “Ongelooflijk wat die daar deed”, oordeelde Wervikaan Davy Vanneste, zelf aan de slag met zijn Fiesta R5+. “Duidelijk geen sukkelaar, om zo van de eerste meters in het ritme te zitten!” Dat was inderdaad een goede analyse, want als drievoudig Brits Rallykampioen (2009-2010-2012) kan Cronin aan een stuur draaien. Maar toch ging hij even rond en van de baan. Het sein voor de Ier om het rustiger aan te doen. Cronin gaat naar Ieper en een vernielde Fiesta zo kort voor de wedstrijd zou zeer nefast zijn. “Ik ga proberen om mee te zijn in Ieper”, vertelde hij. “Maar dat zal wel een andere zaak worden. Ook hier ging het drie proeven goed, tot ik euhm...een probleempje had. Maar ja, dat is dan rally, niet?”
Een andere gegadigde, Guillaume Dilley en de Hyundai i20 R5, die graag zijn naam op de Ieperse zegelijst wil schrijven kwam kilometers maken in Wervik. Die reed vooral op de proeven van Kruiseke en Wervik enkele indrukwekkende tijden bij elkaar, haalde met zevenmijls-laarzen Vanneste bij en ging naar de leiding om die niet meer af te staan. Toch liep alles niet van een leien dakje. “Neen, ik dacht dat het al gauw gedaan was”, vertelde hij na de finish. “Vanmorgen kregen we een niet te achterhalen probleem met de motor. Elektrisch circuit wellicht. Ik besloot toch alles te geven maar de wagen hield het, tot...de laatste KP. Toen stak het probleem weer de kop op maar gelukkig haalde ik de finish. Ik leerde vandaag toch heel wat bij, want de wegen hier in West-Vlaanderen zijn toch heel anders dan de rallywegen waar we normaal op rijden en deze ervaring zal me zeker van pas komen in Ieper.”
Thuisrijder Davy Vanneste moest nog maar eens genoegen nemen met een tweede plaats in eigen stad. “Ik wist genoeg toen ik de inschrijflijst zag”, bekende Vanneste. “Ik was al blij dat ik even naar de eerste plaats kon. De afstelling van de wagen zat goed, daar hebben we niet veel meer aan
Rally van Wervik duidelijk de voorbereiding op Ieper
veranderd. Binnen twee weken ga ik naar Ieper en daar mik ik altijd op een top 10 plaats. Dan zit je goed. Ieper is een lange en zware wedstrijd, en eerlijk gezegd, het niveau van een Cherain of een Dilley kan ik niet aan.”
Een andere opvallende zege en een voorbode van de Ieperse wedstrijd, was die van Paul Lietaer met de Subaru Legacy bij de Historics. Hij reed Didier Vanwijnsberghe met de BMW M3 op meer dan twee minuten en dat wil dan wel wat zeggen. De “Polle” is er klaar voor. “Misschien Stouf”. Dat is de enige die Lietaer ziet als een bedreiging. “De wagen is helemaal top, het is niet meer hetzelfde als twee jaar geleden toen ik ermee debuteerde. Ieper ga ik gewoon winnen”, sprak hij zelfzeker. De zeges in Wervik kan hij al niet meer tellen. “Maar het is altijd leuk. Ik werkte hier tot mijn pensioen. Nu win ik hier rally’s. Het is mijn tweede thuis!”
Bekommernissen rond het Vlaamse regionale kampioenschap liggen ver weg. “Ieper” was de gespreksstof van deze rally in Wervik. Wie nog wel zijn blik op het regionale kampioenschap had, deed goede zaken. Zoals Stefaan T’Joens, die met de Mégane RS Vanhoutte (Impreza STi) en Luikenaar Cravillon (Clio) afhield en schijnbaar op wandel is naar een nieuwe VAS titel.
De aandacht voor het regionale kampioenschap pikt opnieuw op begin juli, met de TBR Rallysprint van Oekene.

Na de Rallye de Hannut en de TAC Rally hervat de strijd binnen de Ford Pinto Cup in “12 uren van Wervik”. Velen beogen een hoger doel, namelijk de Ypres Historic Rally, maar heel wat rijders kunnen de punten in Wervik broodnodig gebruiken. Koen Verhaeghe is soeverein leider na twee overwinningen.

Na een stevige voorjaarspauze is Wervik het decor voor de derde manche van de Ford Pinto Cup. Een vaste afspraak op de kalender en voor velen het uitgekiende moment om warm te draaien voor de Ypres Historic Rally die al binnen twee weken verreden wordt.

Zwevelenaar Koen Verhaeghe kan met twee overwinningen op zak met een goed gevoel afzakken naar de Tabaksstad. Toch start Verhaeghe niet als topfavoriet in deze VAS-manche. Met Christof Anckaert, Rik Vannieuwenhuyse, Jeroen Van Wanseele en Sam Warnez krijgt de leider in het kampioenschap af te rekenen met enkele kleppers. Ook Franklin Temperville start in Wervik, waardoor het totaal op zes teams komt, een voorlopig seizoensrecord.

Het belooft een mooie strijd te worden vooraan. Rik Vannieuwenhuyse verdedigt zijn titel in Wervik. Hij en zijn co-rijder Kenny Deroo wonnen vorig jaar nog deze manche. Ze kijken dan ook uit naar de strijd. De West-Vlaming zit alvast in het goede ritme want vorige week won hij de Rallye Claudy Desoil in Henegouwen op een overtuigende manier. “Na onze overwinning in Claudy Desoil zijn we helemaal klaar”, aldus Deroo. “Voor het eerst dit jaar komen we allemaal aan de start in de Cup. We zijn dus wel benieuwd hoe ver we staan tegenover onze collega’s, zowel mechanisch als sportief. Vorig jaar wonnen we hier nog, dus de wedstrijd ligt ons perfect. We behaalden ook klassewinst in H3, in een sterk bezet veld. Het zal een harde strijd worden. Alle piloten zijn al weken met deze periode bezig.”  Vannieuwenhuyse moest verstek geven de eerste twee manches.

Iedereen kan trouwens goed de punten gebruiken om de jacht op Verhaeghe in te zetten. Tweevoudig kampioen Van Wanseele toonde zich autoritair in de TAC Rally, in eigen gouw, maar moest opgeven. Ook Christof Anckaert toonde in Hannut dat hij nog altijd snel is, maar ook hij moest de wagen als leider op kant zetten. En Sam Warnez kroop in die openingsmanche even in het spoor van Anckaert, maar ook hij bleef niet gespaard van pech, en moest zelf forfait geven voor Tielt.

Temperville heeft al een tweede plaats op zak, in Hannut, en reed recent nog de roemrijke Rally d’Antibes uit, met een podiumplaats in zijn klasse. Het team is dus helemaal klaar voor.

De rally start zaterdagochtend. Er moeten vier lussen van drie proeven worden afgewerkt.

Agenda: 11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk

Juni, de rallymaand. Vooral dan om de “internationale” Rally van Ieper. Maar dat straalt ook af op de regionale wedstrijden, want zeker nu Ieper uit het Europese Kampioenschap is gestapt en een eigen koers kan varen, wordt de wedstrijd aantrekkelijk voor heel wat rijders, ook de lokale en de regionale.
Wel, er zijn dus een aantal piloten die traditiegetrouw in de Rally van Wervik, nu zaterdag 10 juni, een oefengalop komen plaatsen voor de Ieperse wedstrijd, want dat blijft voor velen, en zeker voor de West-Vlaamse licentiehouders, de niet te missen afspraak. De strijd om het regionale kampioenschap ligt op dit moment nog veraf en is voor velen nog geen prioriteit. Zo komen we, na het uitpluizen van de voorlopige deelnemerslijst, tot enkele namen die wellicht gaan meespelen voor de winst in Zuid-West-Vlaanderen.
Melissa Debackere leverde amper twee weken geleden een spannende strijd in Oostrozebeke tegen Steve Bécaert en deze thuiswedstrijd wil Melissa zeker nog op haar palmares hebben. Of dat makkelijk zal worden is uiteraard nog maar de vraag, want ook Andy Lefevere en de Misubishi Evo X staat aan de start. De concessiehouder uit Staden heeft nog iets goed te maken in Wervik… Ook Guillaume Dilley, met de Hyundai i20 R5, zal tot de absolute favorieten behoren, samen wellicht met Pieter-Jan Maeyaert. De Oekenaar start uiteraard op zijn Ford Fiesta R5. Verder komt Philip Cracco met zijn Fiesta R5 kilometers maken, Achiel Boxoen zal de Skoda Fabia R5 verder uittesten onder het toeziende oog van Freddy Loix en ook andere jongeren als Bedoret (Peugeot 208 R2) en Joachim Wagemans (met eenzelfde wagen) komen het terrein verkennen.
Spektakel zal er gegarandeerd zijn bij de Historics waar Paul Lietaer de Subaru Legacy komt losrijden. Hij zal wel te maken krijgen met Didier Van Wijnsberghe, die zijn M3 meebrengt, Stefaan Prinzie en zijn Ascona 400 en vergeten we vooral ook Christophe Merlevede en zijn M3 niet (vorig jaar nog de winnaars van het nationale luik in de Historic Rally van Ieper).
Wie Wervik zegt, zegt FIRC. De Flanders International Rally Challenge is opnieuw goed voor 28 inschrijvingen waarvan 25 Britten en Ieren. Zij brengen een pleiade aan competitief materiaal mee en kunnen voor de verrassing zorgen als de omstandigheden meezitten. Maar internationaal is Chewon Lim uiteraard de meest vreemde eend in de bijt. De Koreaan neemt de start met een Hyundai R5 en wordt bijgestaan door Martijn Wydaeghe. Dat er nog een aantal toppers te elfder ure aan de start verschijnen, sluit de organisatie niet uit.
Voor het tweede jaar op rij maakten ook de leerlingen van de basisschool “De Graankorrel” weer prachtige, mooie rallyplaten. Ga die vooral eens bekijken wanneer u in het rallycentrum in Wervik passeert. Dat is gelegen in de Broederschool, in de Magdalenastraat te Wervik. De start van de eerste deelnemer gebeurt daar om 8u30 en de aankomst op het finishpodium wordt verwacht om 18u55.

De Ypres Rally is dit jaar toe aan zijn 53ste editie. Zoals al bleek bij de viering van de 50ste editie die gepaard ging met een tentoonstelling en een uniek boek, dat nog steeds te verkrijgen is in de shop van Superstage, koestert organisator Superstage het roemrijke verleden van de topwedstrijd in de Westhoek.
De Ypres Rally bracht hele generaties rallyfans op de been. Heel wat toppers van vandaag werden als kind door het rallyvirus gebeten toen ze gefascineerd stonden te kijken naar de doortochten van hun helden. Zo is de passie ontstaan bij de meeste van de leden van Superstage, waaronder Alain Penasse, die met de fiets of via autostop al weken vooraf elke avond naar de Westhoek kwam om de verkenningen te volgen.
Een van die tenoren van destijds was Tony Pond, de enige buitenlander die twee keer de Ypres Rally wist te winnen, in 1978 en 1980, telkens met Fred Gallagher als copiloot.
In 1978 werd Tony Pond door British Leyland uitgezonden naar Ieper om het potentieel te showen van de nieuwe Triumph TR7 V8, het wapen van de Britten om het op te nemen tegen de Lancia Stratos. Tony Carello, leider in het Europees kampioenschap, kwam in de slotnacht aandringen met zijn officiële Lancia Stratos, maar hij donderde van de baan. Tony Pond reed met de rustig ronkende TR7 V8 overtuigend naar de overwinning, voor Gilbert Staepelaere op 3'17" en Tony Carello op 5'59". Het was de eerste zege in Ieper van een Brit.

Twee jaar later deed Pond het nog eens over, opnieuw met een Triumph TR7. Het was een loodzware wedstrijd, want van de 201 teams aan de start, haalden er slechts 38 de finish. Een van de slachtoffers was Zanini, de enige serieuze rivaal van Pond, die met zijn Porsche van de baan ging. Per Eklund, net als Tony Pond met een TR7 aan de start, naderde tot op 29" van de leider, maar toen brak de versnellingsbak. Tony Pond behaalde zijn tweede overwinning in Ieper met maar liefst 9min14" voorsprong op Robert Droogmans en "Geron", beter gekend als Ronny Joosten.

Geen enkele andere buitenlander wist de Ypres Rally twee keer te winnen en bij de Britten noteerden we enkel nog zeges voor Jimmy McRae en Kris Meeke.

Om de ondertussen betreurde Tony Pond te eren, lanceert Superstage de Tony Pond Trophy en de Tony Pond Junior Trophy, een beker voor de eerste deelnemer van het Brits kampioenschap aan de finish en voor de snelste Britse Junior. De prijs zal worden uitgereikt door Fred Gallagher, zowel in 1978 als 1980 de gids van Tony Pond. Fred Gallagher navigeerde in zijn carrière bijna alle grote kampioenen, gaande van Tony Pond via Henri Toivonen, Juha Kankkunen, Björn Waldegard, Ari Vatanen tot Petter Solberg!

Afgelopen zondag vertrok Didier Duquesne met de Konvert Ford Fiesta WRC als favoriet tijdens de ORC Rally in Oostrozebeke. Didier en copiloot François Geerlandt reden een heel sterke wedstrijd, vijf keer klokte het Konvert team de beste tijd. Maar helaas kreeg het team ook af te rekenen met mechanische problemen zodat strijden voor de overwinning niet mogelijk was.

Halverwege de tweede proef scheurde de turbodarm van de Fiesta WRC en verloren we steeds meer vermogen,” aldus Didier Duquesne. "Op die proef verloren we een kleine 10 seconden, maar dan moesten we nog de derde proef zonder turbo afwerken. Zo werden we nog verder teruggeslagen in het klassement.... 
Vanaf de tweede lus zijn we dan in de aanval gegaan, met als resultaat vijf maal de beste tijd. In de laatste ronde wou ik nog eens een kanontijd rijden op de proef van De Ginste, maar naar het einde van de proef ging ik rond en verloor ik nog eens anderhalve minuut…

Uiteindelijk behaalde het team van Duquesne en Geerlandt de vierde plaats en werd de rally afgesloten met een goed gevoel.

Didier reed een heel sterke wedstrijd,” wist copiloot François Geerlandt nadien. “Toen de turbo was hersteld reden we ongeveer een halve seconde per kilometer sneller dan de R5 piloten en volgens First Motorsport is dit ook het verschil tussen de WRC en de RRC versie van de Fiesta. Ik kijk nu reeds uit naar onze volgende wedstrijd de Ypres Rally.

Ook de reacties in het kamp van Konvert waren enthousiast. “De prestatie die Didier, François en het team vandaag hebben neergezet heeft veel gelijkenissen met ons dagelijkse werk bij Konvert. Een volledig team dat zich 100% geeft en elk detail zo goed mogelijk in orde wenst te brengen…

De ORC Rally houdt vast aan zijn tradities en blijft identiek aan de editie van vorig jaar. We krijgen rondom Wielsbeke en Oostrozebeke opnieuw 4 lussen van 3 klassementsproeven (Hulste, De Ginste en Wielsbeke). Even traditioneel tapt de ORC Canal Rally uit het vaatje van de verschillende Cups en Challenges. Zo zien we naast de VAS deelnemers ook opnieuw de Flanders International Rally Challenge (FIRC), de Classic Rally Challenge en de Clio 2 Rally Challenge.
De deelnemerslijst vulde zich gestaag en stevende af op de kaap van 130 inschrijvingen met ook deze keer weer een uit de kluiten gewassen Britse vertegenwoordiging. Die komen natuurlijk het water verkennen nu de befaamde Ieperse rally deel uitmaakt van het Britse kampioenschap. De ORC is dan een goede testgrond en niet enkel voor de Britten. Ook vele “nationale” rijders komen even opwarmen op de West-Vlaamse proeven rond Wielsbeke en Oostrozebeke. Het is dan natuurlijk vissen naar de kanshebbers op de overwinning. Steve Bécaert en de DS3 R5 is de eerste combinatie die in gedachten komt maar ook deze keer zal een zege voor Bécaert verre van zeker zijn. Onlangs maakte Didier Dusquesne bekend dat hij een mini West-Vlaams programma zal afwerken met een Fiesta WRC en de ORC rally is de eerste wedstrijd op zijn lijstje. Bovendien liggen er nog andere kapers op de kust met o.a. de BMW’s 1M van Kurt Braeckevelt en Brecht Hoorne en uiteraard de winnaar van verleden jaar, Andy Lefevere en zijn Mitsubishi Lancer Evo X. Bij de Historics zien we Paul Lietaer op zijn Escort en die zal het hoofd moeten bieden aan de BMW M3’s van een gemotiveerde Robin Maes en een op revanche azende Alain Vermeulen. Men mag verwachten dat deze top historics eveneens hoog in het algemene klassement zullen eindigen.
De ORC Rally staat bekend voor zijn ludieke aanpak van de zaken. Zo kunnen de rijders dit jaar opnieuw racen om hun startnummer te verkrijgen. Op woensdag 24 mei komt de organisatie met een kartingwedstrijd in World Karts te Kortrijk. Een andere goede traditie is de aanwezigheid van een rally-radio met het team van RPR en sedert vorig jaar is er de spektakelbeker Roger Bucamp. Het is een eerbetoon aan de man die zich jarenlang inzette voor de veiligheid in de rallysport doch hij overleed op 6 juli 2015. De beker beloont de spectaculairste passages en werd vorig jaar gewonnen door Michel Casseyas.
Komen we nog even terug op de Flanders International Rally Challenge (FIRC), en de Britten die toch een speciale band hebben met deze ORC. Voor de wedstrijd in Oostrozebeke staat de teller op 30 inschrijvingen en voor de Belgen zijn deze Britten een onbekende factor. Oppassen toch maar voor John Reddington (Escort MK2 Millington), die nog een 3de plaats algemeen pakte in de onlangs verreden Rally Salamandre tegenover de Waalse toppers. Ook voor Anthony Mayberry (op identiek materiaal), Anthony O’Brien (Evo X) en de broers Coulson (BMW Compact M3) is het uitkijken geblazen. De ORC wordt echter ook een manche van een ander kampioenschap over de (taal)grenzen heen, de Classic Rallychallenge. Die competitie wil rijders met Historic wagens, Vlamingen en Walen, weer bij elkaar te brengen. Alleen, er is vooralsnog geen Vlaming die zich heeft aangemeld...
Alle actie kan u volgen in en om het Gemeenteplein van Oostrozebeke waar zondagochtend de eerste wagen over het startpodium zal rijden om 8u00. Om 18u06 worden de deelnemers terug verwacht over het finishpodium en kort daarna zullen we weten wie er Andy Lefevere opvolgt als winnaar.

In 1992 gaf de FIA groen licht tot het organiseren van historische rally's in het kader van de bestaande ERC rally's.  Dit ontging wijlen Frans Thevelin en zijn ambitieuze ploeg niet. Zij sprongen meteen mee op de wagen en organiseerden  in 1993 een eerste historic rally.
In de schaduw van de 29ste editie van de “Ypres 24 Hours Rally 1993” werd de 1ste “Ypres Historic Rally” ingericht.
Expo in Boezinge
Meteen maakten de toeschouwers kennis met historische rallyauto's. Voor de oudere rallyfanaten een weerzien met de oude gloriën uit hun jeugdjaren, zowel bij de wagens als bij de piloten. Voor velen gewoon puur genieten van mooie passages van legendarische rallywagens!
Intussen is deze Ypres Historic Rally een eigen leven gaan leiden. Sedert 2000 is het pittoreske Boezinge de uitvalsbasis voor deze Europese gerenommeerde wedstrijd. In het kader van dit 25-jarig jubileum, organiseert Superstage een tentoonstelling over 25 jaar Ypres Historic Rally.
De man achter deze organisatie is Gerard Ghesquiere, die in 2014 ook de expositie "Ypres Rally 50 Years" organiseerde.
“De tentoonstelling wordt georganiseerd in het clublokaal de Zwaan in Boezinge, van 18 juni tot 25 juni,” aldus Gerard Ghesquiere. “De expo is open op zondag 18, woensdag 21, vrijdag 23 en zaterdag 24 juni van 10.00 uur tot 20.00 uur, maandag 19, dinsdag 20 en donderdag 22 juni van 14.00 tot 20.00 uur en zondag 25 juni van 14.00 tot 18.00 uur. Op woensdag, vrijdag en zaterdag zijn wij open volgens de publieke opkomst tot ten laatste 22.00 uur.
Er zijn zowat 600 foto's te bewonderen, alle affiches en rallyplaten en voor ieder jaar een archief. Er is een speciale hoek ingericht voor lokale copiloot wijlen Serge Messine, er is de bekerkast van Gaby Goudezeune en we hebben een kast vol memorabilia. Buiten is er een permanente expo in een tent van 6 tot 8 wagens uit de rallywereld. Verder kan je ook een Speedsport bewonderen. Deze bolide werd in 1925 gebouwd in Schaarbeek en Georges Bouriano won er in 1926 mee op het circuit van Chimay."

Vernieuwingen

De rally zelf onderging volgens koersdirecteur Johan Taffin enkele kleine wijzigingen. “De klassementsproef in Boezinge is uit het wedstrijdbeeld verdwenen. Op vrijdag komt er een nieuwe proef in de plaats, die we twee keer zullen rijden: Zonnebeke. Zowel de Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor FIA-gehomologeerde wagens, als de Classic Ypres Rally, voor het BHRC, rijden dezelfde proeven. Al naargelang het aantal starters in de Ypres Rally, wordt bij ons de start voorzien op vrijdagavond rond 18 uur, voor twee ronden van telkens twee proeven, zijnde Zonnebeke en Langemark."
Zaterdag volgt dan het hoofdgedeelte van de wedstrijd. De start is voorzien rond de middag en de teams krijgen nog 9 KP's voor de wielen. Proeven die grondig werden gewijzigd, zoals in de moderne Ypres Rally. De winnaar zal om 21h op het podium gehuldigd worden.
Het grote rallyfeest op woensdag 21 juni blijft behouden. Dan genieten alle historic rallyliefhebbers van 19 tot 22u van de shakedown in Boezinge. In de voorbije jaren is deze shakedown uitgegroeid tot een groots rallyfeest in het gezellige Boezinge. Het is de ideale aanloop naar een spannend en hoogstaand rallyweekend in Ieper en omstreken.
Wat de inschrijvingen betreft, die stromen vlot binnen. In de FIA-wedstrijd is het de vraag wie Paul Lietaer, aan de vooravond van zijn 60ste verjaardag, een duimbreed in de weg kan leggen. Lietaer start met zijn erg snelle Subaru Legacy RS.
Komt het gevaar uit Belgische hoek, met de gekende opponenten als Didier Vanwijnsberghe en Stefaan Stouf? Of kunnen de buitenlandse rijders eindelijk eens de ‘lokale specialisten’ het vuur aan de schenen leggen? Wat zijn Erik Comas (Lancia Stratos), de Fin Veikkanen (Porsche), Anton Werner (Audi Quattro) en Antonio Parisi (Porsche) waard op de smalle weggetjes van de Westhoek?
In de Classic Ypres Rally is het zeker uitkijken naar de tenoren van het Belgisch kampioenschap, zoals Robin Maes, Dirk Deveux, Stefaan Prinzie en Patrick Mylleville. Maar, ook de streekrijders mogen we niet uit het oog verliezen. Denken we maar aan de BMW-rijders Christophe Merlevede en Alain Vermeulen.”

Meer info op www.ypreshistoricrally.be

De 53ste editie van de Ypres Rally belooft weer een fantastische affiche te presenteren. De inschrijvingen uit binnen- en buitenland komen vlot binnen en we mogen ons opmaken voor een strijd op internationaal niveau, met onze nationale Thierry Neuville als absolute referentie.
Het spektakel begint ook dit jaar al op donderdag 22 juni in Nieuwkerke met de Qualifying Stage, gevolgd door de Shakedown. De proef in Nieuwkerke is dit jaar hertekend om de verkeersstroom in het servicepark te verbeteren. De start is verlegd naar de Seulestraat, waarna de teams meteen de Potteriestraat in duiken. Het nieuwe gedeelte maakt een lus langs de Groenestraat en de Temmersdreef, waarna opnieuw aangesloten wordt op het bekende snelle en technische gedeelte door de Spiervelden. Het slot van de proef bleef ongewijzigd op de Markt van Nieuwkerke, waar het showgedeelte op de kasseien jaarlijks gesmaakt wordt door duizenden rallyfans.

De Qualifying Stage wordt dit jaar voorbehouden voor de Gold Entries die zich hebben ingeschreven met een wagen van klasse RC2, de topcategorie met de R5's, of een GT. De chrono op de QS zal bepalend zijn voor de startorde. De Top 15 mag vrijdagmiddag op het podium zijn startpositie kiezen, in volgorde van het klassement, terwijl de tijden op de QS de volgorde zullen bepalen vanaf de 16de plaats.

Om een toptijd te rijden op de QS, krijgen de deelnemers vanaf 18h twee doortochten op de Free Practice. Ook voor deze Free Practice zal elke deelnemer een starttijd moeten respecteren, zodat er vanaf 18h constant wagens zullen rijden op de proef.

Na de QS, die van start gaat om 19h48, mogen alle deelnemers de Shakedown rijden, vanaf 20h45 tot 23h. Ook de toppers die hun wagens nog verder willen afstellen, mogen na de QS verder deelnemen aan de Shakedown.

Kortom, op donderdagavond is Nieuwkerke de place to be in de Ypres Rally 2017.

Zoals wel vaker in de Sezoensrally, de vijfde manche van het Belgian Rally Championship, zat het venijn in de staart van de wedstrijd. Gedurende 12 klassementsproeven was het duel voor de overwinning razend spannend tussen Vincent Verschueren en Kris Princen. Het verschil bedroeg nog amper 2,59 seconden bij de start van KP 13 en precies op die chronorit in Peer kantelde de wedstrijd. Verschueren raakte een grote steen en brak de ophanging van zijn Skoda Fabia R5, waardoor de Skoda-rijder de strijd moest staken. Kris Princen profiteerde om zijn tweede zege van het seizoen te behalen, na zijn overwinning in de Rally van Haspengouw. In de tussenstand van het BRC nadert de Limburger tot op 8 punten van kampioenschapsleider Verschueren.
"Deze overwinning doet enorm veel deugd, want we hebben de zege niet cadeau gekregen," lachte Princen. "We hebben de ganse wedstrijd met het mes tussen de tanden aangevallen. Deze keer viel het dubbeltje onze kant op. Voor de proef in Peer had ik mijn achterstand verkleind. We wisten allebei dat we op die proef maximaal zouden aanvallen, maar in mijn nota's stond dat ik in die linkse niet mocht snijden. Ik wist de steen liggen. De titelstrijd ligt terug open."
Voor Verschueren, die de meeste snelste tijden reed, was het zuur om met de finish in zicht te moeten opgeven. "Ik was de eerste met een brede wagen die in die linkse passeerde en ik moest gewoon met het rechterwiel in het spoor blijven, want anders was ik door het grind van de baan geschoven. Daardoor zaten we misschien een centimeter te ver in de koord en raakten we die grote steen. De klap was enorm en de schokdemper klapte door de motorkap omhoog. Dit is heel jammer, maar in Ieper willen we er terug staan," aldus Verschueren.

Geusens op het podium

De tweede plaats achter Kris Princen ging naar Polle Geusens, die zijn beste score ooit realiseerde in het Belgisch kampioenschap. "Ik wilde me in mijn thuisrally tonen en dat is heel goed gelukt," lachte Geusens, die in Bocholt bijgestaan werd door een team bestaande uit zijn drie broers en enkele kameraden. "Dat maakt deze 2de plaats nog mooier. Nee, dit had ik vooraf niet gedacht, want we hebben tot donderdagavond moeten werken om de wagen in orde te krijgen."

Stephen Wright behaalde voor het derde jaar op rij een podiumplaats in Noord-Limburg. Nochtans zag het er lang niet zo naar uit, want de jonge Ier vond zijn draai niet met de Ford Fiesta R5: "Ik heb niet zo goed gereden als vorig jaar, toen ik meteen van bij de start in het goede ritme zat. Ik had me al neergelegd bij de vijfde plaats, maar plots keerden onze kansen door de foutjes van de anderen," lachte Wright, die zijn Bocholtse copiloot weer een prachtig souvenir bezorgde.

Jonas Langenakens strandde net naast het podium, maar daar kon de piloot uit Landen goed mee leven. "We eindigen met onze Mitsubishi achter drie R5's, dan moet je tevreden zijn. Ik heb me geamuseerd en er zat echt niet meer in," vertelde Langenakens.

De steen die Verschueren raakte, zou nog meer slachtoffers maken. Achiel Boxoen, de poulain van Freddy Loix, reed er de stuurinrichting van zijn Skoda op stuk, zodat de jonge kerel zijn 7de plaats verloren zag gaan. Benoît Allart reed met een kapotte stuurinrichting wel naar de finish, maar hij verloor een plaats in het klassement en moest tevreden zijn met de vijfde stek. "Dit is een seizoen om snel te vergeten, want pech blijft ons achtervolgen, maar uiteindelijk is een vijfde plaats niet zo slecht, want het was pas mijn tweede deelname hier in Bocholt. Rijden op maaskiezel, het blijft toch iets apart," aldus Allart.

de Mevius maakt indruk

In het Junior BRC realiseerde Guillaume de Mevius een foutloze en tegelijkertijd indrukwekkende wedstrijd. Met de zwart-geel-rode Peugeot 208 R2 eindigde Guillaume op de 6de plaats algemeen, goed voor een pak punten in het Junior BRC en de Junior Award. "Het was mijn tweede deelname aan de Sezoensrally en het blijft bijzonder amusant om op onverhard te rijden met een wagen die in feite afgesteld is voor asfalt," lachte Guillaume de Mevius, die in het Junior BRC met ruim 4'14" voorsprong op Jelle Vermeire won.

In de M-Cup werd de wedstrijd van start tot finish gedomineerd door Wim Muilwijk. Franky Boulat, de leider in de tussenstand, eindigde na het raken van een stoeprand pas op de 4de plaats, achter Bert Truyens en Tom Ceuppens.

In Historic was de lokale specialist Gunther Monnens oppermachtig met zijn Escort. Het duel met Robert Droogmans kwam er nooit uit, want die moest al op de tweede proef de strijd staken met een kapotte koppeling. De tweede plaats ging naar Robin Maes voor Dirk Deveux. Guino Kenis en Tom Van Rompuy moesten hun BMW's M3 ook vroegtijdig aan de kant zetten.

In het Historic BRC pakt de 41ste Sezoensrally uit met een sublieme affiche. Op papier zijn de youngtimers, meer bepaald de BMW's M3, favoriet, maar rallyrijden op gravel blijft iets apart. Belgische piloten hebben doorgaans weinig mogelijkheden om te trainen op onverhard en bovendien wordt er in de Sezoensrally met gewone asfaltbanden gereden op de kiezelstroken, waardoor de wagen glijdt, danst en zweeft over de rollende kiezelsteentjes.

Als thuisrijder is Gunther Monnens opgegroeid op de maaskiezel, waardoor het voor Gunther heel natuurlijk aanvoelt om te knallen over de kiezelbaantjes met zijn Escort BDA. "Ik ga voor de overwinning, maar ik verwacht flink wat weerwerk van Robert Droogmans, want zijn Opel Manta 400 heeft nog meer vermogen dan onze Escort en Robert heeft ook geen schrik van een portie onverhard," vertelde Monnens op de persvoorstelling.

"Inderdaad, ik heb van niemand of niets schrik, maar het is toch al jaren geleden dat ik nog op onverhard heb gereden. De proeven van Bocholt ken ik trouwens niet, want het is al van de vorige eeuw geleden dat ik hier nog reed," lachte Droogmans, die in de Rally van Wallonië met de Opel Manta 400 aan de leiding stond toen hij moest opgeven. "De Opel is een schitterende auto. De wegligging is fenomenaal. Ik zou zelfs zeggen bijna zo goed als die van een Escort... Ach, we zien wel dit weekend. Rallyrijden, dat verleer je niet..."

Aan concurrentie trouwens geen gebrek. Stefaan Prinzie verdedigt op de maaskiezel zijn leidersplaats in het Historic BRC met zijn Stesha Ascona 400, terwijl Robin Maes met zijn BMW M3 de achtervolging heeft ingezet. Ook Tom Van Rompuy en Guino Kenis willen meestrijden voor de zege met hun BMW's M3.

Patrick Mylleville wil zich amuseren met zijn Porsche, maar in het Ford-kamp mikken Dirk Deveux en Arthur Kerkhove toch minstens op een dichte ereplaats.

Steven Maes krijgt met zijn Opel Kadett deze keer het gezelschap van Eric Louies, de specialist van de streek die ondertussen al een paar jaar is uitgeweken naar West-Vlaanderen, en van Christophe De Leeuw, die zijn nationaal debuut zal maken in zijn thuisrally. Benieuwd of hij zijn idool Gunther Monnens het leven zuur kan maken...

In het Junior BRC mogen de deelnemers slechts hun beste zes resultaten inbrengen, behaald in 8 van de 9 wedstrijden op de kalender van het Belgisch kampioenschap. Budgettair is het logisch dat jonge talenten niet de middelen hebben  om alle wedstrijden te rijden, maar anderzijds is het wel verrassend dat ze een betaalbare eendagswedstrijd laten schieten. Wellicht is de snelle opeenvolging van wedstrijden ook een verklaring voor het kleine aantal Junior BRC deelnemers in deze 41ste Sezoensrally, of zouden ze gewoon schrik hebben van de fameuze maaskiezel.
Hoe dan ook, de favorietenrol wordt opnieuw gedragen door Guillaume de Mevius, die in de Rally van Wallonië een feilloos optreden bekroonde met heel wat bonuspunten. De leider in het Junior BRC kan in Bocholt een gouden zaak doen, want zijn rechtstreekse concurrenten Sébastien Bedoret, Romain Delhez en Pierre Vauterin zijn niet van de partij.
Jelle Vermeire is er wel bij met zijn Ford Fiesta R2T. Mogelijk kan hij op het onverhard het gebrek aan vermogen door het gebruik van normale benzine enigszins compenseren. Joachim Wagemans komt voor de eerste keer dit seizoen in actie in het Junior BRC met de Peugeot 208 R2 die hij in de Franse Cup bestuurt. De jonge piloot uit Kapellen zal zich graag willen bewijzen tegenover de piloot van het RACB National Team.
Stijn Pacolet wil in Bocholt ook sterk voor de dag komen, na een mooie opening van het seizoen in Haspengouw, terwijl Thibaud Mazuin met de Skoda Fabia R2 zijn leerproces in het Belgisch kampioenschap verder zet.
Junior BRC (na 4/9): 1. de Mevius 58 ptn; 2. Delhez 28; 3. Vauterin 27; 4. Bedoret 22; 5. Vermeire 13; 6. Dewallef 11; 7. Reynvoet 10; 8. Degeer 9; 9. Pacolet, Dovifat & Brüls 6; 12. Dilley Jean 4; 13. Lizen 3; 14. Mazuin 2
De Sezoensrally, de vijfde manche van het Belgian Rally Championship, kan ook dit jaar weer uitpakken met een goed gevuld startveld. In combinatie met de deelnemers aan het Rally Criterium en de populaire Regularity, komen in totaal maar liefst 146 teams in actie, waaronder quasi de voltallige rallytop van België.
Vernieuwd parcours
Voor de 41ste editie van de Noord-Limburgse klassieker heeft organisator RT Moustache het parcours weer grondig vernieuwd. De klassementsproef van Gerdingen wordt omgekeerd verreden, maar er is vooral een gloednieuwe klassementsproef uitgestippeld in Peer. Een uitdagende proef, volgens Kris Princen, die met het nr. 1 aan de start komt: "Ik heb in het begin van mijn carrière ooit gereden in Peer. Ik herkende tijdens de verkenningen bepaalde plaatsen. Het is in elk geval een erg uitdagende proef met veel ritmeveranderingen en enkele heel snelle stroken onverhard, waar je vertrouwen moet hebben om zo laat mogelijk in de remmen te gaan."
Duel Princen - Verschueren
Kevin Abbring, de winnaar van de Rally van Wallonië, komt dit weekend niet in actie met zijn Peugeot 208 T16. De Nederlander rijdt de TCR race in Zandvoort. Daardoor kijken we in Bocholt uit naar een duel tussen Vincent Verschueren, afgetekend aan de leiding in het BRC, en Kris Princen, de winnaar van de Rally van Haspengouw. Princen moet scoren in Bocholt... "In feite is er nog niets gebeurd in het kampioenschap. Alleen heb ik geen joker meer, terwijl Verschueren wel nog eens mag falen. Maar, ik heb er zin in, want de Rally van Wallonië als toeschouwer volgen, dat was niet de plezantste ervaring, ook al was het mijn verjaardag," lacht Princen, die vorig jaar voor Verschueren eindigde, omdat de Oost-Vlaming in de slotfase even van de baan ging.
Naast de twee favorieten zijn er nog een aantal gevaarlijke outsiders, zoals Benoît Allart, verrassend winnaar van de Spa Rally, en Polle Geusens, die heeft aangekondigd dat hij zich eens wil meten met de toppers op het onverhard van zijn thuisrally. Geusens krijgt dit jaar zijn kans met een top Ford Fiesta R5 en in eigen streek kan hij altijd wat meer. Benieuwd hoe dicht Polle bij het podium kan eindigen.
Het podium, dat is trouwens bekend terrein voor Stephen Wright, die dankzij Eddy Smeets uitgegroeid is tot een vaste waarde in de Sezoensrally. De getalenteerde jonge Ier, voor het derde jaar op rij aan de start in Bocholt, bewees vorig jaar dat hij zich goed voelt op het onverhard. Bert Cornelis, dit seizoen met het nummer 5 op pad in het BRC, kan met de ex-Verschueren DS 3 R5 eveneens een kandidaat zijn voor het podium. In Tielt was Cornelis al op weg naar een podiumplaats toen de mechaniek hem in de steek liet.
En dan is er nog de officiële Skoda Fabia R5 gesteund door Skoda België die zijn debuut zal maken in Bocholt. Toen Freddy Loix zijn afscheid aankondigde, lanceerde Skoda België een nieuw project. De invoerder zou een jong talent opleiden en de kans geven door te groeien aan het stuur van een Fabia R5, met Freddy Loix als leermeester. Achiel Boxoen kreeg het voorrecht om lessen te krijgen van Freddy Loix en dit weekend in Bocholt beleeft hij zijn vuurdoop met de Skoda Fabia R5.
Spektakel op alle niveaus
Tussen al dat R5-geweld mogen we nog een paar snelle 4x4's verwachten, zoals de Lancers van Jonas Langenakens, Jimmy D'hondt en Martin van Iersel. En laten we de snelle BMW's van de M Cup niet vergeten, aangevoerd door titelverdediger Franky Boulat. Hij moet het opnemen tegen de Nederlander Wim Muilwijk, maar ook tegen Patrick Diels en Bert Truyens. Dwars spektakel verzekerd!
Johan Dekens zal in Bocholt zijn nieuwe Porsche 997 GT3 de sporen geven. Robby Moers en Darrel Taylor kiezen ook voor een ronkende Porsche.
Bij de voortrekkers maakt de Nederlander Michiel Becx zijn comeback met een DS 3 R3T. Een mooie referentie voor de tenoren in het Junior BRC. En, wat mogen we verwachten van Phil Nijs, die op zijn 70ste nog eens aan de start komt met een Subaru Impreza, met zijn zoon Danny als copiloot...
Aan spektakel en spanning zal er geen gebrek zijn in deze vijfde manche van het Belgian Rally Championship.
De Short Rally Monteberg werd een volledig Nederlandse zaak wat het podium betreft. Hans Weijs Jr won na een spannend slot met amper 2”6 voorsprong op Piet Van Hoof, die op de laatste proef nog een ultieme aanval lanceerde. Voor Weijs, voormalig VW fabriekspiloot, werd het een erg succesvol weekend. Met een Ford Fiesta R5 Evo die op zaterdag nog in Duitsland een rally won, haalde de Nederlander, genavigeerd door lokale specialist Arne Bruneel, 5 snelste tijden op 7 proeven.
Een aantal toppers dienden nog voor de wedstrijd forfait te geven, zoals de Lancer Evo X’s van Filip Pyck (winnaar verleden jaar) en Andy Lefevere (vorig jaar quasi ongeslagen in de West-Vlaanse regionale rally’s). Bij de Historics gaf naast Nick Toorré (motorproblemen op de Sierra Cosworth) ook nog Dirk Vermeirsch forfait. Zijn co-piloot was ziek. Na de eerste drie klassementsproeven vestigde Piet Van Hoof zich met zijn Mitsubishi Lancer aan de leiding. Hij profiteerde van de schuiver van Hans Weijs Jr op de openingsproef. Met twee snelste tijden op KP 4 en 5 nam Hans Weijs Jr het commando over met de Ford Fiesta R5 en begon met 5″4 voorsprong aan de slotronde. “Op de allerlaatste proef moest ik nog alles uit de kast halen, want ik wist dat Piet op Busseboom altijd een beetje sneller was!” Neefje Sander Van Hoof maakte er een volledig Nederlands podium van. De 4de plaats ging naar Poperingenaar Steve Bécaert. Hein Jonkers was blij met de 5de plaats. Hij klopte de onverbeterlijke Paul Lietaer, ongenaakbaar in de Historic met zijn Escort. Steven Dolfen, die voor de eerste keer in zijn carrière mocht proeven van een topwagen met de DS 3 R5 van Bert Cornelis, werd 7de, voor Vincent Vermeeren (Mitsubishi Gr.N). De Top 10 werd vervolledigd door Jeoffrey Lerminez en Bert Coene.
Het was organisator Superstage natuurlijk te doen om een showcase te maken voor hun internationaal topevenement, de Ypres Rally. Maar we mogen natuurlijk niet uit het oog verliezen dat het in eerste instantie een wedstrijd is op de regionale kalender en dan dienen we iets dieper te gaan graven in het klassement. Vooreerst de topklasse, Divisie 3. Daarin werd de hoofdrol gespeeld door de Nederlanders maar geen van hen rijdt het VAS kampioenschap. In dat opzicht is de 4de plaats van Steve Bécaert uiteraard de belangrijkste plaats. Hij bleef ruim voor Steven Dolfen, in de andere Citroën DS3 R5.
Maar Dolfen rijdt een jaar à la carte en is waarschijnlijk geen mededinger voor de VAS kroon. Dus moeten we kijken naar Vincent Vermeeren, met de Mitsubishi altijd wel sterk op de Monteberg. Zijn 7de plaats algemeen is waarschijnlijk een 2de stek waard! Steve Bécaert toonde zich vooral tevreden over de gemaakte vooruitgang op de DS3 R5. “Het gaat steeds beter en ik voel de auto in elk geval een stuk beter aan dan in Moorslede en Tielt. Blijkbaar heb je kilometers nodig om een R5 onder de knie te krijgen. Ik heb nu meer vertrouwen in het chassis in de snelle waaiers en in de remmen. Elke passage op KP Busseboom is trouwens genieten voor mij, want ik ben enkele straten verder opgegroeid! Ik ben tevreden over mijn eigen passages. Het is waarschijnlijk al het snelste dat ik ooit in een wedstrijd het gereden. De DS 3 R5 had vandaag de nieuwste evoluties en vooral is hij zeer betrouwbaar”, aldus Bécaert, die de regerende regionale kampioen is.
In de Divisie 1 mochten Guy en Elien Dierckx met de Toyota Corolla naar de zege. Leuk voor de vertegenwoordigers van RT Titanic maar de drie finishers in de kleinste klasse werden natuurlijk samengeteld met liefst 24 wagens in de Divisie 2. Op de baan wonnen de Renault Clio’s, Tordeur voor Seret. Maar die heren rijden onder ASAF-licentie zodat de eigenlijke winnaar van de Divisie 1-2 Stefaan T’Joens is, die de Renault Mégane binnenbracht op een 3de plaats, ondanks een gebroken rotule. Veteraan Frederic Berville sloot met zijn Clio de Renault dominantie. In Divisie 5, de Youngtimers, nog meer Franse mechaniek want de Peugeot 309 GTi, in leuke retro kleuren, van Atlantiekers Frederik Benouwt en Scotty Callewaert ging daar met de zege aan de haal. Bij de “historics”, divisie 4, een dominante zege voor Paul Lietaer en de Ford Escort. De zoveelste in de rij voor de man die langzaam maar zeker een legende aan het worden is. Maar of “de Polle” zich zal richten op een VAS titel is maar de vraag. Het duo Degeyter-Houthoofd, op de Escort 1800 RS, doet hier dus de goede zaak met een tweede plaats.

De 45ste editie van de Station Le Seau Monteberg Short Rally beleefde een razend spannende ontknoping. Uiteindelijk moest Hans Weijs Jr zich nog schrap zetten op de allerlaatste proef om de wedstrijd te winnen met amper 2"6 voorsprong op Piet van Hoof, die op de laatste proef nog een ultieme aanval lanceerde.
Voor de 30-jarige Hans Weijs Jr werd het een erg succesvol weekend. Met 5 snelste tijden op 7 proeven was de 30-jarige Nederlander veruit de snelste van het veld met zijn Ford Fiesta R5 Evo. "En toch moest ik op de allerlaatste proef nog alles uit de kast halen, want ik wist dat Piet op Busseboom altijd een beetje sneller was. Het was een zwaar, maar heel tof weekend. In Sulingen won René Mandel de wedstrijd met een Fiesta die bijgestaan wordt door ons team, terwijl Christoph Brugger vijfde werd met deze Fiesta R5 na een dubbele lekke band. Deze nacht zijn we naar Wijtschate afgezakt en vandaag rijden we 5 keer de snelste tijd, ondanks een korte nacht van 3 uurtjes. Ik heb me geamuseerd en ik ben blij dat ik Arne Bruneel zijn eerste overwinning op de Monteberg kan bezorgen," lachte de vroegere fabriekspiloot van VW Motorsport ontspannen.

De tweede plaats ging erg mooi naar Piet Van Hoof, terwijl zijn neef Sander er een volledig Nederlands podium van maakte. De vierde plaats ging naar Steve Bécaert, die erg tevreden was. "De DS 3 R5 die ik vandaag bestuurde was veel beter dan de wagen die ik in Tielt bestuurde," vertelde Steve. "Deze wagen, waarmee Kevin Demaerschalk in de Wallonie reed, heeft alle evoluties en hij is vooral betrouwbaar. Ik heb het gevoel dat ik vandaag veel progressie heb gemaakt met de R5."

Hein Jonkers was blij met de 5de plaats, als eerste "vijftiger", want hij klopte met zijn Mitsubishi de onverbeterlijke Paul Lietaer, die weer outstanding was in Historic met zijn Escort. Lietaer eindigde voor Steven Dolfen, die voor de eerste keer in zijn carrière mocht proeven van een topwagen met vierwielaandrijving, meer bepaald de DS 3 R5 van Bert Cornelis. Enkele foutjes en een aanpassingsperiode waren niet meer dan logisch. Dolfen werd 7de, voor Vincent Vermeeren, die een knappe 8ste plaats veroverde met zijn Mitsubishi Gr.N. De Top 10 werd vervolledigd door Jeoffrey Lerminez en Bert Coene, die met de EvoX R4 niet echt in zijn sas was.

De fans genoten ook weer van de passages van de Tim Van Parijs met de Degro Porsche 997 GT3. Tim verzorgde het spektakel als VIP-wagen, met de "Degro" broers als copiloot.

Na deze succesvolle eerste editie van de Station Le Seau Monteberg Short Rally, maakt Superstage zich op voor een absolute topeditie van de Ypres Rally, waarin onze nationale wereldtopper Thierry Neuville het op zal nemen tegen de top van het Brits en het Belgisch rallykampioenschap. Blijft het op de voet volgen op www.ypresrally.com.

De 45ste Station Le Seau Monteberg Short Rally staat dit weekend weer synoniem voor een portie top autosport. De uitbreiding van een rallysprint naar een Short Rally met twee verschillende chronoritten, is duidelijk in de smaak gevallen bij de deelnemers, want meer dan 160 teams hebben zich aangemeld om zondag zo hard mogelijk aan te vallen op de Monteberg. Onder hen een aantal grote namen die ongetwijfeld voor een spannende strijd zullen zorgen.
Zoals eerder al voorspeld, pakt Superstage, de organisator van deze Station Le Seau Monteberg Short Rally, uit met een vol wagenpark. 166 teams staan op de deelnemerslijst, wat betekent dat er zondag vanaf 8h44 voortdurend spektakel te zien zal zijn op de beide klassementsproeven in Heuvelland en Poperinge: Monteberg (8,10 km) en Busseboom (8,44 km). Het zal ook erg gezellig worden in het servicepark en het zenuwcentrum van de wedstrijd in Wijtschate.

Wat de sportieve strijd betreft, mogen we een spannend gevecht verwachten tussen een aantal R5's, de topwagens van de moderne rallysport, en enkele lokale Mitsubishi's. Hans Weijs, genavigeerd door Arne Bruneel, start als topfavoriet met zijn Ford Fiesta R5. Van de Nederlander mogen we bovendien een flinke portie spektakel verwachten. Twee lokale en erg snelle piloten willen zich met Weijs meten, maar vooral ook onderling uitmaken wie de snelste is van de streek. Steven Dolfen maakt zijn debuut met een R5, in dit geval de DS 3 R5 van Bert Cornelis, terwijl Steve Bécaert de DS 3 R5 van J-Motorsport zal besturen. Bécaert strandde vorig jaar op een halve seconde van de overwinning met zijn Mitsubishi. Deze keer is de piloot uit Poperinge nog beter gewapend voor zijn thuisrally.

Maar, er zijn nog kapers op de kust en dan denken we in de eerste plaats aan de Mitsubishi-piloten. Niet aan Andy Lefevere, die in extremis moest afhaken omdat de wagen niet klaar is, maar wel aan Filip Pyck, de winnaar van vorig jaar, Bert Coene, die in Tielt sterk voor de dag kwam, en de Nederlanders Piet en Sander Van Hoof, die altijd bijzonder snel zijn in België met hun Lancers. Mooie referenties in elk geval voor Philip Barbier, Hein Jonkers en Vincent Vermeeren.

Nog een outsider is Fredericq Delplace die als enige een beroep doet op een World Rally Car, meer bepaald zijn vertrouwde Skoda Octavia WRC. En we zijn benieuwd hoe hoog de BMW's kunnen mikken, want met Brecht Hoorne en Thierry Cokelaere staan er een paar erg snelle kleppers aan de start.

In Historic kijkt natuurlijk iedereen naar Paul Lietaer, die deze keer kiest voor zijn vertrouwde Ford Escort, maar hij zal moeten afrekenen met een paar erg snelle youngtimers, zoals de Ford Sierra Cosworth van Dirk Vermeirsch en de BMW's M3 E30 van Christophe Merlevede en Alain Vermeulen, die zijn wederoptreden maakt.

Kortom, spanning, spektakel en topsport verzekerd aanstaande zondag 7 mei tijdens deze 45ste editie van de Sation le Seau Monteberg Short Rally!