Het legendarische Britse sportwagen merk Lotus zal zijn debuut maken tijdens de Geko Ypres rally van 21 tot 23 juni. De Portugese chauffeur Bernardo Sousa, die ook word ingezet op de Lotus Exige R-GT-race later dit jaar, rijdt met deze officiële auto in het FIA European Rally Championship en de Intercontinental Rally Challenge.
 
Als onderdeel van de voortdurende ontwikkeling van de R-GT is dit de eerste deelname in een rally .
 
De Geko Ypres Rally, die plaatsvindt in de stad Ieper, zullen de fans voor de eerste keer de kans krijgen om de auto van dichtbij te zien met het team van Bernardo Sousa en Corrado Mancini aan boord .
 
Het volledige Lotus International Team zal aanwezig zijn in Ieper. Deze race zal het eerste officiële evenement voor het team zijn . Het is een goede gelegenheid om zich te tonen in een van de meest charmante en karakteristieke rally's in de Europese serie en de IRC.
 
De deelname van de Lotus International Rally Team zal worden gebruikt voor het testen en te fine-tunen van de set-up van de auto . Deze wagen is zelfs uitgerust met een nieuwe ophanging evolutie , Michelin banden dankzij een nieuwe technische samenwerking met het Franse bedrijf , en verder ook nog een verfijnde elektronica .
 
Claudio Berro : De ontwikkeling van de Exige R-GT gaat goed, terwijl we wachten op nadere toelichting van de GT categorie, die het gevolg zijn van beslissingen die moeten worden gemaakt door de FIA ​​op hun World Motor Sport Council vergadering van 15 juni.
 
Maar tot dan, kijken we echt uit naar Ieper, die ons een aantal nuttige kilometers zal geven . We kunnen echt pronken met deze spectaculaire auto in de rallywereld.
 
Bernardo Sousa : Ik ben erg blij om te kunnen rijden tijdens de Geko Ypres Rally met de cursus auto Exige . Deze aanwezigheid zal ons zeker helpen om de tijden te vergelijkingen met andere tegenstanders. Tijdens de tests word de auto voortdurend verbeterd en ik ontdek het grote potentieel dag per dag .

Livery Pieter Tsjoen ( Skoda Fabia S2000 )

Wervik : We konden jammer genoeg nooit echt meestrijden voor het podium. Onze motor sputterde verschrikkelijk , vooral onderin. We verloren enorm veel tijd , vooral aan de start en de korte situaties !Op hoge toeren ging hij wel vlot.

We hebben er toch alles aan gedaan om de schade te beperken en eindigden nog op een, 6de plaats algemeen en eerste in de klasse. Tevreden vooral dat we na een jaar met veel pech nog eens aan de finish stonden !

Wij zijn helemaal klaar voor de grote afspraak in Ieper. We hopen dat Andes Motorsport de wagen optimaal krijgt voor onze thuiswedstrijd.

Bedankt aan onze trouwe medewerkers , onze sponsors en de mensen van Andes Motorsport.

Afspraak in Ypres !!

Zoals de merendeel van de supporters al weten ben ik nogmaals te traag gestart, maar na een paar kp's kwamen we op dreef.
Met oorspronkelijk 4 wrc's 2 super 2000 en 3 andere snelle evo's aan de start hadden we een top 10 vooropgesteld.
We besloten om met de "0 wagen" te rijden om de andere evo klaar te stomen voor de Ypres Rally.
In het begin hadden we wat problemen met de andere versnellingsbak en de lichtjes andere afstellingen van de vering, maar na 2 rondes voelden we ons als een vis in het water.
We begonnen aan een mooie strijd met JL Berleur en voor ons vielen er vele slachtoffers. Met nog 1 ronde te gaan stonden we 7e op 3sec van Berleur,
op kp 8 was JL 2 seconden rapper, we besloten om ons nog eens recht te zetten op de 2e kp, de langste van de 3. Maar het mocht niet zijn, op het einde van de kp haalden we Davy Vanneste in met een lekke band en verloren we 2 a 3 seconden.
De laatste kp gingen we in met 4 seconden achterstand, het was onmogelijk om de achterstand in te halen op zo een korte kp, maar toch wilden we ons niet gewonnen geven want na het opgeven van Lietaer konden we nog klasse 3I winnen.
We strandden op 1 seconde, jammer, maar dit zijn koersfeiten.

Voor deze keer had ik gelegenheids co-piloot Kurt mee ter vervanging van Annelies. Kurt was afkomstig van Wervik zelf en kende dus heel goed de streek.De keuring en verkenningen waren voorzien op vrijdagnamiddag. Keuring was, zoals altijd, geen probleem voor ons technisch team. We hadden nummer 321.Op zaterdag was het al vroeg morgen. Ik moest al om 7u30 op service te Wervik staan. De historic kwamen aan de start voor de moderne wagens.

Kp Geluwe was iets gewijzigd toz van verleden jaar. Het einde was veranderd. De desbetreffende gemeente waarop vroeger de finish lag wou geen toelating meer geven om op hun grond rally te doen. Spijtig. Maar de organisatie had dit euvel zonder al te veel problemen kunnen verhelpen. De Kp verliep goed en we draaiden een tijd van 4m16. Kp Kruiseke was identiek als vorig jaar en draaiden we 6m18 rond. Kp Wervik was een groot stuk ingekort toz vorig jaar. Daar kwamen we op 3m24. Nu 30minuten service om alles te checken en een bandenwissel uit te voeren. Ik kreeg gezien de temperaturen mijn banden niet warm.

Na de 1ste boucle stonden we een 84ste plaats algemeen en 23 bij de historic wagens.
Kp Geluwe verliep een stuk vlotter dan de 1ste keer. Dit resulteerde zich in een winst van maar liefst 8sec. Kp Kruiseke reden we identiek dezelfde tijd en Kp Wervik was geannuleerd wegens een ongeval. Op terug naar de service zone.

Kp Geluwe hadden we een paar verkeerde inschattingen van haakse bochten met de handrem en tevens werden we een beetje opgehouden door een wagen die in de gracht lag. Een verlies van 3sec toz van de vorige boucle. Kp Kruiseke waren we iets te enthousiast. We stonden op een L9 terug van waar we kwamen. Tegen dat we terug gedraaid waren hadden we al snel een paar seconden verloren. 6m29 bij aankomst was dan ook het verdict. De derde Kp kwamen we aan op 3m25.

Na de 3de boucle stonden we ondertussen wel al op een 66ste plaats algemeen, een stijging van 18 plaatsen en op een 18de plaats bij de historic wagens. Foto’s boven en onder zijn getrokken op het onverhard gedeelte. Op de onderste foto komen we volledig dwars van rechts uit het onverhard om dan zo onze weg te vervolgen op de asfalt baan.Kp Geluwe hebben we het maximum gegeven dat voor ons mogelijk was zonder brokken te rijden, 4m06. Ook Kp kruiseke deden we terug een hoop seconden af. 6m13. En kp Wervik lukte ons in 3m23. Mooi resultaat waardoor we terug een sprong namen van 8 plaatsen en nu 58ste plaats algemeen veroverd hadden.

Kp Geluwe hadden we terug alles gegeven om toch nog maar iets af te kunnen doen. Maar we bleven op 4m06 staan. Op Kp Kruiseke lukte het ons wel om nog een 5tal seconden af te doen. Kp Wervik finishten we op 3m24.

Een volledig onverwacht podium in Wervik ; nl. Viaene , Tanghe en Janssens ! Wie zou daar zijn geld durven op zetten voor de start ? Paul Lietaer die Wervik al meerdere keren op zijn palmares heeft staan stond lang aan de leiding maar moest op het einde van de wedstrijd nog opgeven .

Nadat bekend werd gemaakt dat Freddy Loix alleen maar zou testen in Wervik werd Polle de favoriet voor de eindzege . Deze rol nam de vliegende snor dan ook graag aan , maar door talrijke remproblemen werd hij in de laatste ronde tot een opgave gedwongen .

Freddy die zoals afgesproken de nodige extra service inlaste kon zijn testsessie optimaal doen . Loix , die in het begin van de wedstrijd de afstelling te hard had gezet , kon halverwege de wedstrijd toch de goede configuratie vinden en was tevreden met het resulaat op het einde van de dag .

Geert Beauprez ( Impreza WRC ) kon in de beginfase wel goed volgen maar mechanische pech besliste daar anders over . Mathias Viaene die heel dicht volgde op Beauprez nam op dat moment de tweede plaats over en kon dan zelfs in extremis nog de overwinning binnenhalen door de reeds vermelde opgave van Lietaer . Mathias treed nu in de voetsporen van zijn vader wat betreft behaalde overwinningen in Wervik .

Bij de andere WRC wagens en nieuwkomers in de Geko rally Wervik ; nl Bouvart ( Corolla WRC ) en Chieusse ( Peugeot 307 WRC ) was er in het begin zeker en vast spektakel te zien , maar ook deze smaakmakers haalden het einde niet in de tabaksstad .

Doordat al de WRC wagens uitvielen werd Claudie Tanghe onverwacht runner-up . Claudie die zijn achtertrekker glijdend over de Wervikse wegen stuurde kon meerdere 4X4 wagens achter zich houden . De derde plaats algemeen werd zelfs ingenomen door historic piloot Glenn Janssens die met de Porsche uit de ateliers van Tuthill klaar is om in Ieper te schitteren . De Porsche zal nu in Belgie blijven en onderworpen worden aan een kleine check-up voor de historic wedstrijd in Boezinge .

In het historic gedeelte werden we verwend qua spektakel waar Stefaan Stouf in het begin van de wedstrijd nam . Op KP Kruiseke was Stefaan iets te snel in een rappe rechtse en ging onzacht de gracht in . Ook Cracco , die de nieuwe peugeot S2000 bestuurde , werd verrast in dezelfde bocht en verdween uit de wedstrijd .

Van Parijs die deze keer koos voor de historic Porsche werd verdienstelijk derde na een ontketende Yves Bruneel die nog eens plaats nam in de Opel Transeurope . Decock en Deveux , ook in een Porsche , vervolledigden de top 5. Dirk Deveux reed een solide wedstrijd in zijn nieuwe opgebouwde Porsche en kwam testen voor Ieper . Hij wil het resultaat van vorig jaar graag nog eens overdoen want hij stond er immers op het podium in Boezinge .

Wervikaan Kurt Declerck was deze keer co-piloot van Berleur ( Lancer Evo VI GrA ) . De Waal kon dus optimaal profiteren van de parkoerkennis van Kurt en reed een zeer sterke wedstrijd en kon op deze manier dan ook nipt Bert Coene ( Lancer Evo X ) achter zich houden met het kleinste verschil , namelijk 1 luttele seconde .

Bij de 2-wiel aangedreven voortrekkers was er een strijd van je welste . Steven Dolfen ( Clio Kitcar ) , Vanneste ( Citroen C2 R2 Max ) en Lauwaert ( Clio R3 ) maakten het erg spannend . Na 2/3 van de wedstrijd was er maar 15 seconden verschil tussen hen . Thuisrijder Dolfen , die na de crash in Monteberg nog wat vertrouwen mankeerde in het begin van de wedstrijd , was heel snel onder weg en kon zelfs uitlopen op zijn concurrenten . Vanneste , die ritme kwam opdoen met het oog op Ieper , was op het einde slechts 15 seconden verwijderd van Lauwaert die ruime tijd geen wedstrijd meer reed . Bij de Divisie 1 en 2 was Vincent Vermeeren opnieuw de sterkste en werd 8ste algemeen voor de Subaru van T'Joens .

Foto's - Pictures ONLINE : VOLLEDIGE REPORTAGE RALLY WERVIK 2012 !

De Geko Ypres Rally nadert met rasse schreden en heel wat teams zijn druk bezig met de voorbereiding op deze prestigieuze wedstrijd. Zo ook Mathias Viaene... De piloot uit Waregem ging bij NCRS aankloppen om een Peugeot 207 S2000 in te zetten. Een wagen die Mathias komende zaterdag een eerste keer zal testen in de Geko Rally Van Wervik.

Mathias Viaene en Pieter Vyncke werken dit jaar het BFO Belgian Rally Championship af met de Subaru Impreza WRC S12 van NCRS. Omdat de Geko Ypres Rally ook op de kalender staat van het IRC en de WRC’s niet toegelaten zijn in dit kampioenschap, moest het West-Vlaamse duo op zoek naar een alternatief. “Dankzij onze sponsors en de steun van Philip Cracco en Accent, jobs for people, kunnen we aantreden met de Peugeot 207 S2000 van NCRS. Het betreft de ex-Bruyneel versie die vorig jaar een evolutie kreeg. Dit is niet de laatste update van Peugeot, maar dat zal de pret niet drukken.”

Mathias Viaene kan komende zaterdag alvast wennen aan zijn nieuwe atelier, want hij zal de 207 S2000 uitvoerig testen in de Geko Rally Van Wervik. “Het zal aanpassen worden aan de atmosferische motor, die ik hoog in toeren moet houden. Ik zou graag de chrono’s van Freddy Loix zo dicht mogelijk benaderen om straks in Ieper mee te dingen naar een ereplaats. In Wervik is het klassement van ondergeschikt belang. Ik wil vooral een goeie set-up zoeken. Zelfs al staan we goed in de stand, zullen we niet nalaten om eens iets te proberen!”

De Geko Ypres Rally brengt voor Viaene ook op professioneel vlak nog heel wat extra werk met zich mee. Met zijn firma Tsubo Sign & Graphics voorziet hij straks heel wat wagens van een frisse belettering. Eén daarvan is de Renault Clio R3 van Frederic Berville, die opnieuw de kleuren van Safety On The Road, Speed On The Track verdedigt. De piloot uit Vlamertinge verdween vorig jaar vroegtijdig van de tabellen in Ieper. Berville is uit op sportieve revanche en om niets aan het toeval over te laten wordt ook in Wervik deelgenomen.

De officiele inschrijvingen blijven maar binnenkomen in Ieper en als het zo verder gaat kan het record opnieuw verbroken worden wat betreft het aantal super 2000 wagens .
De Grote markt van Ieper zal dus goed gevuld staan het weekend van 21 tot 23 juni , wat we natuurlijk alleen maar kunnen toejuichen .
 
In enkele dagen tijd zijn er opnieuw 5 tenoren in de koninginneklasse bijgekomen wat het totaal S2000 piloten voorlopig op 23 brengt .
Verder zien we dus de deelnemerslijst voorlopig uitbreiden met oa :
TLUSTAK Antonin : SKODA Fabia Super 2000
BARRABLE Robert : SKODA Fabia Super 2000
SNIJERS Patrick : MINI S2000
TAMRAZOV Oleksii : FORD Fiesta S2000
VERSCHUEREN Vincent : VOLKSWAGEN Polo S2000
 
LANGENAKENS Jonas (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2009)
CRACCO Philip (BEL) : PEUGEOT 207 S2000
VANDEN ABEELE Tuur (BEL) : VOLKSWAGEN POLO S2000 (2007)
HANNINEN Juho (FIN) : SKODA Fabia Super 2000 (2012)
KOPECKY Jan (CZE) : SKODA Fabia Super 2000 (2012)
FISHER Alastair (GBR) : FORD Fiesta S2000 (2010)
LOIX Freddy (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2006)
WIEGAND Sepp (DEU) : SKODA Fabia S2000 (2010)
SOLOWOW Michal (POL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
BREEN Craig (IRL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
GONON Florian (CHE) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
ARZENO Mathieu (FRA) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
TSJOEN Pieter (BEL) : SKODA Fabia S2000 (2011)
AL KETBI Rashid (ARE) : SKODA Fabia S2000 (2009)
VIAENE Mathias (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
VIZIN Laszló (HUN) : SKODA Fabia S2000 (2011)
FLODIN Patrik (SWE) : FORD Fiesta S2000 (2010)
MIKKELSEN Andreas (NOR) : SKODA Fabia S2000 (2012)
 

Traditiegetrouw staat dit weekend de Geko rally van Wervik op het programma . Exact 2 weken voor de Belgische IRC wedstrijd in Ieper , komen verschillende teams hun wagen afstellen in de tabakstad omwille van de ongeveer gelijkaardige West-Vlaamse parkoers . De organisatie heeft opnieuw meer dan 100 deelnemers met tal van wagens met kwaliteit van hoog niveau .

Zoals eerder reeds vermeld op deze website zal Freddy Loix zijn Peugeot 207 S2000 komen testdraaien in Wervik om zodoende de ideale afstellingen te vinden en nieuwe veringen te proberen . Het is best mogelijk dat Fast Freddy extra service zal inlassen tijdens de rally om de wagen perfect te krijgen qua afstelling .

Er staan nog 2 andere Peugeot 207 S2000 aan de start met Mathias Viaene en Philip Cracco die zich ook optimaal willen voorbereiden met het oog op Ieper . Uit hetzelfde NCRS-team komt ook Dominique Bruyneel aan de start met de ex-BMA Subaru Impreza WRX N15 . Dominique zou eerst starten in Wervik met de Subaru WRC S10 maar wijzigde zijn plannen omdat hij ook wil deelnemen in Ieper met dezelde WRX N15 . Normaal gezien komt teambaas Wim Soenens aan de start met zijn geliefkoosde Ford Escort MK2 .

Verder vinden we enkele WRC-kleppers aan de start met name WRC's van Chieusse ( Peugeot 307 WRC ) en Geert Beauprez (Subaru Impreza WRC ) eveneens uit het NCRS-team . Ook zou de ex Corolla WRC waarmee Debackere Melissa vroeger reed , verkocht zijn en dus aan de start staan in Wervik .

Er is tevens een waslijst snelle Mitsubishi Evo’s van oa Bert Coene ( Mitsu EVO X ) , Filip Pyck ( Mitsu EVO 9 ) , Vincent Vermeeren ( Mitsu EVO 9 ) , Stefaan Prinzie ( Mitsu EVO X ) en Jimmy Taveirne ( Mitsu EVO 9 ) ; kortom alle ingrediënten zijn aanwezig voor een absolute topwedstrijd.

Voor het eerst te zien dit jaar in Belgie is er de BMW M3 Compact F2000 van Claudie Tanghe uit Komen . Na afwezigheid van Timothy Van Parijs in Bocholt hopen we dat de GT3 klaar is zodat we een mooie strijd krijgen tussen deze 2 smaakmakers .

Steven Dolfen die een thuiswedstrijd rijd in zijn Renault Clio van Alltec Seys , wil zo vlug mogelijk de crash van Monteberg doorspoelen en de puike prestaties van het zaterdag gedeelte op de Monteberg bevestigen met winst in zijn klasse in Wervik . Frederic Berville komt ook aan de start met de Renault Clio R3 en zal waarschijnlijk de strijd aangaan met Steven .

Ook tal van FIRC piloten uit Groot-Britanie komen aan de start met een nieuwkomer onder de naam van John Wood met een Subaru Imprezza . Dave Pattison en Andy Rowe die eerder ook werden aangekondigd moet jammer genoeg forfait geven .

Bij de Historic wagens zullen we ongetwijfeld een mooie strijd zien voor de overwinning want tal van piloten komen hiervoor in aanmerking . Het lijstje is indrukwekkend te noemen met namen zoals Glenn Janssens , Dirk Deveux , Wim Decock en Patrick Mylleville allen met een Porsche . Ook Ford is goed vertegenwoordigd met kleppers zoals Stefaan Stouf , Geert Vandoone , Kurt Olivier en Dirk Depuydt . Beemer-piloot Geert Glorieux komt ook aan de start en wil zo vlug mogelijk de ORC rally vergeten . Verder zullen we ook nog rekening moeten houden met Tobi Vandenberghe en Yves Bruneel met de Transeurope .

In de editie 2012 in Wervik zijn er slechts kleine parkoersveranderingen . Kp Kruiseke is ongewijzigd , maar de laatste kilometers op Kp Geluwe zijn wel degelijk veranderd . Kp Wervik is ook gewijzigd waarbij de piloten zelfs een rondje zullen voorgeschoteld krijgen . De organisatie kon ons ook melden dat de wegenwerken in Wervik dit weekend werden afgerond , zodanig dat de wedstrijd komende zaterdag geen hinder zal ondervinden .

Door twee Porsches 911, waaronder een nieuw exemplaar gebouwd in de ateliers van BMA, aan de start te brengen van de Historic Rally van Marokko, meesterlijk georganiseerd door Yves Loubet, wilde Bernard Munster het vakmanschap van zijn team op het vlak van de preparatie van historic rallywagens bewijzen. Dergelijke internationale historic rally's zijn immers razend populair. Samen met Johan Gitsels, zijn copiloot maar vooral zijn partner in het project om de Porsche 911 Carrera RS te ontwikkelen, keerde de verantwoordelijke van BMA terug met een algemene overwinning op zak. Een zege die behaald werd na een spectaculaire remonte...
De wedstrijd begon immers niet te best voor het duo Munster-Gitsels.
 
Vanaf de eerste proef verloren ze tijd door mechanische problemen... « De versnellingsbak brak na amper 200 meter, vertelt Bernard. Omdat de bak in tweede versnelling geblokkeerd was, verloren we op die proef 1'30". We konden de schade gelukkig beperken omdat de proef in de bergen verreden werd in dikke mist... Was de wedstrijd afgelopen? Nee! We hadden het geluk dat Louis Antonini, een deelnemer die we geholpen hadden tijdens de voorbije East African Safari Classic, ons zijn reserveversnellingsbak leende. We hadden zelf geen reservebak bij. Omdat we heel laat beslisten om de Historic Rally van Marokko te rijden, had de Porsche amper een twintigtal testkilometers in de benen voor de start. Er was dan ook geen reden om te denken dat de versnellingsbak, die rechtstreeks van Tuthill kwam, een montagefout zou hebben. Hoe dan ook, voor Johan en mezelf was het belangrijkste dat we de wedstrijd konden vervolgen. De rest van de tegenslag kenden we op... de volgende proef! Omdat we door tijdsgebrek niet verkend hadden, vertrouwden we op het road-book en de nota's die aangeleverd werden door de organisatie. Maar, het notasyteem dat Yves Loubet gebruikt verschilt grondig van het systeem dat ik al 30 jaar gebruik! Resultaat: een lekke band, even rechtdoor op een kruispunt, een poging om een stukje af te snijden om terug op de juiste route te komen en... een wagen die vast zat in het zand! Eens te meer hadden we veel geluk, want vlakbij stond een toeschouwer met een 4x4. Hij trok ons los, zodat we door dit incident 3'30" verloren. Daardoor zakten we terug naar de 26ste plaats algemeen op 5 minuten van leider Grégoire de Mevius. Ik moet trouwens Johan feliciteren, want hij moest zich in een recordtijd aanpassen aan nota's in het Frans die bovendien radicaal verschillend waren dan het systeem dat we normaal gebruiken. »

Het vervolg van de wedstrijd was gelukkig minder bewogen voor de Porsche 911 van BMA. Het duo rukte op naar de 16de plaats. De opmars was niet te stuiten, want Bernard Munster en Johan Gitsels rukten verder op naar de 2de plaats. Die hielden ze een tijdje vast... « Tijdens de voorlaatste dag hadden we een probleem met de koppeling, maar gelukkig niet op de proef, vervolgt Bernard. We voerden een noodherstelling uit. Dat werkte 10 kilometer, maar daarna was de koppeling opnieuw buiten gebruik. We moesten de rest in 4de versnelling afwerken! Daardoor verloren we opnieuw een deel van de tijd die we terug gepakt hadden op de leider. Na de proef kregen we van Kronos gelukkig een koppeling ter beschikking gesteld. Die werd door ons op 25 minuten tijd gemonteerd, zodat we geen straftijd kregen. Een dag voor de finish van de wedstrijd, stonden we op 45 seconden van leider Eric Chantriaux met een Ford Escort RS. Hij had veel ervaring in deze wedstrijd en had het parcours vooraf ook verkend, wat toegelaten is. Door een gebrek aan tijd hadden wij het parcours vooraf niet verkend, want BMA was tijdens het weekend voor de rally aan het werk in Catalonië. Het gebaar van Kronos was trouwens typerend voor dit soort wedstrijden. De samenhorigheid en kameraadschap tussen de teams is prachtig. Iedereen helpt elkaar. Toen onze koppeling defect was, heeft leider Eric Chantriaux onze Porsche zelfs naar de service gesleept. Zonder die geste hadden we veel meer tijd verloren... »
 
De BMA Porsche pakte vervolgens 14 seconden terug op de Ford Escort RS, waarna weer 2 seconden verloren gingen op twee proeven voor de finish. Vlak voor de start van de voorlaatste proef vernamen Munster en Gitsels dat de laatste proef... geannuleerd was! Er bleef dus nog maar een proef over om het verschil te maken. « Ik kan je verzekeren dat ik op die proef alles gegeven heb, bekent Munster. Ik heb harder aangevallen dan ooit tevoren in mijn carrière. En dat op een parcours dat we niet kenden. Maar, de proef was bijzonder snel, totaal atypisch voor deze rally. We konden de weg goed lezen, wat het iets makkelijker maakte. Het lukte, want we waren op die proef 1'10" sneller dan de leider. We hebben echt gestreden op de limiet voor deze algemene overwinning! We wonnen de rally op de allerlaatste proef. We waren naar Marokko gekomen om het potentieel van onze producten te tonen, en dan vooral van onze nieuwe Porsche 911 Proto. De wedstrijd winnen was dan ook schitterend! Ik wil zeker onze partner Reiger willen bedanken. Zij hebben de Porsche uitgerust met een onuitgegeven ophanging, bestaande uit een combinatie veren-schokdempers zonder torsiestang. Het functioneerde perfect van start tot finish. Die oplossing heeft zijn efficiëntie bewezen. Trouwens, wat een prachtige rally... Misschien wel de mooiste van alle wedstrijden die ik al gereden heb. 2500 kilometer door Marokko, met proeven die me deden denken aan de 1000 Meren, dan weer aan Nieuw-Zeeland of de RAC. Gewoon schitterend...»
 
BMA wilde de Marokko Historic gebruiken als een test in reële omstandigheden en als promotie. Het minste dat we kunnen zeggen is dat het resultaat alle verwachtingen overtreft...
 
Goed nieuws komt nooit alleen. De andere Porsche 911 van BMA, de ex-Droogmans uit de Legend Boucles de Spa, haalde ook het finishpodium, ondanks een gebroken stuurinrichting op een proef net voor halfweg wedstrijd. Zijn piloot François Kicq voerde een noodherstelling uit, waardoor de schade beperkt bleef. Samen met Andrée Hansen, de vriendin van Bernard, behaalde hij de 17de plaats algemeen.
Het team won bovendien zijn categorie!
« Ik vind dat we heel trots mogen zijn op onze aanwezigheid op het finishpodium en op onze overwinning in de categorie met onze 2,7 liter, vertelt Andrée Hansen. François moest alles in een keer leren: rally, onverhard, de Porsche, de nota's en dat allemaal in een heel moeilijke, maar prachtige rally. Hij heeft het schitterend gedaan, zelfs toen hij McGyver moest spelen toen de rotule brak. Onze tijden waren regelmatig vergelijkbaar met die van Eric van de Poele en Bernard André. Voor een debuut is dat uitstekend. Ik denk dat François Kicq de komende maanden nog meer historic rally's zal rijden. Ik kijk er al naar uit... »
Ook het officiele Skoda-team heeft de deelname bevestigd van HANNINEN Juho (FIN) en KOPECKY Jan (CZE) met de SKODA Fabia Super 2000 (2012) .
Er komen ongetwijfeld nog S2000 piloten bij , word vervolgd ....
Verder zien we de deelnemerslijst voorlopig uitbreiden met oa :
LANGENAKENS Jonas (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2009)
CRACCO Philip (BEL) : PEUGEOT 207 S2000
VANDEN ABEELE Tuur (BEL) : VOLKSWAGEN POLO S2000 (2007)
HANNINEN Juho (FIN) : SKODA Fabia Super 2000 (2012)
KOPECKY Jan (CZE) : SKODA Fabia Super 2000 (2012)
 
FISHER Alastair (GBR) : FORD Fiesta S2000 (2010)
LOIX Freddy (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2006)
WIEGAND Sepp (DEU) : SKODA Fabia S2000 (2010)
SOLOWOW Michal (POL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
BREEN Craig (IRL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
GONON Florian (CHE) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
ARZENO Mathieu (FRA) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
TSJOEN Pieter (BEL) : SKODA Fabia S2000 (2011)
AL KETBI Rashid (ARE) : SKODA Fabia S2000 (2009)
VIAENE Mathias (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
VIZIN Laszló (HUN) : SKODA Fabia S2000 (2011)
FLODIN Patrik (SWE) : FORD Fiesta S2000 (2010)
MIKKELSEN Andreas (NOR) : SKODA Fabia S2000 (2012)
 

Na een zinderende strijd met Bernard ten Brinke, heeft Jeroen zijn gedroomde zege in de ELE rally te pakken.
Na een slippertje op de vrijdagavond waren Jeroen en Robin aangewezen op achtervolgen.

Het bleek het begin van een indrukwekkende inhaalrace.
Op de voorlaatste proef boog Jeroen zelfs het laatste deel van zijn aanvankelijke achterstand om in een nipte voorsprong. met een volgepakt industrieterrein als decor, vochten Jeroen en Bernard ten Brinke op de slotproef om tienden van seconde, maar met een voorsprong van slechts 1,1 seconde wist Jeroen het duel in zijn voordeel te beslissen.

Ons seizoen kan nu al niet meer kapot!', jubelde Jeroen en Robin aan de finish.

Erg tevreden en zeker niet te vergeten, was de professionele samenwerking met het Belgische NCRS.BE, de eigenaar van de FORD FOCUS WRC 08.

Door deze overwinning gaat Jeroen nu aan de leiding van het Nederlands kampioenschap 2012, hij neemt deze over van Erik van Loon die na een ongeval op de verbindingsroute uitviel.

Jeroen wil nogmaals al zijn teamleden, sponsoren, fans bedanken voor alle mooie reacties, en kijkt uit naar de volgende confrontatie tijdens de Exotic Green Rally 2012.

Wat betreft de deelname van Freddy Loix in de tabaksstad zal er heel wat testwerk aan te pas komen . Het is de bedoeling dat er nieuwe schokdempers zullen getest worden met het oog op de Geko Ypres Rally .
Freddy zal dus naar alle waarschijnlijkheid ook extra service nemen tijdens de rally in Wervik zodat de testsessie nog extra informatie kan opleveren . Het is zelfs mogelijk dat Freddy op enkele klassementsritten op een andere positie zal doorkomen door de eventuele extra service . Als er extra service genomen word , zal Freddy op het einde van de rally uit de uitslag worden genomen . Tijdens de rally zullen de tijden van Fast Freddy wel degelijk opgenomen worden op de tijdstabellen . Voor Loix is het voornaamste dat er tijdens de Geko Rally in Wervik een perfecte afstelling word gevonden om 2 weken later in Ieper optimaal aan de start te staan .
 
In de editie 2012 in Wervik zijn er slechts kleine parkoersveranderingen . Kp Kruiseke is ongewijzigd , maar de laatste kilometers op Kp Geluwe zijn wel degelijk veranderd . Kp Wervik is ook gewijzigd waarbij de piloten zelfs een rondje zullen voorgeschoteld krijgen . De organisatie kon ons ook melden dat de wegenwerken in Wervik dit weekend werden afgerond , zodanig dat de wedstrijd komende zaterdag geen hinder zal ondervinden .
 
De tickets voor deze wedstrijd kan je bestellen via de website van Autoclub Scuderia Vervica. Wie zijn kaarten via deze weg besteld krijgt er gratis het programma met overzichtskaart bovenop.