Met de Rally van Wallonië staat dit weekend de vierde manche van het Belgian Rally Championship op het programma. In de 34ste editie van de klassieker in Namen starten Vincent Verschueren en Veronique Hostens als een van de kanshebbers met de Skoda Fabia R5 van Godrive, want na hun klinkende zege in de TAC Rally zijn ze toegetreden tot het selecte kransje winnaars.
Maar, Vincent Verschueren blijft na zijn eerste overwinning in Tielt wel met de voeten op de grond. 
"Het was fantastisch om die eerste overwinning in Tielt te behalen, maar ik ga zeker niet zweven. Ik weet niet of ik meer vertrouwen zal hebben na deze zege. Dat zal ik zaterdag pas kunnen zeggen, maar we weten nu wel dat het mogelijk is om te winnen," vertelt Vincent eerlijk. 
Copilote Veronique Hostens speelde afgelopen week trouwens de hoofdrol in het programma "Mijn Superheld: rallypiloot", een programma van kinderzender Ketnet. Een heel mooi portret van de copilote in de Skoda en haar trotse zoon Julian, voor wie zijn "racende mama" natuurlijk een superheld is. Het programma, opgenomen tijdens de uitgeregende Spa Rally, toonde een mooi beeld van de kameraadschap bij Godrive, het team van Gaby Goudezeune.
Vrijdagavond komen Vincent en Veronique als leiders in het BRC aan de start in Namen, waar Kris Princen niet van de partij zal zijn...
"Maar, ook zonder Kris is de concurrentie weer erg sterk. Met Cherain, de Cecco, Bouche, Allart en Abbring staan er genoeg kanshebbers aan de start om het spannend te maken," lacht Vincent. "Ik vind de Rally van Wallonië wel een van de mooiste wedstrijden om te rijden. De proeven zijn heel natuurlijk en bijzonder snel. Daar hou ik van. Ik denk dat we met de Skoda goed gewapend zijn. In vergelijking met vorig jaar, worden de afstellingen steeds beter. Elke keer proberen we de settings te verfijnen en meer aan te passen aan mijn rijstijl. Ik heb liefst een "neutrale", stabiele wagen. Soms heb je een wagen waarvan de voortrein beter is dan de achtertrein of omgekeerd. Ik heb liefst een stabiele wagen, waarvan ik weet hoe hij zal reageren. We zijn er nog niet helemaal, maar het wordt elke keer beter..."

Natuurlijk mikt Vincent dit weekend op de snelle proeven van de Rally van Wallonië weer op een topprestatie, om niet te zeggen een podiumplaats. "Mee zijn met de kopgroep, dat is het belangrijkste. Dan is alles mogelijk," aldus Vincent, die met vertrouwen aan de start komt in Jambes.

De 34ste editie van de rally van Wallonië ziet er veelbelovend uit, want bij de 102 ingeschreven teams die op 28, 29 en 30 april op een aangepast parkoers zullen strijden zijn er meer dan 30 uit de topklassen RC1, RC2 en RGT ! De organisatoren van de rally van Wallonië kregen de afgelopen dagen nog een mooi Paascadeau, want door een vloed aan formulieren, steeg het aantal deelnemers van 75 tot 102, waardoor de Naamse manche andermaal met het mooiste deelnemersveld van de eerste seizoenshelft van het Belgisch rallykampioenschap kan uitpakken. Met maar liefst 15 R5-wagens, één S2000, 3 WRC’s en 4 GTP24- bolides kijken de liefhebbers van mooie rallywagens immers nu reeds vol ongeduld uit naar volgend weekend.
Minstens 5 zegekandidaten… Neen, Kris Princen en François Duval komen dit jaar niet aan de start in Jambes. Hoewel het jammer is dat die twee toppers ontbreken, kan de Automobielclub van Namen toch weer uitpakken met een 5 sterren-deelnemersveld, vergelijkbaar met de vorige edities en bovendien met een “open” karakter. Het is namelijk niet evident om deze keer de absolute topfavorieten aan te duiden. Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5), winnaar in Tielt en 2e in Landen en Spa en daardoor de huidige leider in het BRC behoort uiteraard tot die groep, maar dat geldt ook voor Cédric Cherain (DS3 R5, die zijn zege in Spa verspeelde door een bandenkwestie, Benoît Allart (Skoda Fabia, winnaar in Spa), de Nederlander Kevin Abbring (wiens enorm talent de prestaties van zijn Peugeot 208T16 R5 overstijgt) maar evenzeer voor Xavier Bouche (die finaal voor een Skoda Fabia kiest). Uiteraard mogen we uit de Koninginneklasse ook Guillaume Dilley (Hyundai i20), Kevin Demaerschalk (DS3), Melissa Debackere (Skoda Fabia), Adrian Fernémont, Polle Geusens, Pieter-Jan Maeyaert (drie Ford Fiesta), Cédric De Cecco (Peugeot 208T16)
en de Nederlander Edwin Schilt (Skoda Fabia) niet vergeten, want als de absolute favorieten een foutje zouden maken, staan zij zeker klaar om daarvan te profiteren, terwijl ze los daarvan hoe dan ook stevig zullen strijden voor een plaats in de top-5. En… wie weet zorgen ook Lawrence Mottet, Philip Cracco en Alain Litt (alle drie met een Ford Fiesta) wel voor een verrassing.
De WRC’s effectief in verval of enkel op papier Terwijl velen het spijtig vinden dat de WRC’s stilaan verdwijnen, blijven anderen toch stevig weerwerk bieden. Te beginnen met Guino Kenis en zijn Mini JCW 1.6T al beschikt hij niet over het volle vermogen, aangezien hij met een “gecastreerde bride” moet rijden. De WRC 2L kunnen wel nog voluit, tenminste de piloten die nog het privilege hebben dat ze nog met zo’n wagen mogen rijden. We hebben het dan in de eerste plaats over David Bonjean, Jourdan Serderidis (elk met een Citroën C4 WRC) en Michaël Albert (Skoda Fabia WRC) Hoewel ze ook “gemuilkorfd” werden (max 3.6 l voor de gehomologeerde wagens - bride voor FIA en RGT) moeten we evenwel ook rekening houden met de beste GT’s, zeker als het gaat over de Porsche 997 GT3 van Patrick Snijers, Fred Bouvy, Francis Lejeune en Henri Schmelcher die aan op het snelle parkoers rondom Namen bovendien een bondgenoot hebben. Hoewel hun succesperiode misschien voorbij is, zijn er verder ook nog de Mitsubishi’s in diverse uitvoeringen (N4, R4, A8 of E12 voor de oudste modellen) die voor een snelle chrono kunnen zorgen, zeker als het om ervaren kleppers gaat zoals Olivier Collard (Evo10 Gr.A), Laurent Léonard (Evo9 R4 ingeschreven in A8), Jean-Fred Colignon (Evo9 A8), Cédric Busin (Evo9 N4), Ludovic Sougnez, Martin Van Iersel of Steve Van Bellingen (allen Evo10 N4)... En zeker diegenen met een type van de laatste generatie zouden zondagavond wel eens kunnen verrassen.
De beste juniors zijn present ! Hoewel ze met hun voortrekkers, uit de klasse RC4 (VR2B) niet in staat zullen zijn om vooraan een rol te spelen, mogen we toch ook van de jonge piloten (geboren na 31 december 1989) die strijden in het junior kampioenschap, vuurwerk en hoogstaand spektakel verwachten. Alle tenoren van het seizoensbegin zijn immers present in Jambes, te beginnen met streekpiloot Guillaume de Mévius (de officiële RACB-junior), Romain Delhez en Sébastien Bedoret, respectievelijk winnaar in Haspengouw, Spa en Tielt, die zich naast hun buitenlands programma zeker ook in eigen land willen bewijzen. Concurrenten zoals Jelle Vermeire, Pierre Vauterin, Tobias Brüls, de jonge officiële Skoda vertegenwoordiger Achiel Boxoen, ingeschreven met een... Opel Adam of Anthony Dovifat en Romain Degeer, die in perfecte harmonie hun oudere Citroën C2R2 Max besturen, zullen deze referenties alvast graag het hoofd bieden. Daarnaast krijgen ze wellicht ook concurrentie van andere R2’s zoals de Luxemburger Bob Kellen, Johan Van Loo of Cyril Lizen die evenwel niet ingeschreven zijn in het junior kampioenschap.
Ook grootse verwachtingen in de andere categorieën Meer nog dan de categorie RC5 (R1) eerder ook Junior kampioenschap, nu "trofee R1", wordt veel verwacht van het RC3-peloton met o.a. Didier Bosseloir (Honda Civic), Eric Haccourt en Steve Poot (Renault Clio R3) of de DS3 van favoriet Bastien Rouard, momenteel derde plaats in het kampioenschap en Amaury Molle, Karl S’Heeren en Wim Carton, zonder de Peugeot 207 van Sébastien Honnay te vergeten. Verder wordt er ook uitgekeken naar de minder recente NCM-bolides van o.a. Christophe Verstaen en de Opel Astra M2000 of de Renault Clio’s RS van Georges, Saucez, Ledent en Leroy om hen het leven zuur te maken. Al zullen vele ogen zeker ook gericht zijn op Grégoire Munster, de zoon van Bernard, ingeschreven in M14 met een Opel Adam. Tot de groep tweewiel aangedreven wagens behoren ook de achtertrekkers van streekpiloot Manu Bouts (BMW Compact M2000) die vorig jaar met een BMW M3 zegevierde bij de historics) de BMW 325i van de andere regionaler Jonathan Wiart, de prachtige Escort RS "Millington" van Hubert Deferm of de Opel Manta van Tony Lattaque die ongetwijfeld zijn naam weer eer zal aandoen !
Droogmans kopman bij de historics !
Het peloton der historics blinkt deze keer uit door zijn diversiteit aangezien de elf deelnemers door maar liefst 6 verschillende merken bovendien allemaal oude gloriën vertegenwoordigd worden. Toch zal vooral Robert Droogmans, ex-zegerecordhouder van de rally van Wallonië, die nu terugkeert met een met een Opel Manta 400, hopelijk betrouwbaarder dan vorig seizoen tijdens de EBR, het gros van de aandacht opeisen. Daarnaast is er ook Opel Ascona 400 van Stefaan Prinzie, al zal het mooiste geluid geproduceerd worden door de BMW M3 Gr.A ex-Ponce van zijn titelconcurrent Robin Maes. Toch zal ook de sound van de Audi Quattro van Luc Caprasse, de Porsche 911 van Patrick Mylleville en de Mercedes 190 16S van Marcel Wirtz de liefhebbers van deze oude gloriën kunnen bekoren. Al geldt dat eveneens voor de Escorts MK1 of 2 van Duthoit, Kerkhove, Morelle of Emile Tollet, één van de animatoren van de eerste edities van deze rally.
De voorzitter in de 000-wagen
Tot slot uiteraard ook nog aandacht voor de deelname van RACB-voorzitter François Cornelis, die in de DS3 R5 van zijn naamgenoot Bert Cornelis en als 000 in één van de veiligheidswagens zijn rallydebuut zal maken. Voor de rally van Wallonië is het alvast een eer dat de hoogste vertegenwoordiger van de federatie het ter harte neemt om zich persoonlijk van de onberispelijke organisatie te vergewissen.
Alle deelnemers zullen net zoals vorig jaar verdeeld over drie dagen 25 klassementsproeven, (in totaal 230 km) tegen de klok afwerken. De rally start vrijdag 28 april met twee passages (19h00 en 21u15) op de Citadel. De etappe van zowel zaterdag (3 ronden van 5 kp’s) als zondag (2 ronden van 4 kp’s) start telkens om 8h00. De finish is zondagnamiddag omstreeks 15u30 voorzien in de tent die in het centrum van Jambes staat.

Dit jaar wordt de Challenge al voor de achtste keer georganiseerd en er lijkt maar geen einde te komen aan het succesverhaal, hoewel we stilaan dachten aan het plafond te zitten na de explosieve groei in 2016. Stevige promotie op diverse Britse events werpt duidelijk zijn vruchten af, maar iedere Brit die van de Belgische rallyscene heeft geproefd lijkt meteen ook verslaafd, dus dit jaar zien we alweer een pak nieuwe namen naast de waslijst habitués, zowel voor een paar rally’s à la carte of meteen voor de hele Challenge.

Rallye Salamandre, naast Les Boucles Chevrotines de tweede ASAF-wedstrijd op de kalender, wordt meteen ook de openingswedstrijd van de Challenge. Hoewel veel Britten pas vanaf ORC in actie komen zien we toch al een kleine dertig teams de verplaatsing maken naar de Salamandre. Een aantal deelnemers  van de RAC Historic Asphalt Championship zullen dit jaar namelijk nog een paar Vlaamse wedstrijden meepikken, terwijl ook de ‘VASAF’ kalender van de Classic Rally Challenge mooi te combineren valt met FIRC, erg fijn als alle puzzelstukken in elkaar vallen. Niettemin blijven de VAS wedstrijden het meest populair dankzij de veel kortere verplaatsing, er komt dus gegarandeerd veel mooi volk straks in ORC en Wervik.

Een leuk nieuwigheidje voor dit seizoen is de komst van de Darrians, die vroeger op de flanken van de Monteberg het mooie weer maakten. Het ASAF reglement laat deze wagens toe, dus in augustus voor de Chevrotines kunnen we ook weer een paar exemplaren verwachten. Verder zijn dit jaar ook een paar Millington boys van de partij, benieuwd wat dat zal geven.

Na acht seizoenen is ondertussen al een stevig ‘Belgobritish’ netwerk ontstaan, maar de meest praktische bijdrage komt dit jaar toch van onze Nederlanders. Jan Beijnen, de sympathieke monteur van André Van Middendorp is namelijk gestart met een handel in rallybanden (JB Rallytyres) en zal op elke FIRC wedstrijd aanwezig zijn met een complete bandenservice én een ruime voorraad, een privilege wat vroeger enkel voor de nationale wedstrijden voorbehouden was. Naar we horen is de verhouding prijs/kwaliteit optimaal.

Verder blijven ook de partners van FIRC de Challenge trouw, met oa kortingen bij Corbeau en Motorsport Auctions die natuurlijk ook voor Belgen geldig zijn, en een steeds verdergaande service van Martin Jones, PEC en ATM Sport met Mies Racing als spilfiguur. Iedereen tevreden dus, en we zijn erg benieuwd wat de toekomst brengt. Onze tiende verjaardag is niet meer veraf, en nu ook Ieper voor het BRC meetelt lijkt België wel de nieuwe hotspot van de Britse rallyscene! Houden zo.

Binnen twee maanden wordt de Grote Markt in Ieper weer omgetoverd tot het gezellige centrum van een van de mooiste rally's van Europa, de Kenotek Ypres Rally. De Belgische klassieker telt dan wel niet meer mee voor het Europees rallykampioenschap, maar toch wordt de internationale top aan de start verwacht in Ieper, te beginnen met Thierry Neuville, die dit seizoen als fabriekspiloot van Hyundai Motorsport een gooi doet naar de wereldtitel. Onze landgenoot wordt de absolute referentie in Ieper met zijn Hyundai i20 R5, maar heel wat Europese, Britse en Belgische kleppers willen hem verslaan op de baantjes in de Westhoek.
Aantrekkelijke prijzen:
Deelnemen aan de Kenotek Ypres Rally is dit jaar trouwens financieel een stuk interessanter. Superstage presenteert drie verschillende tarieven voor de Kenotek Ypres Rally. Een Gold entry, voor deelnemers in RC2 en RGT, inclusief 100 m2 serviceplaats en QS, kost 2.100 €. Voor alle andere deelnemers, die toegelaten worden tot de Shakedown, geldt een inschrijvingsrecht van 1.600 € (incl. 80 m2 serviceplaats). Voor Juniors en deelnemers met een wagen van de klasse RC5, geldt een gunsttarief van 1.000 €.
Wat de toegelaten wagens betreft, is de Kenotek Ypres Rally toegankelijk voor een zo breed mogelijk spectrum aan wagens. Zowel voor de FIA Benelux Rally Trophy als voor de Tour European Rally wordt het FIA Europees reglement toegepast, maar naast de gekende FIA-klassen zijn ook de nationaal gehomologeerde wagens meer dan welkom. Hierbij denken we aan de wagens die in België gehomologeerd zijn in de klassen NCM (Modified), NCE (Expired) en vooral de Belgische GT's. Tijdig inschrijven is de boodschap, want vooral de komst van het Brits kampioenschap belooft voor een vol huis te zorgen.

Superstage zorgt trouwens voor een compact programma voor de deelnemers, die op woensdag vanaf 14h aan de verkenningen beginnen. Die gaan donderdag de ganse dag verder, waarna ook vrijdagochtend nog enkele proeven (Dikkebus en Wijtschate) verkend kunnen worden.

Vernieuwd parcours biedt iedereen gelijke kansen

Het programma telt 20 klassementsproeven, goed voor 259 km tegen de chrono op een totale lengte van 552 km, of 46,9% op snelheid. Vrijdagavond start de wedstrijd om 16h15 op het podium in Ieper. De eerste klassementsproef is een oude bekende: Zonnebeke, een uitdagende proef van 9,90 km die één keer verreden zal worden. Daarna volgen Langemark (ingekort tot 8,97 km), Dikkebus (12,53 km), Wijtschate (15 km, voor 90% in omgekeerde richting) en Hollebeke (ingekort tot 8,57 km). Na de service in Ieper werken de deelnemers opnieuw de proeven van Dikkebus, Wijtschate en Hollebeke af. In totaal telt de eerste avond 91 km tegen de chrono!

Op zaterdag 24 juni staan nog eens 12 klassementsproeven op het menu, goed voor 168 km op snelheid, verdeeld over 6 verschillende proeven die twee keer afgewerkt worden. De KP van de Kemmelberg (15 km) werd gewijzigd, terwijl in Mesen een volledig nieuwe KP werd uitgetekend van 7,95 km, met een spectaculaire passage in 8-vorm op de Markt, vlak na de start. De proef van Zillebeke (14,39 km) is het tweede deel van de voormalige proef van Hollebeke, maar voorzien van een nieuw gedeelte. Na de service op de Grote Markt in Ieper, krijgen de deelnemers de gekende proef van Reninge (14,50 km) voor de wielen, gevolgd door de nieuwe proef van Watou (14,77 km) en de beruchte proef van Westouter-Boeschepe (17,53 km), waarmee de Kenotek Ypres Rally opnieuw zal eindigen op Frans grondgebied.

Kortom, de Kenotek Ypres Rally 2017 biedt opnieuw een uitdagend programma op internationaal niveau op 23 en 24 juni!

Het aftellen is begonnen voor de 45ste Station Le Seau Monteberg Short Rally, de eerste XL-editie van de beroemde rallysprint op en rond de Monteberg. In het servicepark in Wijtschate zal het drummen worden voor een plaatsje, want de inschrijvingen stromen binnen. De organisatie maakt zich sterk dat het binnen drie weken een vol huis zal kunnen presenteren.
Wat het parcours betreft, werden de proeven al gepubliceerd. De vertrouwde proef van 8,10 km op de Monteberg blijft ongewijzigd. Deze klassieker wordt vier keer afgewerkt, terwijl er drie passages voorzien zijn op de nieuwe proef van 8,44 km, genaamd Busseboom.
Het parcours in Heuvelland en Poperinge is ideaal om de Kenotek Ypres Rally voor te bereiden. Het is dan ook geen verrassing dat de inschrijvingen zo vlot binnen stromen. Te beginnen met de winnaar van vorig jaar, Filip Pyck, die opnieuw van de partij zal zijn. Maar, het belooft een pittige strijd te worden, want Steve Bécaert komt ook aan de start met de DS 3 R5 van J-Motorsport, terwijl we ook Andy Lefevere mogen verwachten met zijn Lancer EvoX R4. In Historic maakt Alain Vermeulen zijn comeback met zijn mooie BMW M3 E30.

Organisator Superstage is trouwens nog in onderhandeling met diverse toppers, waaronder Hans Weijs, die wellicht voor het spektakel zal zorgen met de BMW 130i. Fredericq Delplace wil ook uitpakken met een topwagen, net als Steven Dolfen.

De Degro-kleuren zullen alvast prominent aanwezig zijn, want Tim Van Parijs verzorgt het spektakel met de Porsche 997 GT3 in de kleuren van Degro. Dwarse passages verzekerd!

In elk geval voldoende topmateriaal voor een knallende 45ste editie van de Station Le Seau Short Rally van de Monteberg op 7 mei.

De tijden dat rallyorganisatoren naar believen wegen konden uitkiezen en dorpjes doorkruisen om hun proef elk jaar te vernieuwen, liggen al lang achter ons. Maar in de regio Namen heeft de automobielclub van Namen dankzij de sterke banden van vertrouwen en loyaliteit met de meeste gemeenten waar de rally van Wallonië de afgelopen 30 jaar passeerde een voorrecht en daardoor hebben ze met inachtneming van het wettelijk en het sportief kader voor de vierde manche van het Belgisch rallykampioenschap toch enige ruimte om hun parkoers aan te passen.

Daarvan profiteert dit jaar alvast de 34ste editie met diverse aanpassingen. Maar niet op vrijdagavond, want voor het showgedeelte op de Citadel (waar de teams twee maal passeren) blijft alles identiek zoals in 2016. Zaterdag beginnen de teams hun dag met de te duchten proef van Arbre. Daar wordt (ter wille van enkele bewoners) de startzone wel aangepast, maar die ingreep wordt grotendeels gecompenseerd tijdens de finale met de ongekende doortocht in Besinne en de finish aan het voetbalplein van Lesves. Dan volgt Bois de Villers, zonder noemenswaardige veranderingen en de andere bekende showkp van Malonne. Hoewel de start verplaatst en de finish aangepast worden, blijft de proef grotendeels hetzelfde, al zijn er deze keer maar twee i.p.v. drie passages en dat louter en alleen om te voldoen aan de maximale limiet van het aantal kilometers. Na een regroup in Jambes worden de debatten dan hervat in Natoye waar start en finish eveneens aangepast werden, zodat na vier jaar de verwachte terugkeer naar Maibelle mogelijk werd. Maar de inwoners van Maibelle kunnen ook nog weg voor ze ingesloten worden door de proef van Mohiville, de vijfde proef van de dag, waarvan -eveneens omwille van de limiet van het aantal wedstrijdkilometers-enkel de finishzone ingekort wordt. Zondag staan er vier verschillende proeven op het programma van de kortste etappe. Vedrin en later Wartet worden in omgekeerde richting gereden, waardoor we dus twee nieuwe proeven krijgen, tenminste voor die piloten die deze proeven nooit in die configuratie (met aangepaste finish Wartet) reden. Ook aan de proef van Crupet werd gesleuteld, want via de doortocht in het gehucht Jassogne krijgt ze een start met een showgedeelte. Via de proef van Naninne keert men dan terug naar de boorden van de Maas. Gezien het succes van vorig jaar opnieuw met een licht aangepaste showronde maar nu ook terug met een vroegere onverhardstrook in het tweede gedeelte, die evenwel niet te zwaar zal zijn aangezien ze voor de start goed geprepareerd zal worden. In totaal moeten de deelnemers dus verdeeld over drie dagen 25 klassementsproeven afwerken (2 op vrijdag – 3 lussen van 5 kp’s op zaterdag en 2 lussen van 4 kp’s op zondag) of in totaal 740 km, waarvan 230 tegen de klok.

De eerste is binnen. De ban is gebroken. Vincent Verschueren en Veronique Hostens hebben in de TAC Rally hun eerste overwinning behaald in het Belgian Rally Championship. En de wijze waarop kon tellen, want de Skoda Fabia R5 van GoDrive reed van start tot finish aan de leiding in deze derde manche van het Belgian Rally Championship.
Vincent Verschueren mocht als leider in het Belgisch kampioenschap de weg openen in de TAC Rally en hij deed dat op zachte banden. Kris Princen koos voor een hardere compound, maar op het gladde en koude asfalt van de West-Vlaamse baantjes, maakte Vincent Verschueren meteen het verschil. Na 4 proeven stond de GoDrive Skoda al 15" voor op zijn belangrijkste rivaal, Kris Princen. Die zou uiteindelijk nog naderen tot op 8 seconden, maar de eerste overwinning van Vincent Verschueren en Veronique Hostens kwam nooit in gevaar.

"Ik heb zelfs geen moment getwijfeld," vertelde Vincent trots. "De afstellingen van onze Skoda waren perfect en ik voelde dat ik alles onder controle had. Ik begon met 8"1 voorsprong aan de laatste proef, maar in mijn hoofd stelde ik me voor dat ik 2 seconden achterstand had. Jagen is altijd makkelijker dan opgejaagd worden. Ik ben gewoon blijven aanvallen en dat heeft gewerkt."

Voor Vincent Verschueren betekent deze eerste overwinning veel. "Zeker omdat ik win in Tielt, mijn thuisrally. Voor alle Oost-Vlaamse piloten is de TAC Rally in feite hun thuisrally. Als 8-jarig manneke zag ik hier Frank Broekaert winnen. Nu sta ik hier als winnaar! Ongelofelijk. Het is een belangrijke overwinning voor het ganse team en zeker voor Gaby Goudezeune, mijn mentor."

Die mentor, Gaby Goudezeune, won trouwens in... 1975 zelf de 12 Uren van Tielt met een Opel Ascona. In 2011 gaf hij het talent van Vincent Verschueren een kans en sindsdien hebben Gaby en Vincent succesvol samengewerkt met deze overwinning als bekroning. In 2015 stonden ze al samen op het podium in Ieper en er weden meerdere podiumplaatsen behaald, maar deze overwinning is een knalprestatie van het kleine privé-team uit Heuvelland.

Ook voor Veronique Hostens, de copilote, waren het spannende laatste kilometers. "We hebben er zo min mogelijk aan gedacht. Ik heb de nota's zo snel mogelijk gelezen, maar ik voelde gewoon dat Vincent het niet meer uit handen zou geven. Hij was vandaag heel zelfzeker! Dit doet echt veel deugd," genoot Veronique, die aangemoedigd werd door haar twee kinderen, haar man en ouders. 

Met deze overwinning op zak trekken Vincent Verschueren en Veronique Hostens als leiders in het Belgisch kampioenschap naar de volgende manche van het BRC, de Rally van Wallonië, die in het laatste weekend van april verreden wordt in Namen.

Koen Verhaeghe boekt een mooie dubbel. Na winst in de Rallye de Hannut gaat de West-Vlaming opnieuw aan de haal met de laurierkrans in de 44ste TAC Rally, de tweede manche van Ford Pinto Cup. De andere deelnemers waren een pak minder gefortuneerd.

Zo zag Rik Vannieuwenhuyse nooit de start van de rally. De schaduwfavoriet zag zich genoodzaakt de rally aan zich voorbij te laten gaan omwille van persoonlijke redenen. Daarmee was topfavoriet en tweevoudig kampioen Jeroen Van Wanseele meteen zijn belangrijkste speelkameraad kwijt. Van Wanseele opende sterk en was zelfs sneller dan regerend historickampioen Dirk Deveux. De kampioen bleef een verschroeiend tempo aanhouden en stond na acht proeven zelfs 40ste algemeen in het sterk bezette deelnemersveld.

“We begonnen goed aan onze rally, met de snelste tijd in de Pinto Cup. We bouwden gestaag onze voorsprong uit tot bijna drie minuten op de eerste achtervolger”, aldus Kris Durie, corijder van Van Wanseele. “Echter, op het einde van de achtste proef, Poelberg 2, kregen we af te rekenen met mechanische pech. Een paar honderd meter voor de finish verloren we plots de derde en vierde versnelling. We moesten onze Ford helaas op kant zetten opgeven”, aldus Durie.

Koen Verhaeghe kreeg dus opnieuw een gouden kans om met de volle pot te gaan lopen, maar ook de Zwevezelenaar kende zijn deel van de pech met koppelingsproblemen. “Aan de start van KP Poelberg had ik steevast problemen om de wagen in versnelling te krijgen, dit door lucht in het hydraulisch systeem van de koppeling. Ons serviceteam leverde schitterend werk en ontluchtte het systeem een paar keer waardoor we telkens verder konden.” Ondanks de hachelijke momenten wist Verhaeghe opnieuw naar winst te rijden, waarmee hij zich opwerpt tot titelfavoriet.

Arthur Kerkhove was aan het eind eigenlijk het snelst, met een kleine minuut voorsprong op Verhaeghe, maar omdat Kerkhove normaal maar één wedstrijd betwist in de Pinto Cup wordt zijn resultaat niet opgenomen in de eindafrekening.

Voor Franklin Temperville, vóór de wedstrijd tweede in het Cup-klassement, eindigde de rally in mineur. Temperville had opnieuw uitzicht op een tweede plaats maar op Oosthoek 3 begaf een steekas met de opgave tot gevolg. Maar Temperville en zijn co, Xavier Van Eeckhoutte, hebben iets erg moois in het verschiet, want ze plannen een deelname in de Rallye d’Antibes, een van de meest gerenommeerde rally’s in Frankrijk met proeven van de Monte Carlo.

Het spreekt voor zich dat Koen Verhaeghe een gouden zaak doet in het kampioenschap met twee overwinningen uit twee wedstrijden. De volgende wedstrijd is de Rally van Wervik, begin juni.

Agenda: 11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk

Paul Lietaer en de TAC Rally, het is elk jaar opnieuw een apart verhaal. Met 6 overwinningen blijft de snor de absolute recordhouder. De eerste zege dateert al van 1980, precies 37 jaar geleden. In juni wordt de Polle 60 jaar, maar dat was er niet aan te zien in Tielt, want Lietaer stuurde zijn Subaru Legacy RS naar een klinkende zege in Historic, maar vooral naar een ongelofelijke 4de plaats algemeen!
"We staan al een halve minuut los en we hebben nog maar drie proeven gereden," lachte Paul Lietaer op onze vraag of de start goed was geweest. Een understatement, want Lietaer ging mee met de R5's en tikte uiteindelijk aan als vierde, amper 7" achter Tim Van Parijs... "Het was een prima rally. Ik heb voor de eerste keer echt het gevoel dat ik de capaciteiten van de Legacy RS volledig heb benut. De afstellingen waren goed en ik kon met vertrouwen aanvallen. Ik denk dat we nu klaar zijn om in Ieper op de zege te mikken."

De tweede plaats ging ook naar een Youngtimer. Dirk Vermeirsch stuurde zijn Sierra naar de tweede plaats, ook in de Top 15 algemeen. "Paul was gewoon te snel, maar voor het overige reden we een mooie rally. Het was even spannend toen de motorkap open vloog op de Poelberg. Ik had even de mechaniek gecontroleerd voor de start, maar ik vergat de motorkap dicht te doen," vertelde Dirk.

Gunther Monnens stuurde zijn Escort RS naar een erg knappe derde plaats algemeen, ondanks een flinke schuiver op De Ondank: "Ik dook een snelle bocht in, maar er lag meer grind dat ik verwacht had. We gingen rond als een beginneling..."

Een sterke prestatie van Monnens, want daarmee gaf hij de BMW M3 van Robin Maes het nakijken. Die klopte uiteindelijk met 4"7 zijn grootste rivaal voor de titel, Stefaan Prinzie.
"We hebben de ganse wedstrijd gestreden tegen Stefaan. Hij koos al vroeg voor de betere Pirelli's, terwijl ik verder bleef rijden op Kumho's. Maar, ik wist dat ik hem wel zou verslaan," aldus een strijdlustig Robin Maes.

"Amper 4"7 en 2 punten in het kampioenschap, daar wilde ik mijn Opel Ascona 400 niet voor op het spel zetten in de slotfase. Ik heb geen gekke dingen gedaan," aldus Prinzie, wiens auto bij de nakeuring perfect in orde werd bevonden.

Dirk Deveux, nog herstellend en verzwakt na een ontsteking op de nieren, eindigde op de zesde plaats, voor Geert Vandoorne, die heel tevreden was over zijn tijden met de Ford Escort RS1600 ex-Tom Calcoen. De Escort-motor heeft meer koppel dankzij het gebruik van de carburatoren, in tegenstelling tot zijn vertrouwde Mk1 met injectie.

Bij de opgaves noteerden we die van Rainer Hermann, die bij de finish van de eerste proef door de remmen trapte, en die van Didier Vanwijnsberghe met technische problemen.

Wie puur naar de cijfers kijkt, zal niet onder de indruk zijn van de prestatie van Pieter-Jan Maeyaert en Yves Dewulf in de TAC Rally, de derde manche van het Belgian Rally Championship. Maar, het resultaat, een 28ste plaats algemeen, weerspiegelt helemaal niet het sterke optreden van het Ford-duo. Pieter-Jan was in gevecht voor het podium in Tielt toen een tik bij het snijden het resultaat. Maar, Pieter-Jan heeft in Tielt getoond dat hij het potentieel heeft om aan de sluiten bij de top met zijn Fiesta R5.
Vooraf had Pieter-Jan Maeyaert geen grote voorspellingen gedaan, maar de getemperde verwachtingen waren onterecht, want na de eerste lus van vier proeven stond de blauwe Ford Fiesta R5 al op een knappe 5de plaats algemeen.
"Dit had ik echt niet verwacht, want ik mikte op het einde van de rally op een top 10," lachte Pieter-Jan. "Maar, het is wel erg glad, dus het blijft uitkijken. De afstellingen zijn uitstekend en als ik me goed voel, dan kan ik ook met vertrouwen aanvallen."

Na de opgave van Bert Cornelis rukt Pieter-Jan zelfs op naar de 4de plaats, met uitzicht op de derde plaats, op dat moment in handen van Tim Van Parijs met zijn Porsche. Maar, in de derde lus ging het helaas mis...
"Op de 11de proef sneed ik diep in de bocht waar 's ochtends Melissa Debackere een draagarm op haar Skoda Fabia R5 brak. We kregen een zware klap op het voorwiel, waarbij de cardan brak. We hadden ook een lekke band, maar ik  probeerde door te rijden tot de finish. Dat bleek niet haalbaar, want de stukken van de band beschadigden het koetswerk. Uiteindelijk zijn we toch gestopt en hebben we het wiel gewisseld. Omdat we de proef van de Poelberg ook traag moesten afwerken, verloren we meer dan 7 minuten..."

Het resultaat weerspiegelt geenszins de prestatie van Pieter-Jan en Yves. "Ik denk dat we ons hier getoond hebben. En dit was nog maar de tweede nationale wedstrijd meet de Ford Fiesta R5. Ik kijk al uit naar de Rally van Wallonië," besluit Pieter-Jan.

Ook na de derde manche van het Junior Belgian Rally Championship, de TAC Rally, blijft het kampioenschap razend spannend en onbeslist. Voor de derde wedstrijd op rij mocht een andere jongere de champagne ontkurken. Deze keer was Sébastien Bedoret aan het feest, op een type parcours waarop hij zich goed voelt.

De favoriet in het Junior BRC, Gullaume de Mevius, beleefde een tweede rampweekend op rij. Na de snelste tijd op de openingsproef, ging de Peugeot-piloot van de baan op de derde proef nadat de wielbouten braken in een snelle bochtenreeks. We hadden verwacht dat Jelle Vermeire in eigen streek de fakkel over zou nemen, maar de Ford-rijder verloor in de openingsronde wat tijd door een losgekomen leiding van de intercooler en een remprobleem op de Poelberg. Met een Fiesta R2T die voortaan op normale benzine moet rijden en die daardoor wat vermogen heeft ingeleverd, kon de lokale specialist niet meestrijden voor de overwinning. Vermeire zou zelfs opgeven nadat hij opnieuw zonder remmen viel.

Na de opgave van de Mevius, werd de leiding overgenomen door Sébastien Bedoret. De Henegouwer, de snelste op de tweede proef voor de Mevius, domineerde de wedstrijd met 12 snelste tijden. Bedoret behaalde zijn allereerste zege in RC4, wat hem tevens de Junior Award opleverde, goed  voor een gratis inschrijving voor de Rally van Wallonië.

"Ik voel me traditioneel goed op de klassementsproeven in West-Vlaanderen," lachte Sébastien. "In mijn eerste Junior-wedstrijd, won ik de Junior Award in de Omloop van Vlaanderen, toen ik nog met een Twingo R1 reed. Ik was in Ieper al eens tweede Junior. Deze ochtend op de eerste proef verloor ik wat tijd omdat ik voor te zachte banden had gekozen. Na de eerste proef, heb ik achteraan twee hardere banden gelegd en dat was veel beter."

Sébastien controleerde de wedstrijd, maar helaas zullen we hem mogelijk niet vaak aan het werk zien in eigen land: "We willen het ERC Junior-kampioenschap rijden vanaf de volgende wedstrijd op de Canarische Eilanden. We mikken op de laatste vijf manches van het seizoen."

Pierre Vauterin mocht na zijn derde plaats in Spa deze keer een tweede plaats vieren. De piloot uit Kortrijk, bezig aan zijn eerste seizoen, was heel tevreden: "Het is jammer dat Achiel Boxoen en Jelle Vermeire vroeg moesten opgeven, want we waren sneller en dat had onze prestatie extra glans gegeven."

Tobias Brüls stuurde zijn Ford Fiesta R2T naar de derde plaats. Daarmee was de piloot uit de Oostkantons heel tevreden: "Voor de start van de Fiesta Trophy, wilde ik eens rijden met een Fiesta R2T. Het is mijn eerste ervaring met de 1.0 Ecoboost turbomotor. Een turbomotor heeft meer koppel bij het uitkomen van de bochten, dus het was flink wennen."

Niels Reynvoet, die in Spa hard van de baan ging, bouwde in zijn thuisrally het vertrouwen rustig terug op. De Ford-rijder werd vierde, voor Romain Degeer, die in strijd was voor de derde plaats, tot hij op een proef in de slotfase een gasklep moest vervangen. "Gelukkig ben ik zelf mecanicien en kon ik het euvel oplossen. Ik heb me in elk geval enorm geamuseerd. Deze rally is veel sneller dan het parcours in Spa en dat bevalt me wel. We hebben weer veel bijgeleerd," aldus Degeer, die we natuurlijk eind april aan de start zullen zien van de Rally van Wallonië.

De nieuwe rekruut van Skoda België, Achiel Boxoen, was bij zijn debuut in R2 in strijd voor een podiumplaats, tot hij de strijd moest staken wegens een gebroken versnellingsbak op zijn Opel Adam R2.

Junior BRC (na 3/9): 1. Delhez & de Mevius 23 ptn; 3. Bedoret 22; 4. Vauterin 19; 5. Dewallef 11; 6. Degeer & Reynvoet 9; 8. Vermeire 8; 9. Pacolet & Brüls 6

In zijn tweede wedstrijd met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties, heeft Polle Geusens zijn talent in de verf gezet. De jonge Limburger begon verstandig aan de wedstrijd, verhoogde stelselmatig het ritme en eindigde uiteindelijk in de Top 5. Opdracht volbracht!

Polle Geusens had vooraf aangekondigd dat hij vooral zou rijden in functie van het opdoen van ervaring met de Fiesta R5. Logisch, want behalve die paar kilometer op de eerste twee klassementsproeven in Haspengouw, had Polle nog geen ervaring met een top R5.
"En ervaring kan je alleen opdoen in een wedstrijd. Je kan tussendoor gaan testen, maar dat is nooit te vergelijken met een echte rally, want tijdens een test ken je het parcours en de omstandigheden veel beter," vertelt Polle, die na de eerste ronde op de 8ste plaats stond, op 1'20" van de koploper. "Ik heb in het begin echt niet naar de tijden gekeken. Gewoon kilometers maken, dat was mijn doel. Ik liet me niet gek maken. Wat anderen over me denken maakt niets uit, want zij betalen mijn rally's ook niet."

Stelselmatig begon Polle het ritme op te bouwen. In de derde ronde reed hij zelfs een derde en een vierde tijd algemeen.
"De progressie die we vandaag gemaakt hebben is opmerkelijk," vertelt Filip Cuvelier, de navigator in de Renties Fiesta. "Polle is heel kalm gebleven en hij heeft verstandig het tempo verhoogd, zonder over de limiet te gaan. We hebben geen foutje gemaakt en we eindigen de wedstrijd met een vijfde plaats. Echt schitterend, want laten we niet vergeten dat dit bijna de eerste kilometers in koers waren van Polle met een 4x4!"

Polle had in feite op een 4de plaats gerekend... "Ik had de tijden van Paul Lietaer niet in het oog. Lietaer startte veel later. Als we geweten hadden dat hij zo dicht stond, dan had ik die 5" wel kunnen pakken," vertelde Geusens.

Hoe dan ook, met deze vijfde plaats kan Polle Geusens met vertrouwen afzakken naar de Rally van Wallonië. "In elk geval met meer vertrouwen, maar mijn strategie blijft hetzelfde: kilometers maken. Pas in de Sezoensrally, mijn thuiswedstrijd, wil ik me eens meten," besluit Polle.

De Renties Ford Fiesta R2T van Laurent Vanneste en Justine Demeestere haalde trouwens ook keurig de finish op de 44ste plaats. Ook voor hen was het een erg leerrijke wedstrijd.

Van start tot finish aan de leiding in zijn "thuisrally". Mooier kon Vincent Verschueren zijn allereerste overwinning in het Belgisch rallykampioenschap niet wensen. De 37-jarige piloot uit Zingem behaalde in de TAC Rally zijn eerste grote triomf in het Belgisch rallykampioenschap. Daarmee onderlijnt hij zijn titelambities, want in West-Vlaanderen bleef hij Kris Princen, zijn belangrijkste titelrivaal, 14 proeven lang de baas.
Onder een stralende lentezon werd de derde manche van het Belgisch rallykampioenschap afgewerkt, maar het mooie weer bracht weinig geluk voor Kevin Abbring. De Nederlander, een van de topfavorieten, viel al voor de start van de eerste proef uit met de Peugeot 208 T16 van Peugeot België-Luxemburg. Ondertussen maakte Vincent Verschueren van de mistige openingsfase gebruik om een kleine kloof te slaan op Kris Princen, zijn enige overgebleven titelconcurrent. Terwijl Princen gokte op een hardere compound, koos Verschueren resoluut voor een zachte band en daarmee maakte hij op het koude asfalt het verschil. De 15" die hij op de eerste vier proeven pakte, zou Princen nooit meer goedmaken. Na een spannende finale pakte Vincent Verschueren zijn eerste algemene overwinning met 8" voorsprong op Kris Princen.
"Deze eerste overwinning doet enorm veel deugd, niet alleen voor mezelf, maar vooral ook voor het ganse team van Godrive, voor Veronique, mijn copilote en natuurlijk voor Gaby Goudezeune, die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt," aldus een geëmotioneerde Vincent Verschueren. "Ik heb op de laatste proeven geen moment getwijfeld. De auto was perfect vandaag. Ik ben een Oost-Vlaming, maar toch voelt de TAC Rally aan als een thuiswedstrijd. Dat maakt deze zege nog zoveel mooier."
Kris Princen had vooraf getekend voor de tweede plaats, want enkele dagen geleden was deelnemen hoogst onzeker door de gebroken rib. "Maar, ik heb geen pijn gehad en ik ga die blessure zeker niet als excuus gebruiken. Deze ochtend koos ik voor te harde banden en was mijn vertrouwen ook niet optimaal na onze crash in Spa. Daar heb ik de rally verloren, maar we hebben ons geamuseerd, want we hebben de ganse rally hard gestreden," vertelde Kris Princen erg sportief.
Voor de derde plaats werd de ganse rally hard gestreden. In de openingsronde brak Melissa Debackere een draagarm op haar Skoda Fabia, vervolgens ging de servopomp stuk op de DS 3 R5 van Bert Cornelis, zodat uiteindelijk Tim Van Parijs kon schitteren met zijn Porsche 997 GT3, al beleefde de spektakelman nog een spannende slotfase. "Op de voorlaatste proef had ik plots drukverlies in de band rechts achteraan. Bij controle bleek de velg gescheurd. Ik vreesde een lekke band, dus reed ik voorzichtig. Gelukkig is onze podiumplaats niet in gevaar gekomen, al kwam Lietaer terug tot op 4"," genoot Van Parijs, die met zijn team vier Porsches aan de finish bracht, bovendien allemaal in de Top 12!

De 4de plaats ging naar Paul Lietaer met zijn historic Subaru Legacy RS. Lietaer won natuurlijk ook de strijd in het Historic-kampioenschap, maar de 4de plaats algemeen was een stunt: "Ik heb vandaag het potentieel van de Subaru pas echt gevoeld. De afstellingen stonden op punt en ik kon voluit aanvallen. Ik denk dat we klaar zijn voor de strijd in de Ypres Historic Rally!"
Polle Geusens rukte na een voorzichtige start nog op naar de 5de plaats op 4"8 van Lietaer, nadat Pieter-Jan Maeyaert in de slotfase nog een foutje maakte en daardoor van de 4de naar de... 28ste plaats tuimelde.
De Top 10 werd vervolledigd door Guino Kenis, zesde met zijn Mini RRC, Chris Van Woensel, die de Croky Porsche van Jochen Claerhout feilloos naar de finish stuurde, Benoît Allart, Claudie Tanghe en Bruno Parmentier.
Bij de Juniors liet favoriet Guillaume de Mevius zich in de openingsronde al verrassen. De Peugeot-piloot ging van de baan. Sébastien Bédoret, winnaar van de Junior Award, won de strijd in RC4, voor Pierre Vauterin en Tobias Brüls.
In Historic stond er geen maat op Paul Lietaer. Dirk Vermeirsch werd tweede met zijn Ford Sierra Cosworth. De twee titelkandidaten Robin Maes en Stefaan Prinzie werden respectievelijk derde en vierde, met amper 5"6 verschil.

Naast de 88 deelnemers in de hoofdwedstrijd, kan de TAC Rally ook in de tweede manche van het RACB Rally Criterium uitpakken met een sterk startveld. 39 teams schreven zich in voor de kortere nevenwedstrijd over 8 klassementsproeven, goed voor 93 km tegen de chrono. Onder hen een aantal kanshebbers en snelle streekpiloten.
Stefaan T'joens krijgt als leider in het kampioenschap het startnummer 201 op de deuren van zijn snelle Renault Mégane RS. T'joens is zeker een kanshebber, maar hij zal moeten afrekenen met het BMW-geweld van Philip Lommers, Johnny Louies, Wouter Lievens, Xavier Alliet en Wim Dereu. En dat is zeker niet alles, want naast de Nissan 350Z van Stefan Van Craenenbroeck, is het ook uitkijken voor de snelle chrono's van Chris Dobbelaere met zijn Opel Kadett GT/E.

Devos in Slowly Sideways

De piloten van het Criterium starten aansluitend op de deelnemers aan de nationale TAC Rally. Naast het Criterium, wordt het spektakel verder verzorgd door een 20-tal wagens die de demo verzorgen van Slowly Sideways. Deze pareltjes van vroeger rijden hun demonstratie (geen wedstrijd en geen tijdopname) vanaf KP 5 tussen de "000"-wagen en de "00"-wagen.

Er worden enkele juweeltjes verwacht ,zoals een Audi SportQuattro, een Porsche 911 RSR, een Lancia Stratos, een Subaru Impreza WRC, een Ford Escort in de beroemde kleuren van Rothmans... En het is uitkijken naar de schitterende Toyota Celica GT4 van William Devos en Remo Monchy, winnaars van de TAC Rally in 1994, 1997 en 1998...
Op zondag 7 mei presenteert vzw Superstage zijn eerste grote evenement van het seizoen: de 45ste Station Le Seau Monteberg Short Rally. Zoals de naam doet vermoeden, wordt de beroemde rallysprint dit jaar uitgebreid naar een echte Short Rally met twee verschillende klassementsproeven.

Het rallycentrum en het servicepark verhuizen van het gezellige Dranouter naar het al even gastvrije Wijtschate. Het Rally HQ zal zich bevinden in Ontmoetingscentrum "De Klaverhulle" (Schoolstraat 12B, Wijtschate).

De Shortrally telt twee verschillende klassementsproeven. De gekende proef van 8,10 km over de Monteberg blijft ongewijzigd. Deze proef wordt vier keer afgewerkt. Vervolgens rijden de deelnemers naar de Brandhoek voor KP Busseboom, een nieuwe chronorit van 8,44 km die drie keer afgewerkt zal worden. De totale afstand van de Short Rally bedraagt 114,7 km, waarvan 57,84 km tegen de chrono afgewerkt zullen worden.

Vorig jaar ging de overwinning met een halve seconde verschil naar Filip Pyck, maar de streekpiloot mag zich dit jaar aan serieuze concurrentie verwachten. De Short Rally van de Monteberg is immers de ideale voorbereidingswedstrijd voor de Kenotek Ypres Rally. Het parcours in Heuvelland en Poperinge is heel representatief voor de klassieker in juni. Aangezien het Brits kampioenschap in juni te gast is in Ieper, verwachten we een aantal Britse toppers aan de start in Wijtschate voor een eerste kennismaking met de verraderlijke proeven in de Westhoek.

De inschrijvingen zijn alvast geopend op de website www.monteberg.com. Wees er snel bij, want we hebben maar plaats voor 150 deelnemers... Afspraak op 7 mei in Wijtschate voor de Station Le Sea Short Rally van de Monteberg!