De Ypres Rally is dit jaar toe aan zijn 53ste editie. Zoals al bleek bij de viering van de 50ste editie die gepaard ging met een tentoonstelling en een uniek boek, dat nog steeds te verkrijgen is in de shop van Superstage, koestert organisator Superstage het roemrijke verleden van de topwedstrijd in de Westhoek.
De Ypres Rally bracht hele generaties rallyfans op de been. Heel wat toppers van vandaag werden als kind door het rallyvirus gebeten toen ze gefascineerd stonden te kijken naar de doortochten van hun helden. Zo is de passie ontstaan bij de meeste van de leden van Superstage, waaronder Alain Penasse, die met de fiets of via autostop al weken vooraf elke avond naar de Westhoek kwam om de verkenningen te volgen.
Een van die tenoren van destijds was Tony Pond, de enige buitenlander die twee keer de Ypres Rally wist te winnen, in 1978 en 1980, telkens met Fred Gallagher als copiloot.
In 1978 werd Tony Pond door British Leyland uitgezonden naar Ieper om het potentieel te showen van de nieuwe Triumph TR7 V8, het wapen van de Britten om het op te nemen tegen de Lancia Stratos. Tony Carello, leider in het Europees kampioenschap, kwam in de slotnacht aandringen met zijn officiële Lancia Stratos, maar hij donderde van de baan. Tony Pond reed met de rustig ronkende TR7 V8 overtuigend naar de overwinning, voor Gilbert Staepelaere op 3'17" en Tony Carello op 5'59". Het was de eerste zege in Ieper van een Brit.

Twee jaar later deed Pond het nog eens over, opnieuw met een Triumph TR7. Het was een loodzware wedstrijd, want van de 201 teams aan de start, haalden er slechts 38 de finish. Een van de slachtoffers was Zanini, de enige serieuze rivaal van Pond, die met zijn Porsche van de baan ging. Per Eklund, net als Tony Pond met een TR7 aan de start, naderde tot op 29" van de leider, maar toen brak de versnellingsbak. Tony Pond behaalde zijn tweede overwinning in Ieper met maar liefst 9min14" voorsprong op Robert Droogmans en "Geron", beter gekend als Ronny Joosten.

Geen enkele andere buitenlander wist de Ypres Rally twee keer te winnen en bij de Britten noteerden we enkel nog zeges voor Jimmy McRae en Kris Meeke.

Om de ondertussen betreurde Tony Pond te eren, lanceert Superstage de Tony Pond Trophy en de Tony Pond Junior Trophy, een beker voor de eerste deelnemer van het Brits kampioenschap aan de finish en voor de snelste Britse Junior. De prijs zal worden uitgereikt door Fred Gallagher, zowel in 1978 als 1980 de gids van Tony Pond. Fred Gallagher navigeerde in zijn carrière bijna alle grote kampioenen, gaande van Tony Pond via Henri Toivonen, Juha Kankkunen, Björn Waldegard, Ari Vatanen tot Petter Solberg!

Afgelopen zondag vertrok Didier Duquesne met de Konvert Ford Fiesta WRC als favoriet tijdens de ORC Rally in Oostrozebeke. Didier en copiloot François Geerlandt reden een heel sterke wedstrijd, vijf keer klokte het Konvert team de beste tijd. Maar helaas kreeg het team ook af te rekenen met mechanische problemen zodat strijden voor de overwinning niet mogelijk was.

Halverwege de tweede proef scheurde de turbodarm van de Fiesta WRC en verloren we steeds meer vermogen,” aldus Didier Duquesne. "Op die proef verloren we een kleine 10 seconden, maar dan moesten we nog de derde proef zonder turbo afwerken. Zo werden we nog verder teruggeslagen in het klassement.... 
Vanaf de tweede lus zijn we dan in de aanval gegaan, met als resultaat vijf maal de beste tijd. In de laatste ronde wou ik nog eens een kanontijd rijden op de proef van De Ginste, maar naar het einde van de proef ging ik rond en verloor ik nog eens anderhalve minuut…

Uiteindelijk behaalde het team van Duquesne en Geerlandt de vierde plaats en werd de rally afgesloten met een goed gevoel.

Didier reed een heel sterke wedstrijd,” wist copiloot François Geerlandt nadien. “Toen de turbo was hersteld reden we ongeveer een halve seconde per kilometer sneller dan de R5 piloten en volgens First Motorsport is dit ook het verschil tussen de WRC en de RRC versie van de Fiesta. Ik kijk nu reeds uit naar onze volgende wedstrijd de Ypres Rally.

Ook de reacties in het kamp van Konvert waren enthousiast. “De prestatie die Didier, François en het team vandaag hebben neergezet heeft veel gelijkenissen met ons dagelijkse werk bij Konvert. Een volledig team dat zich 100% geeft en elk detail zo goed mogelijk in orde wenst te brengen…

De ORC Rally houdt vast aan zijn tradities en blijft identiek aan de editie van vorig jaar. We krijgen rondom Wielsbeke en Oostrozebeke opnieuw 4 lussen van 3 klassementsproeven (Hulste, De Ginste en Wielsbeke). Even traditioneel tapt de ORC Canal Rally uit het vaatje van de verschillende Cups en Challenges. Zo zien we naast de VAS deelnemers ook opnieuw de Flanders International Rally Challenge (FIRC), de Classic Rally Challenge en de Clio 2 Rally Challenge.
De deelnemerslijst vulde zich gestaag en stevende af op de kaap van 130 inschrijvingen met ook deze keer weer een uit de kluiten gewassen Britse vertegenwoordiging. Die komen natuurlijk het water verkennen nu de befaamde Ieperse rally deel uitmaakt van het Britse kampioenschap. De ORC is dan een goede testgrond en niet enkel voor de Britten. Ook vele “nationale” rijders komen even opwarmen op de West-Vlaamse proeven rond Wielsbeke en Oostrozebeke. Het is dan natuurlijk vissen naar de kanshebbers op de overwinning. Steve Bécaert en de DS3 R5 is de eerste combinatie die in gedachten komt maar ook deze keer zal een zege voor Bécaert verre van zeker zijn. Onlangs maakte Didier Dusquesne bekend dat hij een mini West-Vlaams programma zal afwerken met een Fiesta WRC en de ORC rally is de eerste wedstrijd op zijn lijstje. Bovendien liggen er nog andere kapers op de kust met o.a. de BMW’s 1M van Kurt Braeckevelt en Brecht Hoorne en uiteraard de winnaar van verleden jaar, Andy Lefevere en zijn Mitsubishi Lancer Evo X. Bij de Historics zien we Paul Lietaer op zijn Escort en die zal het hoofd moeten bieden aan de BMW M3’s van een gemotiveerde Robin Maes en een op revanche azende Alain Vermeulen. Men mag verwachten dat deze top historics eveneens hoog in het algemene klassement zullen eindigen.
De ORC Rally staat bekend voor zijn ludieke aanpak van de zaken. Zo kunnen de rijders dit jaar opnieuw racen om hun startnummer te verkrijgen. Op woensdag 24 mei komt de organisatie met een kartingwedstrijd in World Karts te Kortrijk. Een andere goede traditie is de aanwezigheid van een rally-radio met het team van RPR en sedert vorig jaar is er de spektakelbeker Roger Bucamp. Het is een eerbetoon aan de man die zich jarenlang inzette voor de veiligheid in de rallysport doch hij overleed op 6 juli 2015. De beker beloont de spectaculairste passages en werd vorig jaar gewonnen door Michel Casseyas.
Komen we nog even terug op de Flanders International Rally Challenge (FIRC), en de Britten die toch een speciale band hebben met deze ORC. Voor de wedstrijd in Oostrozebeke staat de teller op 30 inschrijvingen en voor de Belgen zijn deze Britten een onbekende factor. Oppassen toch maar voor John Reddington (Escort MK2 Millington), die nog een 3de plaats algemeen pakte in de onlangs verreden Rally Salamandre tegenover de Waalse toppers. Ook voor Anthony Mayberry (op identiek materiaal), Anthony O’Brien (Evo X) en de broers Coulson (BMW Compact M3) is het uitkijken geblazen. De ORC wordt echter ook een manche van een ander kampioenschap over de (taal)grenzen heen, de Classic Rallychallenge. Die competitie wil rijders met Historic wagens, Vlamingen en Walen, weer bij elkaar te brengen. Alleen, er is vooralsnog geen Vlaming die zich heeft aangemeld...
Alle actie kan u volgen in en om het Gemeenteplein van Oostrozebeke waar zondagochtend de eerste wagen over het startpodium zal rijden om 8u00. Om 18u06 worden de deelnemers terug verwacht over het finishpodium en kort daarna zullen we weten wie er Andy Lefevere opvolgt als winnaar.

In 1992 gaf de FIA groen licht tot het organiseren van historische rally's in het kader van de bestaande ERC rally's.  Dit ontging wijlen Frans Thevelin en zijn ambitieuze ploeg niet. Zij sprongen meteen mee op de wagen en organiseerden  in 1993 een eerste historic rally.
In de schaduw van de 29ste editie van de “Ypres 24 Hours Rally 1993” werd de 1ste “Ypres Historic Rally” ingericht.
Expo in Boezinge
Meteen maakten de toeschouwers kennis met historische rallyauto's. Voor de oudere rallyfanaten een weerzien met de oude gloriën uit hun jeugdjaren, zowel bij de wagens als bij de piloten. Voor velen gewoon puur genieten van mooie passages van legendarische rallywagens!
Intussen is deze Ypres Historic Rally een eigen leven gaan leiden. Sedert 2000 is het pittoreske Boezinge de uitvalsbasis voor deze Europese gerenommeerde wedstrijd. In het kader van dit 25-jarig jubileum, organiseert Superstage een tentoonstelling over 25 jaar Ypres Historic Rally.
De man achter deze organisatie is Gerard Ghesquiere, die in 2014 ook de expositie "Ypres Rally 50 Years" organiseerde.
“De tentoonstelling wordt georganiseerd in het clublokaal de Zwaan in Boezinge, van 18 juni tot 25 juni,” aldus Gerard Ghesquiere. “De expo is open op zondag 18, woensdag 21, vrijdag 23 en zaterdag 24 juni van 10.00 uur tot 20.00 uur, maandag 19, dinsdag 20 en donderdag 22 juni van 14.00 tot 20.00 uur en zondag 25 juni van 14.00 tot 18.00 uur. Op woensdag, vrijdag en zaterdag zijn wij open volgens de publieke opkomst tot ten laatste 22.00 uur.
Er zijn zowat 600 foto's te bewonderen, alle affiches en rallyplaten en voor ieder jaar een archief. Er is een speciale hoek ingericht voor lokale copiloot wijlen Serge Messine, er is de bekerkast van Gaby Goudezeune en we hebben een kast vol memorabilia. Buiten is er een permanente expo in een tent van 6 tot 8 wagens uit de rallywereld. Verder kan je ook een Speedsport bewonderen. Deze bolide werd in 1925 gebouwd in Schaarbeek en Georges Bouriano won er in 1926 mee op het circuit van Chimay."

Vernieuwingen

De rally zelf onderging volgens koersdirecteur Johan Taffin enkele kleine wijzigingen. “De klassementsproef in Boezinge is uit het wedstrijdbeeld verdwenen. Op vrijdag komt er een nieuwe proef in de plaats, die we twee keer zullen rijden: Zonnebeke. Zowel de Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor FIA-gehomologeerde wagens, als de Classic Ypres Rally, voor het BHRC, rijden dezelfde proeven. Al naargelang het aantal starters in de Ypres Rally, wordt bij ons de start voorzien op vrijdagavond rond 18 uur, voor twee ronden van telkens twee proeven, zijnde Zonnebeke en Langemark."
Zaterdag volgt dan het hoofdgedeelte van de wedstrijd. De start is voorzien rond de middag en de teams krijgen nog 9 KP's voor de wielen. Proeven die grondig werden gewijzigd, zoals in de moderne Ypres Rally. De winnaar zal om 21h op het podium gehuldigd worden.
Het grote rallyfeest op woensdag 21 juni blijft behouden. Dan genieten alle historic rallyliefhebbers van 19 tot 22u van de shakedown in Boezinge. In de voorbije jaren is deze shakedown uitgegroeid tot een groots rallyfeest in het gezellige Boezinge. Het is de ideale aanloop naar een spannend en hoogstaand rallyweekend in Ieper en omstreken.
Wat de inschrijvingen betreft, die stromen vlot binnen. In de FIA-wedstrijd is het de vraag wie Paul Lietaer, aan de vooravond van zijn 60ste verjaardag, een duimbreed in de weg kan leggen. Lietaer start met zijn erg snelle Subaru Legacy RS.
Komt het gevaar uit Belgische hoek, met de gekende opponenten als Didier Vanwijnsberghe en Stefaan Stouf? Of kunnen de buitenlandse rijders eindelijk eens de ‘lokale specialisten’ het vuur aan de schenen leggen? Wat zijn Erik Comas (Lancia Stratos), de Fin Veikkanen (Porsche), Anton Werner (Audi Quattro) en Antonio Parisi (Porsche) waard op de smalle weggetjes van de Westhoek?
In de Classic Ypres Rally is het zeker uitkijken naar de tenoren van het Belgisch kampioenschap, zoals Robin Maes, Dirk Deveux, Stefaan Prinzie en Patrick Mylleville. Maar, ook de streekrijders mogen we niet uit het oog verliezen. Denken we maar aan de BMW-rijders Christophe Merlevede en Alain Vermeulen.”

Meer info op www.ypreshistoricrally.be

De 53ste editie van de Ypres Rally belooft weer een fantastische affiche te presenteren. De inschrijvingen uit binnen- en buitenland komen vlot binnen en we mogen ons opmaken voor een strijd op internationaal niveau, met onze nationale Thierry Neuville als absolute referentie.
Het spektakel begint ook dit jaar al op donderdag 22 juni in Nieuwkerke met de Qualifying Stage, gevolgd door de Shakedown. De proef in Nieuwkerke is dit jaar hertekend om de verkeersstroom in het servicepark te verbeteren. De start is verlegd naar de Seulestraat, waarna de teams meteen de Potteriestraat in duiken. Het nieuwe gedeelte maakt een lus langs de Groenestraat en de Temmersdreef, waarna opnieuw aangesloten wordt op het bekende snelle en technische gedeelte door de Spiervelden. Het slot van de proef bleef ongewijzigd op de Markt van Nieuwkerke, waar het showgedeelte op de kasseien jaarlijks gesmaakt wordt door duizenden rallyfans.

De Qualifying Stage wordt dit jaar voorbehouden voor de Gold Entries die zich hebben ingeschreven met een wagen van klasse RC2, de topcategorie met de R5's, of een GT. De chrono op de QS zal bepalend zijn voor de startorde. De Top 15 mag vrijdagmiddag op het podium zijn startpositie kiezen, in volgorde van het klassement, terwijl de tijden op de QS de volgorde zullen bepalen vanaf de 16de plaats.

Om een toptijd te rijden op de QS, krijgen de deelnemers vanaf 18h twee doortochten op de Free Practice. Ook voor deze Free Practice zal elke deelnemer een starttijd moeten respecteren, zodat er vanaf 18h constant wagens zullen rijden op de proef.

Na de QS, die van start gaat om 19h48, mogen alle deelnemers de Shakedown rijden, vanaf 20h45 tot 23h. Ook de toppers die hun wagens nog verder willen afstellen, mogen na de QS verder deelnemen aan de Shakedown.

Kortom, op donderdagavond is Nieuwkerke de place to be in de Ypres Rally 2017.

Zoals wel vaker in de Sezoensrally, de vijfde manche van het Belgian Rally Championship, zat het venijn in de staart van de wedstrijd. Gedurende 12 klassementsproeven was het duel voor de overwinning razend spannend tussen Vincent Verschueren en Kris Princen. Het verschil bedroeg nog amper 2,59 seconden bij de start van KP 13 en precies op die chronorit in Peer kantelde de wedstrijd. Verschueren raakte een grote steen en brak de ophanging van zijn Skoda Fabia R5, waardoor de Skoda-rijder de strijd moest staken. Kris Princen profiteerde om zijn tweede zege van het seizoen te behalen, na zijn overwinning in de Rally van Haspengouw. In de tussenstand van het BRC nadert de Limburger tot op 8 punten van kampioenschapsleider Verschueren.
"Deze overwinning doet enorm veel deugd, want we hebben de zege niet cadeau gekregen," lachte Princen. "We hebben de ganse wedstrijd met het mes tussen de tanden aangevallen. Deze keer viel het dubbeltje onze kant op. Voor de proef in Peer had ik mijn achterstand verkleind. We wisten allebei dat we op die proef maximaal zouden aanvallen, maar in mijn nota's stond dat ik in die linkse niet mocht snijden. Ik wist de steen liggen. De titelstrijd ligt terug open."
Voor Verschueren, die de meeste snelste tijden reed, was het zuur om met de finish in zicht te moeten opgeven. "Ik was de eerste met een brede wagen die in die linkse passeerde en ik moest gewoon met het rechterwiel in het spoor blijven, want anders was ik door het grind van de baan geschoven. Daardoor zaten we misschien een centimeter te ver in de koord en raakten we die grote steen. De klap was enorm en de schokdemper klapte door de motorkap omhoog. Dit is heel jammer, maar in Ieper willen we er terug staan," aldus Verschueren.

Geusens op het podium

De tweede plaats achter Kris Princen ging naar Polle Geusens, die zijn beste score ooit realiseerde in het Belgisch kampioenschap. "Ik wilde me in mijn thuisrally tonen en dat is heel goed gelukt," lachte Geusens, die in Bocholt bijgestaan werd door een team bestaande uit zijn drie broers en enkele kameraden. "Dat maakt deze 2de plaats nog mooier. Nee, dit had ik vooraf niet gedacht, want we hebben tot donderdagavond moeten werken om de wagen in orde te krijgen."

Stephen Wright behaalde voor het derde jaar op rij een podiumplaats in Noord-Limburg. Nochtans zag het er lang niet zo naar uit, want de jonge Ier vond zijn draai niet met de Ford Fiesta R5: "Ik heb niet zo goed gereden als vorig jaar, toen ik meteen van bij de start in het goede ritme zat. Ik had me al neergelegd bij de vijfde plaats, maar plots keerden onze kansen door de foutjes van de anderen," lachte Wright, die zijn Bocholtse copiloot weer een prachtig souvenir bezorgde.

Jonas Langenakens strandde net naast het podium, maar daar kon de piloot uit Landen goed mee leven. "We eindigen met onze Mitsubishi achter drie R5's, dan moet je tevreden zijn. Ik heb me geamuseerd en er zat echt niet meer in," vertelde Langenakens.

De steen die Verschueren raakte, zou nog meer slachtoffers maken. Achiel Boxoen, de poulain van Freddy Loix, reed er de stuurinrichting van zijn Skoda op stuk, zodat de jonge kerel zijn 7de plaats verloren zag gaan. Benoît Allart reed met een kapotte stuurinrichting wel naar de finish, maar hij verloor een plaats in het klassement en moest tevreden zijn met de vijfde stek. "Dit is een seizoen om snel te vergeten, want pech blijft ons achtervolgen, maar uiteindelijk is een vijfde plaats niet zo slecht, want het was pas mijn tweede deelname hier in Bocholt. Rijden op maaskiezel, het blijft toch iets apart," aldus Allart.

de Mevius maakt indruk

In het Junior BRC realiseerde Guillaume de Mevius een foutloze en tegelijkertijd indrukwekkende wedstrijd. Met de zwart-geel-rode Peugeot 208 R2 eindigde Guillaume op de 6de plaats algemeen, goed voor een pak punten in het Junior BRC en de Junior Award. "Het was mijn tweede deelname aan de Sezoensrally en het blijft bijzonder amusant om op onverhard te rijden met een wagen die in feite afgesteld is voor asfalt," lachte Guillaume de Mevius, die in het Junior BRC met ruim 4'14" voorsprong op Jelle Vermeire won.

In de M-Cup werd de wedstrijd van start tot finish gedomineerd door Wim Muilwijk. Franky Boulat, de leider in de tussenstand, eindigde na het raken van een stoeprand pas op de 4de plaats, achter Bert Truyens en Tom Ceuppens.

In Historic was de lokale specialist Gunther Monnens oppermachtig met zijn Escort. Het duel met Robert Droogmans kwam er nooit uit, want die moest al op de tweede proef de strijd staken met een kapotte koppeling. De tweede plaats ging naar Robin Maes voor Dirk Deveux. Guino Kenis en Tom Van Rompuy moesten hun BMW's M3 ook vroegtijdig aan de kant zetten.

In het Historic BRC pakt de 41ste Sezoensrally uit met een sublieme affiche. Op papier zijn de youngtimers, meer bepaald de BMW's M3, favoriet, maar rallyrijden op gravel blijft iets apart. Belgische piloten hebben doorgaans weinig mogelijkheden om te trainen op onverhard en bovendien wordt er in de Sezoensrally met gewone asfaltbanden gereden op de kiezelstroken, waardoor de wagen glijdt, danst en zweeft over de rollende kiezelsteentjes.

Als thuisrijder is Gunther Monnens opgegroeid op de maaskiezel, waardoor het voor Gunther heel natuurlijk aanvoelt om te knallen over de kiezelbaantjes met zijn Escort BDA. "Ik ga voor de overwinning, maar ik verwacht flink wat weerwerk van Robert Droogmans, want zijn Opel Manta 400 heeft nog meer vermogen dan onze Escort en Robert heeft ook geen schrik van een portie onverhard," vertelde Monnens op de persvoorstelling.

"Inderdaad, ik heb van niemand of niets schrik, maar het is toch al jaren geleden dat ik nog op onverhard heb gereden. De proeven van Bocholt ken ik trouwens niet, want het is al van de vorige eeuw geleden dat ik hier nog reed," lachte Droogmans, die in de Rally van Wallonië met de Opel Manta 400 aan de leiding stond toen hij moest opgeven. "De Opel is een schitterende auto. De wegligging is fenomenaal. Ik zou zelfs zeggen bijna zo goed als die van een Escort... Ach, we zien wel dit weekend. Rallyrijden, dat verleer je niet..."

Aan concurrentie trouwens geen gebrek. Stefaan Prinzie verdedigt op de maaskiezel zijn leidersplaats in het Historic BRC met zijn Stesha Ascona 400, terwijl Robin Maes met zijn BMW M3 de achtervolging heeft ingezet. Ook Tom Van Rompuy en Guino Kenis willen meestrijden voor de zege met hun BMW's M3.

Patrick Mylleville wil zich amuseren met zijn Porsche, maar in het Ford-kamp mikken Dirk Deveux en Arthur Kerkhove toch minstens op een dichte ereplaats.

Steven Maes krijgt met zijn Opel Kadett deze keer het gezelschap van Eric Louies, de specialist van de streek die ondertussen al een paar jaar is uitgeweken naar West-Vlaanderen, en van Christophe De Leeuw, die zijn nationaal debuut zal maken in zijn thuisrally. Benieuwd of hij zijn idool Gunther Monnens het leven zuur kan maken...

In het Junior BRC mogen de deelnemers slechts hun beste zes resultaten inbrengen, behaald in 8 van de 9 wedstrijden op de kalender van het Belgisch kampioenschap. Budgettair is het logisch dat jonge talenten niet de middelen hebben  om alle wedstrijden te rijden, maar anderzijds is het wel verrassend dat ze een betaalbare eendagswedstrijd laten schieten. Wellicht is de snelle opeenvolging van wedstrijden ook een verklaring voor het kleine aantal Junior BRC deelnemers in deze 41ste Sezoensrally, of zouden ze gewoon schrik hebben van de fameuze maaskiezel.
Hoe dan ook, de favorietenrol wordt opnieuw gedragen door Guillaume de Mevius, die in de Rally van Wallonië een feilloos optreden bekroonde met heel wat bonuspunten. De leider in het Junior BRC kan in Bocholt een gouden zaak doen, want zijn rechtstreekse concurrenten Sébastien Bedoret, Romain Delhez en Pierre Vauterin zijn niet van de partij.
Jelle Vermeire is er wel bij met zijn Ford Fiesta R2T. Mogelijk kan hij op het onverhard het gebrek aan vermogen door het gebruik van normale benzine enigszins compenseren. Joachim Wagemans komt voor de eerste keer dit seizoen in actie in het Junior BRC met de Peugeot 208 R2 die hij in de Franse Cup bestuurt. De jonge piloot uit Kapellen zal zich graag willen bewijzen tegenover de piloot van het RACB National Team.
Stijn Pacolet wil in Bocholt ook sterk voor de dag komen, na een mooie opening van het seizoen in Haspengouw, terwijl Thibaud Mazuin met de Skoda Fabia R2 zijn leerproces in het Belgisch kampioenschap verder zet.
Junior BRC (na 4/9): 1. de Mevius 58 ptn; 2. Delhez 28; 3. Vauterin 27; 4. Bedoret 22; 5. Vermeire 13; 6. Dewallef 11; 7. Reynvoet 10; 8. Degeer 9; 9. Pacolet, Dovifat & Brüls 6; 12. Dilley Jean 4; 13. Lizen 3; 14. Mazuin 2
De Sezoensrally, de vijfde manche van het Belgian Rally Championship, kan ook dit jaar weer uitpakken met een goed gevuld startveld. In combinatie met de deelnemers aan het Rally Criterium en de populaire Regularity, komen in totaal maar liefst 146 teams in actie, waaronder quasi de voltallige rallytop van België.
Vernieuwd parcours
Voor de 41ste editie van de Noord-Limburgse klassieker heeft organisator RT Moustache het parcours weer grondig vernieuwd. De klassementsproef van Gerdingen wordt omgekeerd verreden, maar er is vooral een gloednieuwe klassementsproef uitgestippeld in Peer. Een uitdagende proef, volgens Kris Princen, die met het nr. 1 aan de start komt: "Ik heb in het begin van mijn carrière ooit gereden in Peer. Ik herkende tijdens de verkenningen bepaalde plaatsen. Het is in elk geval een erg uitdagende proef met veel ritmeveranderingen en enkele heel snelle stroken onverhard, waar je vertrouwen moet hebben om zo laat mogelijk in de remmen te gaan."
Duel Princen - Verschueren
Kevin Abbring, de winnaar van de Rally van Wallonië, komt dit weekend niet in actie met zijn Peugeot 208 T16. De Nederlander rijdt de TCR race in Zandvoort. Daardoor kijken we in Bocholt uit naar een duel tussen Vincent Verschueren, afgetekend aan de leiding in het BRC, en Kris Princen, de winnaar van de Rally van Haspengouw. Princen moet scoren in Bocholt... "In feite is er nog niets gebeurd in het kampioenschap. Alleen heb ik geen joker meer, terwijl Verschueren wel nog eens mag falen. Maar, ik heb er zin in, want de Rally van Wallonië als toeschouwer volgen, dat was niet de plezantste ervaring, ook al was het mijn verjaardag," lacht Princen, die vorig jaar voor Verschueren eindigde, omdat de Oost-Vlaming in de slotfase even van de baan ging.
Naast de twee favorieten zijn er nog een aantal gevaarlijke outsiders, zoals Benoît Allart, verrassend winnaar van de Spa Rally, en Polle Geusens, die heeft aangekondigd dat hij zich eens wil meten met de toppers op het onverhard van zijn thuisrally. Geusens krijgt dit jaar zijn kans met een top Ford Fiesta R5 en in eigen streek kan hij altijd wat meer. Benieuwd hoe dicht Polle bij het podium kan eindigen.
Het podium, dat is trouwens bekend terrein voor Stephen Wright, die dankzij Eddy Smeets uitgegroeid is tot een vaste waarde in de Sezoensrally. De getalenteerde jonge Ier, voor het derde jaar op rij aan de start in Bocholt, bewees vorig jaar dat hij zich goed voelt op het onverhard. Bert Cornelis, dit seizoen met het nummer 5 op pad in het BRC, kan met de ex-Verschueren DS 3 R5 eveneens een kandidaat zijn voor het podium. In Tielt was Cornelis al op weg naar een podiumplaats toen de mechaniek hem in de steek liet.
En dan is er nog de officiële Skoda Fabia R5 gesteund door Skoda België die zijn debuut zal maken in Bocholt. Toen Freddy Loix zijn afscheid aankondigde, lanceerde Skoda België een nieuw project. De invoerder zou een jong talent opleiden en de kans geven door te groeien aan het stuur van een Fabia R5, met Freddy Loix als leermeester. Achiel Boxoen kreeg het voorrecht om lessen te krijgen van Freddy Loix en dit weekend in Bocholt beleeft hij zijn vuurdoop met de Skoda Fabia R5.
Spektakel op alle niveaus
Tussen al dat R5-geweld mogen we nog een paar snelle 4x4's verwachten, zoals de Lancers van Jonas Langenakens, Jimmy D'hondt en Martin van Iersel. En laten we de snelle BMW's van de M Cup niet vergeten, aangevoerd door titelverdediger Franky Boulat. Hij moet het opnemen tegen de Nederlander Wim Muilwijk, maar ook tegen Patrick Diels en Bert Truyens. Dwars spektakel verzekerd!
Johan Dekens zal in Bocholt zijn nieuwe Porsche 997 GT3 de sporen geven. Robby Moers en Darrel Taylor kiezen ook voor een ronkende Porsche.
Bij de voortrekkers maakt de Nederlander Michiel Becx zijn comeback met een DS 3 R3T. Een mooie referentie voor de tenoren in het Junior BRC. En, wat mogen we verwachten van Phil Nijs, die op zijn 70ste nog eens aan de start komt met een Subaru Impreza, met zijn zoon Danny als copiloot...
Aan spektakel en spanning zal er geen gebrek zijn in deze vijfde manche van het Belgian Rally Championship.
De Short Rally Monteberg werd een volledig Nederlandse zaak wat het podium betreft. Hans Weijs Jr won na een spannend slot met amper 2”6 voorsprong op Piet Van Hoof, die op de laatste proef nog een ultieme aanval lanceerde. Voor Weijs, voormalig VW fabriekspiloot, werd het een erg succesvol weekend. Met een Ford Fiesta R5 Evo die op zaterdag nog in Duitsland een rally won, haalde de Nederlander, genavigeerd door lokale specialist Arne Bruneel, 5 snelste tijden op 7 proeven.
Een aantal toppers dienden nog voor de wedstrijd forfait te geven, zoals de Lancer Evo X’s van Filip Pyck (winnaar verleden jaar) en Andy Lefevere (vorig jaar quasi ongeslagen in de West-Vlaanse regionale rally’s). Bij de Historics gaf naast Nick Toorré (motorproblemen op de Sierra Cosworth) ook nog Dirk Vermeirsch forfait. Zijn co-piloot was ziek. Na de eerste drie klassementsproeven vestigde Piet Van Hoof zich met zijn Mitsubishi Lancer aan de leiding. Hij profiteerde van de schuiver van Hans Weijs Jr op de openingsproef. Met twee snelste tijden op KP 4 en 5 nam Hans Weijs Jr het commando over met de Ford Fiesta R5 en begon met 5″4 voorsprong aan de slotronde. “Op de allerlaatste proef moest ik nog alles uit de kast halen, want ik wist dat Piet op Busseboom altijd een beetje sneller was!” Neefje Sander Van Hoof maakte er een volledig Nederlands podium van. De 4de plaats ging naar Poperingenaar Steve Bécaert. Hein Jonkers was blij met de 5de plaats. Hij klopte de onverbeterlijke Paul Lietaer, ongenaakbaar in de Historic met zijn Escort. Steven Dolfen, die voor de eerste keer in zijn carrière mocht proeven van een topwagen met de DS 3 R5 van Bert Cornelis, werd 7de, voor Vincent Vermeeren (Mitsubishi Gr.N). De Top 10 werd vervolledigd door Jeoffrey Lerminez en Bert Coene.
Het was organisator Superstage natuurlijk te doen om een showcase te maken voor hun internationaal topevenement, de Ypres Rally. Maar we mogen natuurlijk niet uit het oog verliezen dat het in eerste instantie een wedstrijd is op de regionale kalender en dan dienen we iets dieper te gaan graven in het klassement. Vooreerst de topklasse, Divisie 3. Daarin werd de hoofdrol gespeeld door de Nederlanders maar geen van hen rijdt het VAS kampioenschap. In dat opzicht is de 4de plaats van Steve Bécaert uiteraard de belangrijkste plaats. Hij bleef ruim voor Steven Dolfen, in de andere Citroën DS3 R5.
Maar Dolfen rijdt een jaar à la carte en is waarschijnlijk geen mededinger voor de VAS kroon. Dus moeten we kijken naar Vincent Vermeeren, met de Mitsubishi altijd wel sterk op de Monteberg. Zijn 7de plaats algemeen is waarschijnlijk een 2de stek waard! Steve Bécaert toonde zich vooral tevreden over de gemaakte vooruitgang op de DS3 R5. “Het gaat steeds beter en ik voel de auto in elk geval een stuk beter aan dan in Moorslede en Tielt. Blijkbaar heb je kilometers nodig om een R5 onder de knie te krijgen. Ik heb nu meer vertrouwen in het chassis in de snelle waaiers en in de remmen. Elke passage op KP Busseboom is trouwens genieten voor mij, want ik ben enkele straten verder opgegroeid! Ik ben tevreden over mijn eigen passages. Het is waarschijnlijk al het snelste dat ik ooit in een wedstrijd het gereden. De DS 3 R5 had vandaag de nieuwste evoluties en vooral is hij zeer betrouwbaar”, aldus Bécaert, die de regerende regionale kampioen is.
In de Divisie 1 mochten Guy en Elien Dierckx met de Toyota Corolla naar de zege. Leuk voor de vertegenwoordigers van RT Titanic maar de drie finishers in de kleinste klasse werden natuurlijk samengeteld met liefst 24 wagens in de Divisie 2. Op de baan wonnen de Renault Clio’s, Tordeur voor Seret. Maar die heren rijden onder ASAF-licentie zodat de eigenlijke winnaar van de Divisie 1-2 Stefaan T’Joens is, die de Renault Mégane binnenbracht op een 3de plaats, ondanks een gebroken rotule. Veteraan Frederic Berville sloot met zijn Clio de Renault dominantie. In Divisie 5, de Youngtimers, nog meer Franse mechaniek want de Peugeot 309 GTi, in leuke retro kleuren, van Atlantiekers Frederik Benouwt en Scotty Callewaert ging daar met de zege aan de haal. Bij de “historics”, divisie 4, een dominante zege voor Paul Lietaer en de Ford Escort. De zoveelste in de rij voor de man die langzaam maar zeker een legende aan het worden is. Maar of “de Polle” zich zal richten op een VAS titel is maar de vraag. Het duo Degeyter-Houthoofd, op de Escort 1800 RS, doet hier dus de goede zaak met een tweede plaats.

De 45ste editie van de Station Le Seau Monteberg Short Rally beleefde een razend spannende ontknoping. Uiteindelijk moest Hans Weijs Jr zich nog schrap zetten op de allerlaatste proef om de wedstrijd te winnen met amper 2"6 voorsprong op Piet van Hoof, die op de laatste proef nog een ultieme aanval lanceerde.
Voor de 30-jarige Hans Weijs Jr werd het een erg succesvol weekend. Met 5 snelste tijden op 7 proeven was de 30-jarige Nederlander veruit de snelste van het veld met zijn Ford Fiesta R5 Evo. "En toch moest ik op de allerlaatste proef nog alles uit de kast halen, want ik wist dat Piet op Busseboom altijd een beetje sneller was. Het was een zwaar, maar heel tof weekend. In Sulingen won René Mandel de wedstrijd met een Fiesta die bijgestaan wordt door ons team, terwijl Christoph Brugger vijfde werd met deze Fiesta R5 na een dubbele lekke band. Deze nacht zijn we naar Wijtschate afgezakt en vandaag rijden we 5 keer de snelste tijd, ondanks een korte nacht van 3 uurtjes. Ik heb me geamuseerd en ik ben blij dat ik Arne Bruneel zijn eerste overwinning op de Monteberg kan bezorgen," lachte de vroegere fabriekspiloot van VW Motorsport ontspannen.

De tweede plaats ging erg mooi naar Piet Van Hoof, terwijl zijn neef Sander er een volledig Nederlands podium van maakte. De vierde plaats ging naar Steve Bécaert, die erg tevreden was. "De DS 3 R5 die ik vandaag bestuurde was veel beter dan de wagen die ik in Tielt bestuurde," vertelde Steve. "Deze wagen, waarmee Kevin Demaerschalk in de Wallonie reed, heeft alle evoluties en hij is vooral betrouwbaar. Ik heb het gevoel dat ik vandaag veel progressie heb gemaakt met de R5."

Hein Jonkers was blij met de 5de plaats, als eerste "vijftiger", want hij klopte met zijn Mitsubishi de onverbeterlijke Paul Lietaer, die weer outstanding was in Historic met zijn Escort. Lietaer eindigde voor Steven Dolfen, die voor de eerste keer in zijn carrière mocht proeven van een topwagen met vierwielaandrijving, meer bepaald de DS 3 R5 van Bert Cornelis. Enkele foutjes en een aanpassingsperiode waren niet meer dan logisch. Dolfen werd 7de, voor Vincent Vermeeren, die een knappe 8ste plaats veroverde met zijn Mitsubishi Gr.N. De Top 10 werd vervolledigd door Jeoffrey Lerminez en Bert Coene, die met de EvoX R4 niet echt in zijn sas was.

De fans genoten ook weer van de passages van de Tim Van Parijs met de Degro Porsche 997 GT3. Tim verzorgde het spektakel als VIP-wagen, met de "Degro" broers als copiloot.

Na deze succesvolle eerste editie van de Station Le Seau Monteberg Short Rally, maakt Superstage zich op voor een absolute topeditie van de Ypres Rally, waarin onze nationale wereldtopper Thierry Neuville het op zal nemen tegen de top van het Brits en het Belgisch rallykampioenschap. Blijft het op de voet volgen op www.ypresrally.com.

De 45ste Station Le Seau Monteberg Short Rally staat dit weekend weer synoniem voor een portie top autosport. De uitbreiding van een rallysprint naar een Short Rally met twee verschillende chronoritten, is duidelijk in de smaak gevallen bij de deelnemers, want meer dan 160 teams hebben zich aangemeld om zondag zo hard mogelijk aan te vallen op de Monteberg. Onder hen een aantal grote namen die ongetwijfeld voor een spannende strijd zullen zorgen.
Zoals eerder al voorspeld, pakt Superstage, de organisator van deze Station Le Seau Monteberg Short Rally, uit met een vol wagenpark. 166 teams staan op de deelnemerslijst, wat betekent dat er zondag vanaf 8h44 voortdurend spektakel te zien zal zijn op de beide klassementsproeven in Heuvelland en Poperinge: Monteberg (8,10 km) en Busseboom (8,44 km). Het zal ook erg gezellig worden in het servicepark en het zenuwcentrum van de wedstrijd in Wijtschate.

Wat de sportieve strijd betreft, mogen we een spannend gevecht verwachten tussen een aantal R5's, de topwagens van de moderne rallysport, en enkele lokale Mitsubishi's. Hans Weijs, genavigeerd door Arne Bruneel, start als topfavoriet met zijn Ford Fiesta R5. Van de Nederlander mogen we bovendien een flinke portie spektakel verwachten. Twee lokale en erg snelle piloten willen zich met Weijs meten, maar vooral ook onderling uitmaken wie de snelste is van de streek. Steven Dolfen maakt zijn debuut met een R5, in dit geval de DS 3 R5 van Bert Cornelis, terwijl Steve Bécaert de DS 3 R5 van J-Motorsport zal besturen. Bécaert strandde vorig jaar op een halve seconde van de overwinning met zijn Mitsubishi. Deze keer is de piloot uit Poperinge nog beter gewapend voor zijn thuisrally.

Maar, er zijn nog kapers op de kust en dan denken we in de eerste plaats aan de Mitsubishi-piloten. Niet aan Andy Lefevere, die in extremis moest afhaken omdat de wagen niet klaar is, maar wel aan Filip Pyck, de winnaar van vorig jaar, Bert Coene, die in Tielt sterk voor de dag kwam, en de Nederlanders Piet en Sander Van Hoof, die altijd bijzonder snel zijn in België met hun Lancers. Mooie referenties in elk geval voor Philip Barbier, Hein Jonkers en Vincent Vermeeren.

Nog een outsider is Fredericq Delplace die als enige een beroep doet op een World Rally Car, meer bepaald zijn vertrouwde Skoda Octavia WRC. En we zijn benieuwd hoe hoog de BMW's kunnen mikken, want met Brecht Hoorne en Thierry Cokelaere staan er een paar erg snelle kleppers aan de start.

In Historic kijkt natuurlijk iedereen naar Paul Lietaer, die deze keer kiest voor zijn vertrouwde Ford Escort, maar hij zal moeten afrekenen met een paar erg snelle youngtimers, zoals de Ford Sierra Cosworth van Dirk Vermeirsch en de BMW's M3 E30 van Christophe Merlevede en Alain Vermeulen, die zijn wederoptreden maakt.

Kortom, spanning, spektakel en topsport verzekerd aanstaande zondag 7 mei tijdens deze 45ste editie van de Sation le Seau Monteberg Short Rally!

Zoals al langer bekend, heeft de Ypres Rally dit jaar een nieuwe weg ingeslagen. Het ERC is niet meer te gast op de Grote Markt in Ieper, maar aan internationale uitstraling zal het de Ieperse klassieker niet ontbreken, want de wedstrijd telt naast het Belgisch kampioenschap mee voor de FIA Benelux Rally Trophy, de Tour European Rally en het Brits rallykampioenschap.
Fredrik Ahlin wint de Britse openingsmanche.
Maar liefst 15 teams hebben zich met een R5 ingeschreven voor het British Rally Championship, naast een tiental Juniors in R2, evenveel deelnemers aan de Ford Fiesta Trophy en enkele piloten in de National Rally Cup en de BRC Production Cup. Kortom, het Prestone MSA British Rally Championship zal voor een serieuze kwaliteitsinjectie zorgen in Ieper, want alle Britse tenoren worden aan de start verwacht.  Tom Preston is trouwens al ingeschreven met zijn Skoda Fabia R5, net als Fredrik Ahlin, eveneens met een Skoda Fabia R5.
De openingswedstrijd, de Brick & Steel Border Counties Rally in het Schotse Jedburgh, werd trouwens door de Zweed gewonnen. Marty McCormack en David Bogie klokten snelste tijden, maar moesten opgeven. Uiteindelijk werd de winnende Skoda gevolgd door zes Ford Fiesta's R5 van respectievelijk Tom Cave, Osian Pryce, Keith Cronin, Rhys Yates, Matt Edwards en Jamie Anderson. Jonathan Greer werd met een DS 3 R5 achtste. Bij de Juniors ging de zege overtuigend naar Oscar... Solberg, de zoon van Henning, met een Ford Fiesta R2T.
In de Pirelli International Rally bevestigde Ahlin trouwens zijn meesterschap met een tweede zege, voor Osian Pryce en Marty McCormack.
Van den Heuvel eerste leider.
In de European Rally Trophy "Benelux", werden de debatten geopend in de Nederlandse Zuiderzee Rally. Die werd gewonnen door Hermen Kobus met zijn Skoda Fabia R5, nadat Jasper van den Heuvel een minuut straftijd kreeg wegens een foutje bij het inklokken. Kobus is de voorlopige leider in de ERT1-stand, voor Christian Riedemann (Peugeot 208 T16) en de Zweed Joakim Grahn (Ford Fiesta R5). In ERT2 voert Jim Van den Heuvel de stand aan, voor Henk Bakkenes, terwijl Tibor Erdi moest opgeven in Emmeloord.  Gert-Jan Kobus won de strijd in ERT3 met zijn Ford Fiesta R2.
Begin mei staat de tweede manche van de Benelux Rally Trophy op het programma in het Duitse Sülingen, de thuisbasis van Christian Riedemann. Hermen Kobus heeft al bevestigd dat hij aan de start komt in Ieper...
TER opent in Roemenië.
De Tour European Rally maakt zich op voor zijn eerste wedstrijd, de Transilvania Rally in het Roemeense Cluj. De TER kan een reeks interessante namen naar Ieper brengen, zoals Luca Rossetti, die een programma in de TER zal afwerken voor Toyota Motorsport GmbH met een GT86 CS-R3. Hyundai wordt vertegenwoordigd door Giandomenico Basso, tweevoudig Europees rallykampioen en oud-winnaar in Ieper. Basso brengt een Hyundai i20 R5 aan de start, net als Chewon Lim, die genavigeerd wordt door onze landgenoot Martijn Wydaeghe. Na zijn straffe openingsronde in Spa is de Koreaan een mooie referentie voor Bernd Casier, die met zijn Ford Fiesta R5 Evo voor een buitenlands programma heeft gekozen in de TER. Andere R5-piloten zijn Simone Tempestini (DS 3 R5), Bogdan Marisca (Ford Fiesta R5), Jaroslav Orsak (Ford Fiesta R5), Dan Girtofan (Skoda Fabia R5) en Stefan Göttig (Skoda Fabia R5). Verder is het uitkijken naar de chrono's van de jonge Nederlander Jim Van den Heuvel, het snelle broertje van Jasper, met zijn Mitsubishi Lancer EvoX.
Festival van R5's... en Porsches in het Belgisch kampioenschap.
Met Kris Princen, Benoît Allart, Vincent Verschueren en Kevin Abbring wonnen vier verschillende piloten de eerste vier manches van het Belgian Rally Championship, elk met een R5. De titelstrijd lijkt een duel te worden tussen Vincent Verschueren, momenteel leider in het BRC, en Kris Princen, al mogen we Kevin Abbring met de snelle Peugeot 208 T16 zeker nog niet afschrijven. Maar, aan potentiële outsiders geen gebrek met Guillaume Dilley (Skoda of Hyundai), Melissa Debackere (Skoda Fabia R5), Ghislain de Mevius (Skoda), Cédric Cherain (DS 3 RRC of R5), Kevin Demaerschalk (DS 3 R5), Adrian Fernémont (Ford Fiesta R5), Pieter-Jan Maeyaert (Ford Fiesta R5), Steve Bécaert (DS 3 R5), Guino Kenis (Mini RRC), Philip Cracco (Ford Fiesta R5), Bruno Parmentier (Ford Fiesta R5), Bert Cornelis (DS 3 R5)... Bovendien verwachten we in Ieper weer een pak spektakel van de Porsches 997 GT3, aangevoerd door Tim Van Parijs en Jochen Claerhout.
Kortom, wie denkt dat Thierry Neuville een makkelijke overwinning kan boeken in de Ypres Rally, is wellicht te voorbarig, want we verwachten een top startveld eind juni. Volg de komende weken het nieuws op www.ypresrally.com, want de inschrijvingen beginnen binnen te stromen...

Het lijkt nog zo kort geleden dat Hermen Kobus en Erik de Wild in de door Kobus Tuning geprepareerde Fabia R5 de Zuiderzeerally wisten te winnen. In het weekend van 5 en 6 mei staat daar alweer de volgende rally op de kalender van het team van Kobus Tuning Competition; de ADAC Rallye „Rund um die Sulinger Bärenklaue”.
De Sulingen rally telt dit jaar mee voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap waar Hermen en Erik aan deelnemen. Ook maakt de rally onderdeel uit van de FIA Benelux Rally Trophy en het Duits rally kampioenschap.
“Het wordt een pittige rally als je het mij vraagt. Natuurlijk lijkt de Zuiderzeerally nog niet zo lang geleden, maar toch is dat alweer 7 weken terug. De Sulingen rally is onderdeel van het Duits kampioenschap met daarin een aantal zeer talentvolle rijders. Tel daarbij op dat deze mannen 3 weken geleden de laatste meters op snelheid reden tijdens de Hessen Rallye Vogelsberg en je snapt dat het een flinke uitdaging gaat worden voor ons Nederlanders”, vertelt Hermen.
Waar het Nederlandse duo het tijdens de Zuiderzeerally op moest nemen tegen onder andere Bob de Jong en Christian Riedeman zal dit tijdens de Sulingen rally helaas niet het geval zijn.
Hermen vertelt: “Bob en Christian ontbreken inderdaad. Bob heeft de rally niet opgenomen in zijn kalender en Christian is herstellende van zijn crash tijdens de Vogelsberg rally. Erg jammer! Desalniettemin zal de concurrentie moordend zijn. Kijk naar Duits talent Fabian Kreim die in de kleuren van Skoda Duitsland op target ligt voor de titel. Of rijders als Dominik Dinkel die in een soortgelijke Fabia R5 aan zal treden en René Mandel in een Ford Fiesta R5. Verder heb ik vernomen dat Peugeot Duitsland Philipp Knof in zal brengen als vervanger van Christian Riedeman. We gaan er een hele kluif aan hebben om de competitie aan te kunnen gaan met deze razendsnelle mannen.”
De rally zal van start gaan op vrijdagavond met een 30 km lange lus van 3 klassementsproeven waarbij de eerste deelnemer om 21:00u aan de finish zal staan van de eerste etappe. De tweede etappe zal op zaterdag 08:00u van start gaan. De deelnemers staat dan een lange dag te wachten waarbij maar liefst 10 klassementsproeven met een lengte van 130km zullen moeten worden afgewerkt. De eerste deelnemer zal de rally finishen om 19:00u.
“We hebben er in ieder geval enorm veel zin in om weer in de Fabia te mogen stappen! Ik ben erg benieuwd of we het de Duitse mannen moeilijk kunnen maken op eigen terrein. Zaterdag weten we het!”
Benieuwd naar de prestaties van het team gedurende de Sulingen rally op 5 en 6 mei, volg dan de gebruikelijke nieuwsmedia, facebook en twitter.

Na vele jaren wordt de Rallysprint van de Monteberg voor het eerst de Short Rally van de Monteberg. De organisatie mikt met een vernieuwde aanpak op een uitgebreid deelnemersveld in het licht van de grote “Rally van Ieper”, eveneens een organisatie van Superstage. Als rallysprint was de Monteberg een monument. Nadat de discipline uit het Belgische kampioenschap was gefilterd bleef “De Monteberg” jarenlang de enige nationale rallysprint op de kalender. Tot in 2012, toen resoluut gekozen werd voor een ééndaagse wedstrijd op de regionale kalender. Nu komt er een volgende fase aan met de Short Rally.
De vertrouwde proef van 8,10 km op de Monteberg blijft ongewijzigd. Deze klassieker wordt vier keer afgewerkt, maar er komen nu ook drie passages over de nieuwe proef van 8,44 km. Busseboom zal ongetwijfeld nog een belletje doen rinkelen bij de anciens want een deel van de proef maakte in de jaren 70 van vorige eeuw deel uit van de Rally van Ieper. Het rallycentrum en het servicepark verhuizen van het gezellige Dranouter naar het al even gastvrije Wijtschate. Het Rally HQ zal zich bevinden in Ontmoetingscentrum “De Klaverhulle” (Schoolstraat 12B, Wijtschate). Wie moeten we voordragen voor de winst? Moeilijk te voorspellen want wie had er vorig jaar Filip Pyck verwacht op de Evo X? En Steve Bécaert strandde toen in zijn exemplaar op een halve seconde. Dit jaar brengt de Poperingenaar een DS3 R5 mee, potentieel een veel betere wagen... Maar ook Hans Weijs komt aan de start met een Fiesta R5. Wie kan hem stoppen? Tenminste als er geen logistieke problemen rijzen want de wagen werkt die week nog een rally af in Duitsland! En Steven Dolfen krijgt ook een DS3 R5 in handen en kan nu eindelijk tonen dat hij tot de beste rijders van een nieuwe generatie behoort. Misschien zijn de R5’s helemaal niet aan zet. Er komt ook nog ene Piet Van Hoof, en zijn neefje Sander, deelnemen en de Nederlanders spelen altijd voor de winst als ze in Vlaanderen verschijnen. Er is uiteraard de Evo X, de “rode raket” van Andy Lefevere, die vorig jaar quasi ongeslagen bleef in de West-Vlaamse regionale rally’s. Opletten toch ook maar voor de razendsnelle en krachtige BMW Compact van Brecht Hoorne, de 430 pk sterke 1M van Thierry Cockelaere en aan het stuur van een Skoda Octavia WRC kan je Fredericq Delplace onmogelijk uitsluiten als zegekandidaat.
Ook bij de Historics moet je wel een erg goede gokker zijn om vooraf de winnaar te kiezen. Uiteraard is er Paul Lietaer. “The best of the West” staat er altijd, zeker in de West-Vlaamse speeltuin en met de vertrouwde Escort. En wat te denken van Dirk Vermeirsch, die met de Sierra Cosworth twee jaar geleden al een demonstratie ten beste gaf van zijn kunnen. Onderschat Merlevede niet met zijn razendsnelle groep A M3. En hoe goed is de M3 van Alain Vermeulen en heeft Peter Demeyer zijn 323i al beter onder de knie na zijn “stage” met Lefevere vorig jaar in Oudenaarde? En last but not least is er de terugkeer van voormalig VAS kampioen Nick Toorré, die zijn eigengebouwde Sierra Cosworth boven de doopvont zal houden...
Redenen genoeg dus om de streek rond Dranouter te bezoeken op zondag 7 mei. Om 8u15 wordt de start gegeven op het podium en de eerste wagen presenteert zich om 08u44 aan de proef van de Monteberg. De nieuwe proef “Busseboom” zal een eerste keer verreden worden om 10u19. Omstreeks 17u10 worden de deelnemers terug aan de finish verwacht.