Thierry Neuville aan de start van de Legend met de Opel Corsa van zijn debuut: “Voor de show”

De uitmuntende winnaar van vorig jaar, toen met meer dan 6 minuten voorsprong, Thierry Neuville zal weer DE grote vedette van de volgende Legend Boucles zijn. De rijder uit Sankt-Vith bergt echter meteen zijn zegekansen op… want hij doet het eigenlijk buiten klassement. 

“Ik hou van deze rally: het parcours, de ambiance en het publiek zijn fantastisch”, vertelt de drievoudige vicewereldkampioen. “We hebben ons vorig jaar erg goed geamuseerd en ik wilde terugkomen, maar enkel voor de fun, de fans en om samen met Nicolas (Gilsoul) een schitterend weekend te beleven.” 

De rijder van Hyundai in WRC zal dus tussen de Monte-Carlo en Zweden, aan de start staan van de Legend Boucles in Bastogne met de Opel Corsa A waarmee hij zijn rallydebuut heeft gemaakt.

“Ik heb mijn eerste wagen opnieuw gekocht, de Corsa waarmee ik in mijn eerste rally in Luxemburg reed, in de Crêtes en in een heuvelklim in 2007. Ik heb met mijn broer de carrosserie volledig hersteld in het familiale atelier van Sankt-Vith. We hebben de auto een beetje verbeterd, het is nu een wat hybride wagen. Het is de reden waarom we buiten klassement rijden in Legend met het nummer TN5. Ik wil niet in Demo rijden want daar is geen competitie. Ik zal echter niet in de einduitslag opgenomen worden, maar we gaan wel de show verzekeren in dit Belgische rallyfeest.” 

Voor de gelegenheid zal de Corsa van het bekende duo Neuville-Gilsoul in een totaal nieuw kleedje staan, want naast de trouwe partners van Thierry et Nicolas, is er ook het bedrijf Trace dat aan dit feestje deelneemt. De officiële aankondiging van de aanwezigheid van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul zal het publiek van de Legend Boucles van Bastogne zeker plezieren, al 
komen ze niet in de uitslag voor. De man uit Sankt-Vith zal zeker wel willen laten zien wat hij met de auto kan!

Met de start van het nieuwe Belgische rallykampioenschap editie 2018 vlak voor de deur – traditioneel weerklinkt het startschot ook dit jaar op 24 februari in de Landense “Rally van Haspengouw” – pakt de Benelux importeur van DMACK banden in het BRC uit met een nieuwe “DMACK Trophy”. Niet alleen na iedere wedstrijd, maar vooral aan het eind van het seizoen, zullen de laureaten hun beloning in ontvangst mogen nemen.

  “Vorig jaar ging het debuut van de DMACK banden in het nationale rallykampioenschap – met dank aan piloten als Cédric Cherain, Andy Lefevere, Cédric De Cecco of Davy Vanneste – niet onopgemerkt voorbij”, licht Renaud Jamoul toe. Jamoul is naast Benelux importeur van DMACK banden ook in het WRC verantwoordelijk voor de verkoop van de DMACK producten. 

“De prestaties die deze rijders neerzetten, en vooral dan de chrono's die  Cédric Cherain in Condroz tot aan zijn ongelukkige opgave liet optekenen, beklemtoonden niet alleen de kwaliteit van de banden maar vooral ook het feit dat ze wel écht geschikt waren voor de Belgische rallywegen! Sinds het afsluiten van het seizoen 2017 zijn de contacten met teams en rijders dan ook alleen maar uitgebreid en zo groeide het idee om een interne competitie te organiseren. Een soort van 'koers in de koers' die zich richt tot de piloten die met DMACK banden zullen aantreden in het BRC 2018”.   

Concreet komt het er op neer dat de beste vier resultaten van het seizoen 2018 zullen weerhouden worden om de eindrangschikking op te maken. “Maar ook na iedere rally zijn er prijzen te verdienen en dat op basis van de algemene uitslag, zonder rekening te houden met de ranking in groep of klasse. Over het geheel van het seizoen wordt er op die manier ruim 50.000 euro aan aankoopbonnen uitgereikt aan de laureaten. Kers op de taart: de eindwinnaar van de DMACK Trophy 2018 krijgt de toezegging om in het seizoen 2019 aan één BRC wedstrijd te kunnen deelnemen aan het stuur van de officiële DMACK wagen uit de R5 categorie. Uiteraard in de DMACK kleuren...”   

Gelijktijdig zal DMACK Benelux instaan voor de optimale opvolging van haar Trophy 2018 in de media. Uiteraard mogen de rijders die ook aan andere dan BRC rally's deelnemen, hun wagens ook met DMACK banden uitrusten. Alle nuttige info is te verkrijgen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of via het nummer +32 470 92 83 58 van Renaud Jamoul. Eerste afspraak met de DMACK troepen over enkele weken in Landen...

Op 23 en 24 februari zal Landen "the place to be" zijn voor alle Belgische autosportliefhebbers en fans uit de omliggende landen. Het doet deugd vast te stellen hoeveel journalisten en toeschouwers uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en zelfs van verder speciaal naar Haspengouw komen voor de openingsmanche van het Belgisch rallykampioenschap.

Terwijl iedereen genoot van de feestdagen, was Topspeed Rally Club Haspengouw volop bezig met de voorbereidingen van de 21ste editie van de Rally van Haspengouw. In 2017 was deze rally het startschot van een weergaloos kampioenschap dat spannend bleef tot in de laatste meters…. Zal het BRC dit jaar opnieuw de verwachtingen inlossen?

Om de deelnemers aan het kampioenschap voor te stellen, is het nog veel te vroeg. Iedereen is nog volop bezig met budget te zoeken, maar we hebben uit betrouwbare bronnen vernomen dat de meute R5 wagens ook in 2018 weer present zullen zijn, om er ongetwijfeld een spannende wedstrijd van maken. Samen met de achterwiel aangedreven BMW’s, Porsches en anderen, zullen zij weer zorgen voor het nodig spektakel op de soms wel erg gladde Haspengouwse wegen.

Na het openen van de inschrijvingen zal duidelijk worden wie een gooi gaat doen naar de nationale titel 2018.

Kwestie parcours, wordt er gekozen voor de gekende waarden. We beginnen in Halle-Booienhoven, terug van weggeweest, waar natuurlijk de bekende passages op de kasseien niet mogen ontbreken. KP Gingelom is de volgende die de deelnemers mogen betwisten, en dit ongewijzigd tegenover 2017.

Hierna verplaatsen de wagens zich naar Heers en Horpmaal, ook niet onbekend natuurlijk. Kp Heers is een rondkoers geworden, waardoor er constant spektakel zal te zien zijn op de slechte strook verhard die op deze proef te vinden is. Horpmaal, is eveneens ongewijzigd tegenover 2017, alhoewel er wel minstens 1 boom minder naast het parcours staat.

Al deze kp’s zijn tussen de 12 en 15 km lang, en worden 3 maal gereden, in totaal goed voor een kleine 160 km klassementsproeven.

Zoals steeds wordt er rond de klok van 8:00 uur gestart op zaterdag, om na een goed gevulde rally dag omstreeks 19:00 uur de eindwinnaar op het podium te kunnen verwelkomen.

Naast het Belgian Rally Championship, samen met de Historics en M-Cup deelnemers, zal er eveneens een manche van het Criterium kampioenschap verreden worden. Deze deelnemers zullen ongeveer 110 km tegen de tijd afhaspelen, zodat we na 2 passages weten wie de winnaar wordt.

Ook de Gitter Regularity is weer van de partij, en deze zullen na de Criterium deelnemers mogen aantonen dat rijden volgens een opgelegd gemiddelde niet zo eenvoudig is.

Er staat dus een goed gevuld programma klaar op 24 februari in Landen en omstreken. Vergeet dit zeker niet aan te stippen in je agenda….

Vice-wereldkampioen Thierry Neuville neemt samen met Nicolas Gilsoul opnieuw deel aan de Renties Ypres Rally aan het stuur van een Hyundai New Generation i20 R5 van Hyundai Motorsport. Thierry Neuville, de regerende vice-wereldkampioen WRC, kondigde net als vorig jaar, tijdens de persdag van de Brussels Motor Show 2018 aan dat hij zal deelnemen aan de editie 2018 van de Rally van Ieper (21-23 juni 2018). 

Revanche voor eigen publiek  

Thierry verscheen vorig jaar ook al aan de start in Ieper. Helaas ging hij van de baan, waardoor hij de wedstrijd niet positief kon besluiten.  Op vraag van de invoerder Hyundai Belux zullen Thierry en Nicolas in 2018 revanche nemen voor eigen publiek, aan het stuur van een i20 R5 van Hyundai Motorsport. 

Thierry moest niet lang nadenken: “Onze vorige deelname aan de Ypres Rally was geen succes, ondanks de snelle tijden die we er lieten optekenen. Dit jaar speelt de WRC kalender in ons voordeel, waardoor we ons beter zullen kunnen voorbereiden. Ik ben erop gebrand om onze Belgische fans een mooi resultaat te bezorgen !”

Hyundai Belux PR & Communications Manager William Meerschaut is blij dat Thierry de uitnodiging opnieuw heeft aanvaard:  “Thierry is en blijft een geweldige ambassadeur voor ons merk en we zijn bijzonder trots dat we de Vicewereldkampioen opnieuw aan de start hebben in Ieper. Beschouw het gerust als een traktatie van ons, aan de Belgische fans van Thierry en Nicolas. We denken trouwens ook na over een vervolg op de ‘Back in Town-actie’ van vorig jaar. Die oefening zal bepalend zijn voor de look van de wagen, maar daarover zullen we later nog communiceren.”

Dat Belgen uitblinken in regelmatigheid is een feit! Zowel "op het thuisfront" als in het buitenland spelen onze piloten een belangrijke rol in deze discipline. De wedstrijden gaan vaak door op openbare wegen maar meer en meer adepten van de sport verkiezen om deze regelmatigheidswedstrijden op afgesloten proeven te rijden. Ze kunnen dan inderdaad in optimale veiligheidsomstandigheden rijden, zonder te moeten rekening houden met "externe elementen" die hen kunnen verrassen of roet in het eten gooien. 

DG Sport heeft dat goed begrepen. Al vanaf de eerste editie van de Spa Rally heeft de organisator uit Theux de VHRS specialisten (Véhicules Historiques de Régularité Sportive) uitgenodigd om de vedetten van de snelheid te vergezellen. Dat is opnieuw het geval op 9 en 10 maart aanstaande waar de fans van de discipline - ongeacht hun niveau - een ideaal speelterrein zullen hebben in het kader van een nationaal evenement.  

Hun programma zal hetzelfde zijn als dat van de deelnemers aan de tweede ronde van het Belgian Rally Championship (BRC) en het Historic Belgian Rally Championship (HBRC), met dat verschil dat ze de klassementsproeven - Regularity Test genoemd - zullen afleggen aan een gemiddelde snelheid van maximaal 60 km/u. De chronopunten worden door Tripy gecontroleerd, wat toelaat om een live klassement te hebben na elke RT van zodra de laatste wagen is aangekomen.  

Belangrijk punt : op uitzondering van een helm (voor elk van de inzittenden van de wagen...) wordt geen enkele specifieke uitrusting opgelegd aan de teams ; en dat geldt ook voor hun wagen : "Een carterbescherming wordt aangeraden maar is niet verplicht", benadrukt de organisator.

Ook op administratief vlak zal alles in het werk gesteld worden om de taak te vergemakkelijken van de deelnemers die geen Nationale of Internationale H Regularity licentie hebben (beschikbaar via de site van RACB Sport). Zij zullen ter plekke een daglicentie kunnen kopen aan de prijs van 50€. Je ziet, de formule van de "drie wedstrijden in één" blijft meer dan ooit actueel voor de Herock Spa Rally 2018!

Nu de rally naar het eerste weekend van februari verschoven is, is het begin van het nieuwe jaar meteen een goed moment om een eerste blik op het startveld van de Legend Boucles te werpen, een editie die zich bijzonder goed aankondigt.

Op vier weken voor de start van het evenement, een evenement dat de rallyliefhebbers absoluut niet willen missen, en minder dan twee weken voor het sluiten van de inschrijvingen (19 januari), is de kaap van de 250 deelnemers overschreden.

“Door het systeem van de lussen in onze rally, moeten wij ons tot 300 wagens beperken”, legt de organisator Pierre Delettre uit. “Met de wagens van de organsiatie, de tijd die deelnemers hebben om te laat te komen en het klaaar stomen van de RT voor de volgende passage, is er minimaal 6 uur tussen de passages nodig.”

Het is nog niet te laat, maar wel hoog tijd om het inschrijvingsfiormulier op te sturen. Het succes van de Legend is er één dat jaar na jaar bevestigd wordt. De zondag op onverhard heeft daar nog eens een schepje bovenop gedaan en is een aantrekkingskracht voor rijders en toeschouwers.

Het is een schitterende manier voor de mensen om zich te amuseren en dat een hele dag lang”, vertelt Fred Bouvy die zeker weer van de partij zal zijn. “We kijken er nu al naar uit. We amuseren ons in de wagen en ook de ambiance langs het parcours is geweldig. De Legend, dat is drie dagen plezier.”

Met de lanncering van de nieuwe categorie Challenger aan 80 km/u en de comeback van de Demo, staan er in Bastogne op 3 februari maar liefst vier categorieën aan de start.

De kwantiteit is er al en de kwaliteit volgt nog”, glimlacht Pierre Delettre, die groot nieuws voor ons heeft. “We wachten nog op de offiicële inschrijving van enkele grote, Belgische namen, maar het gevecht voor de opvolging van

Thierry Neuville zal intens zijn. Ik denk dat de strijd om de zege heel open zal zijn.”

Ook in Demo zijn er al mooie wagens, met de Subaru Impreza WRC 97 (PWRC12) die mee de constructeurstitel aan het Japanse merk bezorgde, toen onder meer met de legendarische Colin McRae aan het stuur. Hij won dat jaar overigens vijfmaal. Het is een zeer mooie WRC waarmee de Engelse eigenaar Martyn Spurrell met plezier naar hier komt. Alvast een wagen die de fotografen graag zullen zien komen. Maar er zijn nog verassingen voor de persconferentie van 23 januari.

Pierre Delettre houdt er graag de spanning in en telt samen met u de dagen naar de schitterende rally af, hoogst waarschijnlijk de mooiste en grootste in ons land!

Het nieuwe jaar is pas ingezet en meteen kan de promotor van het Belgian Rally Championship goed nieuws aankondigen. Na een succesvolle eerste samenwerking in 2017 verlengt Blåkläder zijn partnership. Ook in 2018 zal het logo van de Zweedse fabrikant van werkkledij prominent te zien zijn op alle wagens die deelnemen aan het Belgisch rallykampioenschap. 

Het Belgian Rally Championship beleefde een topeditie in 2018. Elk van de 9 wedstrijden op de kalender kon rekenen op een sterk deelnemersveld en de titelstrijd bleef spannend tot de allerlaatste wedstrijd, de Condroz Rally. Het BRC was in binnen- en buitenland uitgebreid te volgen op televisie, terwijl ook de cijfers op de sociale media een boost kenden. 

Blåkläder verlengt zijn partnership met het Belgian Rally Championship. De rallysport past immers uitstekend bij de filosofie van de Zweedse fabrikant van werkkledij."Ons bedrijf heeft heel wat raakpunten met de rallysport," vertelt Mathew Vandorpe van Blåkläder. "In rally draait alles rond techniek, teamspirit en wordt er gereden op wegen die moeilijk zijn en niet voor de hand liggen. Bij Blåkläder gaan we altijd voor nieuwe technische oplossingen voor meer comfort, meer efficiëntie, meer functionaliteit van onze kleding voor de drager ervan. We kiezen ook niet altijd voor de makkelijkste weg, maar wel voor de oplossing die op lange termijn het beste resultaat oplevert. En onze mensen werken samen keihard om het beste product en de beste service te kunnen aanbieden aan onze dealers en onze klanten. We werken hard, maar we vergeten ook het stukje amusement niet. Al die eigenschappen vinden we ook terug in het Belgisch rallykampioenschap."

Ook voor rallyteams heeft Blåkläder de gepaste kledij. "Zeker en vast," vervolgt Mathew Vandorpe. "Kijk zeker eens op onze website, www.blaklader.com. Via de contactpagina kan je de dealer in je regio contacteren die vervolgens samen met jou de verschillende mogelijkheden bekijkt voor de meest geschikte kledij."

In weer en wind, zon of regen, met Blåkläder maken we ons op voor een schitterend Belgian Rally Championship 2018. Afspraak op 24 februari in Landen voor de start van het seizoen met de Rally van Haspengouw.

Op 23 en 24 februari wordt Landen weer de “place to be” voor alle autosportliefhebbers van België en omstreken…Terwijl iedereen geniet van de feestdagen, is Topspeed rally club Haspengouw volop bezig met de voorbereidingen van de 21e editie van de rally van Haspengouw. In 2017 was deze rally het startschot van een weergaloos kampioenschap dat spannend bleef tot in de laatste meters….zal het BRC dit jaar opnieuw de verwachtingen inlossen?

Om de deelnemers aan het kampioenschap voor te stellen, is het nog veel te vroeg. Iedereen is nog volop bezig met budget te zoeken, maar we hebben uit betrouwbare bronnen vernomen dat de meute R5 wagens ook in 2018 weer present zullen zijn, om er ongetwijfeld een spannende wedstrijd van maken. Samen met de achterwiel aangedreven BMW’s, Porsches en anderen, zullen zij weer zorgen voor het nodig spektakel op de soms wel erg gladde Haspengouwse wegen.Na het openen van de inschrijvingen zal duidelijk worden wie een gooi gaat doen naar de nationale titel 2018.

Wat het parcours betreft, wordt er gekozen voor de gekende waarden. We beginnen in Halle-Booienhoven, terug van weggeweest, waar natuurlijk de bekende passages op de kasseien niet mogen ontbreken. KP Gingelom is de volgende die de deelnemers mogen betwisten, en dit ongewijzigd tegenover 2017.Hierna verplaatsen de wagens zich naar Heers en Horpmaal, ook niet onbekend natuurlijk. Kp Heers is een rondkoers geworden, waardoor er constant spektakel zal te zien zijn op de slechte strook verhard die op deze proef te vinden is. Horpmaal, is eveneens ongewijzigd tegenover 2017, alhoewel er wel minstens 1 boom minder naast het parcours staat.

Al deze kp’s zijn tussen de 12 en 15km lang, en worden 3 maal gereden, in totaal goed voor een kleine 160km klassementsproeven.Zoals steeds wordt er rond de klok van 8uur gestart op zaterdag, om na een goed gevulde rally dag omstreeks 19:00 uur de eindwinnaar op het podium te kunnen verwelkomen.

Naast het Belgian rallychampionship, samen met de Historics en Mcup deelnemers, zal er eveneens een manche van het criterium kampioenschap verreden worden. Deze deelnemers zullen ongeveer 110 km tegen de tijd afhaspelen, zodat we na 2 passages weten wie de winnaar wordt.Ook de Gitter regularity is weer van de partij, en deze zullen na de criterium deelnemers mogen aantonen dat rijden volgens een opgelegd gemiddelde niet zo eenvoudig is.

Er staat dus een goed gevuld programma klaar op 24 februari in Landen en omstreken. Vergeet dit zeker niet aan te stippen in je agenda….

De categorie Demo was niet zeker van zijn plek tijdens de editie 2018 van de Legend Boucles, maar uiteindelijk zullen ze er wel zijn.

De sterke vraag van meerdere deelnemers maakte dat wij overtuigd werden van de mogelijkheid om een startveld bijeen te krijgen en dus komt er een categorie Demo”, legt organisator Pierre Delettre uit. “We willen een mooi gevuld startveld bijeen krijgen en we aanvaarden wagens tot en met 1 januari 2001, of de WRC van de eerste generatie zoals de Impreza, Corolla, Lancer ou Escort, maar ook de N4, A7, A8 en Kit Car uit dezelfde periode. Dankzij een partner voor deze categorie, waar de look van weleer niet meer verplicht is, kunnen we het inschrijvingsgeld verlagen tot 400 euro per team.”

Dit alles is goed nieuws voor de liefhebbers van mooie wagens en voor de eigenaars die hun prachtige wagen op het mooiste parcours van het land willen showen.

Tuur Vanden Abeele heeft een opmerkelijk debuut gemaakt in de Renties Ford Fiesta R5. In de 25ste “6 uren van Kortrijk” stuurde hij zijn wagen naar een onverhoopte vijfde plaats. “En misschien zat er wel meer in”, aldus Vanden Abeele.

Na een test vorige vrijdag, maakte Vanden Abeele zaterdagavond zijn eerste wedstrijdkilometers met de Ford Fiesta R5. Op de gladde proef van Moeskroen, de openingsetappe van de 6 uren van Kortrijk, klokte de Kortrijkzaan meteen achtste tijd, voor onder meer Andy Lefevere, Thomas Vauterin en Melissa Debackere. “Ik voelde meteen dat het goed zat”, aldus Vanden Abeele.

Zaterdagochtend verging het hem nog beter. Na Aalbeke 1 rukte Vanden Abeele op naar het virtuele podium. Hij zou die positie vasthouden tot de middag. “De wegen lagen nog nat ’s ochtends. Vroeger verloor ik daar veel tijd mee, maar sinds ik enkele sessies op ijs reed in Lapland, heb ik van mijn zwakte een sterkte gemaakt”, aldus Vanden Abeele. “Ook Fabio Lazzerini van R-Tec had een groot aandeel in die goede tijden. Hij luisterde heel goed en kon de wagen wat meer op de achtertrein afstellen. Dat ligt me goed. Hij vertaalde perfect mijn gevoel op de wagen.”

Na de middag raakte Vanden Abeele verwikkeld in een stevige strijd om het podium met onder meer Davy Vanneste, Melissa Debackere, Thomas Vauterin, Steve Bécaert en Paul Lietaer. “Ik voel dat ik nog meer progressie kan maken in droge omstandigheden. Heel wat van onze concurrenten hadden op het droge meer vertrouwen, terwijl ik vaak te vroeg in de remmen ging.”

Uiteindelijk eindigde de Kortrijkzaan op 25 seconden van het podium op een vijfde plaats. “Lietaer besloot met een fenomenale besttijd op de slotproef. Jammer dat hij nog die vierde plaats afsnoepte”, aldus Vanden Abeele die zelfs heel eventjes droomde van het podium. “Als je op dik 20 seconden van het podium eindigt, begin je natuurlijk te rekenen. ’s Middags kozen we een verkeerde band en ik denk dat we daar zeker 20 seconden laten liggen. In de slotronde wilden we ook geen domme dingen meer doen en gewoon uitrijden, maar er zat dus misschien wel iets meer in. Maar het resultaat overtreft mijn stoutste dromen. We zijn ontzettend tevreden.”

“Deze wagen is me echt op het lijf geschreven, met heel veel koppel en veel gevoel op de achtertrein. We kenden niet één warm momentje. Ik hou een goed gevoel over aan deze “6 uren”. Het was alsof we semi-profs waren, in zo’n hyperprofessioneel team. Bovendien was er ook op menselijk vlak een klik”, aldus Vanden Abeele. “Het deed ook eens deugd om een probleemloze wedstrijd te rijden, na alle problemen met de Mitsubishi van de jongste jaren.”

Vanden Abeele dankt alle sponsors en partners die dit mogelijk maakten en ook zijn co-rijder Vincent Van Quickenborne die de nota’s vlekkeloos voorlas. “Het was een fantastische ervaring om te kunnen rijden tijdens de 25ste editie van de “6 uren van Kortrijk”, besluit hij.

In Manchester werd dit weekend op feestelijke wijze het einde gevierd van het British Rally Championship 2017. De Ypres Rally had dit seizoen voor de eerste keer en als allereerste buitenlandse wedstrijd ooit, de eer deel uit te maken van het Brits rallykampioenschap. En, de liefde was blijkbaar wederzijds, want de Ypres Rally was bijzonder welkom in het BRC. De eerste geslaagde samenwerking leverde een schitterende en onverhoopte Award op: de Ypres Rally werd meteen verkozen tot beste wedstrijd van het BRC 2017.

De Ypres Rally stapte afgelopen seizoen uit het ERC, maar in de plaats werd het een BRC-manche in het kwadraat, of "BRC2". De Ypres Rally telde mee voor zowel het Belgian als het British Rally Championship. Het leverde een ongezien sterk startveld op, zowel in de categorie R5 als bij de jongeren in R2. Bovendien was de sfeer uitstekend tussen de teams, met kameraadschap en erg veel wederzijds respect. Keith Cronin, die de trofee als winnaar van de BRC-manche, de Tony Pond Trophy, mocht ontvangen uit handen van Fred Gallagher, zette in Ieper een beslissende stap naar zijn vierde Britse rallytitel. 

In Manchester werd de 60ste verjaardag van het British Rally Championship gevierd. Het kampioenschap was voor veel jonge rallytalenten de springplank naar het Wereldkampioenschap. Er waren dan ook enkele toppers aanwezig op het gala, zoals Ari Vatanen, Malcolm Wilson, David Richards, Jimmy McRae en Russell Brookes. 

"Het BRC is voor mij puur jeugdsentiment," vertelde Alain Penasse, die de Award in ontvangst nam namens Superstage. "In die tijd was het Brits kampioenschap de absolute referentie. Het kampioenschap sprak tot de verbeelding en was een springplank voor jonge rijders, zoals Hannu Mikkola, Per Eklund, Stig Blomqvist en Ari Vatanen. Het BRC is duidelijk weer aan een opmars bezig. Met de Wales Rally GB als afsluiter van het seizoen, is het BRC op weg om de uitstraling van weleer weer te evenaren. En wij zijn natuurlijk verheugd deel uit. te maken van het Brits kampioenschap op 21-23 juni 2018!"

Op iets minder dan twee maanden voor het sluiten van de inschrijvingen voor de editie 2018 van de Legend Boucles, vallen de inschrijvingsformulieren (downloaden via www.racspa.be) met dagelijkse regelmaat binnen op de site van de organisatie. We herhalen het even, het evenement wordt dit jaar iets vroeger gehouden, op 3 en 4 februari.

Terwijl het seizoen 2017 langzaam op zijn einde loopt, tellen we al de dagen af voor dit super evenement dat traditioneel de Belgische campagne op gang trekt in de buurt van Bastogne.

Op het ogenblik dat deze regels verschijnen zijn er al meer dan 150 ingeschrevenen die verzekerd zijn van een startplaatsje, ruwweg de helft dus van het maximum quota dat de organisatoren zich hebben opgelegd om te voorkomen dat ‘de slang zich in de eigen staart bijt’ door het systeem van de te rijden lussen.

“Onze trouwe deelnemers hebben niet geaarzeld om in de sloffen te schieten en zich in te schrijven”, licht Pierre Delettre toe, die nu al de laatste details aan het fijn stemmen is van het wonderlijke parcours, waar nog wat verrassingen in schuilen. ”We kunnen met vreugde vaststellen dat onze nieuwe categorie Challenger (opgelegd gemiddelde snelheid van 80 km/u) al heel wat succes kent, zowel bij de geroutineerde teams uit de Classic, die graag een versnelling hoger schakelen, zoals dat van oud-Belgisch kampioen Dirk Vermeersch en zijn Fiat 124 Spider, als van de deelnemers uit de Legend die graag een trapje lager zouden meespelen voor de zege, zoals een Eric Deflandre of Sébastien Glaude.”

Een dertigtal teams in totaal verzekeren nu al het succes van deze nieuwe tussencategorie.

Ook het internationale karakter van de “Legend” wordt bevestigd door de meer dan 25% buitenlanders uit zes verschillende landen. Uiteraard zitten daar een groot deel Fransen en Nederlanders tussen, maar ook Luxemburgers, een Zwitser, Duitsers (met spektakelman Thomas Kleinwachter voor de gelegenheid op een Opel Kadett GTE) en natuurlijk onze Britse vrienden, met een derde deelname van Paul Griffith, de winnaar van de “onverhard” Challenge in 2016. Hij wordt een ernstige outsider.

Langs Belgische zijde vinden we de namen van regionale deelnemers zoals Pierre Merche, Romuald Thirion of Geoffrey Leyon nu al op de deelnemerslijsten. En we kijken ook uit naar de terugkeer van Alexandre Leens met zijn opgepepte Austin Cooper S en de komst van “rookies” als Grégory Paisse (VW Golf Gti) of Raphaël Beaufort (Escort).

En ook al staan ze nog niet officieel ingeschreven, zijn er een aantal grote Belgische namen die ons al verzekeren present te zullen zijn begin februari. In het totaal hebben al zes voormalige laureaten de datum in hun agenda aangestipt. We vertellen u geen geheimen als we de namen noemen van Jean-Pierre Van de Wauwer met zijn “eigen gebouwde” Lancia Beta Monte-Carlo Groep 4 en zijn rivaal van toentertijd, Renaud Verreydt op de Ford Escort MKI, die in de afgelopen Condroz Rally nog aan de slag was bij de Historics. We laten alle anderen hun deelname en hun materiaal zelf bekend maken.

“Op dit ogenblik horen we veel geruchten over diverse projecten die her en der aan de gang zouden zijn”, vertelt de Ardeense organisator. “We zijn zelf in contact met meerdere Belgische en buitenlandse vedetten. We hopen nog voor de feestdagen wat namen uit onze hoge hoed te mogen toveren. Laat ons nog even de tijd om alles op orde te zetten…”

Afspraak genoteerd dus, tussen Sinterklaas en Kerstmis, voor een nieuwe update van de deelnemerslijst die steeds langer wordt. Komt er een nieuw record? Antwoord binnen minder dan twee maanden, ter gelegenheid van de traditionele persconferentie voor de rally. 

Belgisch kampioen Vincent Verschueren heeft voor de derde keer in zijn carrière de Rally van Kortrijk gewonnen. De Belgische kampioen haalde het voor een verrassend sterke Thomas Vauterin. Bij de historics was Robin Maes de snelste. De eindbalans moet nog gemaakt worden, maar de organisatie blikt tevreden terug op hun 25ste editie, de eerste lustrumeditie in de 2.0-versie.

Didier Duquesne (Ford Fiesta WRC) moest al snel opgeven. Daardoor leek het al snel op een duel uit te draaien tussen Bernd Casier (Ford Fiesta R5) en Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5). De twee bleven elkaar lange tijd belagen met een fantastisch secondespel tot gevolg, tot Casier op Tombroek 2 zijn wagen op kant moest zetten met mechanische problemen. Daardoor kreeg Vincent Verschueren plots een vrijgeleide. De Oost-Vlaming controleerde meesterlijk en wint nu al voor de derde keer de “6 uren van Kortrijk”.

Thomas Vauterin (Peugeot 208 R5) eindigde heel knap tweede. De jonge West-Vlaming moest wel nog flink trappen want achter speelde zich een mooie strijd af voor de derde en laatste podiumplaats. Uiteindelijk haalde Melissa Debackere (Skoda Fabia R5). Zij hield de Skoda Fabia WRC van Paul Lietaer achter zich. “Polle” ging op de slotproef nog voorbij Tuur Vanden Abeele en burgemeester Vincent Van Quickenborne. Stéve Bécaert (Skoda Fabia R5) besloot op de zesde. Kevin Abbring werd zevende in zijn Porsche GT3. De Nederlander won het broederduel van Tim Van Parijs (Porsche GT3) die even vast zat in een gracht op KP Bevergem, maar gelukkig voor hem gebeurde dat achter de finish.

Bij de historics stond er geen maat op de BMW M3 van Robin Maes. Hij haalde het voor Jeroen Van Wanseele (Ford Escort MKII) die meteen ook de winnaar is in de Pinto Cup. Danny Kerckhof (BMW E21) werd derde.

De eerste proef zaterdagavond verliep vlekkeloos. Zeker 5.000 toeschouwers vonden hun weg naar Moeskroen voor de spectaculaire openingsproef. Dankzij de vele inspanning op de site Lavano konden de toeschouwers op een veilige manier het spektakel volgen.

Ook de rest van de rally liep goed, ondanks enkele opgaves en glijpartijen. Er kon bijna overal netjes op tijd begonnen worden en grote incidenten waren er niet. Eén équipe moest wel even op observatie.

Tijdens de 25e editie van de 6 uren van Kortrijk zal terug gebruik gemaakt worden van het rally tracking systeem van GeoDynamics. Na de voorbije succesvolle samenwerkingen besliste de organisatie om een versnelling hoger te schakelen door alle 159 rallywagens te voorzien van een systeem.

Veiligheidswagens

Net zoals de voorbije jaren worden alle 8 veiligheidswagens (CC - VC - 000 - 00 - 0 - B - Snelle Interventie 1 - SI2) uitgerust met het traceringssysteem.

Dankzij deze gps met ingebouwde simkaart worden alle posities van de wagens geregistreerd en in realtime doorgestuurd naar de beveiligde servers van GeoDynamics.

 De organisatie kan daarna deze posities raadplegen op elke computer, smartphone of tablet en alle wagens perfect begeleiden in geval van nood.

Rallywagens ook uitgerust

Björn Vandecasteele, één van de bezielers van de 6 uren van Kortrijk; “Net zoals alle andere rally’s hechten wij veel belang aan veiligheid voor de rijders, marshalls en toeschouwers.
Maar deze veiligheid willen wij ook kunnen garanderen naast de rally. Vandaar dat wij gekozen hebben om dit jaar ook alle rallywagens uit te rusten met hetzelfde systeem.”

De bedoeling is dat de organisatie te allen tijde een zicht heeft op de rallyrijders, zowel tijdens de rally als op de verbindingsritten, en kan monitoren met welke snelheid ze zich verplaatsen.

Het is inderdaad zo dat rallywagens zich moeten houden aan de verkeersregels als ze zich op de openbare weg begeven”, zegt Tuur Vandenabeele – zelf rallypiloot en ook actief in de organisatie.

“Door de snelheden te monitoren en elke overtreding te sanctioneren, willen wij duidelijk maken dat rally rijden enkel op het daarvoor bestemde parcours toegelaten is”.

Uniek systeem

De 6 uren van Kortrijk is de eerste VAS rally in België die op deze manier aan de slag gaat.

“Door zowel op elk moment de locatie van de veiligheidswagens als alle deelnemers te kunnen monitoren, spaart de organisatie enerzijds heel wat tijd en stress uit en hebben ze anderzijds een draagvlak om roekeloze piloten te sanctioneren”, zegt Stijn Stragier, managing partner bij GeoDynamics.

Maar ook de officials merken de voordelen doordat ze alle deelnemers perfect kunnen opvolgen.

Over GeoDynamics

GeoDynamics ontwikkelt software om op afstand de locatie te bepalen van voertuigen of mobiele medewerkers. Via een beveiligde website kan je op computer, tablet of smartphone volgen waar ze zich bevinden. GeoDynamics’ systemen worden ook gebruikt voor tijdsregistratie en het beheer van het wagenpark. Het bedrijf heeft 3.000 klanten, die samen 32.000 blackboxen gebruiken. Dat zijn apparaten met ingebouwde gps- en gsm-functies die in een voertuig geïnstalleerd worden om de locatie ervan te volgen. GeoDynamics richt zich op de bouwsector, installateurs, onderhouds- en serviceploegen, openbare diensten en andere organisaties met mobiele medewerkers en een wagenpark.

Het bedrijf werd in 2004 opgericht en heeft 32 medewerkers. Het boekte in 2016 een omzet van 8,5 miljoen euro. GeoDynamics was in 2011 het hoogst gerangschikte Vlaamse bedrijf in de door Deloitte opgestelde lijst van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in de Benelux. Stijn Stragier en Peter Vermeesch, oprichters en eigenaars van GeoDynamics, zijn de managing partners van het bedrijf. Stijn Stragier werd in 2012 Jong West-Vlaams Ondernemer van het Jaar. Meer info op www.geodynamics.be.

Op zaterdag 18 november werd de Belgische autosportwereld opgeschrikt door het plotse heengaan van Mathias Viaene. De 41-jarige piloot uit Waregem werd onwel tijdens een test met de Ford Fiesta R5 die hij zou besturen in de 6 Uren van Kortrijk, als voorbode van zijn comeback in het BRC in 2018. Enkele uren later bezweek Mathias aan de gevolgen van een hersenbloeding... 

Het plotse overlijden van Mathias, in 2000 winnaar van de Rally van Wallonië in de Subaru Impreza WRC van Gaby Goudezeune, heeft de Belgische rallywereld in diepe rouw gedompeld. Mathias was supergemotiveerd, nadat hij in september al eens kon proeven van de Ford Fiesta R5 in Oudenaarde. Daar vormde hij een onuitgegeven duo met Frank Baert, die voor één keer de nota's las. Het duo strandde in een greppel...

We koesteren de mooie herinneringen aan de zaakvoerder van Tsubo Sign & Graphics. De zoon van Ivan debuteerde in de autosport via de Renault Clio Cup op circuit, waarin hij trouwens Belgisch kampioen zou worden. Viaene liet zich in de rallysport ook opmerken, onder andere met de Mazda 323 GT-R van Goudezeune, alvorens hij zijn kans kreeg met de Subaru Impreza WRC. Met die wagen in de kleuren van Texaco won hij de Rally van Wallonië in 2000. 

Na een lange pauze, keerde Mathias, samen met zijn kameraad Pieter Vyncke, terug in de Belgische rallysport, maar dan in Historic. Met zijn genereuze rijstijl was hij een smaakmaker in Historic met een Opel Ascona A, de BMW 323i van Tuur Vanden Abeele en de Ford Escort BDA van Wim Soenens. Na een terugkeer bij de moderne wagens, scoorde Mathias in 2011 een knappe 13de plaats met een BMW M3 E30 in de Omloop van Vlaanderen. Viaene was de smaakmaker van de wedstrijd en verloor in de slotfase veel tijd, maar het leverde hem toch de BFO Award op. Het laatste hoogtepunt was een knappe 3de plaats in de Rally van Wallonië 2012, achter Pieter Tsjoen en Patrick Snijers. In 2014 maakte "Mathi" zijn laatste comeback, deze keer met een Porsche 997 GT3. Opnieuw maakte Viaene indruk, onder andere met een 6de plaats in de Omloop van Vlaanderen.

Vaarwel Mathias...