Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Pinto cup 2017: Titelstrijd is terug helemaal open.

Rik Vannieuwenhuyse heeft een loepzuivere hattrick gescoord in de Pinto Cup. Hij won samen met zijn co-rijder Kenny Deroo de Rallye de la Semois, de vijfde manche van het kampioenschap. Vannieuwenhuyse heeft met zijn derde winst op rij, na Wervik en Ieper, zijn zinnen gezet op de titel.

Het werd een topweekend voor de vijf deelnemende teams in en rond Bièvre, het epicentrum van een schitterende Rallye de la Semois. Niet enkel de rijders beleefden een fantastische dag, maar ook de vele toeschouwers genoten met volle teugen van het Vlaamse geweld op de Waalse wegen.

Rik Vannieuwenhuyse reed de Semois al voor de derde opeenvolgende keer en buitte die terreinkennis uit met een verschroeiende start. Jeroen Van Wanseele probeerde in het spoor te blijven maar halfweg koers had Vannieuwenhuyse al ruim een halve minuut voorsprong. In de tweede ronde kon Van Wanseele beter volgen maar op de voorlaatste proef klokte Vannieuwenhuyse een weergaloze tijd. De besttijd zelfs bij de historics, en dat op een proef van ruim 22km. Hij kwam daarmee zelfs op 20 seconden van winst.

“We zaten wel echt de hele wedstrijd aan de limiet. Doel was zo goed mogelijk eindigen voor het kampioenschap. Maar we bleven hard gaan nog voor het podium ook”, aldus co-rijder Kenny Deroo. “We stonden tweede bij het begin van de laatste proef, Gedinne. Daar gingen we echter rond en uiteindelijk moesten we vrede nemen met de derde plaats, maar toch een uitstekend resultaat. Jammer dat we de volle buit niet konden meenemen op de Power Stage. Het was een fantastisch weekend met een goede sfeer en veel onderlinge hulp tussen de teams. ’t Was super!”

Jeroen Van Wanseele moest tevreden zijn met de tweede stek maar zet zijn naam, na twee opgaves, eindelijk op het puntenbord. Hij toonde zich ook een sportieve verliezer. “Rik was echt beresterk. Maar we staan aan de finish, en dat was ons doel.” De Tieltenaar pakte wel nog de volle punten op de Power Stage, weliswaar ex aequo met Sam Warnez.

Warnez werd voor de gelegenheid door Kurt Declerck over het snelle parcours geloodst. De jonge West-Vlaming reed in klasse SR en overklaste daar iedereen, zelfs Maxime Hebrant (Opel Manta) die zeker een goede referentie is op Waalse wegen. Warnez ging alsmaar snellere tijden draaien en strandde uiteindelijk op minder dan een halve minuut van Van Wanseele en besloot dus met een besttijd op de Power Stage. Coudron Express Transport Team zet dus met Vannieuwenhuyse op één en Warnez op drie, twee wagens op het podium.

Voor Christof Anckaert was het, net zoals Warnez, zijn vuurdoop op het bloedsnelle, bloedmooie parcours. “Er stond geen maat op Warnez en Van Wanseele, om nog maar niet te spreken over Vannieuwenhuyse. Hier was één ding zeer duidelijk, wie hier aan de start komt zonder terreinkennis is op achtervolgen aangewezen”, aldus Anckaert. Hij verbeterde tijdens de tweede rond wel gevoelig zijn tijden en kon aanpikken bij de snelste mannen vooraan, maar op het einde liep het nog fout. “We hebben waarschijnlijk een klep gebroken op de laatste proef”, aldus de West-Vlaming die het niet aan zijn hart liet komen. “Ik heb nog nooit een rally gereden in zo’n ontspannen sfeer. Aan het begin van de dag hadden we wat vertraging, maar in de Walen moeten we niet de ganse dag wachten en op tijd inklokken, daar roepen ze ons op om binnen te rijden en direct te starten”, duidt hij. “Meer Vlamingen zouden hier moeten rijden. De sfeer, het publiek, de organisatie, de streek… Alles was aanwezig voor een prachtig weekend”, besluit Anckaert die jammer genoeg achterblijft met nul punten.

Ook Franklin Temperville zag de finish niet, ondanks een nieuwe motor. Rallyteam Belle Ford moesten de handdoek in de ring werpen toen de ophanging brak na de vierde proef. “Jammer, maar het blijft een mechanische sport. Ons team heeft zich toch geweldig geamuseerd en we zijn heel tevreden over de nieuwe motor. Onze volgende rally wordt Doornik, op 8 oktober.”

In Doornik zal de strijd dus verder gezet worden en dat kan wel eens een heel belangrijke rally worden in de strijd om de titel. Met drie overwinningen en amper vier in te brengen resultaten, ruikt Vannieuwenhuyse zijn kans. “Nu richting Doornik. We mogen vier resultaten op het rekenbord zetten en nu hebben we drie overwinningen op rij. We hebben nog twee wedstrijden om kampioen te worden maar we zitten in de “winning mood””, kijkt Deroo vooruit.

Tussenstand: Verhaeghe: 102; Vannieuwenhuyse: 85, Temperville: 48, Warnez: 45, Van Wanseele: 25

Agenda: 11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik;
23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk